Home  / Kwartet fortepianowy g-moll KV 478,„Quartetto di Wolfgango Amadeo Mozart | Viena li [?] 16. d’ottobre [/] 1875.”,Autograf Kwartetu fortepianowego g-moll KV 478 Wolfganga Amadeusaza Mozarta wraz z dokumentacją sprzedaży,Oświadczenie poświadczone notarialnie o sprzedaży autografu W. A. Mozarta,Kwartet fortepianowy g-moll KV 478,„Quartetto di Wolfgango Amadeo Mozart | Viena li [?] 16. d’ottobre [/] 1875.”

Identification
Title
  • Title
    Kwartet fortepianowy g-moll KV 478
    Language
    Polish (language)
    Type
    tytuł katalogowy
  • Title
    „Quartetto di Wolfgango Amadeo Mozart | Viena li [?] 16. d’ottobre [/] 1875.”
    Language
    Italian (language)
    Translation
    Kwartet Wolfganga Amadeusza Mozarta, Wiedeń, 16 października 1875
    Type
    tytuł odautorski
  • Title
    Autograf Kwartetu fortepianowego g-moll KV 478 Wolfganga Amadeusaza Mozarta wraz z dokumentacją sprzedaży
    Language
    Polish (language)
    Type
    tytuł opisowy
Brief description
Wolfgang Amadeus Mozart, „Quartetto [...]”, [Kwartet fortepianowy g-moll KV 478], autograf kompletny, Wiedeń, 16/10/1785. Do rękopisu dołączona dokumentacja sprzedaży z 1875 roku.
Other number
  • Number
    D/5070/1,2 [NIFC]
Comments
Parts
Parts
  • Object number
    M/101
    Object type
    autographs (manuscripts)
  • Object number
    M/101/1
    Object type
    documents
  • Object number
    M/101/2
    Object type
    documents
Description
Content (description)
Pięciolinie kreślone rastralem, 12 pięciolinii na stronie.
Na górnym marginesie k. 1r tytuł w języku włoskim ręką W. A. Mozarta, w środku: „Quartetto.”, po prawej: „di Wolfgango Amadeo Mozart [przedłużenie podpisu z podwójnym podkreśleniem] | Vienna. li [?] 16. d’ottobre | 1875.” [data roczna podwójnie podkreślona]. W lewym górnym rogu k. 1r wpis odręczny atramentem „No 23.”, dalej w kierunku środka karty „bey Artaria - [?] Schott.”. W tle na górnym marginesie po lewej nieczytelne, zatarte wpisy ołówkowe. Na dolnym marginesie k. 1r wpis odręczny ołówkiem „219.” w prostokątnej ramce z przedłużonymi krawędziami.
Zapis nutowy na pięcioliniach 1-5 i 7-11 z wyjątkiem strony tytułowej, gdzie wolne pozostają pięciolinie 1 i 12. Układ partyturowy, głosy określone pełnymi nazwami instrumentów: „Violino”, „Viola”, „Cembalo”, „Violoncello”, połączone akoladą, oddzielne akolady zanotowane dla partii instrumentu klawiszowego. Nazwy głosów tylko na początku utworu.
Nad pierwszą i szóstą pięciolinią określenie tempa I części: „All[egr]o:” I część (t. 1-251) zanotowana na kk. 1r-8r. W obrębie t. 243-246 na k. 8r kompozytor nakleił przy pomocy czerwonego laku kartkę z nową wersją tego fragmentu utworu, ze wzbogaconą harmonią (obecnie kartka z wersją uznaną za ostateczną przyklejona jest tylko górną krawędzią, co umożliwia odczyt wersji pierwotnej), poprawki autorskie (tekst wymazany i zastąpiony nowym także w t. 79-81 (k. 3r), 92-95 (k. 3v) i 254 (k. 18r). II część (t. 1-149) zanotowana na k. 8v-12r, określenie tempa „Andante”; cz. III (t. 1-360) zanotowana na k. 12v-20v. Brak określenia tempa cz. III (w innych źródłach: Rondo - Allegro moderato). Klucze i znaki przykluczowe tylko na początku każdej części, występuje charakterystyczna poprawka klucza w głosie altówki: klucz altowy jest wpisywany po wykreśleniu pierwotnie zapisanych w tych miejscach kluczy wiolinowych. W tekście muzycznym oznaczenia wykonawcze, głównie w zakresie dynamiki i artykulacji, wykazujące znaczne różnice w stosunku do edycji (brak akcentowania). Miejscami zapis skrócony z zastosowaniem symboli graficznych bądź określeń słownych: „unis.[ono]”, „in 8tava”, „Dal segno” dla dosłownych powtórzeń.
Z powodu ubytków spowodowanych uszkodzeniami w kartach 1-4 i 8-20 , fragmenty rękopisu pozostają nieczytelne, np. w cz. I w partii skrzypiec t. 9, 22, 28, 29, 42, 52, 56, 70, 75, 82, 87, 102, 128, w partii altówki t. 21,22, 38, 42, 52, 56, 70, 75, 81, 82, 87, 122, 128, w partii fortepianu t. 108; w cz. III w partii skrzypiec t. 344, w partii altówki t. 277, 314, 344, 353.
Różnice w tekście muzycznym niniejszego autografu i pierwszych wydań są skatalogowane w komentarzu krytycznym Hellmuta Federhofera do wydania źródłowego „Wolfgang Amadeus Mozart. Neue Ausgabe sämtlicher Werke. Serie VIII: Kammermusik (11 Bände)", Internationalen Stiftung Mozarteum Salzburg, Kassel, Bärenreiter-Verlag, 19571, 19872.
Content (language)
  • Italian (language)
Content (organisation)
Content (note)
Adnotacje rękopiśmienne na pierwszej stronie rękopisu dotyczą:
Napisy „23” i „219” – prawdopodobnie numerów pod którymi był opisywany kwartet w kolejnych edycjach katalogu dzieł Mozarta Johanna Antona André: „Thematisches Verzeichniss sämmtlicher Kompositionen von W.A Mozart, so wie er solches vom 9ten Februar 1784 an, bis zum 15ten November 1791 eigenhändig niedergeschrieben hat. Nach dem Original Manuscripte herausgegeben von Johann André”, Offenbach, 18051, 18282; „Thematisches Verzeichnis derjenigen Originalhandschriften von W. A. Mozart, welche Hofrath André in Offenbach a. M. besitzt”, Offenbach, 1841.

napis „bey Artaria - [?] Schott” – publikacji utworu.
Pierwsze wydanie Kwartetu g-moll ukazało się u F. A. Hoffmeistra w Wiedniu na przełomie 1785 i 1786 roku pod tytułem „QUATUOR | pour le | Clavecin, ou Forte Piano | Violon, Tallie | et | Basse. | Compose | par | MR Wolfg, Amad, Mozart | Publié et Se Vend á Viene au Magazin de Musique du M.r Hoffmeister”, nr wyd. „22”.
Kolejne edycje to:
J. M. Götz, Manheim, ok. 1787,
Schott, Mainz, 1788,
Bossler, Speyer, 1788,
Longmar & Broderip, London, 1788,
Artaria & Comp., Wien, 1794,
N. Simrock, Bonn, 1803,
J. André, Offenbach, ok. 1823.

Inne źródła rękopiśmienne do tego utworu:
1/ Incipit 4-taktowy zamieszczony w tematycznym katalogu rękopiśmiennym sporządzonym własnoręcznie przez Mozarta: „Verzeichnüss | aller meiner Werke | vom Monath febrario 1784 bis Monath [November] 1[791]”, poz. 27. Oryginał w British Library, sygn. „Zweig MS 63”, dostęp: http://www.bl.uk/manuscripts/Viewer.aspx?ref=zweig_ms_63_fs001r#

2/ incipit 4-taktowy zamieszczony w liście W. A. do Sebastiana Wintera z 8 sierpnia 1876 roku. Oryginał w Badische Landesbibliothek, Karlsrue, sygn. „Don Mus. Autogr. 44”, dostęp: https://www.europeana.eu/portal/pl/record/09428/urn_nbn_de_bsz_31_2959.html

3/ autograf partii fortepianowej: „Quartetto | per il | clavicembalo o Forte Piano | accompagnement | Violino, Viola, e Violoncello | Del Sig: W:A: Mozart.” Oryginał w zbiorach Harvard Library, sygn. „Merrit Mus. 745.1.13”, dostęp: https://iiif.lib.harvard.edu/manifests/view/drs:28239116$1i
Dimensions
  • Dimension
    height [oprawa]: 241,89 mm
  • Dimension
    width [oprawa]: 334 mm
  • Dimension
    thickness [grzbiet]: 15 mm
Dimension note
oprawa wysokość: 241,43 mm - 241,89 mm (Digital Limit Caliper 300 mm)
Inscription content
  • Content
    Quartetto. | di Wolfgango Amadeo Mozart [przedłużenie podpisu z podwójnym podkreśleniem] | Vienna. li [?] 16. d’ottobre | 1875.” [data roczna podwójnie podkreślona]
    Inscriber
    Role
    autor
    Inscription date
    16/10/1875
    Inscription medium
    pióro
    Inscription method
    napisana
    Inscription type
    tytuł
  • Content
    „No 23.”
    Inscriber
    Inscriber
    Role
    autor dopisku
    Inscription date
    4 quarter 19 century [?]  (01/01/1875 - 31/12/1899)
    Inscription medium
    pióro
    Inscription method
    napisana
    Inscription type
    dopisek obcą ręką
  • Content
    „bey Artaria - [?] Schott.”
    Inscriber
    Inscriber
    Role
    autor dopisku
    Inscription date
    4 quarter 19 century [?]  (01/01/1875 - 31/12/1899)
    Inscription medium
    pióro
    Inscription method
    napisana
    Inscription type
    dopisek obcą ręką
  • Content
    „219.”
    Inscriber
    Inscriber
    Inscription date
    4 quarter 19 century [?]  (01/01/1875 - 31/12/1899)
    Inscription medium
    ołówek grafitowy
    Inscription method
    napisana
    Inscription type
    dopisek obcą ręką
  • Content
    zatarte, nieczytelne wpisy ołówkowe
    Inscriber
    Inscriber
    Role
    autor dopisku
    Inscription date
    4 quarter 19 century [?]  (01/01/1875 - 31/12/1899)
    Inscription medium
    ołówek grafitowy
    Inscription method
    napisana
    Inscription type
    dopisek obcą ręką
Material
  • Material
  • Material
    iron-gall ink
  • Material
    graphite (mineral)
Physical description
10 podwójnych kart formatu poprzecznego (40 stron), obecnie umieszczonych w oprawie konserwatorskiej. Papier ze znakiem wodnym: litery „FC” odwrócone, znak probierczy: trzy półksiężyce nad napisem „Real”, na całej szerokości każdej karty pionowe linie co 2,5 cm. Foliacja oryginalna atramentowa 1-20 prawdopodobnie ręką W. A. Mozarta (cyfry podkreślone),niepełna foliacja nadana ołówkowa przy bocznej lewej krawędzi kart recto na dole. W kilku mniejscach rękopisu, w obszarze i w otoczeniu uzupełnień ubytków ołówkowe notatki (cyfry) [ręką konserwatora?]. Oryginalne karty rękopisu otoczone oraz przedzielone kartami konserwatorskimi.
Oznaczenia własnościowe: na dolnym marginesie k. 1r numer inwentarzowy M/101 ołówkiem i pieczęć okrągła, czarna, tusz, otok: „MUZEUM * WARSZAWA”, pole: „TIFC”, doklejone wtórnie, analogiczna pieczątka na k. 20v.
Oprawa wtórna, konserwatorska, stylizowana. Na licu oprawy w centrum wytłoczony złocony napis: „W. A. MOZART | KWARTET FORTEPIANOWY G-MOLL | K.V. 478”. Grzbiet 6-polowy z napisem na 2. polu: „W. A. | MOZART”, na 3. polu: „KWAR | TET | FORTE | PIANO | WY G-MOLL, na 4. polu: „K. V. 478”.
Production
Persons
  • Person
    Mozart, Wolfgang Amadeusz
    Role
    kompozytor
  • Role
    autor autografu
  • Person
    Role
    autor dopisków
    Note
    Wg Faye Fergusona autorem części dopisków jest Georg Nikolaus Nissen, biograf W. A. Mozarta.
Places
  • Place
    Wien (7003321)
    Role
    miejsce wykonania / wytworzenia
Dates
  • Date
    1785  (01/01/1785 - 31/12/1785)
    Role
    data skomponowania utworu
    Note
    W katalogu rękopiśmiennym własnych dzieł Mozart datował powstanie Kwartetu g-moll na czerwec: "1875 in Monath Jully". Jako datę powstania utworu przyjmuje się jednak datę umieszczoną na autografie:16 października. Została ona potwierdzona w liście ojca kompozytora - Leopolda Mozarta do córki z 2 grudnia 1785 roku.
  • Date
    16/10/1785
    Role
    data wykonania / wytworzenia
Techniques
  • Technique
    handwriting
History and association
Associated item
GB-Lbl/63Zweig MS (inne źródło rękopiśmienne utworu)
D-KA/44Don Mus. Autogr. (inne źródło rękopiśmienne utworu)
US-CA/745113Merrit Mus. (inne źródło rękopiśmienne utworu)
Object history note
W 1799 roku autograf został odkupiony przez Johanna Antona André, niemieckiego kompozytora i wydawcę, od wdowy po W. A. Mozarcie, jako część kolekcji ok. 270 autografów, zawierającej m.in. opery „Wesele Figara” i „Czarodziejski flet”, serię kwartetów smyczkowych i kwintetów, kilka koncertów fortepianowych oraz serenadę „Eine kleine Nachtmusik”. Zakupione autografy stały się podstawą opublikowania przez J. A. André katalogu dzieł Mozarta oraz szeregu kompozycji Mozarta. W 1854 roku kolekcja autografów Mozarta została podzielona pomiędzy spadkobierców J. A. André, byli nimi: Ernst Streicher (wdowiec po Auguste André), Gustav André, Julius André, August Andre, Carl August André, Anton André i Jean Baptiste André. W grudniu 1872 roku autograf kwartetu został zakupiony od Carla Augusta André przez hrabiego Bolko von Hochberg i był przechowywany w Rohnstock (obecnie Racibórz) na Śląsku, prawdopodobnie do II wojny światowej. W 1957 roku Towarzystwo im. Fryderyka Chopina zakupiło autograf od Bazylego Fedorowa z Piaseczna. Od 2005 roku depozyt Towarzystwa im. Fryderyka Chopina w Narodowym Instytucie Fryderyka Chopina.
Ownership
References
  • Reference (controlled)
    Janicki, Maciej. Muzeum Fryderyka Chopina. London : Scala Arts & Heritage Publishers, 2018. Ss. 80, il. barwne, 190 x 165 mm. (Curator's Choice) ISBN 978-1-78551-125-7.
    Reference details
    s. 18, il. bawrna s. 19
  • Reference (controlled)
    Neue Ausgabe sämtlicher Werke : In Verbindung mit den Mozartstädten Augsburg, Salzburg und Wien herausgegeben von der Internationalen Stiftung Mozarteum Salzburg. Serie 8, Kammermusik. Werkgruppe 22. Quintette, Quartette und Trios mit Klavier und mit Glasharmonika. Abt. 1. Quartette und Quintette mit Klavier und mit Glasharmonika vorgelegt von Hellmut Federhofer. Kassel : Bärenreiter-Verlag, 1957<sup>1</sup>, 1987<sup>2</sup> ISMN 9790006449248.
    Reference details
    s. XI faksymile k. 7 verso
  • Reference (controlled)
    Kritischer Bericht. Serie 8, Kammermusik, Werkgruppe 22. Quintette, Quartette und Trios mit Klavier und mit Glasharmonika. ABT. 1: Quartette und Quintette mit Klavier und mit Glasharmonika von Helmut Federhofer, Kassel : Bärenreiter-Verlag, 1958
    Reference details
    ss. 5-21
  • Reference (controlled)
    Quartett in g : für Klavier, Violine, Viola und Violoncello : KV 478 / Wolfgang Amadeus Mozart ; Faksimile nach dem Autograph im Museum der Chopin-Gesellschaft Warschau mit einer Einführung von Faye Ferguson. Warszawa : Towarzystwo imienia Fryderyka Chopina ; Salzburg : Internationale Stiftung Mozarteum, 1991. 14, [2] stron, [20] kart : faksymile ; 25x34 cm. ISMN 9790006309498, ISBN 9783761810422.
    Reference details
    komentarz i faksymile całości autografu
  • Reference (controlled)
    Chronologisch-thematisches Verzeichnis sämtlicher Tonwerke Wolfgang Amad'e Mozarts nebst Angabe der verlorengegangenen, angefangenen, von fremder Hand bearbeiteten, zweifelhaften und unterschobenen Kompositionen von Dr. Ludwig Ritter von Köchel. Sechste Auflage bearbeitet von Franz Giegling Zürich, Alexander Weinmann Wien, Gerd Sievers Wiesbaden. Breitkopf & Härtei, Wiesbaden, 1964
    Reference details
    s. 254, 517-518
  • Reference (controlled)
    Wróblewska, Hanna, Gendaszek-Lewkowicz, Maria. Katalog zbiorów. Muzeum. Rękopisy, druki, grafika, fotografie. Warszawa: Towarzystwo imienia Fryderyka Chopina, 1971. ss. XVI+296.
    Reference details
    s. 42
    Catalogue number
    63
  • Reference (controlled)
    Katalog III ekspozycji muzealno-archiwalnej Mozart i Chopin : 23 IV-20 VII 1956, Towarzystwo im. Fryderyka Chopina / [Krystyna Kobylańska, Jadwiga Wichrowska] ; wg scenariusza Karola Stromengera, Krystyny Kobylańskiej. 14, [1] s. ; 20 cm.
    Catalogue number
    1
  • Reference (controlled)
    Rink, John. Odczytywanie muzycznego geniuszu: Chopina hołd Mozartowi / Deciphering Musical Genius: Chopin's Homage to Mozart" [w:] Ostateczną rzecza jest prostota / Simplicity is Everything, Warszawa, NIFC, 2017
    Reference details
    s. 13, 16-19, repr. k. 1 i 8
Field collection

    Additional cataloging

    Identification
    Title
    Brief description
    • Wolfgang Amadeus Mozart, „Quartetto [...]”, [Kwartet fortepianowy g-moll KV 478], autograf kompletny, Wiedeń, 16/10/1785. Do rękopisu dołączona dokumentacja sprzedaży z 1875 roku.
    • Oświadczenie Carla Auguste'a André o sprzedaży autografu Kwartetu fortepianowego g-moll KV 478 Wolfganga Amadeusa Mozarta księciu Bolko von Hochberg auf Rohnstock. Rękopis poświadczony notarialnie, Frankfurt nad Menem, 18/12/1875.
    • Wolfgang Amadeus Mozart, „Quartetto [...]”, [Kwartet fortepianowy g-moll KV 478], autograf kompletny, Wiedeń, 16/10/1785.
    Other number
    Comments
    Parts
    Parts
    • Object number
      M/101
      Object type
      autographs (manuscripts)
    • Object number
      M/101/1
      Object type
      documents
    • Object number
      M/101/2
      Object type
      documents
    Description
    Content (description)
    • Pięciolinie kreślone rastralem, 12 pięciolinii na stronie. Na górnym marginesie k. 1r tytuł w języku włoskim ręką W. A. Mozarta, w środku: „<u>Quartetto.</u>”, po prawej: „di Wolfgango Amadeo Mozart [przedłużenie podpisu z podwójnym podkreśleniem] | <u>Vienna.</u> li [?] 16. d’ottobre | 1875.” [data roczna podwójnie podkreślona]. W lewym górnym rogu k. 1r wpis odręczny atramentem „No 23.”, dalej w kierunku środka karty „bey Artaria - [?] Schott.”. W tle na górnym marginesie po lewej nieczytelne, zatarte wpisy ołówkowe. Na dolnym marginesie k. 1r wpis odręczny ołówkiem „219.” w prostokątnej ramce z przedłużonymi krawędziami. Zapis nutowy na pięcioliniach 1-5 i 7-11 z wyjątkiem strony tytułowej, gdzie wolne pozostają pięciolinie 1 i 12. Układ partyturowy, głosy określone pełnymi nazwami instrumentów: „Violino”, „Viola”, „Cembalo”, „Violoncello”, połączone akoladą, oddzielne akolady zanotowane dla partii instrumentu klawiszowego. Nazwy głosów tylko na początku utworu. Nad pierwszą i szóstą pięciolinią określenie tempa I części: „All[egr]o:” I część (t. 1-251) zanotowana na kk. 1r-8r. W obrębie t. 243-246 na k. 8r kompozytor nakleił przy pomocy czerwonego laku kartkę z nową wersją tego fragmentu utworu, ze wzbogaconą harmonią (obecnie kartka z wersją uznaną za ostateczną przyklejona jest tylko górną krawędzią, co umożliwia odczyt wersji pierwotnej), poprawki autorskie (tekst wymazany i zastąpiony nowym także w t. 79-81 (k. 3r), 92-95 (k. 3v) i 254 (k. 18r). II część (t. 1-149) zanotowana na k. 8v-12r, określenie tempa „Andante”; cz. III (t. 1-360) zanotowana na k. 12v-20v. Brak określenia tempa cz. III (w innych źródłach: Rondo - Allegro moderato). Klucze i znaki przykluczowe tylko na początku każdej części, występuje charakterystyczna poprawka klucza w głosie altówki: klucz altowy jest wpisywany po wykreśleniu pierwotnie zapisanych w tych miejscach kluczy wiolinowych. W tekście muzycznym oznaczenia wykonawcze, głównie w zakresie dynamiki i artykulacji, wykazujące znaczne różnice w stosunku do edycji (brak akcentowania). Miejscami zapis skrócony z zastosowaniem symboli graficznych bądź określeń słownych: „unis.[ono]”, „in 8tava”, „Dal segno” dla dosłownych powtórzeń. Z powodu ubytków spowodowanych uszkodzeniami w kartach 1-4 i 8-20 , fragmenty rękopisu pozostają nieczytelne, np. w cz. I w partii skrzypiec t. 9, 22, 28, 29, 42, 52, 56, 70, 75, 82, 87, 102, 128, w partii altówki t. 21,22, 38, 42, 52, 56, 70, 75, 81, 82, 87, 122, 128, w partii fortepianu t. 108; w cz. III w partii skrzypiec t. 344, w partii altówki t. 277, 314, 344, 353. Różnice w tekście muzycznym niniejszego autografu i pierwszych wydań są skatalogowane w komentarzu krytycznym Hellmuta Federhofera do wydania źródłowego „Wolfgang Amadeus Mozart. Neue Ausgabe sämtlicher Werke. Serie VIII: Kammermusik (11 Bände)", Internationalen Stiftung Mozarteum Salzburg, Kassel, Bärenreiter-Verlag, 1957<sup>1</sup>, 1987<sup>2</sup>.
    • Po stronie recto wpisany atramentem tekst owiadczenia: „Ich Endesunterzeichneter erkläre hiermit Seiner Durchlaucht dem Herrn Grafen Bolko von Hochberg auf Rohnstock das Original-Manuskript des Clavierquartetts in g-moll von W. A. Mozart für den Preis von „Fünf Hundert Thaler” anno 1872 käuflich überlassen zu haben. Dasseslbe stammt aus dem Mozartschen Nachlasse welchen mein Vater, der Hofrat und Capellmeister Ant. Andréim Jahre 1799 von der Wittwe Mozart’s in Wien erstanden hat. [Ja, niżej podpisany niniejszym oświadczam, że sprzedałem Jego Wysokości księciu Bolko von Hochberg auf Rohnstock oryginalny rękopis kwartetu fortepianowego g-moll W. A. Mozarta za cenę „pięćset talarów” w roku 1872. Wymieniony rękopis pochodzi ze spuścizny Mozarta, którą mój ojciec, radca dworu i kapelmistrz Ant. André w roku 1799 nabył od wdowy po Mozarcie w Wiedniu.] Weiteren Aufschluss über sämtliche Manuscripte und speziell über oben erwähntes wundervolle Quartett gibt von Köchel’s Verzeichnis über sämtliche Tonwerke Mozart’s unter No 478 auf Seite 380. [Więcej informacji na temat wszystkich rękopisów, a zwłaszcza wyżej wspomnianego cudownego kwartetu, podaje katalog Köchla pod numerem 478 na stronie 380.] Frankfurt/Main, den 18 Dezember 1875 / Frankfurt nad Menem, 18 grudnia 1875 r.” (podpis) „C. A. André” „Vorstehende eigenhändige Unterschrift des Herrn Carl August André Kaufmann dahier wird(durch) beglaubigt. Frankfurt/Main den 18.Dezember 1875 [niniejszym poświadcza się powyższy własnoręczny podpis pana Carl’a Auguste’a André, miejscowego kupca]” [Podpisy] „Dr. Siegmund […] Müller, Notar [notariusz] Georg Doos [?] als Zeuge [jako świadek] Paul Altmann [?] Als Zeuge [jako świadek]” Pieczęć okrągła z orłem i koroną W centrum karty znak wodny: "FM".
    Content (language)
    Content (organisation)
    Content (other)
    Content (note)
    • Adnotacje rękopiśmienne na pierwszej stronie rękopisu dotyczą: Napisy „23” i „219” – prawdopodobnie numerów pod którymi był opisywany kwartet w kolejnych edycjach katalogu dzieł Mozarta Johanna Antona André: „Thematisches Verzeichniss sämmtlicher Kompositionen von W.A Mozart, so wie er solches vom 9ten Februar 1784 an, bis zum 15ten November 1791 eigenhändig niedergeschrieben hat. Nach dem Original Manuscripte herausgegeben von Johann André”, Offenbach, 1805<sup>1</sup>, 1828<sup>2</sup>; „Thematisches Verzeichnis derjenigen Originalhandschriften von W. A. Mozart, welche Hofrath André in Offenbach a. M. besitzt”, Offenbach, 1841. napis „bey Artaria - [?] Schott” – publikacji utworu. Pierwsze wydanie Kwartetu g-moll ukazało się u F. A. Hoffmeistra w Wiedniu na przełomie 1785 i 1786 roku pod tytułem „QUATUOR | pour le | Clavecin, ou Forte Piano | Violon, Tallie | et | Basse. | Compose | par | MR Wolfg, Amad, Mozart | Publié et Se Vend á Viene au Magazin de Musique du M.r Hoffmeister”, nr wyd. „22”. Kolejne edycje to: J. M. Götz, Manheim, ok. 1787, Schott, Mainz, 1788, Bossler, Speyer, 1788, Longmar & Broderip, London, 1788, Artaria & Comp., Wien, 1794, N. Simrock, Bonn, 1803, J. André, Offenbach, ok. 1823. Inne źródła rękopiśmienne do tego utworu: 1/ Incipit 4-taktowy zamieszczony w tematycznym katalogu rękopiśmiennym sporządzonym własnoręcznie przez Mozarta: „Verzeichnüss | aller meiner Werke | vom Monath febrario 1784 bis Monath [November] 1[791]”, poz. 27. Oryginał w British Library, sygn. „Zweig MS 63”, dostęp: http://www.bl.uk/manuscripts/Viewer.aspx?ref=zweig_ms_63_fs001r# 2/ incipit 4-taktowy zamieszczony w liście W. A. do Sebastiana Wintera z 8 sierpnia 1876 roku. Oryginał w Badische Landesbibliothek, Karlsrue, sygn. „Don Mus. Autogr. 44”, dostęp: https://www.europeana.eu/portal/pl/record/09428/urn_nbn_de_bsz_31_2959.html 3/ autograf partii fortepianowej: „Quartetto | per il | clavicembalo o Forte Piano | accompagnement | Violino, Viola, e Violoncello | Del Sig: W:A: Mozart.” Oryginał w zbiorach Harvard Library, sygn. „Merrit Mus. 745.1.13”, dostęp: https://iiif.lib.harvard.edu/manifests/view/drs:28239116$1i
    Dimensions
    Dimension note
    • oprawa wysokość: 241,43 mm - 241,89 mm (Digital Limit Caliper 300 mm)
    • Wysokość: 335-337 mm; szerokość: 205-206 mm.
    • oprawa wysokość: 241,43 mm - 241,89 mm (Digital Limit Caliper 300 mm)
    Inscription content
    Material
    Physical description
    • 10 podwójnych kart formatu poprzecznego (40 stron), obecnie umieszczonych w oprawie konserwatorskiej. Papier ze znakiem wodnym: litery „FC” odwrócone, znak probierczy: trzy półksiężyce nad napisem „Real”, na całej szerokości każdej karty pionowe linie co 2,5 cm. Foliacja oryginalna atramentowa 1-20 prawdopodobnie ręką W. A. Mozarta (cyfry podkreślone),niepełna foliacja nadana ołówkowa przy bocznej lewej krawędzi kart recto na dole. W kilku mniejscach rękopisu, w obszarze i w otoczeniu uzupełnień ubytków ołówkowe notatki (cyfry) [ręką konserwatora?]. Oryginalne karty rękopisu otoczone oraz przedzielone kartami konserwatorskimi. Oznaczenia własnościowe: na dolnym marginesie k. 1r numer inwentarzowy M/101 ołówkiem i pieczęć okrągła, czarna, tusz, otok: „MUZEUM * WARSZAWA”, pole: „TIFC”, doklejone wtórnie, analogiczna pieczątka na k. 20v. Oprawa wtórna, konserwatorska, stylizowana. Na licu oprawy w centrum wytłoczony złocony napis: „W. A. MOZART | KWARTET FORTEPIANOWY G-MOLL | K.V. 478”. Grzbiet 6-polowy z napisem na 2. polu: „W. A. | MOZART”, na 3. polu: „KWAR | TET | FORTE | PIANO | WY G-MOLL, na 4. polu: „K. V. 478”.
    • 1 karta jednostronnie zapisana, ze znakiem wodnym w centrum.
    Production
    Persons
    Places
    Dates
    Techniques
    History and association