Home  / „Etiudes de la Méthode des Méthodes pour le Piano”, „3ia [!] Etuda [!], z Mèthode [!] des Méthodes”

Identification
Title
  • Title
    „Etiudes de la Méthode des Méthodes pour le Piano”
    Language
    French (language)
    Type
    tytuł katalogowy
  • Title
    „3ia [!] Etuda [!], z Mèthode [!] des Méthodes”
    Language
    Polish (language)
    Type
    tytuł roboczy
Brief description
Fryderyk Chopin, Etiuda f-moll bez numeru opusu, WN: Dbop. 36 nr 1, skomponowana do zbioru: François Joseph Fétis, Ignaz Moscheles, „Méthode des Méthodes pour le Piano”, Paryż 1840, autograf całości wcześniejszej wersji utworu, odrzucony, karta tytułowa ręką Juliana Fontany, [s.l.], [s.d.].
Other number
  • Number
    986
Comments
Parts
Parts
  • Object number
    MC/188
    Object type
    autographs (manuscripts)
Description
Content (concept)
  • miniatura artystyczna
  • miniatura dydaktyczna
Content (description)
Zapis nutowy atr. na k. 1v i 2r, k. 1r (tytulowa) i 2v poliniowane, bez tekstu muzycznego. Pięciolinie kreślone rastralem, 14 pięciolinii na stronie, zachowany odstęp jednej pięciolinii pomiędzy systemami muzycznymi. Długość pięciolinii 23-23,1 cm, wycokość pięciolinii 6 mm. Odległość od górnej linii najwyższej pięciolinii do dolnej linii najniższej : 17,9 cm. Brak słownego określenia tempa, być może z powodu ubytku papieru w górnych marginesach (w pierwodruku „Andantino.”). Metrum zamazane, nieczytelne (prawdopodobne wahanie pomiędzy 4/4 i alla breve; w pierwodruku C). Znaki przykluczowe tylko w pierwszym systemie, brak kluczy w systemach 2 i 4 na k. 1v oraz w systemach 3, 4 i 5 na k. 2r. Takty 6-9, 18-20, 24 , 26-28, 32, 34-36, 38, 50, 52, 54, 56, 60 zanotowane skrótowo, z zastosowaniem znaków repetycji. W tekście muzycznym skreślenia i poprawki autorskie w t. 4, 9, 14, po 20, 29-31, po 32, 33, 37-38, 42-43, 45, 46, 47, 48, 52, 57, 62. Z wyjątkiem kilku łuków frazowych brak oznaczeń wykonawczych. Tekst autografu w szczegółach jest rozbieżny z autografem edycyjnym i opartymi na nim pierwodrukami: występują różnice ortografii zapisu muzycznego, wysokości dźwięków, a także formuły melodyczno-rytmicznej akompaniamentu i nasycenia współbrzmień. Finalna podwójna kreska taktowa po końcowym akordzie, oddzielnie dla partii wiolinu i basu.
Na k. 1r, między pięciolinią 10 i 11 (lekko nachodzący na pięciolinię 10) ręką Juliana Fontany tytul: „3ia [!] Etuda [!], z Mèthode [!] des Méthodes”.
Content (language)
  • Polish (language)
Content (person)
Content (note)
Utwór został zamówiony do zbioru dydaktycznego François Josepha Fétisa i Ignaza Moschelesa "Méthode des Méthodes pour le Piano", opublikowanego w Paryżu w 1840 roku, występuje tam (podobnie jak autografie edycyjnym) z numerem 1.

W opinii prof. Z. Chechlińskiej (2018) autograf stanowi dokumentację wahań kompozytora dotyczących ukształtowania rytmicznego linii melodycznej w zakresie zestawiania rytmów przeciwstawnych - trójkowych i dwójkowych - w przebiegu wertykalnym i horyzontalnym.
Dimensions
  • Dimension
    height [karta z autografem]: 215 mm
  • Dimension
    width [karta z autografem]: 280 mm
  • Dimension
    height [oprawa]: 220 mm
  • Dimension
    width [oprawa]: 282 mm
Dimension note
pomiary włącznie z uzupełnieniem konserwatorskim; szerokość kart z autografem 278 mm - 280 mm (Linijka Rotring)
Material
Phase
autograf szkicowy całości utworu
Physical description
2 k. (3 s. zapis.). Ubytki oryginalnej substancji w górnych marginesach uzupełnione konserwatorsko, karty autografu zdublowane, zszyte konserwatorsko wspólnie z dodaną wtórnie kartonową okładką.
Oznaczenia własnościowe: na dolnym marginesie k 1r po lewej i na dolnym marginesie k. 2v w środku wpisany ołówkiem numer inwentarzowy MC/188 i odbita pieczęć okrągła, czarna, tusz, otok: „MUZEUM FRYDERYKA CHOPINA *”, pole: „NIFC”.
Production
Persons
  • Role
    kompozytor
  • Person
    Fontana, Julian
    Role
    dołączenie do obiektu dodatkowego elementu
    Note
    Ręką Juliana Fontany zapisana jest karta tytulowa autografu.
Places
  • Place
    nieznane
    Role
    miejsce wykonania / wytworzenia
Dates
  • Date
    1839-1840  (01/01/1839 - 31/12/1840)
    Role
    data skomponowania utworu
    Note
    1839 [K (Sydow 1949)]. 1839 [K (Hedley 1954)], późna jesień 1839 [K (Brown 1960, 1972)], 1839 [WN], 1939-1940 [ChT], 1840 [K (Hoesick 1910)]
  • Date
    before 01/1840  ( - 31/12/1839)
    Role
    domniemana data wytworzenia
    Note
    Autograf niedatowany. Przypuszczalna data powstania - przed datą pierwszej publikacji, która nastapiła w styczniu 1840 roku. Niniejszy autograf prezentuje prawdopodobnie wcześniejszą - w stosunku do autografu edycyjnego - wersję zapisu utworu.
Techniques
  • Technique
    handwriting
History and association
Object history note
Do drugiej wojny światowej przechowywany u spadkobierców Juliana Fontany w Londynie oraz w Lewes, East Sussex (Anglia), ostatni właściciel to Anthony Bruce zamieszkały w Londynie. Rękopis powszechnie uznawany za zaginiony, nie była dostępna nawet jego reprodukcja. 3 grudnia 2008 roku zakupiony przez Narodowy Instytut Fryderyka Chopina na aukcji Sotheby’s w Londynie.
Ownership
  • Owner
    Bruce, Anthony
References
  • Reference (controlled)
    Rękopisy utworów Chopina. Katalog vol. I-II (Documenta Chopiniana; 2)
    Reference details
    s. 365
    Catalogue number
    906
  • Reference (controlled)
    Katalog dzieł Fryderyka Chopina (Documenta Chopiniana; 4)
    Catalogue number
    brak
  • Reference (controlled)
    Ganche, Édouard. Voyages avec Frédéric Chopin. Paris: Éditions Mercure de France, 1934. 290 p., 1 l. front. (port.) illus. (music) plates, facsim. 20 cm.
    Reference details
    s. 274
  • Reference (controlled)
    Rocznik Chopinowski (Warszawa) 0208-5992 R. 19 (1987) wyd. 1990. Adamczyk-Schmid, Bożena. Warianty tekstu w rękopisach muzycznych Fryderyka Chopina w kolekcji Anne-Marie Boutroux de Ferrá w Valdemosie. [Etiuda f-moll op. 25 nr 2, 3, Etiudy z cyklu "Méthode des méthodes", Nokturn E-dur op. 62 nr 2, Nokturn cis-moll (Lento con gran espressione), Fuga a-moll, Walc Des-dur op. 64 nr 1]. ss. 135-144, tabl. 5.
  • Reference (controlled)
    The Oxford original edition of Frédéric Chopin. Études / ed. from the original edition and the manuscripts by Édouard Ganche. London : Oxford University Press, cop. 1932. [8], 127 s. ; 31 cm.
  • Reference (controlled)
    Sotheby's Music, L08408. Sotheby's, London 2008
    Reference details
    il. barwna
    Reference (free text)
    http://www.sothebys.com/en/auctions/ecatalogue/2008/music-l08408/lot.25.html
    Catalogue number
    25
    Reference association
    katalog aukcyjny
  • Reference (controlled)
    Maria Romanowska-Zadrożna, Rękopisy Fryderyka Chopina [w:] "Cenne, bezcenne, utracone" nr 1 (62), styczeń-kwiecień 2010. Ss. 4-7. ISSN 1428-5367.
  • Reference (controlled)
    Chopin, Fryderyk. Etiuda f-moll z Méthode des Méthodes pour le piano : Wydanie faksymilowe rękopisu ze zbiorów Muzeum Fryderyka Chopina w Warszawie = Etude in F minor from Méthode des Méthodes pour le piano : Facsimile edition of the manuscript held in The Fryderyk Chopin Museum in Warsaw / komentarz źródłowy Zofia Chechlińska. Warszawa : Narodowy Instytut Fryderyka Chopina, 2018 (Druk: Wydawnictwo "Bernardinum"). Teka: Faksymile [4] strony, [1] strona ; 23x29 cm + Komentarz źródłowy: 49 stron. ISBN 978-83-64823-56-5.
  • Reference (controlled)
    Répertoire International des Sources Musicales
    Catalogue number
    RISM ID no.: 1001029908
Field collection