Home  / Wariacje B-dur op. 2

Identification
Title
  • Title
    Wariacje B-dur op. 2
    Language
    Polish (language)
    Type
    tytuł katalogowy
Brief description
Fryderyk Chopin, Wariacje B-dur op. 2 na fortepian i orkiestrę na temat „Là ci darem la mano” z opery „Don Giovanni” Wolfganga Amadeusza Mozarta, autograf oficjalny niekompletny: fragmenty wariacji III i V, [s.l.], [1827-1829?].
Other number
  • Number
    D/33 [NIFC]
Comments
Parts
Parts
  • Object number
    M/2290
    Object type
    autographs (manuscripts)
    Object type
    sheet music
Description
Content (concept)
  • forma wariacyjna
  • technika wariacyjna
  • styl brillant
Content (description)
Zapis nutowy atr. na k. 1 r-v. Pięciolinie kreślone rastralem, 12 pięciolinii na stronie, zapis z zachowaniem wolnej pięciolinii pomiędzy systemami. Klamry i klucze kreślone odręcznie, znaki przykluczowe we wszystkich systemach. Partia orkiestry zapisana w wyciągu fortepianowym, ze wskazaniem zastosowania poszczególnych instrumentów.

K. 1r: końcowy fragment Wariacji III: fortepian solo t. 16-24 (128-136); tutti (II fortepian) ritornello (t. 137-144). Tekst muzyczny na pięcioliniach: 1-2, 4-5, 7-8, 10-11. Zapis nutowy czysty, bez skreśleń i poprawek. Oznaczenia wykonawcze tylko w partii II fortepianu (dynamika, artykulacja, wskazania dotyczące instrumentacji: „Fag:[otto]”, „Corno”). Po końcowych podwójnych kreskach taktowych adn.: „Attacca Var: IV”.

K. 1v: początkowy fragment Wariacji V: fortepian solo, t. 1-13 (192-204). Nad pierwszą pięciolinią ręką Chopina adn.: „Var. V. Adagio”, obok formuła oznaczenia metronomu niewypełniona: „ósemka [oznaczona symbolem] = [brak wartości liczbowej]”. Tekst muzyczny na pięcioliniach: 1-2, 4-5, 7-8, 10-11. Zapis nutowy czysty, bez skreśleń i poprawek, szczegółowe oznaczenia wykonawcze (dynamika, artykulacja, frazowanie, pedalizacja).

W prawym dolnym rogu k. 1r adn. atr. ręką Oskara Kolberga potwierdzająca autorstwo rękopisu: „Aut. [?] [słowo wykreślone, nieczytelne] pismo niniejszego rękopisu, uważam za autentyczne | Szopena, znając charakter jego pisma z owych czasów dokładnie | co poświadczam na żądanie | Wgo Adama Ostaszewskiego | Oskar Kolberg | Krak.[ów] 5 Stycz.[nia] 1890 r.”. Powyżej, w niewielkim oddaleniu od prawej krawędzi, na 9 i 10 pięciolinii pieczęć okrągła tuszowa niebieska: „COLLECTION PLEYEL”.
Na górnym marginesie k. 1v adn. oł. inną ręką: „Chopina własnoręczne pismo z jego Variacyj | Don Juan” Na dolnym marginesie po prawej pieczęć okrągła tuszowa niebieska: „COLLECTION PLEYEL”.
Content (language)
  • Polish (language)
Content (person)
Content (note)
Autograf jest powtórzeniem s. 9 i 12 autografu edycyjnego ze zbiorow Österreichische Nationalbibliothek w Wiedniu (Mus. Hs.16789), którego charakterystyczną cechą jest wykreślenie oryginalnej wersji Wariacji IV ze s. 10-11 i dopisanie nowej wersji tej wariacji na s. 20-21.

Według Johna Rinka zapis Wariacji III jestniedokończonym (porzuconym) czystopisem, zaś zapis Wariacji V stanowi „hybrydę czysto- i brudnopisu”. Rękopis powstal prawdopodobnie przed wysyłką do Wiednia autografu edycyjnego i stanowi:
- część innego ukończonego, ale niezachowanego manuskryptu (hipoteza nr 1:),
- arkusz porzucony z uwagi na pomyłkowe pominięcie Wariacji IV, użyty następnie do roboczego naniesienia oznaczeń wyrazowych (hipoteza nr 2, wątpliwa),
- arkusz przygotowany w celu zastąpienia analogicznej karty w wiedeńskim rękopisie edycyjnym, która zawierała błędy notacyjne w zakresie metrum (hipoteza nr 3, również mało prawdopodobna).

Dedykacja dla Carla Czernego tylko w wydaniu angielskim (Wessel & Co., Londyn, 1833).
Dimensions
  • Dimension
    height [karta z autografem]: 257 mm
  • Dimension
    width [karta z autografem]: 345 mm
Dimension note
Wysokość karty: 225-257 mm, szerokość karty: 315mm-345 mm;
Inscription content
  • Content
    „Aut. [?] [słowo wykreślone, nieczytelne] pismo niniejszego rękopisu, uważam za autentyczne | Szopena, znając charakter jego pisma z owych czasów dokładnie | co poświadczam na żądanie | Wgo Adama Ostaszewskiego | Oskar Kolberg | Krak.[ów] 5 Stycz.[nia] 1890 r.”
    Inscriber
    Inscriber
    Kolberg, Oskar
    Role
    autor dopisku
    Inscription date
    05/01/1890
    Inscription language
    Polish (language)
    Inscription medium
    pióro
    Inscription method
    napisana
    Inscription position
    karta 1 recto - prawy dolny róg
    Inscription type
    dopisek obcą ręką
  • Content
    „Chopina własnoręczne pismo z jego Varyacyj | Don Juan”
    Inscriber
    Inscriber
    Osoba nieustalona
    Role
    autor dopisku
    Inscription language
    Polish (language)
    Inscription medium
    ołówek grafitowy
    Inscription method
    napisana
    Inscription position
    karta 1 verso - górny margines
    Inscription type
    dopisek obcą ręką
  • Content
    „COLLECTION PLEYEL”
    Inscriber
    Role
    właściciel
    Inscription language
    French (language)
    Inscription medium
    tłok
    Inscription method
    odciśnięta
    Inscription position
    karta 1 recto - na 9 i 10 pęciolinii po prawej
    Inscription translation
    Kolekcja Pleyela
    Inscription type
    pieczęć własnościowa
  • Content
    „COLLECTION PLEYEL”
    Inscriber
    Role
    właściciel
    Inscription language
    French (language)
    Inscription medium
    tłok
    Inscription method
    odciśnięta
    Inscription position
    karta 1 verso - dolny margines po prawej
    Inscription translation
    Kolekcja Pleyela
    Inscription type
    pieczęć własnościowa
Material
  • Material
  • Material
    India ink (ink)
  • Material
    ink
  • Material
    graphite (mineral)
Phase
autograf oficjalny niekompletny
Physical description
1 k. (2 s. zapis.). Paginacja nadana dwukrotnie, w dolnych rogach, w lewym rogu błędna kolejność stron.
Oznaczenia własnościowe: na dolnym marginesie k. 1r wpisany ołówkiem numer inwentarzowy M/2290” i odbita pieczęć okrągła, czarna, tusz, otok: „MUZEUM * WARSZAWA”, pole: „TIFC”.
Production
Persons
  • Role
    kompozytor
  • Person
    Kolberg, Oskar
    Role
    dołączenie do obiektu dodatkowego elementu
    Note
    adnotacja potwierdzająca autorstwo rękopisu
Dates
  • Date
    1827-1829  (01/01/1827 - 31/12/1829)
    Role
    data skomponowania utworu
    Note
    1827 [K (Jachimecki 1950)], 1827 [K (Sydow 1949)], 1827 [K (Sydow (Hedley 1954)], 1827 [ChT], późne lato 1827 [K (Brown 1960, 1972)], 1827-28 [K (Binental 1934, 1937)], 1827-28 [Tomaszewski 2010], 1828 [K (Niecks 1902)], przed 1830 [K (Opieński 1909, 1925)]
  • Date
    1827-1829  (01/01/1827 - 31/12/1829)
    Role
    data wykonania / wytworzenia
    Note
    Kompletny autograf Wariacji op. 2 (przechowywany w The Morgan Library and Museum w Nowym Jorku), datowany „1827”, jest opatrzony adn.: „1829 do Wiednia poszły”. Autograf edycyjny przygotowany dla wydawcy wiedeńskiego Tobiasa Haslingera, który jako pierwszy opublikował utwór w kwietniu 1830 roku (przechowywany w Östereische Nationalbibliothek w Wiedniu), nie jest datowany.
Techniques
  • Technique
    handwriting
  • Technique
    stamping (marking)
History and association
Object history note
Niegdyś własność Teofila Ostaszewskiego (ofiarowany mu przez Kornela Krzeczunowicza z Paryża), następnie syna Teofila – Adama i jego wnuka - Wojciecha. Później kolejno w zbiorach Archive Pleyel w Paryżu i Hansa P. Wertischa w Wiedniu (Samlung Wertisch). Zakupiony na aukcji J. A. Stargardt w Berlinie, 26-27 marca 1992 roku. Od 2005 roku depozyt Towarzystwa im. Fryderyka Chopina w Narodowym Instytucie Fryderyka Chopina.
References
  • Reference (controlled)
    Rękopisy utworów Chopina. Katalog vol. I-II (Documenta Chopiniana; 2)
    Reference details
    s. 37-38
    Catalogue number
    10, 12
  • Reference (controlled)
    Katalog dzieł Fryderyka Chopina (Documenta Chopiniana; 4)
    Reference details
    s. 228
    Catalogue number
    225
  • Reference (controlled)
    Beiträge zur musikalischen Quellenkunde. Katalog der Sammlung Hans P. Wertitsch in der Musiksammlung der Österreichischen Nationalbibliothek (herausgegeben von HR Dr. Günter Brosche, Verlag Dr. Hans Schneider)
    Reference details
    s. 68-71, repr. s. 1
  • Reference (controlled)
    Autographen aus allen Gebieten. Auktion in Berlin am 26 und 27 März 1992 im Opernpalais Berlin, Unter den Linden 5. Katalog 651.
    Reference details
    s. 333, repr. s 1
    Catalogue number
    996
  • Reference (controlled)
    Rocznik Chopinowski (Warszawa) 0208-5992 R. 21 (1995). Wróblewska-Straus, Hanna. Korespondencja Chopina, jego przyjaciół i znajomych oraz omówienie wpływów muzealnych Towarzystwa im. Fryderyka Chopina w Warszawie, ss. 156-237.
    Reference details
    s. 159-60
  • Reference (controlled)
    Müllemann, Norbert. Handschriften Frédéric Chopins bis 1830: Studien zur Authentizität, Datierung und Werkgenese. Tutzing: Schneider, 2011. (Münchner Veröffentlichungen zur Musikgeschichte, Band 69). Ss. 315. ISBN 9783862960200.
  • Reference (controlled)
    Rink, John. Odczytywanie muzycznego geniuszu: Chopina hołd Mozartowi / Deciphering Musical Genius: Chopin's Homage to Mozart" [w:] Ostateczną rzecza jest prostota / Simplicity is Everything, Warszawa, NIFC, 2017
  • Reference (controlled)
    Chopin, Fryderyk. Wariacje na temat "Là ci darem la mano" op. 2 : Wydanie faksymilowe rękopisu ze zbiorów Österreichische Nationalbibliothek w Wiedniu = Variations on 'Là ci darem la mano', Op. 2 : Facsimile edition of the manuscript held in the Österreichische Nationalbibliothek in Vienna / komentarz źródłowy Norbert Müllemann. Warszawa : Narodowy Instytut Fryderyka Chopina, 2017 (Druk: Wydawnictwo "Bernardinum"). Teka: Faksymile [24 ] strony, [1] strona ; 27x36 cm + Komentarz źródłowy: 57 stron. ISBN 978-83-64823-54-1.
  • Reference (controlled)
    Répertoire International des Sources Musicales
    Catalogue number
    RISM ID no.: 1001030210
  • Reference (controlled)
    Janicki, Maciej. Muzeum Fryderyka Chopina. London : Scala Arts & Heritage Publishers, 2018. Ss. 80, il. barwne, 190 x 165 mm. (Curator's Choice) ISBN 978-1-78551-125-7.
    Reference details
    s. 17, il. barwna s. 16
Field collection