Nicolas-Eustache Maurin, Portret Fryderyka Chopina, kredki, papier, 1843 [lub 1845 lub 1849].
Other number
Number
D/599/1 [NIFC]
Features
Jeden z nielicznych portretów Fryderyka Chopina w technice rysunkowej "deux crayons". Ujęcie en trois quarts. Awers pociemniały z wyjątkiem obramienia naroży. Na rewersie ślady po montażu w postaci naklejonych na narożach gazet.
Parts
Parts
Object number
M/1020/1
Object type
chalk drawings
Object type
portraits
Description
Colour
black (color)
white (color)
beige (kleur)
burnt sienna (color)
Content (date)
1843/1845/1849
(01/01/1843 - 31/12/1849)
Content (description)
Rysunek czarną i białą kredką na pociemniałym papierze ciemnobeżowym. Data zapisana niewyraźnie 1843 lub 1845 lub 1849.
Ramka została zdjęta w styczniu 2010 roku z potrzeby wykonania reprodukcji na wystawę stałą.
Inscription content
Content
Frédéric Chopin 1843 [1845? 1849?] Mr.
Inscriber
Inscriber
Maurin, Nicolas-Eustache
Role
autorstwo
Inscription date
1843/1845/1849
(01/01/1843 - 31/12/1849)
Inscription description
W lewym dolnym rogu.
Inscription interpretation
"Mr." to skrót podpisu autora Nicolasa-Eustache'a Maurina. Data nieczytelna 1843 lub 1845 lub 1849.
Inscription language
French (language)
Inscription medium
kredka
Inscription method
napisana
Inscription position
w lewym dolnym rogu
Inscription type
podpis autora
Material
Material
cardboard
Material
black chalk
Material
chalk
Materials & techniques note
Rysunek kredką czarną i białą na ciemnobeżowej tekturze pożółkłej i pociemniałej (poza obramieniem).
Object status
oryginał
Phase
drugi wariant kompozycji
Physical description
Portret w technice rysunkowej "deux crayons" na brązowym papierze w formacie prostokąta pionowego. Awers pociemniały z wyjątkiem obramienia naroży. W dolnym lewym rogu kompozycji sygnatura. Na rewersie ślady po montażu w postaci naklejonych na krawędziach pasów gazet. Górna krawędź wzmocniona bibułką. Na środku biała prostokątna nalepka. W dolnym lewym rogu napis „M/1020”.
Style
Romantic (modern European styles)
Production
Persons
Person
Maurin, Nicolas-Eustache
Role
autor
Places
Place
Paris (7008038)
Dates
Date
1843/1845/1849
(01/01/1843 - 31/12/1849)
Role
domniemana data wytworzenia
Note
Data nieustalona 1843 lub 1845 lub 1849 r.
Note
Uważany przez niektórych badaczy za rozwinięcie lub wariant kompozycyjny portretu Fryderyka Chopina wykonanego w 1842 roku w ramach portretu zbiorowego "Pianistes Célèbres - Jeune École", opublikowanego w "Galerie de la Gazette Musicale", 1842, nr 2.
Techniques
Technique
à deux crayons
Technique
drawing (image-making)
History and association
Associated item
M/2895 (inna wersja utworu) M/1960 (rycina reprodukcyjna)
Wróblewska-Straus, Hanna. Bliskie naszemu sercu pamiątki chopinowskie : katalog wystawy. Warszawa : Towarzystwo imienia Fryderyka Chopina, 1980. 107, [1] s., il. (w tym kolor.), nuty, portr.
Reference details
str. 99, il. cz.-b. s. 99
Catalogue number
103
Reference association
katalog wystawy
Reference note
"Note. La Comtesse de Roziéres (Demoiselle), dont les parents fuisent ruinés à la Révolution, était une pianiste / de talent et devrait des leçons. Elle reva, étant admiratrice passionée de Chopin, de pouvoir prendre / des leçons du Maître et mit de l'argent de côte dans ce but; elle savait que le prix de ses leçons / était de 50 francs. Elle alla trouver le grand Pianiste; il fut content de son jeu, mais lui objecta / que ses leçons étaient bien coûteuses pour elle, sans doute - Elle insista - “Etes vous patiente? / demande-t-il? - Oui, Monsieur, je suis très patiente. - Eh bien, venez avec moi chez une amie /, (Mme G. Sand) dont na fille est un diable. (Solange, devenue Mme Clézinger [!] si vous venez à bout / d’elle, eh bien, je vais donnerai une leçon pour chaque leçon que vous lui donnerez. / Elle en vint à bout et devent intime de la maison; Chopin le prit en grande affection. / Comme il trouvait qu’elle faisant bien le chocolat, le matin il faisait prendre son chocolat / “chez Rozières“ comme il disait et son valet le lui apportait. Ils étaient voisine / Cité d’Orléans. / A cette époque, personne ne possédait mieux qu’elle la tradition de Chopin, son jeu / était spécial et admirable."
Reference (controlled)
Kolekcje chopinowskie = Les fonds Chopin : katalog wystawy = catalogue de l'exposition / [scenariusz, wstęp i katalog wystawy Hanna Wróblewska-Straus ; tł. tekstów na fr. Maria Michalik ; oprac. graf. katalogu i projekt plastyczny Tadeusz Kobyłka]. Warszawa : Towarzystwo im. Fryderyka Chopin, 1985. 132 s. : faks., fot., portr., rys. ; 21 cm.
Reference details
s. 71, il. cz.-b. s. 41
Catalogue number
75
Reference association
katalog wystawy
Reference (controlled)
...fizis wyjątkowa... : Nowe portrety Fryderyka Chopina w kolekcji Muzeum Chopina: 1 marca - 23 czerwca 2013 / oprac. Maciej Janicki. Warszawa: Muzeum Fryderyka Chopina w Narodowym Instytucie Fryderyka Chopina, 2013. 20 [20+4] s., ilustracje.
Reference details
str. 14
Catalogue number
30
Reference note
„Według deklaracji spadkobierczyni Marie de Rozières, przyjaciółki i uczennicy Chopina, ten rysunek z natury posłużył Maurinowi jako pierwowzór portretu Chopina zamieszczonego na litografii Sławni pianiści. Niewykluczone jednak, że autor stworzył portret w 1842, a powtórzył go w 1845 specjalnie dla Marie de Rozières. Jest to jeden z lepszych portretów Chopina, szczególnie ciekawy ze względu na związek jednostkowego, pełnego swobody rysunku z korespondującymi z nim wizerunkami ikonograficznymi.”
Reference (controlled)
Janicki, Maciej. Muzeum Fryderyka Chopina. London : Scala Arts & Heritage Publishers, 2018. Ss. 80, il. barwne, 190 x 165 mm. (Curator's Choice) ISBN 978-1-78551-125-7.