Identification
Title
-
TitleAlbum zawierający przedstawienia ikonograficzne i rękopisy muzyczne, założony przez baronową Frances Sarah d'EstLanguagePolish (language)Typetytuł opisowy
Brief description
Album baronowej Frances Sarah d'Est, oprawa Alphonse Giroux et Compagnie, Paryż, [ok. 1830], przedstawienia ikonograficzne i rękopisy muzyczne [ok.1830-1841].
Other number
-
Number490
Comments
Parts
Parts
-
Object numberMC/93/1-85Object typeautograph albumsObject typedrawings (visual works)Object typeautographs (manuscripts)Object typesheet music
Description
Content (description)
W lewym górnym narożniku odwrocia przedniej (wolnej) karty wyklejkowej nalepka firmowa słynnego paryskiego warsztatu introligatorskiego Alphons Giroux et compagnie, Rue de Coq. St honoré 7.
Wewnątrz albumu przedstawienia ikonograficzne i rękopisy muzyczne. K. 11 i 50-51 oderwane, pomiędzy k. 10 [11] i 12 obiekt luzem. K. 12-68 i k. 85 puste, k. 72r-v, 74r, 75v, 77r 78r, 79v, 81-84 poliniowane niezapisane. Karty połączone w porządku nieodpowiadającym chronologii dat towarzyszących wpisom.
Wewnątrz albumu przedstawienia ikonograficzne i rękopisy muzyczne. K. 11 i 50-51 oderwane, pomiędzy k. 10 [11] i 12 obiekt luzem. K. 12-68 i k. 85 puste, k. 72r-v, 74r, 75v, 77r 78r, 79v, 81-84 poliniowane niezapisane. Karty połączone w porządku nieodpowiadającym chronologii dat towarzyszących wpisom.
Dimensions
-
Dimensionheight [karta]: 240 mm
-
Dimensionwidth [karta]: 336 mm
-
Dimensionheight [blok]: 25 mm
-
Dimensionheight [oprawa]: 250 mm
-
Dimensionwidth [oprawa]: 345 mm
Dimension note
szerokość: 331 - 336 mm
Materials & techniques note
Oprawa twarda w całą, czerwono barwioną skórę. Grzbiet i okładki tłoczone ślepo oraz ze złoceniami. Wyklejki z papieru tłoczonego we wzór mory jedwabnej. Blok uszyty z papieru czerpanego z wklejonymi kompozycjami malarskimi.
Physical description
Kart ogółem 85 (k. 11 i 50-51 oderwane blisko grzbietu), składki 6-kartowe. Karty wewnętrzne z gładkiego papieru welinowego bez kres, żeberek i znaków wodnych, brzegi kart złocone. Karty wyklejkowe z jasnego papieru imitującego jedwabną morę; dwie przyklejone do wewnętrznych stron przedniej i tylnej okładki, dwie wolne.
Foliacja nadana: 1-10, 12-49, 52-85 w prawym górnym rogu kart recto.
Oznaczenia włascicielskie: Przy dolnej krawędzi w środku kart wyklejkowych - przedniej verso i tylnej recto wpisany ołówkiem numer inwentarzowy MC/93 i odbita pieczęć okrągła, czarna, tusz, otok: „MUZEUM FRYDERYKA CHOPINA *”, pole: „NIFC”. Numer inwentarzowy i pieczątka własnościowa naniesione też w zewnętrznych dolnych rogach na k. 69r, 70r, 71r, 74r, 75v, 77r, 78r, 79v.
Foliacja nadana: 1-10, 12-49, 52-85 w prawym górnym rogu kart recto.
Oznaczenia włascicielskie: Przy dolnej krawędzi w środku kart wyklejkowych - przedniej verso i tylnej recto wpisany ołówkiem numer inwentarzowy MC/93 i odbita pieczęć okrągła, czarna, tusz, otok: „MUZEUM FRYDERYKA CHOPINA *”, pole: „NIFC”. Numer inwentarzowy i pieczątka własnościowa naniesione też w zewnętrznych dolnych rogach na k. 69r, 70r, 71r, 74r, 75v, 77r, 78r, 79v.
Production
Persons
-
Persond'Este, Frances Sarah (baronowa)Rolezałożyciel
Organisations
-
OrganisationRoleintroligator
Places
-
PlaceParis (7008038)Rolemiejsce wykonania / wytworzenia
Dates
-
Date1830s (01/01/1830 - 31/12/1839)Roledomniemana data wytworzenia
Techniques
-
Techniquegold blocking
-
Techniquebookbinding (process)
History and association
Object history note
Pierwotnie własność baronowej Frances Sarah d’Est (ur. Frances Sarah Kibble). Późniejsze losy albumu są nieznane, informacje zawarte w literaturze przedmiotu na temat przechowywania go w rodzinie Auguste’a Franchomme’a okazały się błędne. Zweryfikował je w 2021 roku Jeremiusz Glensk przedkładając dowody wykluczające proweniencję z udziałem A. Franchomme’a lub jego spadkobierców. Wiadomo natomiast, że album został zakupiony przez Artura Rubinsteina na aukcji w Hôtel Drouot w Paryżu 10 czerwca 1960 roku i przez ok. 40 lat pozostawał w posiadaniu jego rodziny. Wystawiony na aukcji w Hôtel des Ventes du Palais w Paryżu przez spadkobierców Artura Rubinsteina w dniu 3 lipca 2002 roku, został nabyty przez dr Matthew Malericha z Bakersfield (Kalifornia) za pośrednictwem antykwariatu muzycznego J & J Lubrano Music Antiquarians z Nowego Jorku. Za pośrednictwem tego samego antykwariatu zakupiony został przez Narodowy Instytut Fryderyka Chopina od dr Matthew Malericha w październiku 2007 roku do zbiorów Muzeum Fryderyka Chopina w Warszawie.
Ownership
-
Ownerd'Este, Frances Sarah (baronowa)
-
Owner
-
OwnerRubinstein, Artur
-
OwnerRubinstein, Eva
-
OwnerMalerich, Matthew dr
References
-
Reference (controlled)CHOPIN. AN INDEX OF HIS WORKS (1960)Catalogue number87Reference associationkatalog rozumowany
-
Reference (controlled)France Soir ISSN 0182-5860 1960 28 maja.Reference associationartykuł
-
Reference (controlled)Précieux manuscrit musical de Frédéric Chopin [Op. 66] Paris, Vendredi 1835. Vente aux enchères publique : Hôtel Drouot, salle No 10, 10 Juin 1960Reference associationkatalog aukcyjny
-
Reference (controlled)Frederick Chopin, Fantaisie-Impromptu, Manuscript Edition from the Collection of Arthur Rubinstein. New York: G. Schirmer, 1962.Reference associationwydanie źródłowe
-
Reference (controlled)Impromptus / Frédéric Chopin ; nach Eigenschriften, Abschriften und Erstausgaben hrsg. von Ewald Zimmermann ; Fingersatz von Hans-Martin Theopold. München : G. Henle, [cop. 1971]. 127 s. ; 31 cm.Reference associationwydanie źródłowe
-
Reference (controlled)Rękopisy utworów Chopina. Katalog vol. I-II (Documenta Chopiniana; 2)Catalogue number932Reference associationkatalog rozumowany
-
Reference (controlled)Chopin, Fryderyk. Impromptus : (Op. 29, 36, 51, op. posth.) / Frédéric Chopin ; nach dem Autographen, Abschriften und Originalausgaben hrsg. und mit Fingersätzen von Jan Ekier. Wien ; Budapest : Wiener Urtext Edition ; Editio Musica , cop. 1977 ; [1978]. [2], XI, 46, XIII-XXI, [1] s. ; 32 cm.Reference associationwydanie źródłowe
-
Reference (controlled)Ekier, Jan. Das Impromptu Cis-moll von Frédéric Chopin [w:] Neue Zeitschrift für Musik ISSN 0945-6945 1978 Ss. 201-204.Reference associationartykuł
-
Reference (controlled)Kolekcje chopinowskie = Les fonds Chopin : katalog wystawy = catalogue de l'exposition / [scenariusz, wstęp i katalog wystawy Hanna Wróblewska-Straus ; tł. tekstów na fr. Maria Michalik ; oprac. graf. katalogu i projekt plastyczny Tadeusz Kobyłka]. Warszawa : Towarzystwo im. Fryderyka Chopin, 1985. 132 s. : faks., fot., portr., rys. ; 21 cm.Reference detailss. 96Reference associationkatalog wystawy
-
Reference (controlled)Katalog dzieł Fryderyka Chopina (Documenta Chopiniana; 4)Catalogue number46Reference associationkatalog rozumowany
-
Reference (controlled)Ruch Muzyczny 0035-9610 R. 52 (2008). Chechlińska, Zofia. Album baronowej d'Est, nr 1.Reference associationartykuł
-
Reference (controlled)Eigeldinger Jean-Jacques. Świat muzyczny Chopina / Jean-Jacques Eigeldinger ; [red. nauk. Zbigniew Skowron]. Kraków : Wydawnictwo Astraia, 2010. 291 s. : il. ; 24 cm. ISBN 8360569320.Reference detailsRozdział: Chopin, Bellini i Théâtre-Italien. Wokół sztambucha Mme d’Est, s. 91-99Reference (free text)wersja oryginalna: „L'univers musical de Chopin”, Paris, 2000, s. 99-109Reference associationartykuł
-
Reference (controlled)Marczyński, Jacek. Autograf Chopina z Ameryki. Rzeczpospolita 2007 24-25 listopada.Reference associationartykuł
-
Reference (controlled)Cóż Ci powiem w dzień Twoich urodzin ... : prezenty dla/od Fryderyka Chopina : wystawa w 198. rocznicę urodzin kompozytora = I'll tell you something on your birthday ... : gifts for/from Fryderyk Chopin : exhibition on the 198th anniversary of the composer's birth / [tekst i red. Grażyna Michniewicz, Magdalena Kulig, Anna Adamusińska-Tasak ; tł. John Comber] ; Muzeum Fryderyka Chopina (Zamek Ostrogskich). Warszawa : Narodowy Instytut Fryderyka Chopina, [2008]. 85, [3] s. : il. ; 17x24 cm.Reference detailss. 48-49Reference associationkatalog wystawy
-
Reference (controlled)Chopin, Fryderyk. Impromptu cis-moll [op.66] : Wydanie faksymilowe rękopisu ze zbiorów Muzeum Fryderyka Chopina w Warszawie = Impromptu in C sharp minor [Op. 66] : Facsimile edition of the manuscript held in The Fryderyk Chopin Museum in Warsaw / komentarz źródłowy Zofia Chechlińska. Warszawa : Narodowy Instytut Fryderyka Chopina, 2017 (Druk: Wydawnictwo "Bernardinum"). Teka: Faksymile [4] strony, [1] strona ; 25x34 cm + Komentarz źródłowy: 41 stron. ISBN 978-83-64823-55-8.Reference detailsil. i komentarz źródłowyReference associationwydanie faksymilowe
-
Reference (controlled)WYDANIE NARODOWE DZIEŁ FRYDERYKA CHOPINA (1959-2012)Reference detailsSeria B. Utwory wydane pośmiertnie. Tom V. Komentarz wykonawczy i źródłowy, s. 14Reference associationwydanie źródłowe
-
Reference (controlled)Chopin, Fryderyk. Korespondencja Fryderyka Chopina. T. 2 Część 1 i 2, 1831-1839 / oprac. Zofia Helman, Zbigniew Skowron, Hanna Wróblewska-Straus. Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, 2017. 1398 s. : il. (w tym kolor.). ISBN 978-83-235-3100-5.Reference detailscz. 1, s. 353
-
Reference (controlled)Glensk, Jeremiusz, „Dotyczy niektórych błędów proweniencji albumu baronowej Est w zbiorach Muzeum Fryderyka Chopina w Warszawie”, Poznań, 08/01/2021, wydruk komputerowy, Muzeum Fryderyka Chopina w Narodowym Instytucie Fryderyka Chopina, dokumentacja obiektu MC/93
Field collection
Additional cataloging
PEJZAŻ Z DOMEM NAD WODĄ
Parts in this aspect
MC/93/1-85
Identification
Title
-
TitleAkwarela przedstawiająca dom nad wodą wśród drzew i łódź odpychaną przez flisaka, druga postać stoi na dziobie, trzecia siedzi wewnątrz łodziLanguagePolish (language)Typetytuł opisowy
Brief description
Artysta nieznany, Pejzaż (z domem nad wodą), akwarela, [I poł. XIX w.].
Parts
Parts
-
Object numberMC/93/1-85Object typeautograph albumsObject typedrawings (visual works)Object typeautographs (manuscripts)Object typesheet music
Description
Content (description)
Przedstawienie: na pierwszym planie dom nad wodą wśród drzew liściastych i łódź odpychana drągiem przez flisaka, druga postać stoi na dziobie, trzecia siedzi wewnątrz łodzi.
Dimensions
-
Dimensionheight [przedstawienie]: 158 mm
-
Dimensionwidth [przedstawienie]: 246 mm
Material
-
Material
-
Materialwatercolor (paint)
Physical description
Obrazek naklejony brzegami na karcie albumu wyciętej w środku: k. 1r.
Production
Persons
-
PersonArtysta nieznanyRoleautor
Places
-
PlacenieznaneRolemiejsce wykonania / wytworzenia
Dates
-
Date19th century first half (01/01/1800 - 31/12/1850)Roledomniemana data wytworzenia
Techniques
-
Technique
History and association
Field collection
SCENA Z PASTERZEM I BIAŁYM KONIEM
Parts in this aspect
MC/93/1-85
Identification
Title
-
TitleAkwarela przedstawiająca pasterza w pozycji półleżącej przy stogu zboża, nieopodal biały koń z ładunkiem i leżący piesLanguagePolish (language)Typetytuł opisowy
Brief description
Artysta nieznany, Pejzaż (scena z pasterzem i białym koniem), akwarela, [I poł. XIX w.].
Parts
Parts
-
Object numberMC/93/1-85Object typeautograph albumsObject typedrawings (visual works)Object typeautographs (manuscripts)Object typesheet music
Description
Content (description)
Przedstawienie: pasterz w pozycji półleżącej przy stogu zboża, nieopodal biały koń z ladunkiem i leżący pies.
Dimensions
-
Dimensionheight [przedstawienie]: 258 mm
-
Dimensionwidth [przedstawienie]: 199 mm
Material
-
Material
-
Materialwatercolor (paint)
Physical description
Obrazek w kompozycji pionowej (góra przy wewnętrznej krawędzi albumu), naklejony brzegami na karcie albumu, wyciętej w środku: k. 2r.
Production
Persons
-
PersonArtysta nieznanyRoleautor
Places
-
PlacenieznaneRolemiejsce wykonania / wytworzenia
Dates
-
Date19th century first half (01/01/1800 - 31/12/1850)Roledomniemana data wytworzenia
Techniques
-
Technique
History and association
Field collection
PEJZAŻ Z JEZIOREM I RUINAMI W TLE
Parts in this aspect
MC/93/1-85
Identification
Title
-
TitleAkwarela przedstawiająca jezioro, pasterza z trzema krowami, w oddali ruiny budowliLanguagePolish (language)Typetytuł opisowy
Brief description
C. R., Pejzaż (z jeziorem i ruinami w tle), akwarela, 27 maja 1834.
Parts
Parts
-
Object numberMC/93/1-85Object typeautograph albumsObject typedrawings (visual works)Object typeautographs (manuscripts)Object typesheet music
Description
Content (description)
Przedstawienie: jezioro, pasterz z trzema krowami, w oddali ruiny budowli. Na odwrocie w lewym dolnym rogu wpis oł. „27 [?] Mai 1834 | sygnatura nieczytelna”
Dimensions
-
Dimensionheight [karta]: 135 mm
-
Dimensionwidth [przedstawienie]: 212-215 mm
Dimension note
wysokość: 133 - 135 mm (linijka Rotring), szerokość: 213 - 214 mm (linijka Rotring)
Inscription content
-
Content„C. R.”InscriberInscriberRoleautorstwoInscription interpretationinicjałyInscription methodnapisanaInscription positionkarta recto - prawy dolny rógInscription typepodpis autora
-
Content"27 [?] Mai 1834 [/] sygnatura nieczytelna"InscriberInscriberOsoba nieustalonaRoleautorInscription date27/05/1834Inscription mediumołówek grafitowyInscription methodnapisanaInscription positionkarta verso - lewy dolny rógInscription typedata
Material
-
Material
-
Materialwatercolor (paint)
Physical description
Obrazek naklejony brzegami na karcie albumu, wyciętej w środku: k. 3r.
Production
Persons
-
PersonRoleautor
Dates
-
Date27/05/1834Roledata wykonania / wytworzenia
Techniques
-
Technique
History and association
Field collection
SCENA NA DZIEDZIŃCU
Parts in this aspect
MC/93/1-85
Identification
Title
-
TitleAkwarela przedstawiająca podworzec włoskiego domostwa ze ścianą frontową w glębi na wprost, nad arkadami wejściowymi dwa otwory okienne umieszczone centralnie na dwóch poziomach; z dolnego okna wychyla się kobieta wieszająca pranie; ficyny piętrowe, prawa wsparta na filarach; przy lewej oficynie studnia, w środku podwórza siedem postaci: cztery kobiety, dziecko i dwóch mężczyznLanguagePolish (language)Typetytuł opisowy
Brief description
C. R., Scena rodzajowa (na dziedzińcu), akwarela, [I poł. XIX w.].
Parts
Parts
-
Object numberMC/93/1-85Object typeautograph albumsObject typedrawings (visual works)Object typeautographs (manuscripts)Object typesheet music
Description
Content (description)
Przedstawienie: podworzec włoskiego domostwa ze ścianą frontową w glebi na wprost, nad arkadami wejściowymi dwa otwory okienne umieszczone centralnie na dwóch poziomach. Z dolnego okna wychyla się kobieta wieszająca pranie. Oficyny piętrowe, prawa wsparta na filarach. Przy lewej oficynie studnia, w środku podwórza siedem postaci: cztery kobiety, dziecko i dwóch mężczyzn.
Dimensions
-
Dimensionheight [przedstawienie]: 198 mm
-
Dimensionwidth [przedstawienie]: 255 mm
Inscription content
-
Content„C. R. janvier 17, 1833”InscriberInscriberRoleautorstwoInscription date17/01/1833Inscription positionw prawym dolnym rogu
Material
-
Material
-
Materialwatercolor (paint)
Physical description
Obrazek naklejony brzegami na karcie albumu, wyciętej w środku: k. 4r.
Production
Persons
-
PersonRoleautor
Places
-
PlacenieznaneRolemiejsce wykonania / wytworzenia
Dates
-
Date17/01/1833Roledata wykonania / wytworzenia
Techniques
-
Technique
History and association
Field collection
SCENA NA MOKRADŁACH
Parts in this aspect
MC/93/1-85
Identification
Title
-
TitleAkwarela przedstawiająca pejzaż nadwodny z czterema postaciami i dzieckiem, wśród drzewLanguagePolish (language)Typetytuł opisowy
Brief description
Artysta nieznany, Pejzaż (scena na mokradłach), akwarela, [I poł. XIX w.].
Parts
Parts
-
Object numberMC/93/1-85Object typeautograph albumsObject typedrawings (visual works)Object typeautographs (manuscripts)Object typesheet music
Description
Content (description)
Przedstawienie: pejzaż nadwodny z czterema postaciami i dzieckiem, wśród drzew.
Dimensions
-
Dimensionheight [przedstawienie]: 169 mm
-
Dimensionwidth [przedstawienie]: 254 mm
Material
-
Material
-
Materialwatercolor (paint)
Physical description
Obrazek naklejony brzegami na karcie albumu, wyciętej w środku: k. 5r.
Production
Persons
-
PersonArtysta nieznanyRoleautor
Places
-
PlacenieznaneRolemiejsce wykonania / wytworzenia
Dates
-
Date19th century first half (01/01/1800 - 31/12/1850)Roledomniemana data wytworzenia
Techniques
-
Technique
History and association
Field collection
X1
Identification
Brief description
Karta nacięta w 4 miejscach.
Parts
Parts
-
Object numberMC/93/1-85Object typeautograph albumsObject typedrawings (visual works)Object typeautographs (manuscripts)Object typesheet music
Description
Production
Note
Karta
History and association
Field collection
SALOME Z GŁOWĄ JANA CHRZCICIELA
Parts in this aspect
MC/93/1-85
Identification
Title
-
TitleAkwarela przedstawiająca scenę biblijną: na pierwszym planie slużąca podtrzymująca misę, na której kat kladzie głowę św. Jana Chrzciciela, w tle Salome w otoczeniu trzech dwórekLanguagePolish (language)Typetytuł opisowy
Brief description
Artysta nieznany, Scena biblijna (Salome z głowa Jana Chrzciciela), akwarela, [I poł. XIX w.].
Parts
Parts
-
Object numberMC/93/1-85Object typeautograph albumsObject typedrawings (visual works)Object typeautographs (manuscripts)Object typesheet music
Description
Content (description)
Przedstawienie: na pierwszym planie slużąca podtrzymująca misę, na ktorej kat kladzie głowę św. Jana Chrzciciela. W tle Salome w otoczeniu trzech dwórek.
Dimensions
-
Dimensionheight [przedstawienie]: 289 mm
-
Dimensionwidth [przedstawienie]: 231 mm
Dimension note
wysokość przedstawienia: 287-289
szerokość przedstawienia: 229-231
szerokość przedstawienia: 229-231
Material
-
Material
-
Materialwatercolor (paint)
Physical description
Obrazek w kompozycji pionowej (góra przy zewnętrznej krawędzi albumu), włożony narożnikami w wycięcia w karcie albumu: k. 7r.
Production
Persons
-
PersonArtysta nieznanyRoleautor
Dates
-
Date19th century first half (01/01/1800 - 31/12/1850)Roledomniemana data wytworzenia
Techniques
-
Technique
History and association
Field collection
MŁODA KOBIETA W CZEPCU
Parts in this aspect
MC/93/1-85
Identification
Title
-
TitleLitografia przedstawiająca portret młodej dziewczyny w czepcu, z książką w rękuLanguagePolish (language)Typetytuł opisowy
Brief description
Artysta nieznany, Portret (młoda kobieta w czepcu), litografia [?], [I poł. XIX w.].
Parts
Parts
-
Object numberMC/93/1-85Object typeautograph albumsObject typedrawings (visual works)Object typeautographs (manuscripts)Object typesheet music
Description
Content (description)
Przedstawienie: młoda dziewczyna w czepcu, z książką w ręku.
Dimensions
-
Dimensionheight [przedstawienie]: 204 mm
-
Dimensionwidth [przedstawienie]: 158 mm
Dimension note
wysokość przedstawienia: 203-204 mm
szerokość przedstawienia: 155-158 mm
szerokość przedstawienia: 155-158 mm
Material
-
Material
-
Materiallithographic ink
Physical description
montaż: obrazek wlożony narożnikami w wycięcia w karcie albumu
Production
Persons
-
PersonArtysta nieznanyRoleautor
Places
-
PlacenieznaneRolemiejsce wykonania / wytworzenia
Dates
-
Date19th century first half (01/01/1800 - 31/12/1850)Roledomniemana data wytworzenia
Techniques
-
Techniquelithography
History and association
Field collection
X2
Identification
Brief description
Karta nacięta w 4 miejscach.
Parts
Parts
-
Object numberMC/93/1-85Object typeautograph albumsObject typedrawings (visual works)Object typeautographs (manuscripts)Object typesheet music
Description
Production
History and association
Field collection
PEJZAŻ Z PASTERZEM I KROWAMI
Parts in this aspect
MC/93/1-85
Identification
Title
-
TitleAkwarela przedstawiająca pasterza poganiającego krowy przez mostek na rzeceLanguagePolish (language)Typetytuł opisowy
Brief description
Artysta nieznany, Pejzaż (z pasterzem i krowami), akwarela, [I poł. XIX w.].
Parts
Parts
-
Object numberMC/93/1-85Object typeautograph albumsObject typedrawings (visual works)Object typeautographs (manuscripts)Object typesheet music
Description
Content (description)
Przedstawienie: pasterz pogania trzy krowy przez mostek na rzece.
Dimensions
-
Dimensionheight [przedstawienie]: 172 mm
-
Dimensionwidth [przedstawienie]: 205 mm
Dimension note
wysokość przedstawienia: 171-172 mm
szerokość przedstawienia: 205 mm
szerokość przedstawienia: 205 mm
Material
-
Material
-
Materialwatercolor (paint)
Physical description
Obrazek wlożony narożnikami w wycięcia w karcie albumu: k. 10r.
Production
Persons
-
PersonArtysta nieznanyRoleautor
Places
-
PlacenieznaneRolemiejsce wykonania / wytworzenia
Dates
-
Date19th century first half (01/01/1800 - 31/12/1850)Roledomniemana data wytworzenia
Techniques
-
Technique
History and association
Field collection
X3
Identification
Brief description
Karta nacięta w 4 miejscach.
Parts
Parts
-
Object numberMC/93/1-85Object typeautograph albumsObject typedrawings (visual works)Object typeautographs (manuscripts)Object typesheet music
Description
Production
History and association
Field collection
DWÓCH MĘŻCZYZN W TYPIE WSCHODNIM
Parts in this aspect
MC/93/1-85
Identification
Title
-
TitleRysunek przedstawiający dwóch mężczyzn w typie wschodnimLanguagePolish (language)Typetytuł opisowy
Brief description
Artysta nieznany, Scena rodzajowa (dwóch mężczyzn w typie wschodnim), rysunek ołówkiem, [I poł. XIX w.].
Parts
Parts
-
Object numberMC/93/1-85Object typeautograph albumsObject typedrawings (visual works)Object typeautographs (manuscripts)Object typesheet music
Description
Content (description)
Przedstawienie: dwóch brodatych mężczyzn w zawojach typu wschodniego na glowach siedzi na balkonie o ozdobnej balustradzie z kolumną koryncką.
Dimensions
-
Dimensionheight [przedstawienie]: 145 mm
-
Dimensionwidth [przedstawienie]: 126 mm
Dimension note
wysokość przedstawienia: 145 mm
szerokość przedstawienia: 125 mm - 126 mm
szerokość przedstawienia: 125 mm - 126 mm
Material
-
Material
-
Materialgraphite (mineral)
Physical description
Karrta z przedstawieniem włożona luzem pomiędzy k. 10 [11] i 12 albumu. W prawym dolnym rogu odwrocia karty z przedstawieniem oł. sygnatura "MC/93" i okrągła pieczątka własnościowa tuszowa czarna "Muzeum Fryderyka Chopina NIFC".
Production
Persons
-
PersonArtysta nieznanyRoleautor
Places
-
PlacenieznaneRolemiejsce wykonania / wytworzenia
Dates
-
Date19th century first half (01/01/1800 - 31/12/1850)Roledomniemana data wytworzenia
Techniques
-
Techniquedrawing (image-making)
History and association
Field collection
BLOK KART NIEZAPISANYCH
Identification
Brief description
Karty niezapisane (13-49).
Parts
Parts
-
Object numberMC/93/1-85Object typeautograph albumsObject typedrawings (visual works)Object typeautographs (manuscripts)Object typesheet music
Description
Content (description)
Karty 13-49 czyste.
Production
History and association
Field collection
Identification
Title
Brief description
- Album baronowej Frances Sarah d'Est, oprawa Alphonse Giroux et Compagnie, Paryż, [ok. 1830], przedstawienia ikonograficzne i rękopisy muzyczne [ok.1830-1841].
- Artysta nieznany, Pejzaż (z domem nad wodą), akwarela, [I poł. XIX w.].
- Artysta nieznany, Pejzaż (scena z pasterzem i białym koniem), akwarela, [I poł. XIX w.].
- C. R., Pejzaż (z jeziorem i ruinami w tle), akwarela, 27 maja 1834.
- C. R., Scena rodzajowa (na dziedzińcu), akwarela, [I poł. XIX w.].
- Artysta nieznany, Pejzaż (scena na mokradłach), akwarela, [I poł. XIX w.].
- Karta nacięta w 4 miejscach.
- Artysta nieznany, Scena biblijna (Salome z głowa Jana Chrzciciela), akwarela, [I poł. XIX w.].
- Artysta nieznany, Portret (młoda kobieta w czepcu), litografia [?], [I poł. XIX w.].
- Karta nacięta w 4 miejscach.
- Artysta nieznany, Pejzaż (z pasterzem i krowami), akwarela, [I poł. XIX w.].
- Karta nacięta w 4 miejscach.
- Artysta nieznany, Scena rodzajowa (dwóch mężczyzn w typie wschodnim), rysunek ołówkiem, [I poł. XIX w.].
- Karty niezapisane (13-49).
- Karty oderwane (11, 50, 51).
- Karty niezapisane (52-68).
- Luigi Cherubini, Arietta F-dur, autograf, [Paryż?],17/04/1835.
- Gioacchino Rossini, fragment arii „Mi lagnerò tacendo”, autograf, [Paryż?], [lata 30-te XIX w.?].
- Ignaz Moscheles, „Petite Esquisse” na fortepian, autograf, Londyn, 5/04/1835.
- Karta poliniowana, niezapisana (72).
- A. L., Walc Des-dur na fortepian, autograf, [Paryż?], 28/04/1835.
- Giovanni Battista Rubini, Arietta B-dur, autograf, [Paryż?], [lata 30-te XIX w.].
- Luigi Lablache, [Wokaliza] C-dur, autograf, Paryż, 24/02/1841.
- Gaetano Donizetti, Incipit arii „Ah! è mio sangue l'io tradita” z opery „Łucja z Lammermooru”, wpis Antonio Tamburiniego, autograf, Paryż, 31/03/1841.
- Ferdinand Hiller, Andante espressivo a-moll na fortepian, autograf, Paryż, 26/04/1836.
- Fryderyk Chopin, Impromptu cis-moll [op.66] WN 46 [46], autograf-podarunek całości utworu, Paryż, 1835.
- Karty albumu 13-49, 52-68 i 85 czyste.
- Karty 72 i 81-84 niezapisane, poliniowane obustronnie rastralem.
- Karty albumu 6, 9 i 12 czyste, nacięte w czterech miejscach każda. Prawdopodobnie pierwotnie znajdowały się tam jakieś obiekty.
- Giovanni Tadolini, „Mouvement de Vals” [wł. Valse] na fortepian, autograf, Paryż, 25/02/1841.
- Vincenzo Bellini, fragment arii „O crudel che il mio pianto”, autograf, [Paryż?], [1830-1835?].
- Oprawa introligatorska,Alphonse Giroux et Compagnie, Paryż, [ok. 1830]
Other number
Comments
Parts
Parts
-
Object numberMC/93/1-85Object typeautograph albumsObject typedrawings (visual works)Object typeautographs (manuscripts)Object typesheet music
Description
Content (concept)
Content (description)
- W lewym górnym narożniku odwrocia przedniej (wolnej) karty wyklejkowej nalepka firmowa słynnego paryskiego warsztatu introligatorskiego Alphons Giroux et compagnie, Rue de Coq. St honoré 7. Wewnątrz albumu przedstawienia ikonograficzne i rękopisy muzyczne. K. 11 i 50-51 oderwane, pomiędzy k. 10 [11] i 12 obiekt luzem. K. 12-68 i k. 85 puste, k. 72r-v, 74r, 75v, 77r 78r, 79v, 81-84 poliniowane niezapisane. Karty połączone w porządku nieodpowiadającym chronologii dat towarzyszących wpisom.
- Przedstawienie: na pierwszym planie dom nad wodą wśród drzew liściastych i łódź odpychana drągiem przez flisaka, druga postać stoi na dziobie, trzecia siedzi wewnątrz łodzi.
- Przedstawienie: pasterz w pozycji półleżącej przy stogu zboża, nieopodal biały koń z ladunkiem i leżący pies.
- Przedstawienie: jezioro, pasterz z trzema krowami, w oddali ruiny budowli. Na odwrocie w lewym dolnym rogu wpis oł. „27 [?] Mai 1834 | sygnatura nieczytelna”
- Przedstawienie: podworzec włoskiego domostwa ze ścianą frontową w glebi na wprost, nad arkadami wejściowymi dwa otwory okienne umieszczone centralnie na dwóch poziomach. Z dolnego okna wychyla się kobieta wieszająca pranie. Oficyny piętrowe, prawa wsparta na filarach. Przy lewej oficynie studnia, w środku podwórza siedem postaci: cztery kobiety, dziecko i dwóch mężczyzn.
- Przedstawienie: pejzaż nadwodny z czterema postaciami i dzieckiem, wśród drzew.
- Przedstawienie: na pierwszym planie slużąca podtrzymująca misę, na ktorej kat kladzie głowę św. Jana Chrzciciela. W tle Salome w otoczeniu trzech dwórek.
- Przedstawienie: młoda dziewczyna w czepcu, z książką w ręku.
- Przedstawienie: pasterz pogania trzy krowy przez mostek na rzece.
- Przedstawienie: dwóch brodatych mężczyzn w zawojach typu wschodniego na glowach siedzi na balkonie o ozdobnej balustradzie z kolumną koryncką.
- Karty 13-49 czyste.
- Karty 11 i 50-51 oderwane.
- Karty 52-68 czyste.
- Zapis nutowy atr., 40 taktów. Pięciolinie kreslone rastralem, 12 pięciolinii na stronie: cztery systemy po trzy pięciolinie (górna pięciolinia głos wokalny, dwie dolne – fortepian). Tekst w języku włoskim zapisany pod głosem wokalnym. Incipit: "ch'io mai vi possa lasciar d'amare". Słowne określenie tempa: Andantino, metrum 3/8, tonacja F-dur. Sygnowany w tytule: "<u>Arietta Di L. Cherubini</u>" i datowany " <u>le 17 aprile 1835.</u>", na górnym marginesie.
- Zapis nutowy atr., 9 taktów. Pięciolinie kreślone rastralem, dwa systemy po trzy pięciolinie (górna pięciolinia głos wokalny, dwie dolne – fortepian), dwie dolne pięciolinie puste. Tekst w języku włoskim zapisany pod głosem wokalnym. Incipit: "mi Lagnerò tacendo". Metrum ¾, tonacja B-dur, słowne określenie tempa: "Mod[erato]", oznaczenia artykulacyjne. Autograf niedatowany, sygnowany :"G. Rossini" po końcowych podwójnych kreskach taktowych.
- Zapis nutowy atr., 36 taktów. Pięciolinie kreślone rastralem, 19 pięciolinii: sześć systemów po dwie pięciolinie, między systemami odstęp jednej wolnej pięciolinii. Metrum 3/8, tonacja B-dur, slowne określenie tempa: "Andantino grazioso" na pierwszym systemie przed akoladą, oznaczenia dynamiczne. Sygnowany w tytule: "Petite Esquisse écrite pour Madame d’Este par I. Moscheles" na górnym marginesie, datowany: "Londres ce 5 d’Avril 1835" pod zapisem nutowym.
- Zapis nutowy atr, 97 taktów. Pięciolinie kreślone rastralem, 12pięciolinii na stronie, sześć systemów po dwie pięciolinie na karcie recto, 4 systemy na kartcie verso, cztery pięciolinie puste. Metrum ¾, tonacja Des-dur, oznaczenia dynamiczne i artykulacyjne. Tytuł: „Walse composée pour Madame d’Este” nad górną pięciolinią z lewej strony, datowany i sygnowany: „Le 20 avril 1835 | A.L.” nad górną pięciolinią z prawej strony.
- Zapis nutowy atr., 12 taktów.Trzy systemy po trzy pięciolinie (górna pięciolinia głos wokalny, dwie dolne – fortepian). Tekst w języku francuskim zapisany pod głosem wokalnym. Incipit: „Du tendre mystère, Ô sombre courrière”. Metrum 2/4, tonacja B-dur, słowne oznaczenie tempa: Andante. Sygnowany w podpisie: „hommage offert á M<sup>me</sup> la Baronne d’Este | par Gio[vanni] Batt[ista] Rubini” w dolnej części po prawej.
- Zapis nutowy atr., 8 taktów. Pięciolinie kreslone rastralem, 12 pięciolinii na stronie, tekst wokalizy na dwóch górnych pięcioliniach, poniżej, na piątej pięciolinii autograf Antonio Tamburiniego. Klucz basowy, metrum C, tonacja C-dur. Sygnowany i datowany: „L.[uigi] Lablache | Paris. 24. Février 1841.” pod zapisem nutowym.
- Zapis nutowy atr., 4 takty. Pięciolinie kreslone rastralem, 12 pięciolinii na stronie, zapis arii na piątej pięciolinii, powyżej, na pierwszej i drugiej pięciolinii wpis Luigi'ego Lablache'a. Metrum ¾ , tonacja , Des-dur. Tekst w języku włoskim zapisany pod nutami. Incipit: „Ah! è mio sangue l'io tradita”. Sygnowany i datowany: „A. Tamburini | Parigi 31 Marzo 1841” pod zapisem nutowym.
- Zapis nutowy atr., 52 takty. Pięciolinie kreślone rastralem, 12 pięciolinii na stronie, na karcie recto pięć systemów po dwie pięciolinie, dolna pięciolinia wolna, na karcie verso jeden system, reszta pięciolinii wolna. Metrum C, tonacja a-moll. Napis: „Hommage à Madame d’Este” na górnym marginesie. Datowany: „Paris, 26 avril 1836.” pod tekstem muzycznym, sygnowany: „Ferdinand Hiller” po końcowych podwójnych kreskach taktowych.
- Zapis nutowy atr. na k. 78v i 79r, k. 78r i 79v poliniowane, bez tekstu muzycznego. Pięciolinie kreślone rastralem, 12 pięciolinii na stronie. Długość pięciolinii: 25,8-26,4 cm, wysokość pięciolinii 6 mm. Odległość od najwyższej linii górnej pięciolinii do najniższej linii dolnej: 17,9 cm. Zapis bez zachowania odstępu pomiędzy systemami muzycznymi, wszystkie pięciolinie zapisane. Nad pierwszą pięciolinią ręką Fryderyka Chopina słowne określenie tempa: „All[egr]<u><sup>o</sup></u> agitato” (analogiczne jak w pierwodrukach), rękopis nie zawiera tytułu utworu (w pierwodrukach „FANTAISIE-IMPROMPTU”. Metrum alla breve, analogicznie jak w pierwodrukach. Klamry i klucze kreślone odręcznie, znaki przykluczowe tylko w pierwszym systemie. W porównaniu do istniejących kopii i opartych na nich edycji zapis autografu zawiera wiele różnic (głównie w rysunku melodycznym pasaży akompaniamentu a także długości kody, która w wersji edycyjnej jest o dwa takty dłuższa). Oznaczenia wykonawcze słowne i graficzne - dynamika, artykulacja, frazowanie, miejscowo pedalizacja, w szczegółach również odmienne od wersji edycyjnej. Zapis czysty, staranny, nieliczne wykreślenia i poprawki jedynie pod koniec utworu – w t. 130 i 138. Rękopis jest notowany skrótowo, ze wskazaniem powtórek oraz zastosowaniem znaków repetycji. Na górnym marginesie k. 1v po prawej dedykacja ręką Chopina: „Composé pour M<u><sup>me</sup></u> la Baronne d’Este par | F.F. Chopin”. Po końcowych podwójnych kreskach taktowych, pomiędzy 11 i 12 oraz na 12 pięciolinii k. 2r wpis : „Paris Vendredi [/]1835.”
- Zapis nutowy atr., 65 taktów. Pięciolinie kreślone rastralem, 12 pięciolinii na stronie, sześć systemów po dwie pięciolinie na karcie recto i jeden system na karcie verso, pozostałe pięciolinie wolne. Nad zapisem nutowym tytuł „Movement de Vals". Metrum ¾, tonacja c-moll, oznaczenia dynamiczne i artykulacyjne. Sygnowany i datowany: „hommage à Madame de la Baronne d’Este | par | Tadolini | Paris, 25 février [1]841 _” pod zapisem nutowym po prawej.
- Zapis nutowy atr., 25 taktów. Cztery systemy po trzy pięciolinie (górna pięciolinia głos wokalny, dwie dolne – fortepian). Tekst w języku włoskim zapisany pod głosem wokalnym. Incipit: „O crudel che il mio pianto”. Metrum 6/8, tonacja F-dur, słowne określenie tempa: „And[an]<sup>te</sup> cantabile”, miejscami zapis skrótowy z zastosowaniem symboli repetycji figur dźwiękowych. Sygnowany w podpisie: „offert à Madame la Baronne d’Este | par Bellini” po kończących podwójnych kreskach taktowych.
Content (language)
Content (other)
Content (person)
Dimensions
Dimension note
- szerokość: 331 - 336 mm
- wysokość: 133 - 135 mm (linijka Rotring), szerokość: 213 - 214 mm (linijka Rotring)
- wysokość przedstawienia: 287-289 szerokość przedstawienia: 229-231
- wysokość przedstawienia: 203-204 mm szerokość przedstawienia: 155-158 mm
- wysokość przedstawienia: 171-172 mm szerokość przedstawienia: 205 mm
- wysokość przedstawienia: 145 mm szerokość przedstawienia: 125 mm - 126 mm
- karta z autografem naklejona na karcie albumu: wysokość: 223 - 225 mm, szerokość: 292 - 293mm
- karta z autografem naklejona na karcie albumu: szerokość: 251 - 252 mm
- karta z autografem naklejona na karcie albumu: wysokość: 212 - 214 mm, szerokość: 180 - 181 mm
- wymiary pełnej karty albumu: autograf wpisany na kartę albumu
- wymiary pełnej karty albumu: autograf wpisany na kartę albumu
- wymiary pełnej karty albumu: autograf wpisany na kartę albumu
- wymiary pełnej karty albumu: autograf wpisany na kartę albumu
- wymiary pełnej karty albumu: autograf wpisany na kartę albumu
- wymiary pełnej karty albumu: autograf wpisany na kartę albumu
- wymiary pełnej karty albumu: autograf wpisany na kartę albumu
- wymiary pełnej karty albumu: autograf wpisany na kartę albumu
Inscription content
Material
Materials & techniques note
- Oprawa twarda w całą, czerwono barwioną skórę. Grzbiet i okładki tłoczone ślepo oraz ze złoceniami. Wyklejki z papieru tłoczonego we wzór mory jedwabnej. Blok uszyty z papieru czerpanego z wklejonymi kompozycjami malarskimi.
Phase
Physical description
- Kart ogółem 85 (k. 11 i 50-51 oderwane blisko grzbietu), składki 6-kartowe. Karty wewnętrzne z gładkiego papieru welinowego bez kres, żeberek i znaków wodnych, brzegi kart złocone. Karty wyklejkowe z jasnego papieru imitującego jedwabną morę; dwie przyklejone do wewnętrznych stron przedniej i tylnej okładki, dwie wolne. Foliacja nadana: 1-10, 12-49, 52-85 w prawym górnym rogu kart recto. Oznaczenia włascicielskie: Przy dolnej krawędzi w środku kart wyklejkowych - przedniej verso i tylnej recto wpisany ołówkiem numer inwentarzowy MC/93 i odbita pieczęć okrągła, czarna, tusz, otok: „MUZEUM FRYDERYKA CHOPINA *”, pole: „NIFC”. Numer inwentarzowy i pieczątka własnościowa naniesione też w zewnętrznych dolnych rogach na k. 69r, 70r, 71r, 74r, 75v, 77r, 78r, 79v.
- Obrazek naklejony brzegami na karcie albumu wyciętej w środku: k. 1r.
- Obrazek w kompozycji pionowej (góra przy wewnętrznej krawędzi albumu), naklejony brzegami na karcie albumu, wyciętej w środku: k. 2r.
- Obrazek naklejony brzegami na karcie albumu, wyciętej w środku: k. 3r.
- Obrazek naklejony brzegami na karcie albumu, wyciętej w środku: k. 4r.
- Obrazek naklejony brzegami na karcie albumu, wyciętej w środku: k. 5r.
- Obrazek w kompozycji pionowej (góra przy zewnętrznej krawędzi albumu), włożony narożnikami w wycięcia w karcie albumu: k. 7r.
- montaż: obrazek wlożony narożnikami w wycięcia w karcie albumu
- Obrazek wlożony narożnikami w wycięcia w karcie albumu: k. 10r.
- Karrta z przedstawieniem włożona luzem pomiędzy k. 10 [11] i 12 albumu. W prawym dolnym rogu odwrocia karty z przedstawieniem oł. sygnatura "MC/93" i okrągła pieczątka własnościowa tuszowa czarna "Muzeum Fryderyka Chopina NIFC".
- Karta z rękopisem naklejona powierzchniowo na karcie 69 verso albumu. Oznaczenia własnościowe: w prawym dolnym rogu k. 69r wpisany ołówkiem numer inwentarzowy MC/93 i odbita pieczęć okrągła, czarna, tusz, otok: „MUZEUM FRYDERYKA CHOPINA *”, pole: „NIFC”.
- Karta z rękopisem (odcięta od większej calości) naklejona powierzchniowo na karcie 70v albumu. Oznaczenia własnościowe: w prawym dolnym rogu k. 70r wpisany ołówkiem numer inwentarzowy MC/93 i odbita pieczęć okrągła, czarna, tusz, otok: „MUZEUM FRYDERYKA CHOPINA *”, pole: „NIFC”.
- Karta z rękopisem naklejona powierzchniowo na karcie 71v albumu. Oznaczenia własnościowe: W prawym dolnym rogu k. 71r wpisany ołówkiem numer inwentarzowy MC/93 i odbita pieczęć okrągła, czarna, tusz, otok: „MUZEUM FRYDERYKA CHOPINA *”, pole: „NIFC”.
- Autograf wpisany do albumu, na k. 73r-v.
- Autograf wpisany do albumu, na k. 74v. Oznaczenia własnościowe: w prawym dolnym rogu k. 74r wpisany ołówkiem numer inwentarzowy MC/93 i odbita pieczęć okrągła, czarna, tusz, otok: „MUZEUM FRYDERYKA CHOPINA *”, pole: „NIFC”.
- Autograf wpisany do albumu, na k. 75r. Oznaczenia własnościowe: w prawym dolnym rogu k. 75v wpisany ołówkiem numer inwentarzowy MC/93 i odbita pieczęć okrągła, czarna, tusz, otok: „MUZEUM FRYDERYKA CHOPINA *”, pole: „NIFC”.
- Autograf wpisany do albumu, na k. 75r. Oznaczenia własnościowe: w lewym dolnym rogu k. 75v wpisany ołówkiem numer inwentarzowy MC/93 i odbita pieczęć okrągła, czarna, tusz, otok: „MUZEUM FRYDERYKA CHOPINA *”, pole: „NIFC”.
- Autograf wpisany do albumu, na k. 76r-v. Oznaczenia własnościowe: w prawym dolnym rogu k. 77r wpisany ołówkiem numer inwentarzowy MC/93 i odbita pieczęć okrągła, czarna, tusz, otok: „MUZEUM FRYDERYKA CHOPINA *”, pole: „NIFC”.
- 2 k. (2 s. zapis.). Autograf wpisany do albumu na k. 78v i 79r. Oznaczenia własnościowe: w prawym dolnym rogu k. 78r i w lewym dolnym rogu k. 79v wpisany ołówkiem numer inwentarzowy MC/93 i odbita pieczęć okrągła, czarna, tusz, otok: „MUZEUM FRYDERYKA CHOPINA *”, pole: „NIFC”.
- Autograf wpisany na k. 80r-v albumu.
- Autograf wpisany na k. 77v albumu. Oznaczenia własnościowe: w prawym dolnym rogu k. 77r wpisany ołówkiem numer inwentarzowy MC/93 i odbita pieczęć okrągła, czarna, tusz, otok: „MUZEUM FRYDERYKA CHOPINA *”, pole: „NIFC”.
- Oprawa artystyczna z epoki ze skóry kozłowej, barwiona na kolor wiśniowy, usztywniona tekturą, tłoczona złotym ornamentem wstęgowym na przedniej i tylnej okładzinie; grzbiet pięciopolowy o czterech wypukłych zwięzach, bogato zlocony. Na przedniej okładzinie ekslibris literowy „FE” właścicielki albumu tłoczony ozdobnymi gotyckimi czcionkami introligatorskimi, okolony ramką. Odwrocia obu okładzin zamknięte dublurą zdobioną tłoczonym złotem w kształcie podwójnego wężyka z kwiatonami. Karty wyklejkowe z jasnego papieru imitującego jedwabną morę; dwie przyklejone do wewnętrznych stron przedniej i tylnej okładki, dwie wolne. Oprawa wykończona kapitałkami wyszytymi trójbarwnym, biało-wiśniowo-błękitnym jedwabiem, na dwóch skórzanych rzemieniach o zróżnicowanej grubości.
Production
Persons
Organisations
Places
Dates
Note
- Karta
Techniques
History and association