Home  / M/374

Identification
Brief description
Fryderyk Chopin, Preludium Des-dur op. 28 nr 15 (1836-listopad 1838 [K (Brown 1960, 1972)], przed listopadem 1838, korygowane na Majorce [Eigeldinger 1996]; cały opus przed wyjazdem na Majorkę [K (Szulc 1880), (Niecks 1902)], między 1831 a 1838 [K (Hoesick 1911)], 1831 [?] -39 [WN], 1836-39 [K (Sydow 1949)], 1836-39 [K (Hedley 1954)], 1838-39 [K (Opieński 1909, 1925)], ukończone na początku 1839 [K (Binental 1934, 1937)], tworzone w ciągu kilku lat poprzedzających rok 1839, ukończone w roku 1838-39 [K (Jachimecki 1927, 1949)], przed 22 stycznia 1839 [Korespondencja F. Chopina 1955],1838-39 [ChT], 1838-39 [Chechlińska-Poniatowska 2009], 1838-39 [Tomaszewski 2010)]. Kopia kompletna ręką Paula Guntzberga [Gunsberga] transkrypcji Auguste’a Franchomme’a na wiolonczelę i fortepian, [s. l.], [s.d.]
Other number
  • Number
    D/78 [NIFC]
Features
Comments
Parts
Parts
  • Object number
    M/374
    Object type
    copies (derivative objects)
    Object type
    manuscripts (document genre)
    Object type
    sheet music
Description
Content (concept)
  • miniatura aforystyczna
  • miniatura ekspresyjna
  • miniatura ewolucyjno-figuracyjna
Content (description)
Pięciolinie kreślone rastralem, zapis nutowy na k. 1 r-v na 5 systemach obejmujących po 3 pięciolinie (bez zachowania odstępu), pięciolinia 16 wolna, na k. 2 r zapis na 3 systemach, pięciolinie 10-16 wolne. K. 2v poliniowana, niezapisana. Brak wstępnego słownego określenia tempa (w autografie, kopii edycyjnej i pierwodrukach: „Sostenuto”. Określenia aparatu wykonawczego: na 1 pięciolinii „Violoncelle”, pomiędzy 2 i 3 pięciolinią „Piano”. Klamry i klucze kreślone odręcznie, partia Vc zapisana naprzemiennie w kluczu tenorowym, basowym i wiolinowym. Metrum C. W stosunku do pierwowzoru transpozycja z tonacji Des-cis-Des do tonacji C-c-C. Materiał melodyczny zasadniczo w partii Vc, miejscami partie Vc i Pf w równoległych sekstach. W części środkowej partia Vc w dwudźwiękach, partia Pf zapisana jako tremolo. Takt 50 pusty, bez zapisu nutowego. W t. 56-58, 61 pod dźwiękami głosu basowego Pf wpisane cyfry „8” (prawdopodobnie sugerujące zdwojenie oktawowe). Oznaczenia wykonawcze graficzne i słowne - dynamika, agogika, miejscami artykulacja, nie obejmująca jednak frazowania.
Na górnym marginesie k. 1r adn, atr. ręką kopisty: „15eme Prélude de Chopin arrangé pour Violoncelle [/] par A. Franchomme.” [I] Copié pour Madame [/] Jendrzejewicz [wł. Jędrzejewicz] par P.[aul] Guntzberg.”. W lewym górnym rogu k. 1r sucha pieczęć prostokątna nieczytelna, obok adn. oł. „N[?] 11.”.
Na dolnym marginesie k. 2r po lewej sygnatura oł.: „M/374”.
Content (person)
Content (note)
Joseph Christoph Kessler jest adresatem dedykacji wydania niemieckiego Preludiów op. 28 (Breitkopf & Härtel, Lipsk, lipiec 1839), Camille Pleyel - wydania francuskiego (Ad. Catelin & Co., Paryż,sierpień 1839) i angielskiego (Wessel & Co., Londyn, 1841).

Transkrypcja Auguste'a Franchomme'a została opublikowana w wydawnictwie Brandus & Cie w 1885 roku.

Auguste Franchomme jest również autorem transkrypcji na Vc i Pf Preludiów nr 7 i 20, Mazurka op. 33 nr 2, Etiudy op. 25 nr 7, Nokturnu op. 15 nr 1, Nokturnów op. 55 oraz Ballady F-dur op. 38.
Dimensions
  • Dimension
    height [karta z autografem]: 320 mm
  • Dimension
    width [karta z autografem]: 242 mm
Dimension note
Wymiary dla złożonej składki.
wysokość karty z autografem: 317-320 mm
szerokość karty bz autografem: 238 - 242 mm.
Inscription content
  • Content
    „15eme Prélude de Chopin arrangé pour Violoncelle [/] par A. Franchomme” [I] Copié pour Madame [/] Jendrzejewicz [wł. Jędrzejewicz] par P.[aul] Guntzberg.”
    Inscriber
    Inscriber
    Guntzberg, Paul
    Role
    kopista
    Inscription language
    French (language)
    Inscription medium
    pióro
    Inscription method
    napisana
    Inscription position
    karta 1 recto - górny margines
    Inscription translation
    15 Preludium Chopina, transkrypcja A. Franchomme'a na wiolonczelę. Kopia Paula Guntzberga dla Pani Jędrzejewicz.
    Inscription type
    dopisek autora
  • Content
    "[tekst nieczytelny] Paris"
    Inscriber
    Role
    producent papieru
    Inscription language
    French (language)
    Inscription medium
    tłok
    Inscription method
    wytłoczona
    Inscription position
    karta 1 recto - lewy górny róg
    Inscription type
    stempel wytwórcy
Material
Production
Persons
Dates
  • Date
    1831-1839  (01/01/1831 - 31/12/1839)
    Role
    powstanie pierwowzoru
    Note
    1836-listopad 1838 [K (Brown 1960, 1972)], przed listopadem 1838, korygowane na Majorce [Eigeldinger 1996]; cały opus przed wyjazdem na Majorkę [K (Szulc 1880), (Niecks 1902)], między 1831 a 1838 [K (Hoesick 1911)], 1831 [?] -39 [WN], 1836-39 [K (Sydow 1949)], 1836-39 [K (Hedley 1954)], 1838-39 [K (Opieński 1909, 1925)], ukończone na początku 1839 [K (Binental 1934, 1937)], tworzone w ciągu kilku lat poprzedzających rok 1839, ukończone w roku 1838-39 [K (Jachimecki 1927, 1949)], przed 22 stycznia 1839 [Korespondencja F. Chopina 1955],1838-39 [ChT], 1838-39 [Chechlińska-Poniatowska 2009], 1838-39 [Tomaszewski 2010)]
  • Date
    [?]
    Role
    data opracowania transkrypcji
  • Date
    [?]
    Role
    *data powstania obiektu
    Note
    Kopia niedatowana.
Techniques
  • Technique
    handwriting
History and association
Object history note
Rękopis przechowywany w kolekcji rodziny Fryderyka Chopina do śmierci Leona Ciechomskiego w 1945 roku. Zakupiony w 1959 roku od Jerzego Kniołka, dysponenta kolekcji Marii i Laury Ciechomskich. Od 2005 roku depozyt Towarzystwa im. Fryderyka Chopina w Narodowym Instytucie Fryderyka Chopina.
Field collection