Home  / „Grande Sonate | pour le Clavecin avec l'accompagnement. | d'un Violon et Violoncelle obligé | composeé et dedieé á Mme la Comtesse | Honorá de Borzęcka | par | Joseph Elsner",Sonata triowa B-dur op. 2 na klawesyn, skrzypce i wiolonczelę obligato

Identification
Title
  • Title
    „Grande Sonate | pour le Clavecin avec l'accompagnement. | d'un Violon et Violoncelle obligé | composeé et dedieé á Mme la Comtesse | Honorá de Borzęcka | par | Joseph Elsner"
    Language
    French (language)
    Translation
    Wielka sonata Józefa Elsnera na klawesyn z akompaniamentem skrzypiec i wiolonczeli obligato dedykowana hrabinie Honoracie Borzęckiej
    Type
    tytuł odautorski
  • Title
    Sonata triowa B-dur op. 2 na klawesyn, skrzypce i wiolonczelę obligato
    Language
    Polish (language)
    Type
    tytuł katalogowy
Brief description
Józef Elsner, „Grande Sonate | pour le Clavecin avec l'accompagnement. | d'un Violon et Violoncelle obligé [...]” [Sonata triowa B-dur op. 2 na klawesyn, skrzypce i wiolonczelę obligato] dedykowana Honoracie Borzęckiej, kopia rękopiśmienna kompletna, nieustalona, [s.l.], [s.d.].
Other number
  • Number
    D/37 [TiFC]
Parts
Parts
  • Object number
    M/113
    Object type
    copies (derivative objects)
    Object type
    manuscripts (document genre)
    Object type
    sheet music
Description
Content (description)
Zeszyt 1, partia klawesynu

Pięciolinie kreślone rastralem, 10 pięciolinii na stronie.
Na stronie tytułowej w centrum karty (nieznacznie po prawej) w obrębie pięciolinii 1.-4., 6.-10. wpis odręczny atramentem, pismem kaligraficznym: „Grande Sonate | pour le Clavecin avec l'accompagnement. | d'un Violon et Violoncelle obligé | composeé et dedieé á [powyżej dodane „Mme”] la Comtesse | Honorá de Borzęcka [„c” nadpisane nad wcześniejszym „s”] | par | Joseph Elsner | Maitre de Chapelle | au Theatre á Leopol.”. W lewym górnym rogu k. 1r tytułowej adn. oł. nieokreśloną ręką „Mr 66 [?]”.
Tekst muzyczny na k. 1v-9v: cz. I na k. 1v-4v, cz. II na k. 5r-6r, cz. III na k. 6v-10r, k. 10v poliniowana, niezapisana. Nazwy części: I: „Trio | allegro”, II: „Larghetto”, III: „Rondo | allegro” wpisane przed początkiem zapisów nutowych, na pięcioliniach 1. i 2. (cz. I i III) lub pomiędzy nimi (cz. II). Tonacja B-dur, metrum cz. I: alla breve, cz. II: 6/8, cz. III: 2/4. Klucze i znaki przykluczowe (dwa bemole) notowane zasadniczo tylko w pierwszym systemie na początku każdej części, sporadycznie w przebiegu utworu w przypadkach zmiany tonacji (np. środkowy ustęp cz. II w tonacji G-dur). Zapis nutowy czysty, bez skreśleń i poprawek, miejscami notowany skrótowo, przy pomocy repetycji figur dźwiękowych; w tekście muzycznym oznaczenia dynamiczne i artykulacyjne, miejscowo wyrazowe.

Zeszyt 2: partia skrzypiec

Pięciolinie kreślone rastralem, 8 pięciolinii na stronie.
Na stronie tytułowej (k.11 r), w obrębie pięciolinii 2.-3. w środku wpis odręczny atramentem, pismem kaligraficznym: „Violon”. Tekst muzyczny partii skrzypiec na k. 11v-14r, k. 14v poliniowana, niezapisana. Nazwa części I: „allegro” zanotowana nad pierwszą pięciolinią, powyżej wpis „Violino”, nazwy części II i III: „Larghetto” i „Rondo” notowane na pięcioliniach, tuż przed rozpoczęciem zapisu nutowego. Klucze i znaki przykluczowe na początku każdej strony i na początku każdej części, na pozostałych pięcioliniach nie są zanotowane. W tekście muzycznym oznaczenia wykonawcze, głównie dynamika i artykulacja.

Zeszyt 3: partia wiolonczeli

Pięciolinie kreślone rastralem, 8 pięciolinii na stronie.
Na stronie tytułowej (k. 15r), w obrębie pięciolinii 2.-3. w środku wpis odręczny atramentem, pismem kaligraficznym „Violoncelle obligé”. Tekst muzyczny partii wiolonczeli na k. 15v-18r, k. 18v poliniowana, niezapisana. Na górnym marginesie na k, 15v wpis „Violonzello” [!]. Nazwy wszystkich części: „allegro”, „Larghetto”, „Rondo” notowane na pięcioliniach, tuż przed rozpoczęciem zapisu nutowego. Klucze i znaki przykluczowe analogicznie jak w partii skrzypiec na początku każdej strony i na początku każdej części, na pozostałych pięcioliniach nie są zanotowane. W tekście muzycznym oznaczenia wykonawcze, głównie dynamika i artykulacja. Takty przy powtórzeniach tego samego dźwięku numerowane.

Charakterystyczne cechy zapisu: znaki graficzne wskazujące na kontynuację zapisu na kolejnej stronie („V[olti]:”, lub „V[olti]: S[ubito]:” bądź zakończenie przebiegu części lub całości utworu (γ); użycie dwukropka po nazwach i symbolach, np. „allegro:”, „P:”, „dol:”.
Content (language)
  • French (language)
Content (organisation)
Content (person)
Content (note)
W monografii autorstwa Aliny Nowak-Romanowicz rękopis jest zakwalifikowany jako autograf. Analiza porównawcza duktu pisma innych zachowanych autografów Elsnera pozwala jednak przypuszczać, że jest to kwalifikacja błędna.

Utwór został napisany we Lwowie, a opublikowany po raz pierwszy w 1798 roku w Wiedniu.

Adresatka dedykacji utworu, Honorata Borzęcka, córka Aleksnadra Borzęckiego h. Półkozic, wielkiego Podstolego koronnego i Anny z Ankwiczów była osobą bardzo we Lwowie poważaną. Znana była z działalności dobroczynnej (m.in. jako współzałożycielka zakładu wychowawczo-opiekuńczego dla chłopców i fundatorka szpitala dla ubogich dzieci).
Dimensions
  • Dimension
    height: 222 mm
  • Dimension
    width: 316 mm
Inscription content
  • Content
    „Mr 66 [?]”.
    Inscription interpretation
    Być może jest to sygnatura Biblioteki Dyrekcji Państwowych Zbiorów Sztuki
    Inscription medium
    ołówek grafitowy
    Inscription method
    napisana
    Inscription position
    karta 1 recto - w górnej części po lewej
    Inscription type
    dopisek obcą ręką
Material
Phase
kopia kompletna
Physical description
Trzy oddzielne zeszyty związane zieloną wstążką. Foliacja ołówkowa nadana od 1 do 18 w prawym dolnym rogu kart recto. Oznaczenia własnościowe: na dolnym marginesie w środku na k. 1r i 15r numer inwentarzowy M/113 ołówkiem i pieczęć okrągła, czarna, tusz, otok: MUZEUM * WARSZAWA”, pole: „TIFC”, doklejone wtórnie, analogiczne pieczątki na k. 10v, 14v i 18v.
Production
Persons
  • Person
    Elsner, Józef
    Role
    kompozytor
  • Person
    Osoba nieustalona
    Role
    kopista
Dates
  • Date
    1798  (01/01/1798 - 31/12/1798)
    Role
    data skomponowania utworu
  • Date
    after 1798  (01/01/1799 - 31/12/1900)
    Role
    data wykonania / wytworzenia
Techniques
  • Technique
    handwriting
History and association
Associated item
F/8694[1-33]/Mikrofilm (is copy of)
Object history note
Zakupiony od Ludwika Gocla w 1956 roku. Od 2005 roku depozyt Towarzystwa im. Fryderyka Chopina w Narodowym Instytucie Fryderyka Chopina.
Ownership
References
  • Reference (controlled)
    Elsner, Józef [oprac. Nowak-Romanowicz, Alina]. Sumariusz moich utworów muzycznych ; z objaśnieniami o czynnościach i działaniach moich jako artysty muzycznego. Kraków : Polskie Wydawnictwo Muzyczne, 1957. 231, [1] s. : il., nuty ; 20 cm. (Źródła Pamiętnikarsko-Literackie do Dziejów Muzyki Polskiej ; t. 4).
    Reference details
    s. 58
    Catalogue number
    28
    Reference association
    katalog
  • Reference (controlled)
    Nowak-Romanowicz, Alina. Józef Elsner : monografia. Kraków : Polskie Wydawnictwo Muzyczne, dr. 1957. 351, [1] s., [43] k. tabl. : il., nuty ; 24 cm. (Studia i Materiały do Dziejów Muzyki Polskiej ; t. 4).
    Reference details
    s. 315
  • Reference (controlled)
    Répertoire International des Sources Musicales
    Catalogue number
    RISM ID no.: 1001025459
  • Reference (controlled)
    Wróblewska, Hanna, Gendaszek-Lewkowicz, Maria. Katalog zbiorów. Muzeum. Rękopisy, druki, grafika, fotografie. Warszawa: Towarzystwo imienia Fryderyka Chopina, 1971. ss. XVI+296.
    Reference details
    s. 40
    Catalogue number
    61
    Reference association
    katalog zbiorów
Field collection