Identification
Title
-
TitleBallada g-moll op. 23LanguagePolish (language)Typetytuł katalogowy
Brief description
Fryderyk Chopin, Ballada g-moll op. 23, autograf fragmentu utworu, [s.l.], [s.d].
Other number
-
Number3463
Parts
Parts
-
Object numberMC/488Object typeautographs (manuscripts)Object typemanuscripts for publicationObject typesheet music
Description
Content (description)
Jedna karta jednostronnie zapisana, z odciętym prawym marginesem, nie powodującym jednak ubytku treści; odwrocie poliniowane, z przebiciami. Na górnym marginesie po lewej adn. „Largo” (analogiczne określenie tempa wstępu w zachowanym autografie edycyjnym dla wydawcy francuskiego oraz w pierwodruku francuskim i angielskim, w pierwodruku niemieckim "Lento"). Brak oznaczenia tempa początku tematu głównego (w autografie edycyjnym i pierwodrukach "Moderato"). 12 pięciolinii na stronie, akolady, klucze, znaki przykluczowe (dwa bemole), ozn. metrum kreślone odręcznie. Metrum wstępu zapisane przy pomocy symbolu alla breve (w autografie edycyjnym i w pierwodrukach C), od 8 t. metrum 6/4, analogicznie jak w autografie edycyjnym i w pierwodrukach. Tekst muzyczny na pięcioliniach 1-2, 4-5, 7-8 (zachowana jedna pięciolinia odstępu), obejmuje wstęp (t. 1-7) oraz początek tematu głównego Ballady (t. 8-13). W t. 7 akord kończący wstęp zanotowany jako akord g-moll z sekstą, w układzie d-g-es1-b1, analogiczne współbrzmienie występuje w autografie edycyjnym i w pierwodruku francuskim i angielskim, w odróżnieniu od pierwodruku niemieckiego, gdzie występuje czysty akord toniczny w układzie d-g-d1-b1. W tekście muzycznym oznaczenia wykonawcze: dynamika, artykulacja i pedalizacja; frazowanie zanotowane ze skreśleniami i poprawkami. Na pięcioliniach 10-11 zanotowane tylko: akolada, klucze i znaki przykluczowe.
Content (other)
Content (note)
Rezygnacja wydawcy niemieckiego z dodania seksty do akordu kończącego wstęp do głównego tematu Ballady pradwopodobnie była decyzją samowolną, wynikającą z braku akceptacji dla eksperymentów harmonicznych Chopina. Według WN: "Ta oboczność budziła wątpliwości już za życia Chopina. Wersja W[ydania] n[iemieckiego] może być albo adiustacją tego wydania albo odmianą wprowadzoną przez Chopina (dla uniknięcia kwint równoległych w górnych głosach?). Wiele lat po śmierci Chopina Saint−Saëns podaje, że z wymijającej odpowiedzi zapytanego w tej sprawie Liszta wywnioskował, iż Chopin grał w tym miejscu d1. Jednak za wersją z es1 zdecydowanie przemawiają świadectwa czterech osób blisko związanych z Chopinem: Marceliny Czartoryskiej, Fryderyki Streicher, Ferdynanda Hillera i Adolfa Gutmanna.".
Przypuszcza się, że rękopis pozostał niedokończony z powodu zagubienia przez samego kompozytora.
Przypuszcza się, że rękopis pozostał niedokończony z powodu zagubienia przez samego kompozytora.
Dimensions
-
Dimensionheight: 204 mm
-
Dimensionwidth: 258 mm
Dimension note
Szerokość 256 -258 mm, wysokość 203 - 204 mm
Material
-
Material
-
Materialiron-gall ink
Materials & techniques note
fragment filigranu widoczny w przeźroczu przy górnej krawędzi po lewej stronie
Phase
autograf oficjalny fragmentu utworu
Physical description
1 karta, s. 1 zapis., s. 2 poliniowana, niezapisana. Odcięty prawy margines.
Oznaczenia własnościowe: w prawym dolnym rogu karty verso odbita pieczęć okrągła, czarna, tusz, otok: „MUZEUM FRYDERYKA CHOPINA *”, pole: „NIFC” i numer inwentarzowy MC/488 wpisany ołówkiem.
Oznaczenia własnościowe: w prawym dolnym rogu karty verso odbita pieczęć okrągła, czarna, tusz, otok: „MUZEUM FRYDERYKA CHOPINA *”, pole: „NIFC” i numer inwentarzowy MC/488 wpisany ołówkiem.
Production
Persons
-
PersonRolekompozytor
Places
-
PlacenieznaneRolemiejsce wykonania / wytworzenia
Dates
-
Date1831-1836 (01/01/1831 - 31/12/1836)Roledata skomponowania utworuNoteprzed 1831 [K (Opieński 1909, 1925)], szkic: Wiedeń, maj-czerwiec 1831, forma ostateczna: Paryż, 1835 [K (Brown 1960, 1972)], 1831-35 [K (Sydow 1949)], 1831-35 [K (Hedley 1954)], 1835 [WN], pierwsza wersja 1831, wersja ostateczna 1835/36 [Tomaszewski 2010]
-
Date1833-1836 (01/01/1833 - 31/12/1836)Roledomniemana data wytworzenia
Techniques
-
Techniquehandwriting
History and association
Object history note
Zakupiony na aukcji Sotheby's w Londynie 29 listopada 2016 roku, przedtem u prywatnego kolekcjonera w Wielkiej Brytanii.
Ownership
-
Owner
References
-
Reference (controlled)Rękopisy utworów Chopina. Katalog vol. I-II (Documenta Chopiniana; 2)Reference detailss. 126Catalogue number274Reference notereferencja przypuszczalna
-
Reference (controlled)Sotheby's Music, L16406. Sotheby's, London 2016Catalogue number18
-
Reference (controlled)Janicki, Maciej, Kolekcja to konstelacja [w:] "Rzeczpospolita" 2017, 1 marcaReference detailss. 2-3
-
Reference (controlled)Szklener, Artur, Rękopis z tajemnicą. Czy poznamy prawdziwą historię [w:] "Rzeczpospolita" 2017, 1 marca, dodatek specjalnyReference detailss. 4
-
Reference (controlled)Stępień-Kutera, Kamila, Chopin. Ballada [w:] "Rzeczpospolita" 2017, 1 marca, dodatek specjalny z płytą CDReference detailswkładka do płyty CD
-
Reference (controlled)WYDANIE NARODOWE DZIEŁ FRYDERYKA CHOPINA (1959-2012)Reference detailsSeria A. Utwory wydane za życia Chopina. Tom 1 A I. Komentarz wykonawczy i źródłowy, s. 5
-
Reference (controlled)Janicki, Maciej. Muzeum Fryderyka Chopina. London : Scala Arts & Heritage Publishers, 2018. Ss. 80, il. barwne, 190 x 165 mm. (Curator's Choice) ISBN 978-1-78551-125-7.Reference detailss. 6, il. barwna s. 7
Field collection