Identification
Title
-
TitleKoncert e-moll op. 11LanguagePolish (language)Typetytuł katalogowy
-
Title„Op. 11. Premier concerto en mi mineur“LanguageFrench (language)TranslationOp. 11. Pierwszy koncert e-mollTypenazwa oficjalna
-
Title„ÉDITION ORIGINALE | OEUVRES COMPLÈTES POUR LE PIANO | DE | FRÉDÉRIC CHOPIN | SEULEÉDITION AUTHENTIQUE | SANS CHANGEMENTS NI ADDITIONS, PUBLIÉE D'APRÈS LES ÉPREUVES CORRIGÉES PAR L'AUTEUR LUI-MÊME.”LanguageFrench (language)TranslationOryginalna edycja dzieł wszystkich na fortepian Fryderyka Chopina, bez zmian i dodatków, opublikowana na podstawie materiałów skorygowanych przez autoraTypenazwa seryjna
Brief description
Fryderyk Chopin, „Op. 11. Premier concerto en mi mineur“ [partia fortepianowa] wyd. w serii „ÉDITION ORIGINALE | OEUVRES COMPLÈTES POUR LE PIANO | DE | FRÉDÉRIC CHOPIN | SEULE ÉDITION AUTHENTIQUE | SANS CHANGEMENTS NI ADDITIONS, PUBLIÉE D'APRÈS LES ÉPREUVES CORRIGÉES PAR L'AUTEUR LUI-MÊME.”, druk z płyty, Brandus et Cie, Paryż, [1875], numer wydawniczy: „M. S. 1409.”. Reprint pierwszego wydania francuskiego, egzemplarz z kolekcji Auguste'a Franchomme'a i jego spadkobierców z naniesieniami rękopiśmiennymi w tekście muzycznym.
Other number
-
Number1081
Comments
Parts
Parts
-
Object numberMC/293Object typesheet music
Description
Content (description)
Na wierzchniej stronie pierwszej karty obwoluty, wewnątrz ozdobnej ramki z ornamentami, tytuł serii wydawniczej: „ÉDITION ORIGINALE | OEUVRES COMPLÈTES POUR LE PIANO | DE | FRÉDÉRIC CHOPIN | SEULE ÉDITION AUTHENTIQUE | SANS CHANGEMENTS NI ADDITIONS, PUBLIÉE D'APRÈS LES ÉPREUVES CORRIGÉES PAR L'AUTEUR LUI-MÊME.” Poniżej lista utworów Chopina w dwóch kolumnach: op. 1-3 (Polonez op. 3 w układzie na 4 ręce i w układzie na Pf, Vn i Vc), op. 5-11, 13-35, Marche funébre z Sonaty op. 35 w oddzielnej edycji, Scherzo i Marche funébre z Sonaty op. 35 w transkrypcji J. Fontany na 4 ręce, op. 36-64 (Tarantela op. 43 dodatkowo w układzie na 4 ręce), op. 65, Deux Mazurkas en lamineur bez nr op., Trois études z Méthode des Méthodes sklasyfikowane jako op. 66, Grand Duo Concertant bez nr op. w układzie na 4 ręce, Grand Duo Concertant bez nr op. w układzie na Pf i Vc.
„Op. 11. Premier concerto en mi mineur | 15 >“ w spisie utworów Chopina podkreślone czerwoną kredką.
Przy dolnej krawędzi bordiury adres oficyny wydawniczej: „Paris, BRANDUS ET Cie, Éditeurs | 103, rue de Richelieu, 103.”, poniżej ramki nadruk: „IMPRIMERIE CENTRALE DES CHEMINS DE FER. | A CHAIX ET Cie, RUE BERGÈRE, 20. A PARIS. – 7344-5. [/] No 35.” [numer rejestru w Division de l'Imprimerie et de la Librairie, Ministère de l'Intérieur].
Na s. 4 obwoluty adres oficyny wydawniczej: „Paris, chez BRANDUS et Cie, rue de Richelieu, 103.”, poniżej katalog (reklama) wydawcy:
Lista utworów Chopina: „OEUVRES DE CHOPIN” w trzech kolumnach: op. 1-3 (Rondo op. 1 w układzie na 4 ręce), op. 6-9 (Trio op. 8 w układzie na Pf i Vc [!]), op. 11-17, 20-24, 26-34, 44-50, Grand Duo Concertant bez nr op. w układzie na 4 ręce, Grand Duo Concertant bez nr op. w układzie na Pf i Vc, op. 51-56, 59–64; Mazurka élégante z La France Musicale i Trois études z Méthode des Méthodes sklasyfikowane jako op. 65 i 66. | Lista utworów S. Hellera: „OEUVRES DE STEPHEN HELLER” w trzech kolumnach, od op. 28 do 81. | Lista utworów F. Liszta: „OEUVRES DE LISZT” w trzech kolumnach, od transkrypcji na fortepian Symfonii Fantastycznej H. Berlioza do zestawu aranżacji Le Prophète Giacomo Meyerbeera. Lista utworów F. Medelssohna-Bartholdy’ego: „OEUVRES DE MEDELSSOHN-BARTHOLDY” w trzech kolumnach, od op. 1 do wersji na fortepian Ouverture du Songe d'une nuit d'été.
Przy dolnej krawędzi nadruk: „IMPRIMERIE CENTRALE DES CHEMINS DE FER. - A CHAIX ET Cie, RUE BERGÈRE, No 20, A PARIS. – 7344-5. | No 5.”.
K. tyt. z nadrukiem analogicznym jak na wierzchniej stronie obwoluty poza numerem rejestru: „–3693-5 / XXXV", opatrzona pieczęcią firmową wydawcy „Brandus & Cie” w kolorze niebieskim.
Na k. 2v-23v tekst muzyczny (paginacja oryginalna 2-44):
część I
s. 2 takty 0-53
s. 3 takty 54-103
s. 4 takty 104-160
s. 5 takty 161-194
s. 6 takty 195-225
s. 7 takty 226-277
s. 8 takty 278-305
s. 9 takty 306-333
s. 10 takty 334-372
s. 11 takty 373-407
s. 12 takty 408-431
s. 13 takty 432-453
s. 14 takty 454-476
s. 15 takty 477-508
s. 16 takty 509-544
s. 17 takty 545-572
s. 18 takty 573-616
s. 19 takty 617-645
s. 20 takty 646-660
s. 21 takty 661-689
cz. II
s. 22 przed pierwszym systemem nadruk (sub caption): „Romance”, takty 0-34
s. 23 takty 35-52
s. 24 takty 53-73
s.25 takty 74-92
s. 26 takty 93-104
s. 27 takty 105-114
s. 28 takty 115-126
cz. III
s. 29 przed pierwszym systemem nadruk (sub-caption): „Rondo”, takty 1-27
s. 30 takty 48-88
s. 31 takty 89-127
s. 32 takty 128-151
s. 33 takty 152-186
s. 34 takty 187-225
s. 35 takty 226-253
s. 36 takty 254-281
s. 37 takty 282-315
s. 38 takty 316-346
s. 39 takty 347-369
s. 40 takty 370-393
s. 41 takty 394-414
s. 42 takty 415-464
s. 43 takty 465-495
s. 44 takty 496-520
Na górnym marginesie na s. 2 nadruk (caption title): „F. CHOPIN Op: 11. | Concerto.”, przed tekstem muzycznym w pierwszym systemie nadruk (sub-caption) „ALLEGRO MAESTOSO”, na dolnym marginesie na s. 2-7, 9-44 nadruk (footline): „M. S. 1409.” trudno czytelny lub zatarty, na s. 8 nadruk „M. S. 1419.” [?] zatarty
Na s. 2, 4, 5, 6, 7, 8, 11, 12, 13, 14, 16, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 38, 39, 41, 43 dopiski ołówkiem (poprawki i uzupełnienia tekstu muzycznego, znaki chromatyczne, palcowanie, dynamika, frazowanie) ręką Auguste’a Franchomme'a [?].
„Op. 11. Premier concerto en mi mineur | 15 >“ w spisie utworów Chopina podkreślone czerwoną kredką.
Przy dolnej krawędzi bordiury adres oficyny wydawniczej: „Paris, BRANDUS ET Cie, Éditeurs | 103, rue de Richelieu, 103.”, poniżej ramki nadruk: „IMPRIMERIE CENTRALE DES CHEMINS DE FER. | A CHAIX ET Cie, RUE BERGÈRE, 20. A PARIS. – 7344-5. [/] No 35.” [numer rejestru w Division de l'Imprimerie et de la Librairie, Ministère de l'Intérieur].
Na s. 4 obwoluty adres oficyny wydawniczej: „Paris, chez BRANDUS et Cie, rue de Richelieu, 103.”, poniżej katalog (reklama) wydawcy:
Lista utworów Chopina: „OEUVRES DE CHOPIN” w trzech kolumnach: op. 1-3 (Rondo op. 1 w układzie na 4 ręce), op. 6-9 (Trio op. 8 w układzie na Pf i Vc [!]), op. 11-17, 20-24, 26-34, 44-50, Grand Duo Concertant bez nr op. w układzie na 4 ręce, Grand Duo Concertant bez nr op. w układzie na Pf i Vc, op. 51-56, 59–64; Mazurka élégante z La France Musicale i Trois études z Méthode des Méthodes sklasyfikowane jako op. 65 i 66. | Lista utworów S. Hellera: „OEUVRES DE STEPHEN HELLER” w trzech kolumnach, od op. 28 do 81. | Lista utworów F. Liszta: „OEUVRES DE LISZT” w trzech kolumnach, od transkrypcji na fortepian Symfonii Fantastycznej H. Berlioza do zestawu aranżacji Le Prophète Giacomo Meyerbeera. Lista utworów F. Medelssohna-Bartholdy’ego: „OEUVRES DE MEDELSSOHN-BARTHOLDY” w trzech kolumnach, od op. 1 do wersji na fortepian Ouverture du Songe d'une nuit d'été.
Przy dolnej krawędzi nadruk: „IMPRIMERIE CENTRALE DES CHEMINS DE FER. - A CHAIX ET Cie, RUE BERGÈRE, No 20, A PARIS. – 7344-5. | No 5.”.
K. tyt. z nadrukiem analogicznym jak na wierzchniej stronie obwoluty poza numerem rejestru: „–3693-5 / XXXV", opatrzona pieczęcią firmową wydawcy „Brandus & Cie” w kolorze niebieskim.
Na k. 2v-23v tekst muzyczny (paginacja oryginalna 2-44):
część I
s. 2 takty 0-53
s. 3 takty 54-103
s. 4 takty 104-160
s. 5 takty 161-194
s. 6 takty 195-225
s. 7 takty 226-277
s. 8 takty 278-305
s. 9 takty 306-333
s. 10 takty 334-372
s. 11 takty 373-407
s. 12 takty 408-431
s. 13 takty 432-453
s. 14 takty 454-476
s. 15 takty 477-508
s. 16 takty 509-544
s. 17 takty 545-572
s. 18 takty 573-616
s. 19 takty 617-645
s. 20 takty 646-660
s. 21 takty 661-689
cz. II
s. 22 przed pierwszym systemem nadruk (sub caption): „Romance”, takty 0-34
s. 23 takty 35-52
s. 24 takty 53-73
s.25 takty 74-92
s. 26 takty 93-104
s. 27 takty 105-114
s. 28 takty 115-126
cz. III
s. 29 przed pierwszym systemem nadruk (sub-caption): „Rondo”, takty 1-27
s. 30 takty 48-88
s. 31 takty 89-127
s. 32 takty 128-151
s. 33 takty 152-186
s. 34 takty 187-225
s. 35 takty 226-253
s. 36 takty 254-281
s. 37 takty 282-315
s. 38 takty 316-346
s. 39 takty 347-369
s. 40 takty 370-393
s. 41 takty 394-414
s. 42 takty 415-464
s. 43 takty 465-495
s. 44 takty 496-520
Na górnym marginesie na s. 2 nadruk (caption title): „F. CHOPIN Op: 11. | Concerto.”, przed tekstem muzycznym w pierwszym systemie nadruk (sub-caption) „ALLEGRO MAESTOSO”, na dolnym marginesie na s. 2-7, 9-44 nadruk (footline): „M. S. 1409.” trudno czytelny lub zatarty, na s. 8 nadruk „M. S. 1419.” [?] zatarty
Na s. 2, 4, 5, 6, 7, 8, 11, 12, 13, 14, 16, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 38, 39, 41, 43 dopiski ołówkiem (poprawki i uzupełnienia tekstu muzycznego, znaki chromatyczne, palcowanie, dynamika, frazowanie) ręką Auguste’a Franchomme'a [?].
Content (organisation)
-
Content - organisation
Content (other)
Content (person)
-
Content - personKalkbrenner, Friedrich Wilhelm Michael
Content (note)
wg „Annotated Catalogue of Chopin's First Editions” jest to trzecia wersja E[dition] O[riginale].
Copy number
„M. S. 1409”
Dimensions
-
Dimensionheight: 355 mm
-
Dimensionwidth: 273 mm
Inscription content
-
Contentdopiski w tekście muzycznym: poprawki i uzupełnienia tekstu muzycznego, znaki chromatyczne, palcowanie, dynamika, frazowanieInscriberInscriberRoleautor dopiskuInscription dateafter 1874 (01/01/1875 - )Inscription interpretationautorstwo dopisków niepewneInscription languagemusical notationInscription mediumołówek grafitowyInscription methodnapisanaInscription positionw tekście muzycznymInscription typedopisek obcą ręką
-
ContentBrandus & CieInscriberInscriberRolewydawcaInscription date1875 (01/01/1875 - 31/12/1875)Inscription mediumtuszInscription methododciśniętaInscription positionkarta 1 recto - w dolnej części po prawejInscription typestempel wytwórcy
Material
-
Material
-
Materialprinting ink
-
Materialgraphite (mineral)
Phase
kolejny nakład pierwszego wydania
Physical description
Obwoluta w kolorze jasno-zielonym, drukowana, s. 2 i 3 obwoluty puste. Karta tytułowa drukowana. Tekst muzyczny sztychowany. 24 karty, k. 1v, 2r, 24r i 24v puste. Paginacja oryginalna sztychowana w górnym zewnętrznym rogu odciśniętej płyty od 2 do 44 na stronach z tekstem muzycznym, foliacja nadana ołówkowa w prawym dolnym rogu od 1 do 24.
Oznaczenia własnościowe: na odwrocie przedniej karty obwoluty oraz na k. 1v, 4v, 13v, 16v i 23v wpisany ołówkiem numer inwentarzowy MC/293 i odbita pieczęć okrągła, czarna, tusz, otok: „MUZEUM FRYDERYKA CHOPINA*”, pole: „NIFC”.
Oznaczenia własnościowe: na odwrocie przedniej karty obwoluty oraz na k. 1v, 4v, 13v, 16v i 23v wpisany ołówkiem numer inwentarzowy MC/293 i odbita pieczęć okrągła, czarna, tusz, otok: „MUZEUM FRYDERYKA CHOPINA*”, pole: „NIFC”.
Production
Persons
-
PersonRolekompozytor
-
PersonRoleautor dopiskówNote[Auguste Franchomme?]
Organisations
-
OrganisationRolewydawca
-
OrganisationRoledrukarnia
Places
-
PlaceParis (7008038)Rolemiejsce wydania / publikacji
Dates
-
Date1875 (01/01/1875 - 31/12/1875)Roledata wydania / publikacji
-
Dateafter 1874 (01/01/1875 - )Roledołączenie do obiektu dodatkowego elementuNotenaniesienia rękopiśmienne w tekście muzycznym
Techniques
-
Techniqueengraving (printing process)
-
Techniqueprinting (process)
-
Techniquehandwriting
-
Techniquestamping (marking)
History and association
Object history note
Zakupiony na aukcji Sotheby's w Londynie 8 czerwca 2011 roku.
Obiekt wchodził w skład kolekcji Auguste'a Franchomme’a (przyjaciela F. Chopina), następnie jego spadkobierców. Kolekcja ta znajdowała się kolejno w posiadaniu:
Auguste'a Franchomme’a (do 1884),
Louise Franchomme (córki Auguste'a Franchomme’a) i jej męża Edouarda André (1884-1911),
René-Edouarda André (syna Edouarda i Louise André, wnuka Auguste'a Franchomme’a) i jego żony Claire Le Mire-André (1911- 1956),
Antoinette André-Couturier i Yvonne André-Faure (córek René-Edouarda André i Claire Le Mire- André, prawnuczek Auguste'a Franchomme’a) (po 1956), równolegle Laurent’a Pénicaud (syna Georges'a Pénicaud i Elisabeth z d. André (po 1982),
René-Edouarda André (syna Edouarda i Louise André, wnuka Auguste'a Franchomme’a) i jego żony Claire Le Mire-André (1911-1956),
Antoinette André-Couturier i Yvonne André-Faure (córek René-Edouarda André i Claire Le Mire-André, prawnuczek Auguste'a Franchomme’a) (po 1956), równolegle Laurent’a Pénicaud’a (syna Georges'a Pénicaud’a i Elisabeth z d. André (po 1982).
Obiekt wchodził w skład kolekcji Auguste'a Franchomme’a (przyjaciela F. Chopina), następnie jego spadkobierców. Kolekcja ta znajdowała się kolejno w posiadaniu:
Auguste'a Franchomme’a (do 1884),
Louise Franchomme (córki Auguste'a Franchomme’a) i jej męża Edouarda André (1884-1911),
René-Edouarda André (syna Edouarda i Louise André, wnuka Auguste'a Franchomme’a) i jego żony Claire Le Mire-André (1911- 1956),
Antoinette André-Couturier i Yvonne André-Faure (córek René-Edouarda André i Claire Le Mire- André, prawnuczek Auguste'a Franchomme’a) (po 1956), równolegle Laurent’a Pénicaud (syna Georges'a Pénicaud i Elisabeth z d. André (po 1982),
René-Edouarda André (syna Edouarda i Louise André, wnuka Auguste'a Franchomme’a) i jego żony Claire Le Mire-André (1911-1956),
Antoinette André-Couturier i Yvonne André-Faure (córek René-Edouarda André i Claire Le Mire-André, prawnuczek Auguste'a Franchomme’a) (po 1956), równolegle Laurent’a Pénicaud’a (syna Georges'a Pénicaud’a i Elisabeth z d. André (po 1982).
Ownership
-
Owner
References
-
Reference (controlled)Katalog dzieł Fryderyka Chopina (Documenta Chopiniana; 4)Reference detailsBRAK
-
Reference (controlled)Grabowski, Chrisophe ; Rink, John. Annotated Catalogue of Chopin’s First Editions. Cambridge: Cambridge University Press, 2010. LXXXIV, 909 s. : il. ISBN 9780521819176.Reference detailss. 836, trzecia wersja EO (ÉDITION ORIGINALE [...])
-
Reference (controlled)Grabowski, Christophe ; Rink, John. Annotated Catalogue of Chopin's First Editions (AC Online)Reference detailshttp://www.chopinonline.ac.uk/aco/catalogue/concerto-opus-11/111e-br/Catalogue number11–1e*-BR
-
Reference (controlled)Sotheby's Music L11402. Continental and Russian Books and Manuscripts London 8 June 2011Reference detailsLot 250
Field collection