Identification
Title
-
Title„Grande Sonate | pour le Clavecin avec l'accompagnement. | d'un Violon et Violoncelle obligé | composeé et dedieé á Mme la Comtesse | Honorá de Borzęcka | par | Joseph Elsner"LanguageFrench (language)TranslationWielka sonata Józefa Elsnera na klawesyn z akompaniamentem skrzypiec i wiolonczeli obligato dedykowana hrabinie Honoracie BorzęckiejTypetytuł odautorski
-
TitleSonata triowa B-dur op. 2 na klawesyn, skrzypce i wiolonczelę obligatoLanguagePolish (language)Typetytuł katalogowy
Brief description
Józef Elsner, „Grande Sonate | pour le Clavecin avec l'accompagnement. | d'un Violon et Violoncelle obligé [...]” [Sonata triowa B-dur op. 2 na klawesyn, skrzypce i wiolonczelę obligato] dedykowana Honoracie Borzęckiej, kopia rękopiśmienna kompletna, nieustalona, [s.l.], [s.d.].
Other number
-
NumberD/37 [TiFC]
Parts
Parts
-
Object numberM/113Object typecopies (derivative objects)Object typemanuscripts (document genre)Object typesheet music
Description
Content (description)
Zeszyt 1, partia klawesynu
Pięciolinie kreślone rastralem, 10 pięciolinii na stronie.
Na stronie tytułowej w centrum karty (nieznacznie po prawej) w obrębie pięciolinii 1.-4., 6.-10. wpis odręczny atramentem, pismem kaligraficznym: „Grande Sonate | pour le Clavecin avec l'accompagnement. | d'un Violon et Violoncelle obligé | composeé et dedieé á [powyżej dodane „Mme”] la Comtesse | Honorá de Borzęcka [„c” nadpisane nad wcześniejszym „s”] | par | Joseph Elsner | Maitre de Chapelle | au Theatre á Leopol.”. W lewym górnym rogu k. 1r tytułowej adn. oł. nieokreśloną ręką „Mr 66 [?]”.
Tekst muzyczny na k. 1v-9v: cz. I na k. 1v-4v, cz. II na k. 5r-6r, cz. III na k. 6v-10r, k. 10v poliniowana, niezapisana. Nazwy części: I: „Trio | allegro”, II: „Larghetto”, III: „Rondo | allegro” wpisane przed początkiem zapisów nutowych, na pięcioliniach 1. i 2. (cz. I i III) lub pomiędzy nimi (cz. II). Tonacja B-dur, metrum cz. I: alla breve, cz. II: 6/8, cz. III: 2/4. Klucze i znaki przykluczowe (dwa bemole) notowane zasadniczo tylko w pierwszym systemie na początku każdej części, sporadycznie w przebiegu utworu w przypadkach zmiany tonacji (np. środkowy ustęp cz. II w tonacji G-dur). Zapis nutowy czysty, bez skreśleń i poprawek, miejscami notowany skrótowo, przy pomocy repetycji figur dźwiękowych; w tekście muzycznym oznaczenia dynamiczne i artykulacyjne, miejscowo wyrazowe.
Zeszyt 2: partia skrzypiec
Pięciolinie kreślone rastralem, 8 pięciolinii na stronie.
Na stronie tytułowej (k.11 r), w obrębie pięciolinii 2.-3. w środku wpis odręczny atramentem, pismem kaligraficznym: „Violon”. Tekst muzyczny partii skrzypiec na k. 11v-14r, k. 14v poliniowana, niezapisana. Nazwa części I: „allegro” zanotowana nad pierwszą pięciolinią, powyżej wpis „Violino”, nazwy części II i III: „Larghetto” i „Rondo” notowane na pięcioliniach, tuż przed rozpoczęciem zapisu nutowego. Klucze i znaki przykluczowe na początku każdej strony i na początku każdej części, na pozostałych pięcioliniach nie są zanotowane. W tekście muzycznym oznaczenia wykonawcze, głównie dynamika i artykulacja.
Zeszyt 3: partia wiolonczeli
Pięciolinie kreślone rastralem, 8 pięciolinii na stronie.
Na stronie tytułowej (k. 15r), w obrębie pięciolinii 2.-3. w środku wpis odręczny atramentem, pismem kaligraficznym „Violoncelle obligé”. Tekst muzyczny partii wiolonczeli na k. 15v-18r, k. 18v poliniowana, niezapisana. Na górnym marginesie na k, 15v wpis „Violonzello” [!]. Nazwy wszystkich części: „allegro”, „Larghetto”, „Rondo” notowane na pięcioliniach, tuż przed rozpoczęciem zapisu nutowego. Klucze i znaki przykluczowe analogicznie jak w partii skrzypiec na początku każdej strony i na początku każdej części, na pozostałych pięcioliniach nie są zanotowane. W tekście muzycznym oznaczenia wykonawcze, głównie dynamika i artykulacja. Takty przy powtórzeniach tego samego dźwięku numerowane.
Charakterystyczne cechy zapisu: znaki graficzne wskazujące na kontynuację zapisu na kolejnej stronie („V[olti]:”, lub „V[olti]: S[ubito]:” bądź zakończenie przebiegu części lub całości utworu (γ); użycie dwukropka po nazwach i symbolach, np. „allegro:”, „P:”, „dol:”.
Pięciolinie kreślone rastralem, 10 pięciolinii na stronie.
Na stronie tytułowej w centrum karty (nieznacznie po prawej) w obrębie pięciolinii 1.-4., 6.-10. wpis odręczny atramentem, pismem kaligraficznym: „Grande Sonate | pour le Clavecin avec l'accompagnement. | d'un Violon et Violoncelle obligé | composeé et dedieé á [powyżej dodane „Mme”] la Comtesse | Honorá de Borzęcka [„c” nadpisane nad wcześniejszym „s”] | par | Joseph Elsner | Maitre de Chapelle | au Theatre á Leopol.”. W lewym górnym rogu k. 1r tytułowej adn. oł. nieokreśloną ręką „Mr 66 [?]”.
Tekst muzyczny na k. 1v-9v: cz. I na k. 1v-4v, cz. II na k. 5r-6r, cz. III na k. 6v-10r, k. 10v poliniowana, niezapisana. Nazwy części: I: „Trio | allegro”, II: „Larghetto”, III: „Rondo | allegro” wpisane przed początkiem zapisów nutowych, na pięcioliniach 1. i 2. (cz. I i III) lub pomiędzy nimi (cz. II). Tonacja B-dur, metrum cz. I: alla breve, cz. II: 6/8, cz. III: 2/4. Klucze i znaki przykluczowe (dwa bemole) notowane zasadniczo tylko w pierwszym systemie na początku każdej części, sporadycznie w przebiegu utworu w przypadkach zmiany tonacji (np. środkowy ustęp cz. II w tonacji G-dur). Zapis nutowy czysty, bez skreśleń i poprawek, miejscami notowany skrótowo, przy pomocy repetycji figur dźwiękowych; w tekście muzycznym oznaczenia dynamiczne i artykulacyjne, miejscowo wyrazowe.
Zeszyt 2: partia skrzypiec
Pięciolinie kreślone rastralem, 8 pięciolinii na stronie.
Na stronie tytułowej (k.11 r), w obrębie pięciolinii 2.-3. w środku wpis odręczny atramentem, pismem kaligraficznym: „Violon”. Tekst muzyczny partii skrzypiec na k. 11v-14r, k. 14v poliniowana, niezapisana. Nazwa części I: „allegro” zanotowana nad pierwszą pięciolinią, powyżej wpis „Violino”, nazwy części II i III: „Larghetto” i „Rondo” notowane na pięcioliniach, tuż przed rozpoczęciem zapisu nutowego. Klucze i znaki przykluczowe na początku każdej strony i na początku każdej części, na pozostałych pięcioliniach nie są zanotowane. W tekście muzycznym oznaczenia wykonawcze, głównie dynamika i artykulacja.
Zeszyt 3: partia wiolonczeli
Pięciolinie kreślone rastralem, 8 pięciolinii na stronie.
Na stronie tytułowej (k. 15r), w obrębie pięciolinii 2.-3. w środku wpis odręczny atramentem, pismem kaligraficznym „Violoncelle obligé”. Tekst muzyczny partii wiolonczeli na k. 15v-18r, k. 18v poliniowana, niezapisana. Na górnym marginesie na k, 15v wpis „Violonzello” [!]. Nazwy wszystkich części: „allegro”, „Larghetto”, „Rondo” notowane na pięcioliniach, tuż przed rozpoczęciem zapisu nutowego. Klucze i znaki przykluczowe analogicznie jak w partii skrzypiec na początku każdej strony i na początku każdej części, na pozostałych pięcioliniach nie są zanotowane. W tekście muzycznym oznaczenia wykonawcze, głównie dynamika i artykulacja. Takty przy powtórzeniach tego samego dźwięku numerowane.
Charakterystyczne cechy zapisu: znaki graficzne wskazujące na kontynuację zapisu na kolejnej stronie („V[olti]:”, lub „V[olti]: S[ubito]:” bądź zakończenie przebiegu części lub całości utworu (γ); użycie dwukropka po nazwach i symbolach, np. „allegro:”, „P:”, „dol:”.
Content (language)
- French (language)
Content (organisation)
-
Content - organisation
Content (other)
Content (person)
-
Content - person
Content (note)
W monografii autorstwa Aliny Nowak-Romanowicz rękopis jest zakwalifikowany jako autograf. Analiza porównawcza duktu pisma innych zachowanych autografów Elsnera pozwala jednak przypuszczać, że jest to kwalifikacja błędna.
Utwór został napisany we Lwowie, a opublikowany po raz pierwszy w 1798 roku w Wiedniu.
Adresatka dedykacji utworu, Honorata Borzęcka, córka Aleksnadra Borzęckiego h. Półkozic, wielkiego Podstolego koronnego i Anny z Ankwiczów była osobą bardzo we Lwowie poważaną. Znana była z działalności dobroczynnej (m.in. jako współzałożycielka zakładu wychowawczo-opiekuńczego dla chłopców i fundatorka szpitala dla ubogich dzieci).
Utwór został napisany we Lwowie, a opublikowany po raz pierwszy w 1798 roku w Wiedniu.
Adresatka dedykacji utworu, Honorata Borzęcka, córka Aleksnadra Borzęckiego h. Półkozic, wielkiego Podstolego koronnego i Anny z Ankwiczów była osobą bardzo we Lwowie poważaną. Znana była z działalności dobroczynnej (m.in. jako współzałożycielka zakładu wychowawczo-opiekuńczego dla chłopców i fundatorka szpitala dla ubogich dzieci).
Dimensions
-
Dimensionheight: 222 mm
-
Dimensionwidth: 316 mm
Inscription content
-
Content„Mr 66 [?]”.Inscription interpretationByć może jest to sygnatura Biblioteki Dyrekcji Państwowych Zbiorów SztukiInscription mediumołówek grafitowyInscription methodnapisanaInscription positionkarta 1 recto - w górnej części po lewejInscription typedopisek obcą ręką
Material
-
Material
-
Materialink
-
Materialgraphite (mineral)
Phase
kopia kompletna
Physical description
Trzy oddzielne zeszyty związane zieloną wstążką. Foliacja ołówkowa nadana od 1 do 18 w prawym dolnym rogu kart recto. Oznaczenia własnościowe: na dolnym marginesie w środku na k. 1r i 15r numer inwentarzowy M/113 ołówkiem i pieczęć okrągła, czarna, tusz, otok: MUZEUM * WARSZAWA”, pole: „TIFC”, doklejone wtórnie, analogiczne pieczątki na k. 10v, 14v i 18v.
Production
Persons
-
PersonElsner, JózefRolekompozytor
-
PersonOsoba nieustalonaRolekopista
Dates
-
Date1798 (01/01/1798 - 31/12/1798)Roledata skomponowania utworu
-
Dateafter 1798 (01/01/1799 - 31/12/1900)Roledata wykonania / wytworzenia
Techniques
-
Techniquehandwriting
History and association
Associated item
F/8694[1-33]/Mikrofilm (is copy of)
Object history note
Zakupiony od Ludwika Gocla w 1956 roku. Od 2005 roku depozyt Towarzystwa im. Fryderyka Chopina w Narodowym Instytucie Fryderyka Chopina.
Ownership
-
OwnerGocel, Ludwik
References
-
Reference (controlled)Elsner, Józef [oprac. Nowak-Romanowicz, Alina]. Sumariusz moich utworów muzycznych ; z objaśnieniami o czynnościach i działaniach moich jako artysty muzycznego. Kraków : Polskie Wydawnictwo Muzyczne, 1957. 231, [1] s. : il., nuty ; 20 cm. (Źródła Pamiętnikarsko-Literackie do Dziejów Muzyki Polskiej ; t. 4).Reference detailss. 58Catalogue number28Reference associationkatalog
-
Reference (controlled)Nowak-Romanowicz, Alina. Józef Elsner : monografia. Kraków : Polskie Wydawnictwo Muzyczne, dr. 1957. 351, [1] s., [43] k. tabl. : il., nuty ; 24 cm. (Studia i Materiały do Dziejów Muzyki Polskiej ; t. 4).Reference detailss. 315
-
Reference (controlled)Répertoire International des Sources MusicalesCatalogue numberRISM ID no.: 1001025459
-
Reference (controlled)Wróblewska, Hanna, Gendaszek-Lewkowicz, Maria. Katalog zbiorów. Muzeum. Rękopisy, druki, grafika, fotografie. Warszawa: Towarzystwo imienia Fryderyka Chopina, 1971. ss. XVI+296.Reference detailss. 40Catalogue number61Reference associationkatalog zbiorów
Field collection