Home  / Koncert e-moll op. 11,„Op. 11. Premier concerto en mi mineur“

Identification
Title
  • Title
    Koncert e-moll op. 11
    Type
    tytuł katalogowy
  • Title
    „Op. 11. Premier concerto en mi mineur“
    Language
    francuski
    Translation
    Op. 11. Pierwszy koncert e-moll
    Type
    nazwa oficjalna
Brief description
Fryderyk Chopin, „Op. 11. Premier concerto en mi mineur“ [partia fortepianowa] wyd. w serii „ÉDITION ORIGINALE [/] OEUVRES COMPLÈTES POUR LE PIANO [/] DE [/] FRÉDÉRIC CHOPIN [/] SEULE ÉDITION AUTHENTIQUE [/] SANS CHANGEMENTS NI ADDITIONS, PUBLIÉE D'APRÈS LES ÉPREUVES CORRIGÉES PAR L'AUTEUR LUI-MÊME.”. Druk z płyty, Paryż, Brandus et Cie, [1875], znak wydawniczy: „M. S. 1409.”. Z kolekcji Auguste'a Franchomme'a i jego spadkobierców, w tekście muzycznym oł. dopiski.
Comments
Parts
Parts
  • Object number
    MC/293
    Object type
    sheet music
Description
Content (description)
Na wierzchniej stronie pierwszej karty obwoluty, wewnątrz ozdobnej ramki z ornamentami, tytuł serii wydawniczej: „ÉDITION ORIGINALE [/] OEUVRES COMPLÈTES POUR LE PIANO [/] DE [/] FRÉDÉRIC CHOPIN [/] SEULE ÉDITION AUTHENTIQUE [/] SANS CHANGEMENTS NI ADDITIONS, PUBLIÉE D'APRÈS LES ÉPREUVES CORRIGÉES PAR L'AUTEUR LUI-MÊME.” Poniżej lista utworów Chopina w dwóch kolumnach: op. 1-3 (Polonez op. 3 w układzie na 4 ręce i w układzie na Pf, Vn i Vc), op. 5-11, 13-35, Marche funèbre z Sonaty op. 35 w oddzielnej edycji, Scherzo i Marche funèbre z Sonaty op. 35 w transkrypcji J. Fontany na 4 ręce, op. 36-64 (Tarantela op. 43 dodatkowo w układzie na 4 ręce), op. 65, Deux Mazurkas en lamineur bez nr op.,Trois études z Méthode des Méthodes sklasyfikowane jako op. 66,Grand Duo Concertant bez nr op. w układzie na 4 ręce, Grand Duo Concertant bez nr op. w układzie na Pf i Vc.

„Op. 11. Premier concerto en mi mineur [I] 15 >“ w spisie utworów Chopina podkreślone czerwoną kredką.

Przy dolnej krawędzi bordiury adres oficyny wydawniczej: „Paris, BRANDUS ET Cie, Éditeurs [/] 103, rue de Richelieu, 103.”, poniżej ramki nadruk: "IMPRIMERIE CENTRALE DES CHEMINS DE FER. [|] A CHAIX ET Cie, RUE BERGÈRE, 20. A PARIS. – 7344-5. [/] No 35.” [numer rejestru w Division de l'Imprimerie et de la Librairie, Ministère de l'Intérieur].

Na s. 4 obwoluty adres oficyny wydawniczej: „Paris, chez BRANDUS et Cie, rue de Richelieu, 103.”, poniżej katalog (reklama) wydawcy:
Lista utworów Chopina: „OEUVRES DE CHOPIN” w trzech kolumnach: op. 1-3 (Rondo op. 1 w układzie na 4 ręce), op. 6-9 (Trio op. 8 w układzie na Pf i Vc [!]), op. 11-17, 20-24, 26-34, 44-50, Grand Duo Concertant bez nr op. w układzie na 4 ręce, Grand Duo Concertant bez nr op. w układzie na Pf i Vc, op. 51-56, 59–64; Mazurka élégante z La France Musicale i Trois études z Méthode des Méthodes sklasyfikowane jako op. 65 i 66. [/] Lista utworów S. Hellera: „OEUVRES DE STEPHEN HELLER” w trzech kolumnach, od op. 28 do 81. [/] Lista utworów F. Liszta: „OEUVRES DE LISZT” w trzech kolumnach, od transkrypcji na fortepian Symfonii fantastycznej H. Berlioza do zestawu aranżacji Le Prophète Giacomo Meyerbeera. [/] Lista utworów F. Medelssohna-Bartholdy’ego: „OEUVRES DE MEDELSSOHN-BARTHOLDY” w trzech kolumnach, od op. 1 do wersji na fortepian Ouverture du Songe d’une nuit d’été.

Przy dolnej krawędzi nadruk: "IMPRIMERIE CENTRALE DES CHEMINS DE FER. - A CHAIX ET Cie, RUE BERGÈRE, No 20, A PARIS. – 7344-5. [/] No 5.".

K. tyt. z nadrukiem analogicznym jak na wierzchniej stronie obwoluty poza numerem rejestru: „–3693-5 / XXXV", opatrzona pieczęcią firmową wydawcy „Brandus & Cie” w kolorze niebieskim.

Na k. 2v-23v tekst muzyczny (paginacja oryginalna 2-44):
część I
s. 2 takty 0-53
s. 3 takty 54-103
s. 4 takty 104-160
s. 5 takty 161-194
s. 6 takty 195-225
s. 7 takty 226-277
s. 8 takty 278-305
s. 9 takty 306-333
s. 10 takty 334-372
s. 11 takty 373-407
s. 12 takty 408-431
s. 13 takty 432-453
s. 14 takty 454-476
s. 15 takty 477-508
s. 16 takty 509-544
s. 17 takty 545-572
s. 18 takty 573-616
s. 19 takty 617-645
s. 20 takty 646-660
s. 21 takty 661-689
cz. II
s. 22 przed pierwszym systemem nadruk (sub caption): "Romance", takty 0-34
s. 23 takty 35-52
s. 24 takty 53-73
s.25 takty 74-92
s. 26 takty 93-104
s. 27 takty 105-114
s. 28 takty 115-126
cz. III
s. 29 przed pierwszym systemem nadruk (sub-caption): "Rondo", takty 1-27
s. 30 takty 48-88
s. 31 takty 89-127
s. 32 takty 128-151
s. 33 takty 152-186
s. 34 takty 187-225
s. 35 takty 226-253
s. 36 takty 254-281
s. 37 takty 282-315
s. 38 takty 316-346
s. 39 takty 347-369
s. 40 takty 370-393
s. 41 takty 394-414
s. 42 takty 415-464
s. 43 takty 465-495
s. 44 takty 496-520

Na górnym marginesie na s. 2 nadruk (caption title): „F. CHOPIN Op: 11. [/] Concerto.”, przed tekstem muzycznym w pierwszym systemie nadruk (sub-caption)" ALLEGRO MAESTOSO", na dolnym marginesie na ss. 2-7, 9-44 nadruk (footline): „M. S. 1409.” trudno czytelny lub zatarty, na s. 8 nadruk „M. S. 1419.” [?] zatarty

Na s. 2, 4, 5, 6, 7, 8, 11, 12, 13, 14, 16, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 38, 39, 41, 43 dopiski ołówkiem (poprawki i uzupełnienia tekstu muzycznego, znaki chromatyczne, palcowanie, dynamika, frazowanie) ręką Auguste’a Franchomme'a [?].
Content (organisation)
Content (person)
  • Content - person
    Kalkbrenner, Friedrich Wilhelm Michael
Content (note)
wg Annotated Catalogue of Chopin's First Editions jest to trzecia wersja E[dition] O[riginale]
Copy number
"M. S. 1409"
Dimensions
  • Dimension
    height: 350 mm
  • Dimension
    width: 270 mm
Inscription content
  • Content
    dopiski w tekście muzycznym: poprawki i uzupełnienia tekstu muzycznego, znaki chromatyczne, palcowanie, dynamika, frazowanie
    Inscriber
    Role
    autor dopisku
    Inscription date
    after 1874  (01/01/1875 - )
    Inscription interpretation
    autorstwo dopisków niepewne
    Inscription language
    musical notation
    Inscription medium
    ołówek grafitowy
    Inscription method
    napisana
    Inscription position
    w tekście muzycznym
    Inscription type
    dopisek obcą ręką
  • Content
    Brandus & Cie
    Inscriber
    Role
    wydawca
    Inscription date
    1875  (01/01/1875 - 31/12/1875)
    Inscription medium
    tusz
    Inscription method
    odciśnięta
    Inscription position
    karta 1 recto - w dolnej części po prawej
    Inscription type
    stempel wytwórcy
Material
Phase
kolejny nakład pierwszego wydania
Physical description
Obwoluta w kolorze jasno-zielonym, drukowana, s. 2 i 3 obwoluty puste.
Karta tytułowa drukowana.
Tekst muzyczny sztychowany. 24 karty luzem, składki introligatorskie 4-stronicowe z układem kart: 1+24, 2+23, 3+22, 4+21, 5+20, 6+19, 7+18, 8+17, 9+16, 10+15, 11+14, 12+13.
Karty 1v, 2r, 24r i 24v puste.
Paginacja oryginalna sztychowana w górnym zewnętrznym rogu odciśniętej płyty, od 2 do 44 na stronach z tekstem muzycznym, foliacja nadana ołówkowa w prawym dolnym rogu od 1 do 24.
Na odwrocie przedniej karty obwoluty oraz na k. 1v, 4v, 13v, 16v i 23v sygn. oł. "MC/293" i okrągła pieczątka właścicielska tuszowa czarna "Muzeum Fryderyka Chopina NIFC".
Production
Persons
Organisations
Places
  • Place
    Paris (7008038)
    Role
    miejsce wydania / publikacji
Dates
  • Date
    1830  (01/01/1830 - 31/12/1830)
    Role
    data skomponowania utworu
    Note
    marzec- wrzesień 1830 wzmianki [KFCh 2010], 1830 [K (Opieński 1909, 1925)], 1830 [K (Binental 1934, 1937)], 1830 [K (Jachimecki 1950)], 1830 [K (Sydow 1949)], 1830 [K (Hedley 1954)], kwiecień-sierpień 1830 [K (B 1960, 1972)], 1830 [ChT],1830 [T], 1830 [WN], 22 września 1830 prawykonanie w obsadzie kameralnej [KFCh 2010], 11 października 1830 prawykonanie w obsadzie koncertowej [KFCh 2010]
  • Date
    1833  (01/01/1833 - 31/12/1833)
    Role
    pierwsze wydanie
    Note
    pierwodruk francuski: Maurice Schlesinger, 06/1833, pierwodruk niemiecki: Fr. Kistner, 09/1833, pierwodruk angielski: Wessel & Co, 1836
  • Date
    1875  (01/01/1875 - 31/12/1875)
    Role
    data wydania / publikacji
    Note
    kolejny nakład pierwszego wydania francuskiego
    w stosunku do pierwodruku zmieniona obwoluta i karta tytułowa, pieczęć na karcie tytułowej: „Brandus et Cie”
  • Date
    after 1875  (01/01/1876 - )
    Role
    dołączenie do obiektu dodatkowego elementu
    Note
    data dopisków w tekście muzycznym nieznana
Techniques
  • Technique
    engraving (printing process)
  • Technique
    handwriting
History and association
Object history note
Zakupiony na aukcji Sotheby's w Londynie 8 czerwca 2011 roku.
Obiekt wchodził w skład kolekcji Auguste'a Franchomme’a (przyjaciela F. Chopina), następnie jego spadkobierców. Kolekcja ta znajdowała się kolejno w posiadaniu:
Auguste'a Franchomme’a (do 1884),
Louise Franchomme (córki Auguste'a Franchomme’a) i jej męża Edouarda André (1884-1911),
René-Edouarda André (syna Edouarda i Louise André, wnuka Auguste'a Franchomme’a) i jego żony Claire Le Mire-André (1911- 1956),
Antoinette André-Couturier i Yvonne André-Faure (córek René-Edouarda André i Claire Le Mire- André, prawnuczek Auguste'a Franchomme’a) (po 1956), równolegle Laurent’a Pénicaud (syna Georges'a Pénicaud i Elisabeth z d. André (po 1982),
René-Edouarda André (syna Edouarda i Louise André, wnuka Auguste'a Franchomme’a) i jego żony Claire Le Mire-André (1911-1956),
Antoinette André-Couturier i Yvonne André-Faure (córek René-Edouarda André i Claire Le Mire-André, prawnuczek Auguste'a Franchomme’a) (po 1956), równolegle Laurent’a Pénicaud’a (syna Georges'a Pénicaud’a i Elisabeth z d. André (po 1982).
References
  • Reference (controlled)
    Katalog dzieł Fryderyka Chopina (Documenta Chopiniana; 4)
    Reference details
    BRAK
  • Reference (controlled)
    Grabowski, Chrisophe ; Rink, John. Annotated Catalogue of Chopin’s First Editions. Cambridge: Cambridge University Press, 2010. LXXXIV, 909 s. : il. ISBN 9780521819176.
    Reference details
    s. 836, trzecia wersja EO (ÉDITION ORIGINALE [...])
  • Reference (controlled)
    Grabowski, Christophe ; Rink, John. Annotated Catalogue of Chopin's First Editions (AC Online)
    Reference details
    http://www.chopinonline.ac.uk/aco/catalogue/concerto-opus-11/111e-br/
    Catalogue number
    11–1e*-BR
Field collection