Identification
Title
-
TitleWariacje B-dur op. 2LanguagePolish (language)Typetytuł katalogowy
Brief description
Fryderyk Chopin, Wariacje B-dur op. 2 na fortepian i orkiestrę na temat „Là ci darem la mano” z opery „Don Giovanni” Wolfganga Amadeusza Mozarta, autograf oficjalny niekompletny: fragmenty wariacji III i V, [s.l.], [1827-1829?].
Other number
-
NumberD/33 [NIFC]
Comments
Parts
Parts
-
Object numberM/2290Object typeautographs (manuscripts)Object typesheet music
Description
Content (concept)
- forma wariacyjna
- technika wariacyjna
- styl brillant
Content (description)
Zapis nutowy atr. na k. 1 r-v. Pięciolinie kreślone rastralem, 12 pięciolinii na stronie, zapis z zachowaniem wolnej pięciolinii pomiędzy systemami. Klamry i klucze kreślone odręcznie, znaki przykluczowe we wszystkich systemach. Partia orkiestry zapisana w wyciągu fortepianowym, ze wskazaniem zastosowania poszczególnych instrumentów.
K. 1r: końcowy fragment Wariacji III: fortepian solo t. 16-24 (128-136); tutti (II fortepian) ritornello (t. 137-144). Tekst muzyczny na pięcioliniach: 1-2, 4-5, 7-8, 10-11. Zapis nutowy czysty, bez skreśleń i poprawek. Oznaczenia wykonawcze tylko w partii II fortepianu (dynamika, artykulacja, wskazania dotyczące instrumentacji: „Fag:[otto]”, „Corno”). Po końcowych podwójnych kreskach taktowych adn.: „Attacca Var: IV”.
K. 1v: początkowy fragment Wariacji V: fortepian solo, t. 1-13 (192-204). Nad pierwszą pięciolinią ręką Chopina adn.: „Var. V. Adagio”, obok formuła oznaczenia metronomu niewypełniona: „ósemka [oznaczona symbolem] = [brak wartości liczbowej]”. Tekst muzyczny na pięcioliniach: 1-2, 4-5, 7-8, 10-11. Zapis nutowy czysty, bez skreśleń i poprawek, szczegółowe oznaczenia wykonawcze (dynamika, artykulacja, frazowanie, pedalizacja).
W prawym dolnym rogu k. 1r adn. atr. ręką Oskara Kolberga potwierdzająca autorstwo rękopisu: „Aut. [?] [słowo wykreślone, nieczytelne] pismo niniejszego rękopisu, uważam za autentyczne | Szopena, znając charakter jego pisma z owych czasów dokładnie | co poświadczam na żądanie | Wgo Adama Ostaszewskiego | Oskar Kolberg | Krak.[ów] 5 Stycz.[nia] 1890 r.”. Powyżej, w niewielkim oddaleniu od prawej krawędzi, na 9 i 10 pięciolinii pieczęć okrągła tuszowa niebieska: „COLLECTION PLEYEL”.
Na górnym marginesie k. 1v adn. oł. inną ręką: „Chopina własnoręczne pismo z jego Variacyj | Don Juan” Na dolnym marginesie po prawej pieczęć okrągła tuszowa niebieska: „COLLECTION PLEYEL”.
K. 1r: końcowy fragment Wariacji III: fortepian solo t. 16-24 (128-136); tutti (II fortepian) ritornello (t. 137-144). Tekst muzyczny na pięcioliniach: 1-2, 4-5, 7-8, 10-11. Zapis nutowy czysty, bez skreśleń i poprawek. Oznaczenia wykonawcze tylko w partii II fortepianu (dynamika, artykulacja, wskazania dotyczące instrumentacji: „Fag:[otto]”, „Corno”). Po końcowych podwójnych kreskach taktowych adn.: „Attacca Var: IV”.
K. 1v: początkowy fragment Wariacji V: fortepian solo, t. 1-13 (192-204). Nad pierwszą pięciolinią ręką Chopina adn.: „Var. V. Adagio”, obok formuła oznaczenia metronomu niewypełniona: „ósemka [oznaczona symbolem] = [brak wartości liczbowej]”. Tekst muzyczny na pięcioliniach: 1-2, 4-5, 7-8, 10-11. Zapis nutowy czysty, bez skreśleń i poprawek, szczegółowe oznaczenia wykonawcze (dynamika, artykulacja, frazowanie, pedalizacja).
W prawym dolnym rogu k. 1r adn. atr. ręką Oskara Kolberga potwierdzająca autorstwo rękopisu: „Aut. [?] [słowo wykreślone, nieczytelne] pismo niniejszego rękopisu, uważam za autentyczne | Szopena, znając charakter jego pisma z owych czasów dokładnie | co poświadczam na żądanie | Wgo Adama Ostaszewskiego | Oskar Kolberg | Krak.[ów] 5 Stycz.[nia] 1890 r.”. Powyżej, w niewielkim oddaleniu od prawej krawędzi, na 9 i 10 pięciolinii pieczęć okrągła tuszowa niebieska: „COLLECTION PLEYEL”.
Na górnym marginesie k. 1v adn. oł. inną ręką: „Chopina własnoręczne pismo z jego Variacyj | Don Juan” Na dolnym marginesie po prawej pieczęć okrągła tuszowa niebieska: „COLLECTION PLEYEL”.
Content (language)
- Polish (language)
Content (other)
Content (person)
-
Content - personWoyciechowski, Tytus
-
Content - person
-
Content - person
Content (note)
Autograf jest powtórzeniem s. 9 i 12 autografu edycyjnego ze zbiorow Österreichische Nationalbibliothek w Wiedniu (Mus. Hs.16789), którego charakterystyczną cechą jest wykreślenie oryginalnej wersji Wariacji IV ze s. 10-11 i dopisanie nowej wersji tej wariacji na s. 20-21.
Według Johna Rinka zapis Wariacji III jestniedokończonym (porzuconym) czystopisem, zaś zapis Wariacji V stanowi „hybrydę czysto- i brudnopisu”. Rękopis powstal prawdopodobnie przed wysyłką do Wiednia autografu edycyjnego i stanowi:
- część innego ukończonego, ale niezachowanego manuskryptu (hipoteza nr 1:),
- arkusz porzucony z uwagi na pomyłkowe pominięcie Wariacji IV, użyty następnie do roboczego naniesienia oznaczeń wyrazowych (hipoteza nr 2, wątpliwa),
- arkusz przygotowany w celu zastąpienia analogicznej karty w wiedeńskim rękopisie edycyjnym, która zawierała błędy notacyjne w zakresie metrum (hipoteza nr 3, również mało prawdopodobna).
Dedykacja dla Carla Czernego tylko w wydaniu angielskim (Wessel & Co., Londyn, 1833).
Według Johna Rinka zapis Wariacji III jestniedokończonym (porzuconym) czystopisem, zaś zapis Wariacji V stanowi „hybrydę czysto- i brudnopisu”. Rękopis powstal prawdopodobnie przed wysyłką do Wiednia autografu edycyjnego i stanowi:
- część innego ukończonego, ale niezachowanego manuskryptu (hipoteza nr 1:),
- arkusz porzucony z uwagi na pomyłkowe pominięcie Wariacji IV, użyty następnie do roboczego naniesienia oznaczeń wyrazowych (hipoteza nr 2, wątpliwa),
- arkusz przygotowany w celu zastąpienia analogicznej karty w wiedeńskim rękopisie edycyjnym, która zawierała błędy notacyjne w zakresie metrum (hipoteza nr 3, również mało prawdopodobna).
Dedykacja dla Carla Czernego tylko w wydaniu angielskim (Wessel & Co., Londyn, 1833).
Dimensions
-
Dimensionheight [karta z autografem]: 257 mm
-
Dimensionwidth [karta z autografem]: 345 mm
Dimension note
Wysokość karty: 225-257 mm, szerokość karty: 315mm-345 mm;
Inscription content
-
Content„Aut. [?] [słowo wykreślone, nieczytelne] pismo niniejszego rękopisu, uważam za autentyczne | Szopena, znając charakter jego pisma z owych czasów dokładnie | co poświadczam na żądanie | Wgo Adama Ostaszewskiego | Oskar Kolberg | Krak.[ów] 5 Stycz.[nia] 1890 r.”InscriberInscriberKolberg, OskarRoleautor dopiskuInscription date05/01/1890Inscription languagePolish (language)Inscription mediumpióroInscription methodnapisanaInscription positionkarta 1 recto - prawy dolny rógInscription typedopisek obcą ręką
-
Content„Chopina własnoręczne pismo z jego Varyacyj | Don Juan”InscriberInscriberOsoba nieustalonaRoleautor dopiskuInscription languagePolish (language)Inscription mediumołówek grafitowyInscription methodnapisanaInscription positionkarta 1 verso - górny marginesInscription typedopisek obcą ręką
-
Content„COLLECTION PLEYEL”InscriberInscriberRolewłaścicielInscription languageFrench (language)Inscription mediumtłokInscription methododciśniętaInscription positionkarta 1 recto - na 9 i 10 pęciolinii po prawejInscription translationKolekcja PleyelaInscription typepieczęć własnościowa
-
Content„COLLECTION PLEYEL”InscriberInscriberRolewłaścicielInscription languageFrench (language)Inscription mediumtłokInscription methododciśniętaInscription positionkarta 1 verso - dolny margines po prawejInscription translationKolekcja PleyelaInscription typepieczęć własnościowa
Material
-
Material
-
MaterialIndia ink (ink)
-
Materialink
-
Materialgraphite (mineral)
Phase
autograf oficjalny niekompletny
Physical description
1 k. (2 s. zapis.). Paginacja nadana dwukrotnie, w dolnych rogach, w lewym rogu błędna kolejność stron.
Oznaczenia własnościowe: na dolnym marginesie k. 1r wpisany ołówkiem numer inwentarzowy M/2290” i odbita pieczęć okrągła, czarna, tusz, otok: „MUZEUM * WARSZAWA”, pole: „TIFC”.
Oznaczenia własnościowe: na dolnym marginesie k. 1r wpisany ołówkiem numer inwentarzowy M/2290” i odbita pieczęć okrągła, czarna, tusz, otok: „MUZEUM * WARSZAWA”, pole: „TIFC”.
Production
Persons
-
PersonRolekompozytor
-
PersonKolberg, OskarRoledołączenie do obiektu dodatkowego elementuNoteadnotacja potwierdzająca autorstwo rękopisu
Dates
-
Date1827-1829 (01/01/1827 - 31/12/1829)Roledata skomponowania utworuNote1827 [K (Jachimecki 1950)], 1827 [K (Sydow 1949)], 1827 [K (Sydow (Hedley 1954)], 1827 [ChT], późne lato 1827 [K (Brown 1960, 1972)], 1827-28 [K (Binental 1934, 1937)], 1827-28 [Tomaszewski 2010], 1828 [K (Niecks 1902)], przed 1830 [K (Opieński 1909, 1925)]
-
Date1827-1829 (01/01/1827 - 31/12/1829)Roledata wykonania / wytworzeniaNoteKompletny autograf Wariacji op. 2 (przechowywany w The Morgan Library and Museum w Nowym Jorku), datowany „1827”, jest opatrzony adn.: „1829 do Wiednia poszły”. Autograf edycyjny przygotowany dla wydawcy wiedeńskiego Tobiasa Haslingera, który jako pierwszy opublikował utwór w kwietniu 1830 roku (przechowywany w Östereische Nationalbibliothek w Wiedniu), nie jest datowany.
Techniques
-
Techniquehandwriting
-
Techniquestamping (marking)
History and association
Object history note
Niegdyś własność Teofila Ostaszewskiego (ofiarowany mu przez Kornela Krzeczunowicza z Paryża), następnie syna Teofila – Adama i jego wnuka - Wojciecha. Później kolejno w zbiorach Archive Pleyel w Paryżu i Hansa P. Wertischa w Wiedniu (Samlung Wertisch). Zakupiony na aukcji J. A. Stargardt w Berlinie, 26-27 marca 1992 roku. Od 2005 roku depozyt Towarzystwa im. Fryderyka Chopina w Narodowym Instytucie Fryderyka Chopina.
Ownership
-
Owner
References
-
Reference (controlled)Rękopisy utworów Chopina. Katalog vol. I-II (Documenta Chopiniana; 2)Reference detailss. 37-38Catalogue number10, 12
-
Reference (controlled)Katalog dzieł Fryderyka Chopina (Documenta Chopiniana; 4)Reference detailss. 228Catalogue number225
-
Reference (controlled)Beiträge zur musikalischen Quellenkunde. Katalog der Sammlung Hans P. Wertitsch in der Musiksammlung der Österreichischen Nationalbibliothek (herausgegeben von HR Dr. Günter Brosche, Verlag Dr. Hans Schneider)Reference detailss. 68-71, repr. s. 1
-
Reference (controlled)Autographen aus allen Gebieten. Auktion in Berlin am 26 und 27 März 1992 im Opernpalais Berlin, Unter den Linden 5. Katalog 651.Reference detailss. 333, repr. s 1Catalogue number996
-
Reference (controlled)Rocznik Chopinowski (Warszawa) 0208-5992 R. 21 (1995). Wróblewska-Straus, Hanna. Korespondencja Chopina, jego przyjaciół i znajomych oraz omówienie wpływów muzealnych Towarzystwa im. Fryderyka Chopina w Warszawie, ss. 156-237.Reference detailss. 159-60
-
Reference (controlled)Müllemann, Norbert. Handschriften Frédéric Chopins bis 1830: Studien zur Authentizität, Datierung und Werkgenese. Tutzing: Schneider, 2011. (Münchner Veröffentlichungen zur Musikgeschichte, Band 69). Ss. 315. ISBN 9783862960200.
-
Reference (controlled)Rink, John. Odczytywanie muzycznego geniuszu: Chopina hołd Mozartowi / Deciphering Musical Genius: Chopin's Homage to Mozart" [w:] Ostateczną rzecza jest prostota / Simplicity is Everything, Warszawa, NIFC, 2017
-
Reference (controlled)Chopin, Fryderyk. Wariacje na temat "Là ci darem la mano" op. 2 : Wydanie faksymilowe rękopisu ze zbiorów Österreichische Nationalbibliothek w Wiedniu = Variations on 'Là ci darem la mano', Op. 2 : Facsimile edition of the manuscript held in the Österreichische Nationalbibliothek in Vienna / komentarz źródłowy Norbert Müllemann. Warszawa : Narodowy Instytut Fryderyka Chopina, 2017 (Druk: Wydawnictwo "Bernardinum"). Teka: Faksymile [24 ] strony, [1] strona ; 27x36 cm + Komentarz źródłowy: 57 stron. ISBN 978-83-64823-54-1.
-
Reference (controlled)Répertoire International des Sources MusicalesCatalogue numberRISM ID no.: 1001030210
-
Reference (controlled)Janicki, Maciej. Muzeum Fryderyka Chopina. London : Scala Arts & Heritage Publishers, 2018. Ss. 80, il. barwne, 190 x 165 mm. (Curator's Choice) ISBN 978-1-78551-125-7.Reference detailss. 17, il. barwna s. 16
Field collection