Identification
Title
-
TitleNokturny op. 9 nr 1 b-moll, nr 2 Es-dur, nr 3 H-durLanguagePolish (language)Typetytuł katalogowy
-
Title„TROIS NOCTURNES | Pour Le Piano | DÉDIÉS À | Madame Camille Pleyel | PAR | Frédéric Chopin | A. L.[afont] | Opéra 9. [...]”LanguageFrench (language)TranslationTrzy nokturny na fortepian dedykowane przez Fryderyka Chopina Pani [Marii] Pleyel, [sztychował] A. LafontTypenazwa oficjalna
Brief description
Fryderyk Chopin, „TROIS NOCTURNES | Pour Le Piano | DÉDIÉS A | Madame Camille Pleyel | PAR | Frédéric Chopin | A. L.[afont] | Opéra 9. | Prix: 6.f | Propriété des Editeurs. | PARIS, chez Maurice Schlesinger, M.d de Musique, Editeur des Œuv. de Mozart, Rossini, Hummel & c. Rue Richelieu 79 [wł. 97] | Leipzig chez Kistner. | M.S. 1287.”, druk z płyty, Maurice Schlesinger, Paryż, [1842-43], numer wydawniczy: „M. S. 1287.”. Egzemplarz pierwszego wydania francuskiego z dopiskami Fryderyka Chopina w tekście muzycznym i dedykacją dla Zofii Rosengardt-Zaleskiej, 2/01/1844. Do druku dołączona karta proweniencyjna z wpisem ręką Maryli Bohdany Okńczyc, [I poł. XX w.].
Other number
-
Number1221
Parts
Parts
-
Object numberMC/307/1Object typesheet musicObject typefirst editions
-
Object numberMC/307/2Object typecertificates
Description
Content (description)
Na przedniej okładzinie obwoluty wpis rękopiśmienny atr. ręką Zofii Rosengardt-Zaleskiej [?]: „annoté par Chopin.”
Na stronie tytulowej nadruk: „TROIS NOCTURNES | Pour Le Piano | DÉDIÉS A [wł. À] | Madame Camille Pleyel | PAR | Frédéric Chopin | A. L.[afont] | Opéra 9. | Prix: 6.f | Propriété des Editeurs. | PARIS, chez Maurice Schlesinger, M.d de Musique, Editeur des Œuv. de Mozart, Rossini, Hummel & c. Rue Richelieu 79 [wł. 97] | Leipzig chez Kistner. | M.S. 1287.”. Pieczęć firmowa „Maurice Schlesinger” w kolorze czarnym, odbita przy dolnej krawędzi po prawej. W górnej części strony tytulowej po prawej ołówkowa dedykacja rękopiśmienna Fryderyka Chopina dla Zofii Rosengardt-Zaleskiej: „Pannie Rozengardt [wł. Rosengardt] | za to że bardzo wielkie dziecko | FCh”, poniżej po lewej atramentem „2 Janvier | 1844.“, ręką Zofii Rosengardt-Zaleskiej [?].
Tekst muzyczny na k. 2v-8r (paginacja oryginalna 2-13):
Nokturn nr 1 na s. 2-5
s. 2 t. 0-20
s. 3 t. 21-43
s. 4 t. 44-67
s. 5 t. 68-85
Nokturn nr 2 na s. 6-7:
s. 6 t. 0-18
s. 7 t. 19-34
Nokturn nr 3 na ss. 8-13:
s. 8 t. 0-27
s. 9 t. 28-56
s. 10 t. 57-87
s. 11 t. 88-111
s. 12 t. 12-137
s. 13 t. 138-167
Na s. 6-7 według paginacji oryginalnej dopiski ołówkowe Fryderyka Chopina dotyczące palcowania (t. 2-4), ozdobników (t. 4-5), frazowania i artykulacji (t. 21-22); na s. 7 wpisany odręcznie wariant końcowej kadencji utworu: koniec kadencji wzbogacony wobec wersji edycyjnej, począwszy od trzynastej grupy szesnastek [transkrypcje figutacji w: W. Fortescue 1981, J-J. Eigeldinger 2010], końcowy takt zastapiony przez arpeggio.
Na stronie tytulowej nadruk: „TROIS NOCTURNES | Pour Le Piano | DÉDIÉS A [wł. À] | Madame Camille Pleyel | PAR | Frédéric Chopin | A. L.[afont] | Opéra 9. | Prix: 6.f | Propriété des Editeurs. | PARIS, chez Maurice Schlesinger, M.d de Musique, Editeur des Œuv. de Mozart, Rossini, Hummel & c. Rue Richelieu 79 [wł. 97] | Leipzig chez Kistner. | M.S. 1287.”. Pieczęć firmowa „Maurice Schlesinger” w kolorze czarnym, odbita przy dolnej krawędzi po prawej. W górnej części strony tytulowej po prawej ołówkowa dedykacja rękopiśmienna Fryderyka Chopina dla Zofii Rosengardt-Zaleskiej: „Pannie Rozengardt [wł. Rosengardt] | za to że bardzo wielkie dziecko | FCh”, poniżej po lewej atramentem „2 Janvier | 1844.“, ręką Zofii Rosengardt-Zaleskiej [?].
Tekst muzyczny na k. 2v-8r (paginacja oryginalna 2-13):
Nokturn nr 1 na s. 2-5
s. 2 t. 0-20
s. 3 t. 21-43
s. 4 t. 44-67
s. 5 t. 68-85
Nokturn nr 2 na s. 6-7:
s. 6 t. 0-18
s. 7 t. 19-34
Nokturn nr 3 na ss. 8-13:
s. 8 t. 0-27
s. 9 t. 28-56
s. 10 t. 57-87
s. 11 t. 88-111
s. 12 t. 12-137
s. 13 t. 138-167
Na s. 6-7 według paginacji oryginalnej dopiski ołówkowe Fryderyka Chopina dotyczące palcowania (t. 2-4), ozdobników (t. 4-5), frazowania i artykulacji (t. 21-22); na s. 7 wpisany odręcznie wariant końcowej kadencji utworu: koniec kadencji wzbogacony wobec wersji edycyjnej, począwszy od trzynastej grupy szesnastek [transkrypcje figutacji w: W. Fortescue 1981, J-J. Eigeldinger 2010], końcowy takt zastapiony przez arpeggio.
Content (language)
- French (language)
Content (other)
Content (person)
-
Content - personPleyel, Marie
-
Content - personRosengardt-Zaleska, Zofia
Content (note)
Istnieje kilka źródeł dla Nokturnów op. 9 zawierających naniesienia rękopiśmienne Chopina: palcowanie, wskazówki wykonawcze, warianty, poprawki błędów druku. Wydanie Narodowe podaje zawartość dłuższych wariantów w tekstach pobocznych, krótszych (pojedyncze nuty, ozdobniki, łuki, akcenty) w nawiasach okrągłych. Oryginalne palcowanie Chopina oznaczone jest nieco większymi cyframi o kroju prostym, w odróżnieniu od palcowania redakcyjnego, wypisanego mniejszymi cyframi pochyłymi. Palcowanie pochodzace z egzemplarzy lekcyjnych zostalo ujęte w nawias.
Nokturn nr 2 zapisany jest w wersjach: „2a”: z uwzględnieniem najobfitszego autentycznego zestawu wariantów , „2b"” z uwzględnieniem wszystkich znanych dotychczas odmian. Ostateczna decyzja co do wyboru i ilości użytych ornamentów zostaje pozostawiona wykonawcy.
Nokturn nr 2 zapisany jest w wersjach: „2a”: z uwzględnieniem najobfitszego autentycznego zestawu wariantów , „2b"” z uwzględnieniem wszystkich znanych dotychczas odmian. Ostateczna decyzja co do wyboru i ilości użytych ornamentów zostaje pozostawiona wykonawcy.
Copy number
„M. S. 1287.”
Dimensions
-
Dimensionheight: 320 mm
-
Dimensionwidth: 255 mm
Dimension note
retrokonwersja danych z inwentarza
Inscription content
-
ContentMaurice SchlesingerInscriberInscriberRolewydawcaInscription date1842-1843 (01/01/1842 - 31/12/1843)Inscription mediumtuszInscription methododciśniętaInscription positionkarta 1 recto - w dolnej części po prawejInscription typestempel wytwórcy
-
Content„annoté par Chopin“InscriberInscriberRosengardt-Zaleska, ZofiaRoleautor dopiskuInscription dateafter 02/01/1844 (03/01/1844 - )Inscription languageFrench (language)Inscription mediumpióroInscription methodnapisanaInscription positionna obwolucieInscription translationopatrzone komentarzem ChopinaInscription typewpis proweniencyjny
-
Content„Pannie Rozengardt [wł. Rosengardt] | za to że bardzo wielkie dziecko | FCh“InscriberInscriberRoleautor wpisu dedykacyjnegoInscription date02/01/1844Inscription languagePolish (language)Inscription mediumołówek grafitowyInscription methodnapisanaInscription positionkarta 1 recto - w górnej części po prawejInscription typededykacja
-
Content„2 Janvier | 1844.“InscriberInscriberRosengardt-Zaleska, ZofiaRoleautor dopiskuInscription date02/01/1844Inscription languageFrench (language)Inscription mediumpióroInscription methodnapisanaInscription positionkarta 1 recto - w górnej części po lewejInscription typewpis proweniencyjny
-
Contentdopiski w tekście muzycznym - tekst nutowy, palcowanie, frazowanie, artykulacjaInscriberInscriberRoleautor dopiskuInscription date1842-1844 (01/01/1842 - 31/12/1844)Inscription languagemusical notationInscription mediumołówek grafitowyInscription methodnapisanaInscription positionw tekście muzycznymInscription typedopisek autora
Material
-
Material
-
Materialink
-
Materialgraphite (mineral)
Phase
egzemplarz lekcyjny
Physical description
10 kart, składki introligatorskie rozdzielone. Karta tytulowa i tekst muzyczny sztychowane. Paginacja oryginalna sztychowana: obwoluta r-v nlb., karta tytułowa r-v nlb., 1 nlb., 2-13, 1 nlb. Foliacja nadana ołówkowa w prawym dolnym rogu: obwoluta nlb., 1-8. S. 2-4 obwoluty i odwrocie karty tytulowej oraz k. 8v puste.
Oznaczenia własnościowe: na odwrocie przedniej karty obwoluty oraz na kartach 1v, 5v i 8v wpisany ołówkiem numer inwentarzowy MC/307 i odbita pieczęć okrągła, czarna, tusz, otok: „MUZEUM FRYDERYKA CHOPINA”, pole: „NIFC”.
Oznaczenia własnościowe: na odwrocie przedniej karty obwoluty oraz na kartach 1v, 5v i 8v wpisany ołówkiem numer inwentarzowy MC/307 i odbita pieczęć okrągła, czarna, tusz, otok: „MUZEUM FRYDERYKA CHOPINA”, pole: „NIFC”.
Production
Persons
-
PersonRolekompozytor
-
PersonRoleautor dopisków
-
PersonRosengardt-Zaleska, ZofiaRoleautor dopisków
Organisations
-
OrganisationRolewydawca
Places
-
PlaceParis (7008038)Rolemiejsce wydania / publikacji
-
PlacenieznaneRoledołączenie do obiektu dodatkowego elementuNotenaniesienia rękopiśmienne
Dates
-
Date1842-1843 (01/01/1842 - 31/12/1843)Roledata wydania / publikacji
-
Date02/01/1844Roledołączenie do obiektu dodatkowego elementuNotenaniesienia rękopiśmienne
Techniques
-
Techniqueengraving (printing process)
-
Techniquehandwriting
-
Techniquestamping (marking)
History and association
Object history note
Dar Virginii Irvine-Fortescue, Wielka Brytania, 2012. Pierwotnie w posiadaniu Zofii Rosengardt-Zaleskiej i jej spadkobierców: Josephine Zaleskiej-Okińczyc i Aleksandra Okińczyc, Maryli Bohdany Okińczyc, Józefa Okińczyc. Egzemplarz wyłączony ze zbioru nut należącego do Zofii Rosengardt-Zaleskiej (obecnie w zbiorach Biblioteki Polskiej w Paryżu), do 1981 roku uchodził za zaginiony.
Ownership
-
Owner
References
-
Reference (controlled)Virginia Fortescue, The Unknown Chopin: An Alternative to the Cadenza of the Nocturne Op. 9 No. 2. Ss. 45-51 [w:] South African Journal of Musicology, 1. Matieland, South African Society for Resarch in Musik, 1981. ISSN 2076-3433.Reference detailss. 45-51Reference notena s. 48 transkrypcja kadencji dopisanej odręcznie przez F. Chopina do Nokturnu nr 2
-
Reference (controlled)Kallberg, Jeffrey, Sense and Meaning in Two Recently Discovered Editions Annotated by Chopin. Ss. 331-342 [w:] Chopin in Paris. The 1830s. Warszawa: Narodowy Instytut Fryderyka Chopina, 2006. ISBN 978-83-917410-9-2.Reference detailss. 331-342
-
Reference (controlled)WYDANIE NARODOWE DZIEŁ FRYDERYKA CHOPINA (1959-2012)Reference detailsSeria A, Tom V
-
Reference (controlled)Władysław Hordyński, Zofia Rosengardt-Zaleska, uczennica Chopina i jej pamiętnik [w:] "Roczniki Biblioteczne" R. 5 (1961), z. 1/4. ISSN 0080-3626.Reference detailss. 139-58
-
Reference (controlled)Grabowski, Christophe ; Rink, John. Annotated Catalogue of Chopin's First Editions (AC Online)Reference detailshttp://www.chopinonline.ac.uk/aco/catalogue/nocturnes-opus-9/91-sm/Catalogue number9–1-Sm
-
Reference (controlled)Eigeldinger, Jean-Jacques. Chopin w oczach swoich uczniów / Jean-Jacques Eigeldinger ; przeł. Zbigniew Skowron. Kraków : Musica Iagellonica, 2000. (Studia et Dissertationes Instituti Musicologiae Universitatis Varsoviensis. Seria C t. 3). 403, [1] s., [48] s. tabl. ; 25 cm. ISBN 83-7099-094-0.Reference detailss. 282-284Reference notena s. 284 transkrypcja kadencji dopisanej odręcznie przez F. Chopina do Nokturnu nr 2
Field collection
Additional cataloging
MC/307/1
Parts in this aspect
MC/307/1
Identification
Title
-
TitleNokturny op. 9 nr 1 b-moll, nr 2 Es-dur, nr 3 H-durLanguagePolish (language)Typetytuł katalogowy
-
Title„TROIS NOCTURNES | Pour Le Piano | DÉDIÉS À | Madame Camille Pleyel | PAR | Frédéric Chopin | A. L.[afont] | Opéra 9. [...]”LanguageFrench (language)TranslationTrzy nokturny na fortepian dedykowane przez Fryderyka Chopina Pani [Marii] Pleyel, [sztychował] A. LafontTypenazwa oficjalna
Brief description
Fryderyk Chopin, „TROIS NOCTURNES | Pour Le Piano | DÉDIÉS À | Madame Camille Pleyel | PAR [...] A. L.[afont] | Opéra 9.” [...]. Druk z płyty, Maurice Schlesinger, Paryż, [1842-43], numer wydawniczy: „M. S. 1287.”. Egzemplarz z dopiskami Fryderyka Chopina w tekście muzycznym i dedykacją dla Zofii Rosengardt-Zaleskiej, 2/01/1844.
Comments
Parts
Parts
-
Object numberMC/307/1Object typesheet musicObject typefirst editions
-
Object numberMC/307/2Object typecertificates
Description
Content (description)
Na przedniej okładzinie obwoluty wpis rękopiśmienny atr. ręką Zofii Rosengardt-Zaleskiej [?]: „annoté par Chopin.”
Na stronie tytulowej nadruk: „TROIS NOCTURNES | Pour Le Piano | DÉDIÉS A [wł. À] [/] Madame Camille Pleyel | PAR | Frédéric Chopin | A. L.[afont] | Opéra 9. | Prix: 6.f | Propriété des Editeurs. | PARIS, chez Maurice Schlesinger, M.d de Musique, Editeur des Œuv. de Mozart, Rossini, Hummel & c. Rue Richelieu 79 [wł. 97] | Leipzig chez Kistner. | M.S. 1287.”. Pieczęć firmowa „Maurice Schlesinger” w kolorze czarnym, odbita przy dolnej krawędzi po prawej. W górnej części strony tytulowej po prawej ołówkowa dedykacja rękopiśmienna Fryderyka Chopina dla Zofii Rosengardt-Zaleskiej: „Pannie Rozengardt [wł. Rosengardt] | za to że bardzo wielkie dziecko | FCh”, poniżej po lewej atramentem „2 Janvier | 1844.“, ręką Zofii Rosengardt-Zaleskiej [?].
Tekst muzyczny na k. 2v-8r (paginacja oryginalna 2-13):
Nokturn nr 1 na s. 2-5
s. 2 t. 0-20
s. 3 t. 21-43
s. 4 t. 44-67
s. 5 t. 68-85
Nokturn nr 2 na s. 6-7:
s. 6 t. 0-18
s. 7 t. 19-34
Nokturn nr 3 na ss. 8-13:
s. 8 t. 0-27
s. 9 t. 28-56
s. 10 t. 57-87
s. 11 t. 88-111
s. 12 t. 12-137
s. 13 t. 138-167
Na s. 6-7 według paginacji oryginalnej dopiski ołówkowe Fryderyka Chopina dotyczące palcowania (t. 2-4), ozdobników (t. 4-5), frazowania i artykulacji (t. 21-22); na s. 7 wpisany odręcznie wariant końcowej kadencji utworu: koniec kadencji wzbogacony wobec wersji edycyjnej, począwszy od trzynastej grupy szesnastek [transkrypcje figutacji w: W. Fortescue 1981, J-J. Eigeldinger 2010], końcowy takt zastapiony przez arpeggio.
Na stronie tytulowej nadruk: „TROIS NOCTURNES | Pour Le Piano | DÉDIÉS A [wł. À] [/] Madame Camille Pleyel | PAR | Frédéric Chopin | A. L.[afont] | Opéra 9. | Prix: 6.f | Propriété des Editeurs. | PARIS, chez Maurice Schlesinger, M.d de Musique, Editeur des Œuv. de Mozart, Rossini, Hummel & c. Rue Richelieu 79 [wł. 97] | Leipzig chez Kistner. | M.S. 1287.”. Pieczęć firmowa „Maurice Schlesinger” w kolorze czarnym, odbita przy dolnej krawędzi po prawej. W górnej części strony tytulowej po prawej ołówkowa dedykacja rękopiśmienna Fryderyka Chopina dla Zofii Rosengardt-Zaleskiej: „Pannie Rozengardt [wł. Rosengardt] | za to że bardzo wielkie dziecko | FCh”, poniżej po lewej atramentem „2 Janvier | 1844.“, ręką Zofii Rosengardt-Zaleskiej [?].
Tekst muzyczny na k. 2v-8r (paginacja oryginalna 2-13):
Nokturn nr 1 na s. 2-5
s. 2 t. 0-20
s. 3 t. 21-43
s. 4 t. 44-67
s. 5 t. 68-85
Nokturn nr 2 na s. 6-7:
s. 6 t. 0-18
s. 7 t. 19-34
Nokturn nr 3 na ss. 8-13:
s. 8 t. 0-27
s. 9 t. 28-56
s. 10 t. 57-87
s. 11 t. 88-111
s. 12 t. 12-137
s. 13 t. 138-167
Na s. 6-7 według paginacji oryginalnej dopiski ołówkowe Fryderyka Chopina dotyczące palcowania (t. 2-4), ozdobników (t. 4-5), frazowania i artykulacji (t. 21-22); na s. 7 wpisany odręcznie wariant końcowej kadencji utworu: koniec kadencji wzbogacony wobec wersji edycyjnej, począwszy od trzynastej grupy szesnastek [transkrypcje figutacji w: W. Fortescue 1981, J-J. Eigeldinger 2010], końcowy takt zastapiony przez arpeggio.
Content (language)
- French (language)
Content (other)
Content (person)
-
Content - personPleyel, Marie
-
Content - personRosengardt-Zaleska, Zofia
Content (note)
Istnieje kilka źródeł dla Nokturnów op. 9 zawierających naniesienia rękopiśmienne Chopina: palcowanie, wskazówki wykonawcze, warianty, poprawki błędów druku. Wydanie Narodowe podaje zawartość dłuższych wariantów w tekstach pobocznych, krótszych (pojedyncze nuty, ozdobniki, łuki, akcenty) w nawiasach okrągłych. Oryginalne palcowanie Chopina oznaczone jest nieco większymi cyframi o kroju prostym, w odróżnieniu od palcowania redakcyjnego, wypisanego mniejszymi cyframi pochyłymi. Palcowanie pochodzace z egzemplarzy lekcyjnych zostalo ujęte w nawias.
Nokturn nr 2 zapisany jest w wersjach: „2a”: z uwzględnieniem najobfitszego autentycznego zestawu wariantów , „2b"” z uwzględnieniem wszystkich znanych dotychczas odmian. Ostateczna decyzja co do wyboru i ilości użytych ornamentów zostaje pozostawiona wykonawcy.
Nokturn nr 2 zapisany jest w wersjach: „2a”: z uwzględnieniem najobfitszego autentycznego zestawu wariantów , „2b"” z uwzględnieniem wszystkich znanych dotychczas odmian. Ostateczna decyzja co do wyboru i ilości użytych ornamentów zostaje pozostawiona wykonawcy.
Dimensions
-
Dimensionheight [karta]: 353 mm
-
Dimensionwidth [karta]: 270 mm
Dimension note
Wysokość: 344-353 mm, szerokość 269-270 mm.
Material
-
Material
-
Materialprinting ink
Production
Persons
-
PersonRolekompozytor
-
PersonRoleautor dopisków
-
PersonRosengardt-Zaleska, ZofiaRoleautor dopisków
Organisations
-
OrganisationRolewydawca
Places
-
PlaceParis (7008038)Rolemiejsce wydania / publikacji
-
PlacenieznaneRoledołączenie do obiektu dodatkowego elementuNotenaniesienia rękopiśmienne
Dates
-
Date1842-1843 (01/01/1842 - 31/12/1843)Roledata wydania / publikacji
-
Date02/01/1844Roledołączenie do obiektu dodatkowego elementuNotenaniesienia rękopiśmienne
History and association
Field collection
MC/307/2
Parts in this aspect
MC/307/2
Identification
Title
-
TitleKarta z wpisem proweniencyjnymLanguagePolish (language)Typetytuł opisowy
Brief description
Maryla Bohdana Okińczyc, Notatka o charakterze proweniencyjnym do MC/307, rękopis, [I poł. XX wieku].
Parts
Parts
-
Object numberMC/307/1Object typesheet musicObject typefirst editions
-
Object numberMC/307/2Object typecertificates
Description
Content (description)
W centrum karty wpis atramentem: „Musique ayant appartenue à grand' mère Sophie Zaleska et annotée par F. Chopin son professeur MBOkińczyc-Zaleska“ [utwór muzyczny należący do mojej babci Zofii Zaleskiej, opatrzony adnotacjami Fryderyka Chopina, jej nauczyciela], ręką Maryli Bohdany Okińczyc.
Content (language)
- French (language)
Dimensions
-
Dimensionheight [karta z wpisem proweniencyjnym]: 312 mm
-
Dimensionwidth [karta z wpisem proweniencyjnym]: 209 mm
Dimension note
szerokość 197-209 mm
Material
-
Material
-
Materialink
Physical description
Oznaczenia własnościowe: przy dolnej krawędzi w środku wpisany ołówkiem numer inwentarzowy MC/307/2 i odbita pieczęć okrągła, czarna, tusz, otok: „MUZEUM FRYDERYKA CHOPINA”, pole: „NIFC”.
Production
Persons
-
PersonRoleautor
Places
-
PlacenieznaneRolemiejsce wykonania / wytworzenia
Dates
-
Datefirst half 20th century (01/01/1900 - 31/12/1950)Roledata wykonania / wytworzenia
Techniques
-
Techniquehandwriting
History and association
Object history note
Dar Virginii Irvine-Fortescue, Wielka Brytania, 2012 (wg oświadczenia Darczyńcy przekazany przez Józefa Okińczyc).
Field collection