Home  / „Prelude N. 3. un [?] Harmonie [?] flûte.”,„Andantino N. 5.”,Kopie kompozycji przypisywanych Fryderykowi Chopinowi

Identification
Title
  • Title
    „Prelude N. 3. un [?] Harmonie [?] flûte.”
    Language
    French (language)
    Translation
    Preludium numer 3 na flet harmoniczny
    Type
    tytuł odautorski
  • Title
    „Andantino N. 5.”
    Language
    French (language)
    Translation
    Andantino numer 5
    Type
    tytuł odautorski
  • Title
    Kopie kompozycji przypisywanych Fryderykowi Chopinowi
    Language
    Polish (language)
    Type
    tytuł opisowy
Brief description
Dwa szkice kompozycji przypisywanych Fryderykowi Chopinowi, rękopisy [George Sand?], [Solange Dudevant?], [Nohant?], [przed 22/03/1845].
Other number
  • Number
    D/42 [NIFC]
Comments
Parts
Parts
  • Object number
    M/202
    Object type
    manuscripts (document genre)
    Object type
    sheet music
Description
Content (description)
Zapis nutowy w górnej części strony recto wąskiej kartki papieru, strona verso niezapisana. Pięciolinie (łącznie 4) nakreślone odręcznie ołówkiem, przebiegają przez całą szerokość kartki. Klucze, znaki przykluczowe i metrum wpisane odręcznie, inną ręką [?] tytuły i oznaczenia wykonawcze dotyczące układu tekstu muzycznego.
Na pięcioliniach 1-2 krótki utwór w formie ABA (8 + 4 + 8 taktów), w tonacji F-dur . Nad tekstem nutowym tytuł: „Prelude N. 3. un [?] Harmonie [?] flûte. [na flet harmoniczny?] | Andan.[te] anim.[ato]”. Metrum 2/4, zapis w układzie 3-głosowym - dwa górne głosy w tercjach równoległych, dolny głos - podstawa basowa. Powrót części A oznaczony przy pomocy oznaczeń słownych: „Da capo dal | Segno al fine” nad podwójną kreską taktową po 12 takcie, „Fine” nad podwójną kreską taktową po 8 takcie. Nad piątym taktem słowo nieczytelne (orgue?). Oznaczenia dynamiczne graficzne (cresc. i dim.) w t. 1-8.
Na pięcioliniach 3-4 krótki utwór w formie ABA (8 + 4 + 8 taktów), niedopracowany pod względem harmonicznym i układu głosów. Nad tekstem nutowym tytuł „Andantino N. 5.”. Metrum 3/4. Poniżej 11 i 12 taktu słowne oznaczenie repetycji części A: „D[.[a] C.[apo] al segno [/] dal fine”. Pomiędzy czwartym i piątym taktem (nad tekstem nutowym) słowo nieczytelne.
W połowie wysokości karty wpisany ołówkiem numer inwentarzowy Muzeum Narodowego: „146525/MN [/] 2a”.
Po stronie verso w górnej części karty dwie pieczątki okrągłe „Muz.[eum] Narod.[owe] Warsz.[awa]”, umieszczone ponad sobą w linii pionowej. Widoczne przebicia atramentowe.
Content (language)
  • French (language)
Content (note)
Rękopis jest wymieniony w liście Karoliny Mężeńskiej do Zygmunta Mycielskiego z 31 stycznia 1929 roku (oryginał w kolekcji MFC, M/224): „Witwicki, otrzymawszy listy od Chop. i G.S. , a także urywek z Preludium, który ona do koperty wlożyła, dołączył do nich swój list, i razem przesłał je mojej babce, wiedząc, że jej tym zrobi podwójną przyjemność jako muzyczce niepospolitej i wielbicielce Chopina. Nuty są autentyczne [...]”. Wspomniany list G. Sand do S. Witwickiego datowany jest 22 marca 1845 (oryginał w kolekcji MFC, M/221), a list Stefana Witwickiego do Karoliny Mężeńskiej 17 kwietnia 1845 roku (oryginał w kolekcji MFC, M/222).
Dimensions
  • Dimension
    height [karta]: 266,81 mm
  • Dimension
    width: 122,70 mm
Dimension note
wysokość 266,11 mm - 266,81 mm szerokość 120,60 mm - 122,70 mm
Inscription content
  • Content
    „146525/MN [/] 2a”
    Inscriber
    Inscriber
    Muzeum Narodowe (Warszawa)
    Role
    autor dopisku
    Inscription date
    1946  (01/01/1946 - 31/12/1946)
    Inscription medium
    ołówek grafitowy
    Inscription method
    napisana
    Inscription position
    karta recto - w polowie wysokości
    Inscription type
    numer inwentarzowy
  • Content
    „Muz. [eum] Narod.[owe] Warsz.[awa]”
    Inscriber
    Inscriber
    Muzeum Narodowe (Warszawa)
    Role
    autor dopisku
    Inscription date
    1946  (01/01/1946 - 31/12/1946)
    Inscription language
    Polish (language)
    Inscription medium
    tusz
    Inscription method
    odciśnięta
    Inscription position
    karta verso - w górnej części po środku
    Inscription type
    pieczęć własnościowa
Material
  • Material
    iron-gall ink
  • Material
    graphite (mineral)
  • Material
    India ink (ink)
Materials & techniques note
widoczny wzór pasków w przeźroczu
Phase
szkic
Physical description
1 k., 1s. zapisana.
Oznaczenia własnościowe: w dolnej części karty po środku pieczęć okrągła, czarna, tusz, otok: „MUZEUM * WARSZAWA”, pole: „TIFC” doklejona wtórnie łącznie z numerem inwentarzowym M/202 ołówkiem.
Production
Persons
Places
  • Place
    Nohant
    Role
    domniemane miejsce wytworzenia
Dates
  • Date
    before 22/03/1845  (01/10/1836 - 21/03/1845)
    Role
    data skomponowania utworu
  • Date
    before 22/03/1845  (01/10/1836 - 21/03/1845)
    Role
    domniemana data wytworzenia
Techniques
  • Technique
    handwriting
  • Technique
    stamping (marking)
History and association
Associated item
M/221
M/222
M/224
F/523 (is copy of)
Object history note
Karta z rękopisami przekazana w liście George Sand do Stefana Witwickiego z 22 marca 1845 roku (oryginał w kolekcji MFC, M/221), następnie dołączona do listu Stefana Witwickiego do Karoliny Mężeńskiej z 17 kwietnia 1845 roku (oryginał w kolekcji MFC, M/222). Wnuczka tejże (również Karolina Mężeńska) ofiarowała kartę Zygmuntowi Mycielskiemu, który w 1946 roku sprzedał ją do Muzeum Narodowego w Warszawie. W 1958 roku nastapiło przekazanie rękopisu z MNW do Towarzystwa im. Fryderyka Chopina w charakterze depozytu, w 1967 roku forma prawna zmieniona na dar. Od 2005 roku depozyt Towarzystwa im. Fryderyka Chopina w Narodowym Instytucie Fryderyka Chopina.
Ownership
References
  • Reference (controlled)
    Rękopisy utworów Chopina. Katalog vol. I-II (Documenta Chopiniana; 2)
    Reference details
    s. 688-689
    Catalogue number
    1390, 1389
  • Reference (controlled)
    Katalog dzieł Fryderyka Chopina (Documenta Chopiniana; 4)
    Reference details
    s. 248
  • Reference (controlled)
    Zygmunt Mycielski, Nieznany szkic Chopina [w:] "Muzyka" 1930 nr 1 (63)
  • Reference (controlled)
    [Autorstwo nieustalone], Protokół ekspertyzy autentyczności i oceny pamiątek przdstawionych przez P. Dra Zygmunta Mycielskiego z Krakowa, Muzeum Narodowe w Warszawie, [1946-1958]
    Reference note
    "Nie ulega najmniejszej wątpliwości, że nuty te nie zostały pisane przez Chopina. Wskazuje na to nietylko typ pisma nutowego, całkiem odrębny od Chopinowskiego, ale również niepewność pisma, forma i ustawienie klucza wiolinowego oraz innych znaków, pisanych ręką niedoświadczoną wzgl. niepewną. - Natomiast napisy robią wrażenie autentyczności, choć też są pisane niepewną ręką (por. końcowe "Dal segno al fine"). Nasuwa się myśl, że Chopin, który jak wynika z listu G. S., czuł się b. słaby, podyktował komuś z domowników, najprawdopodobniej Solange Dudevant, mającej wówczas 16 lat, a uczącej się u niego gry fortepianowej, te dwie krótkie myśli muzyczne, sam zaś dopisał tylko tekst."
Field collection