Home  / Koncert e-moll op. 11,„Op. 11. Premier concerto en mi mineur“ , „ÉDITION ORIGINALE | OEUVRES COMPLÈTES POUR LE PIANO | DE | FRÉDÉRIC CHOPIN | SEULEÉDITION AUTHENTIQUE | SANS CHANGEMENTS NI ADDITIONS, PUBLIÉE D'APRÈS LES ÉPREUVES CORRIGÉES PAR L'AUTEUR LUI-MÊME.”

Identification
Title
  • Title
    Koncert e-moll op. 11
    Language
    Polish (language)
    Type
    tytuł katalogowy
  • Title
    „Op. 11. Premier concerto en mi mineur“
    Language
    French (language)
    Translation
    Op. 11. Pierwszy koncert e-moll
    Type
    nazwa oficjalna
  • Title
    „ÉDITION ORIGINALE | OEUVRES COMPLÈTES POUR LE PIANO | DE | FRÉDÉRIC CHOPIN | SEULEÉDITION AUTHENTIQUE | SANS CHANGEMENTS NI ADDITIONS, PUBLIÉE D'APRÈS LES ÉPREUVES CORRIGÉES PAR L'AUTEUR LUI-MÊME.”
    Language
    French (language)
    Translation
    Oryginalna edycja dzieł wszystkich na fortepian Fryderyka Chopina, bez zmian i dodatków, opublikowana na podstawie materiałów skorygowanych przez autora
    Type
    nazwa seryjna
Brief description
Fryderyk Chopin, „Op. 11. Premier concerto en mi mineur“ [partia fortepianowa] wyd. w serii „ÉDITION ORIGINALE | OEUVRES COMPLÈTES POUR LE PIANO | DE | FRÉDÉRIC CHOPIN | SEULE ÉDITION AUTHENTIQUE | SANS CHANGEMENTS NI ADDITIONS, PUBLIÉE D'APRÈS LES ÉPREUVES CORRIGÉES PAR L'AUTEUR LUI-MÊME.”, druk z płyty, Brandus et Cie, Paryż, [1875], numer wydawniczy: „M. S. 1409.”. Reprint pierwszego wydania francuskiego, egzemplarz z kolekcji Auguste'a Franchomme'a i jego spadkobierców z naniesieniami rękopiśmiennymi w tekście muzycznym.
Other number
  • Number
    1081
Comments
Parts
Parts
  • Object number
    MC/293
    Object type
    sheet music
Description
Content (description)
Na wierzchniej stronie pierwszej karty obwoluty, wewnątrz ozdobnej ramki z ornamentami, tytuł serii wydawniczej: „ÉDITION ORIGINALE | OEUVRES COMPLÈTES POUR LE PIANO | DE | FRÉDÉRIC CHOPIN | SEULE ÉDITION AUTHENTIQUE | SANS CHANGEMENTS NI ADDITIONS, PUBLIÉE D'APRÈS LES ÉPREUVES CORRIGÉES PAR L'AUTEUR LUI-MÊME.” Poniżej lista utworów Chopina w dwóch kolumnach: op. 1-3 (Polonez op. 3 w układzie na 4 ręce i w układzie na Pf, Vn i Vc), op. 5-11, 13-35, Marche funébre z Sonaty op. 35 w oddzielnej edycji, Scherzo i Marche funébre z Sonaty op. 35 w transkrypcji J. Fontany na 4 ręce, op. 36-64 (Tarantela op. 43 dodatkowo w układzie na 4 ręce), op. 65, Deux Mazurkas en lamineur bez nr op., Trois études z Méthode des Méthodes sklasyfikowane jako op. 66, Grand Duo Concertant bez nr op. w układzie na 4 ręce, Grand Duo Concertant bez nr op. w układzie na Pf i Vc.

„Op. 11. Premier concerto en mi mineur | 15 >“ w spisie utworów Chopina podkreślone czerwoną kredką.

Przy dolnej krawędzi bordiury adres oficyny wydawniczej: „Paris, BRANDUS ET Cie, Éditeurs | 103, rue de Richelieu, 103.”, poniżej ramki nadruk: „IMPRIMERIE CENTRALE DES CHEMINS DE FER. | A CHAIX ET Cie, RUE BERGÈRE, 20. A PARIS. – 7344-5. [/] No 35.” [numer rejestru w Division de l'Imprimerie et de la Librairie, Ministère de l'Intérieur].

Na s. 4 obwoluty adres oficyny wydawniczej: „Paris, chez BRANDUS et Cie, rue de Richelieu, 103.”, poniżej katalog (reklama) wydawcy:
Lista utworów Chopina: „OEUVRES DE CHOPIN” w trzech kolumnach: op. 1-3 (Rondo op. 1 w układzie na 4 ręce), op. 6-9 (Trio op. 8 w układzie na Pf i Vc [!]), op. 11-17, 20-24, 26-34, 44-50, Grand Duo Concertant bez nr op. w układzie na 4 ręce, Grand Duo Concertant bez nr op. w układzie na Pf i Vc, op. 51-56, 59–64; Mazurka élégante z La France Musicale i Trois études z Méthode des Méthodes sklasyfikowane jako op. 65 i 66. | Lista utworów S. Hellera: „OEUVRES DE STEPHEN HELLER” w trzech kolumnach, od op. 28 do 81. | Lista utworów F. Liszta: „OEUVRES DE LISZT” w trzech kolumnach, od transkrypcji na fortepian Symfonii Fantastycznej H. Berlioza do zestawu aranżacji Le Prophète Giacomo Meyerbeera. Lista utworów F. Medelssohna-Bartholdy’ego: „OEUVRES DE MEDELSSOHN-BARTHOLDY” w trzech kolumnach, od op. 1 do wersji na fortepian Ouverture du Songe d'une nuit d'été.

Przy dolnej krawędzi nadruk: „IMPRIMERIE CENTRALE DES CHEMINS DE FER. - A CHAIX ET Cie, RUE BERGÈRE, No 20, A PARIS. – 7344-5. | No 5.”.

K. tyt. z nadrukiem analogicznym jak na wierzchniej stronie obwoluty poza numerem rejestru: „–3693-5 / XXXV", opatrzona pieczęcią firmową wydawcy „Brandus & Cie” w kolorze niebieskim.

Na k. 2v-23v tekst muzyczny (paginacja oryginalna 2-44):
część I
s. 2 takty 0-53
s. 3 takty 54-103
s. 4 takty 104-160
s. 5 takty 161-194
s. 6 takty 195-225
s. 7 takty 226-277
s. 8 takty 278-305
s. 9 takty 306-333
s. 10 takty 334-372
s. 11 takty 373-407
s. 12 takty 408-431
s. 13 takty 432-453
s. 14 takty 454-476
s. 15 takty 477-508
s. 16 takty 509-544
s. 17 takty 545-572
s. 18 takty 573-616
s. 19 takty 617-645
s. 20 takty 646-660
s. 21 takty 661-689
cz. II
s. 22 przed pierwszym systemem nadruk (sub caption): „Romance”, takty 0-34
s. 23 takty 35-52
s. 24 takty 53-73
s.25 takty 74-92
s. 26 takty 93-104
s. 27 takty 105-114
s. 28 takty 115-126
cz. III
s. 29 przed pierwszym systemem nadruk (sub-caption): „Rondo”, takty 1-27
s. 30 takty 48-88
s. 31 takty 89-127
s. 32 takty 128-151
s. 33 takty 152-186
s. 34 takty 187-225
s. 35 takty 226-253
s. 36 takty 254-281
s. 37 takty 282-315
s. 38 takty 316-346
s. 39 takty 347-369
s. 40 takty 370-393
s. 41 takty 394-414
s. 42 takty 415-464
s. 43 takty 465-495
s. 44 takty 496-520

Na górnym marginesie na s. 2 nadruk (caption title): „F. CHOPIN Op: 11. | Concerto.”, przed tekstem muzycznym w pierwszym systemie nadruk (sub-caption) „ALLEGRO MAESTOSO”, na dolnym marginesie na s. 2-7, 9-44 nadruk (footline): „M. S. 1409.” trudno czytelny lub zatarty, na s. 8 nadruk „M. S. 1419.” [?] zatarty

Na s. 2, 4, 5, 6, 7, 8, 11, 12, 13, 14, 16, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 38, 39, 41, 43 dopiski ołówkiem (poprawki i uzupełnienia tekstu muzycznego, znaki chromatyczne, palcowanie, dynamika, frazowanie) ręką Auguste’a Franchomme'a [?].
Content (organisation)
Content (person)
  • Content - person
    Kalkbrenner, Friedrich Wilhelm Michael
Content (note)
wg „Annotated Catalogue of Chopin's First Editions” jest to trzecia wersja E[dition] O[riginale].
Copy number
„M. S. 1409”
Dimensions
  • Dimension
    height: 355 mm
  • Dimension
    width: 273 mm
Inscription content
  • Content
    dopiski w tekście muzycznym: poprawki i uzupełnienia tekstu muzycznego, znaki chromatyczne, palcowanie, dynamika, frazowanie
    Inscriber
    Role
    autor dopisku
    Inscription date
    after 1874  (01/01/1875 - )
    Inscription interpretation
    autorstwo dopisków niepewne
    Inscription language
    musical notation
    Inscription medium
    ołówek grafitowy
    Inscription method
    napisana
    Inscription position
    w tekście muzycznym
    Inscription type
    dopisek obcą ręką
  • Content
    Brandus & Cie
    Inscriber
    Role
    wydawca
    Inscription date
    1875  (01/01/1875 - 31/12/1875)
    Inscription medium
    tusz
    Inscription method
    odciśnięta
    Inscription position
    karta 1 recto - w dolnej części po prawej
    Inscription type
    stempel wytwórcy
Material
Phase
kolejny nakład pierwszego wydania
Physical description
Obwoluta w kolorze jasno-zielonym, drukowana, s. 2 i 3 obwoluty puste. Karta tytułowa drukowana. Tekst muzyczny sztychowany. 24 karty, k. 1v, 2r, 24r i 24v puste. Paginacja oryginalna sztychowana w górnym zewnętrznym rogu odciśniętej płyty od 2 do 44 na stronach z tekstem muzycznym, foliacja nadana ołówkowa w prawym dolnym rogu od 1 do 24.
Oznaczenia własnościowe: na odwrocie przedniej karty obwoluty oraz na k. 1v, 4v, 13v, 16v i 23v wpisany ołówkiem numer inwentarzowy MC/293 i odbita pieczęć okrągła, czarna, tusz, otok: „MUZEUM FRYDERYKA CHOPINA*”, pole: „NIFC”.
Production
Persons
Organisations
Places
  • Place
    Paris (7008038)
    Role
    miejsce wydania / publikacji
Dates
  • Date
    1875  (01/01/1875 - 31/12/1875)
    Role
    data wydania / publikacji
  • Date
    after 1874  (01/01/1875 - )
    Role
    dołączenie do obiektu dodatkowego elementu
    Note
    naniesienia rękopiśmienne w tekście muzycznym
Techniques
  • Technique
    engraving (printing process)
  • Technique
    printing (process)
  • Technique
    handwriting
  • Technique
    stamping (marking)
History and association
Object history note
Zakupiony na aukcji Sotheby's w Londynie 8 czerwca 2011 roku.
Obiekt wchodził w skład kolekcji Auguste'a Franchomme’a (przyjaciela F. Chopina), następnie jego spadkobierców. Kolekcja ta znajdowała się kolejno w posiadaniu:
Auguste'a Franchomme’a (do 1884),
Louise Franchomme (córki Auguste'a Franchomme’a) i jej męża Edouarda André (1884-1911),
René-Edouarda André (syna Edouarda i Louise André, wnuka Auguste'a Franchomme’a) i jego żony Claire Le Mire-André (1911- 1956),
Antoinette André-Couturier i Yvonne André-Faure (córek René-Edouarda André i Claire Le Mire- André, prawnuczek Auguste'a Franchomme’a) (po 1956), równolegle Laurent’a Pénicaud (syna Georges'a Pénicaud i Elisabeth z d. André (po 1982),
René-Edouarda André (syna Edouarda i Louise André, wnuka Auguste'a Franchomme’a) i jego żony Claire Le Mire-André (1911-1956),
Antoinette André-Couturier i Yvonne André-Faure (córek René-Edouarda André i Claire Le Mire-André, prawnuczek Auguste'a Franchomme’a) (po 1956), równolegle Laurent’a Pénicaud’a (syna Georges'a Pénicaud’a i Elisabeth z d. André (po 1982).
References
  • Reference (controlled)
    Katalog dzieł Fryderyka Chopina (Documenta Chopiniana; 4)
    Reference details
    BRAK
  • Reference (controlled)
    Grabowski, Chrisophe ; Rink, John. Annotated Catalogue of Chopin’s First Editions. Cambridge: Cambridge University Press, 2010. LXXXIV, 909 s. : il. ISBN 9780521819176.
    Reference details
    s. 836, trzecia wersja EO (ÉDITION ORIGINALE [...])
  • Reference (controlled)
    Grabowski, Christophe ; Rink, John. Annotated Catalogue of Chopin's First Editions (AC Online)
    Reference details
    http://www.chopinonline.ac.uk/aco/catalogue/concerto-opus-11/111e-br/
    Catalogue number
    11–1e*-BR
Field collection