Identification
Title
-
Title„Prelude N. 3. un [?] Harmonie [?] flûte.”LanguageFrench (language)TranslationPreludium numer 3 na flet harmonicznyTypetytuł odautorski
-
Title„Andantino N. 5.”LanguageFrench (language)TranslationAndantino numer 5Typetytuł odautorski
-
TitleKopie kompozycji przypisywanych Fryderykowi ChopinowiLanguagePolish (language)Typetytuł opisowy
Brief description
Dwa szkice kompozycji przypisywanych Fryderykowi Chopinowi, rękopisy [George Sand?], [Solange Dudevant?], [Nohant?], [przed 22/03/1845].
Other number
-
NumberD/42 [NIFC]
Comments
Parts
Parts
-
Object numberM/202Object typemanuscripts (document genre)Object typesheet music
Description
Content (description)
Zapis nutowy w górnej części strony recto wąskiej kartki papieru, strona verso niezapisana. Pięciolinie (łącznie 4) nakreślone odręcznie ołówkiem, przebiegają przez całą szerokość kartki. Klucze, znaki przykluczowe i metrum wpisane odręcznie, inną ręką [?] tytuły i oznaczenia wykonawcze dotyczące układu tekstu muzycznego.
Na pięcioliniach 1-2 krótki utwór w formie ABA (8 + 4 + 8 taktów), w tonacji F-dur . Nad tekstem nutowym tytuł: „Prelude N. 3. un [?] Harmonie [?] flûte. [na flet harmoniczny?] | Andan.[te] anim.[ato]”. Metrum 2/4, zapis w układzie 3-głosowym - dwa górne głosy w tercjach równoległych, dolny głos - podstawa basowa. Powrót części A oznaczony przy pomocy oznaczeń słownych: „Da capo dal | Segno al fine” nad podwójną kreską taktową po 12 takcie, „Fine” nad podwójną kreską taktową po 8 takcie. Nad piątym taktem słowo nieczytelne (orgue?). Oznaczenia dynamiczne graficzne (cresc. i dim.) w t. 1-8.
Na pięcioliniach 3-4 krótki utwór w formie ABA (8 + 4 + 8 taktów), niedopracowany pod względem harmonicznym i układu głosów. Nad tekstem nutowym tytuł „Andantino N. 5.”. Metrum 3/4. Poniżej 11 i 12 taktu słowne oznaczenie repetycji części A: „D[.[a] C.[apo] al segno [/] dal fine”. Pomiędzy czwartym i piątym taktem (nad tekstem nutowym) słowo nieczytelne.
W połowie wysokości karty wpisany ołówkiem numer inwentarzowy Muzeum Narodowego: „146525/MN [/] 2a”.
Po stronie verso w górnej części karty dwie pieczątki okrągłe „Muz.[eum] Narod.[owe] Warsz.[awa]”, umieszczone ponad sobą w linii pionowej. Widoczne przebicia atramentowe.
Na pięcioliniach 1-2 krótki utwór w formie ABA (8 + 4 + 8 taktów), w tonacji F-dur . Nad tekstem nutowym tytuł: „Prelude N. 3. un [?] Harmonie [?] flûte. [na flet harmoniczny?] | Andan.[te] anim.[ato]”. Metrum 2/4, zapis w układzie 3-głosowym - dwa górne głosy w tercjach równoległych, dolny głos - podstawa basowa. Powrót części A oznaczony przy pomocy oznaczeń słownych: „Da capo dal | Segno al fine” nad podwójną kreską taktową po 12 takcie, „Fine” nad podwójną kreską taktową po 8 takcie. Nad piątym taktem słowo nieczytelne (orgue?). Oznaczenia dynamiczne graficzne (cresc. i dim.) w t. 1-8.
Na pięcioliniach 3-4 krótki utwór w formie ABA (8 + 4 + 8 taktów), niedopracowany pod względem harmonicznym i układu głosów. Nad tekstem nutowym tytuł „Andantino N. 5.”. Metrum 3/4. Poniżej 11 i 12 taktu słowne oznaczenie repetycji części A: „D[.[a] C.[apo] al segno [/] dal fine”. Pomiędzy czwartym i piątym taktem (nad tekstem nutowym) słowo nieczytelne.
W połowie wysokości karty wpisany ołówkiem numer inwentarzowy Muzeum Narodowego: „146525/MN [/] 2a”.
Po stronie verso w górnej części karty dwie pieczątki okrągłe „Muz.[eum] Narod.[owe] Warsz.[awa]”, umieszczone ponad sobą w linii pionowej. Widoczne przebicia atramentowe.
Content (language)
- French (language)
Content (note)
Rękopis jest wymieniony w liście Karoliny Mężeńskiej do Zygmunta Mycielskiego z 31 stycznia 1929 roku (oryginał w kolekcji MFC, M/224): „Witwicki, otrzymawszy listy od Chop. i G.S. , a także urywek z Preludium, który ona do koperty wlożyła, dołączył do nich swój list, i razem przesłał je mojej babce, wiedząc, że jej tym zrobi podwójną przyjemność jako muzyczce niepospolitej i wielbicielce Chopina. Nuty są autentyczne [...]”. Wspomniany list G. Sand do S. Witwickiego datowany jest 22 marca 1845 (oryginał w kolekcji MFC, M/221), a list Stefana Witwickiego do Karoliny Mężeńskiej 17 kwietnia 1845 roku (oryginał w kolekcji MFC, M/222).
Dimensions
-
Dimensionheight [karta]: 266,81 mm
-
Dimensionwidth: 122,70 mm
Dimension note
wysokość 266,11 mm - 266,81 mm szerokość 120,60 mm - 122,70 mm
Inscription content
-
Content„146525/MN [/] 2a”InscriberInscriberMuzeum Narodowe (Warszawa)Roleautor dopiskuInscription date1946 (01/01/1946 - 31/12/1946)Inscription mediumołówek grafitowyInscription methodnapisanaInscription positionkarta recto - w polowie wysokościInscription typenumer inwentarzowy
-
Content„Muz. [eum] Narod.[owe] Warsz.[awa]”InscriberInscriberMuzeum Narodowe (Warszawa)Roleautor dopiskuInscription date1946 (01/01/1946 - 31/12/1946)Inscription languagePolish (language)Inscription mediumtuszInscription methododciśniętaInscription positionkarta verso - w górnej części po środkuInscription typepieczęć własnościowa
Material
-
Material
-
Materialiron-gall ink
-
Materialgraphite (mineral)
-
MaterialIndia ink (ink)
Materials & techniques note
widoczny wzór pasków w przeźroczu
Phase
szkic
Physical description
1 k., 1s. zapisana.
Oznaczenia własnościowe: w dolnej części karty po środku pieczęć okrągła, czarna, tusz, otok: „MUZEUM * WARSZAWA”, pole: „TIFC” doklejona wtórnie łącznie z numerem inwentarzowym M/202 ołówkiem.
Oznaczenia własnościowe: w dolnej części karty po środku pieczęć okrągła, czarna, tusz, otok: „MUZEUM * WARSZAWA”, pole: „TIFC” doklejona wtórnie łącznie z numerem inwentarzowym M/202 ołówkiem.
Production
Persons
-
PersonRoledomniemany kompozytor
-
PersonSand, GeorgeRoledomniemany kopista
-
PersonRoledomniemany kopista
Places
-
PlaceNohantRoledomniemane miejsce wytworzenia
Dates
-
Datebefore 22/03/1845 (01/10/1836 - 21/03/1845)Roledata skomponowania utworu
-
Datebefore 22/03/1845 (01/10/1836 - 21/03/1845)Roledomniemana data wytworzenia
Techniques
-
Techniquehandwriting
-
Techniquestamping (marking)
History and association
Object history note
Karta z rękopisami przekazana w liście George Sand do Stefana Witwickiego z 22 marca 1845 roku (oryginał w kolekcji MFC, M/221), następnie dołączona do listu Stefana Witwickiego do Karoliny Mężeńskiej z 17 kwietnia 1845 roku (oryginał w kolekcji MFC, M/222). Wnuczka tejże (również Karolina Mężeńska) ofiarowała kartę Zygmuntowi Mycielskiemu, który w 1946 roku sprzedał ją do Muzeum Narodowego w Warszawie. W 1958 roku nastapiło przekazanie rękopisu z MNW do Towarzystwa im. Fryderyka Chopina w charakterze depozytu, w 1967 roku forma prawna zmieniona na dar. Od 2005 roku depozyt Towarzystwa im. Fryderyka Chopina w Narodowym Instytucie Fryderyka Chopina.
Ownership
-
OwnerMycielski, Zygmunt (hrabia)
References
-
Reference (controlled)Rękopisy utworów Chopina. Katalog vol. I-II (Documenta Chopiniana; 2)Reference detailss. 688-689Catalogue number1390, 1389
-
Reference (controlled)Katalog dzieł Fryderyka Chopina (Documenta Chopiniana; 4)Reference detailss. 248
-
Reference (controlled)Zygmunt Mycielski, Nieznany szkic Chopina [w:] "Muzyka" 1930 nr 1 (63)
-
Reference (controlled)[Autorstwo nieustalone], Protokół ekspertyzy autentyczności i oceny pamiątek przdstawionych przez P. Dra Zygmunta Mycielskiego z Krakowa, Muzeum Narodowe w Warszawie, [1946-1958]Reference note"Nie ulega najmniejszej wątpliwości, że nuty te nie zostały pisane przez Chopina. Wskazuje na to nietylko typ pisma nutowego, całkiem odrębny od Chopinowskiego, ale również niepewność pisma, forma i ustawienie klucza wiolinowego oraz innych znaków, pisanych ręką niedoświadczoną wzgl. niepewną. - Natomiast napisy robią wrażenie autentyczności, choć też są pisane niepewną ręką (por. końcowe "Dal segno al fine"). Nasuwa się myśl, że Chopin, który jak wynika z listu G. S., czuł się b. słaby, podyktował komuś z domowników, najprawdopodobniej Solange Dudevant, mającej wówczas 16 lat, a uczącej się u niego gry fortepianowej, te dwie krótkie myśli muzyczne, sam zaś dopisał tylko tekst."
Field collection