Home  / Album zawierający przedstawienia ikonograficzne i rękopisy muzyczne, założony przez baronową Frances Sarah d'Est,Akwarela przedstawiająca dom nad wodą wśród drzew i łódź odpychaną przez flisaka, druga postać stoi na dziobie, trzecia siedzi wewnątrz łodzi,Akwarela przedstawiająca pasterza w pozycji półleżącej przy stogu zboża, nieopodal biały koń z ładunkiem i leżący pies,Akwarela przedstawiająca jezioro, pasterza z trzema krowami, w oddali ruiny budowli,Akwarela przedstawiająca podworzec włoskiego domostwa ze ścianą frontową w glębi na wprost, nad arkadami wejściowymi dwa otwory okienne umieszczone centralnie na dwóch poziomach; z dolnego okna wychyla się kobieta wieszająca pranie; ficyny piętrowe, prawa wsparta na filarach; przy lewej oficynie studnia, w środku podwórza siedem postaci: cztery kobiety, dziecko i dwóch mężczyzn,Akwarela przedstawiająca pejzaż nadwodny z czterema postaciami i dzieckiem, wśród drzew,Akwarela przedstawiająca scenę biblijną: na pierwszym planie slużąca podtrzymująca misę, na której kat kladzie głowę św. Jana Chrzciciela, w tle Salome w otoczeniu trzech dwórek,Litografia przedstawiająca portret młodej dziewczyny w czepcu, z książką w ręku,Akwarela przedstawiająca pasterza poganiającego krowy przez mostek na rzece,Rysunek przedstawiający dwóch mężczyzn w typie wschodnim,„Arietta Di L. Cherubini”,„Ch'io mai vi possa lasciar d'amare”,„Mi lagnerò tacendo”,„Petite Esquisse écrite pour Madame d’Este par I. Moscheles”,„Walse composée pour Madame d'Este”,„Du tendre mystère, Ô sombre courrière”,„hommage offert á Mmeme la Baronne d’Este | par Gio[vanni] Batt[ista] Rubini”,Wokaliza, zapis nutowy fragmentu utworu wokalnego,„Ah! è mio sangue l'io tradita”,„Hommage à Madame d’Este”,Impromptu cis-moll [op. 66],„Mouvement de Vals”, „hommage à Madame de la Baronne d’Este | par | Tadolini”,„O crudel che il mio pianto”,„offert à Madame la Baronne d’Este | par Bellini”,Oprawa introligatorska

Identification
Title
  • Title
    Album zawierający przedstawienia ikonograficzne i rękopisy muzyczne, założony przez baronową Frances Sarah d'Est
    Language
    Polish (language)
    Type
    tytuł opisowy
Brief description
Album baronowej Frances Sarah d'Est, oprawa Alphonse Giroux et Compagnie, Paryż, [ok. 1830], przedstawienia ikonograficzne i rękopisy muzyczne [ok.1830-1841].
Other number
  • Number
    490
Comments
Parts
Parts
  • Object number
    MC/93/1-85
    Object type
    autograph albums
    Object type
    drawings (visual works)
    Object type
    autographs (manuscripts)
    Object type
    sheet music
Description
Content (description)
W lewym górnym narożniku odwrocia przedniej (wolnej) karty wyklejkowej nalepka firmowa słynnego paryskiego warsztatu introligatorskiego Alphons Giroux et compagnie, Rue de Coq. St honoré 7.
Wewnątrz albumu przedstawienia ikonograficzne i rękopisy muzyczne. K. 11 i 50-51 oderwane, pomiędzy k. 10 [11] i 12 obiekt luzem. K. 12-68 i k. 85 puste, k. 72r-v, 74r, 75v, 77r 78r, 79v, 81-84 poliniowane niezapisane. Karty połączone w porządku nieodpowiadającym chronologii dat towarzyszących wpisom.
Dimensions
  • Dimension
    height [karta]: 240 mm
  • Dimension
    width [karta]: 336 mm
  • Dimension
    height [blok]: 25 mm
  • Dimension
    height [oprawa]: 250 mm
  • Dimension
    width [oprawa]: 345 mm
Dimension note
szerokość: 331 - 336 mm
Materials & techniques note
Oprawa twarda w całą, czerwono barwioną skórę. Grzbiet i okładki tłoczone ślepo oraz ze złoceniami. Wyklejki z papieru tłoczonego we wzór mory jedwabnej. Blok uszyty z papieru czerpanego z wklejonymi kompozycjami malarskimi.
Physical description
Kart ogółem 85 (k. 11 i 50-51 oderwane blisko grzbietu), składki 6-kartowe. Karty wewnętrzne z gładkiego papieru welinowego bez kres, żeberek i znaków wodnych, brzegi kart złocone. Karty wyklejkowe z jasnego papieru imitującego jedwabną morę; dwie przyklejone do wewnętrznych stron przedniej i tylnej okładki, dwie wolne.
Foliacja nadana: 1-10, 12-49, 52-85 w prawym górnym rogu kart recto.
Oznaczenia włascicielskie: Przy dolnej krawędzi w środku kart wyklejkowych - przedniej verso i tylnej recto wpisany ołówkiem numer inwentarzowy MC/93 i odbita pieczęć okrągła, czarna, tusz, otok: „MUZEUM FRYDERYKA CHOPINA *”, pole: „NIFC”. Numer inwentarzowy i pieczątka własnościowa naniesione też w zewnętrznych dolnych rogach na k. 69r, 70r, 71r, 74r, 75v, 77r, 78r, 79v.
Production
Persons
  • Person
    d'Este, Frances Sarah (baronowa)
    Role
    założyciel
Organisations
Places
  • Place
    Paris (7008038)
    Role
    miejsce wykonania / wytworzenia
Dates
  • Date
    1830s  (01/01/1830 - 31/12/1839)
    Role
    domniemana data wytworzenia
Techniques
  • Technique
    gold blocking
  • Technique
    bookbinding (process)
History and association
Object history note
Pierwotnie własność baronowej Frances Sarah d’Est (ur. Frances Sarah Kibble). Późniejsze losy albumu są nieznane, informacje zawarte w literaturze przedmiotu na temat przechowywania go w rodzinie Auguste’a Franchomme’a okazały się błędne. Zweryfikował je w 2021 roku Jeremiusz Glensk przedkładając dowody wykluczające proweniencję z udziałem A. Franchomme’a lub jego spadkobierców. Wiadomo natomiast, że album został zakupiony przez Artura Rubinsteina na aukcji w Hôtel Drouot w Paryżu 10 czerwca 1960 roku i przez ok. 40 lat pozostawał w posiadaniu jego rodziny. Wystawiony na aukcji w Hôtel des Ventes du Palais w Paryżu przez spadkobierców Artura Rubinsteina w dniu 3 lipca 2002 roku, został nabyty przez dr Matthew Malericha z Bakersfield (Kalifornia) za pośrednictwem antykwariatu muzycznego J & J Lubrano Music Antiquarians z Nowego Jorku. Za pośrednictwem tego samego antykwariatu zakupiony został przez Narodowy Instytut Fryderyka Chopina od dr Matthew Malericha w październiku 2007 roku do zbiorów Muzeum Fryderyka Chopina w Warszawie.
Ownership
  • Owner
    d'Este, Frances Sarah (baronowa)
  • Owner
  • Owner
    Rubinstein, Artur
  • Owner
    Rubinstein, Eva
  • Owner
    Malerich, Matthew dr
References
  • Reference (controlled)
    CHOPIN. AN INDEX OF HIS WORKS (1960)
    Catalogue number
    87
    Reference association
    katalog rozumowany
  • Reference (controlled)
    France Soir ISSN 0182-5860 1960 28 maja.
    Reference association
    artykuł
  • Reference (controlled)
    Précieux manuscrit musical de Frédéric Chopin [Op. 66] Paris, Vendredi 1835. Vente aux enchères publique : Hôtel Drouot, salle No 10, 10 Juin 1960
    Reference association
    katalog aukcyjny
  • Reference (controlled)
    Frederick Chopin, Fantaisie-Impromptu, Manuscript Edition from the Collection of Arthur Rubinstein. New York: G. Schirmer, 1962.
    Reference association
    wydanie źródłowe
  • Reference (controlled)
    Impromptus / Frédéric Chopin ; nach Eigenschriften, Abschriften und Erstausgaben hrsg. von Ewald Zimmermann ; Fingersatz von Hans-Martin Theopold. München : G. Henle, [cop. 1971]. 127 s. ; 31 cm.
    Reference association
    wydanie źródłowe
  • Reference (controlled)
    Rękopisy utworów Chopina. Katalog vol. I-II (Documenta Chopiniana; 2)
    Catalogue number
    932
    Reference association
    katalog rozumowany
  • Reference (controlled)
    Chopin, Fryderyk. Impromptus : (Op. 29, 36, 51, op. posth.) / Frédéric Chopin ; nach dem Autographen, Abschriften und Originalausgaben hrsg. und mit Fingersätzen von Jan Ekier. Wien ; Budapest : Wiener Urtext Edition ; Editio Musica , cop. 1977 ; [1978]. [2], XI, 46, XIII-XXI, [1] s. ; 32 cm.
    Reference association
    wydanie źródłowe
  • Reference (controlled)
    Ekier, Jan. Das Impromptu Cis-moll von Frédéric Chopin [w:] Neue Zeitschrift für Musik ISSN 0945-6945 1978 Ss. 201-204.
    Reference association
    artykuł
  • Reference (controlled)
    Kolekcje chopinowskie = Les fonds Chopin : katalog wystawy = catalogue de l'exposition / [scenariusz, wstęp i katalog wystawy Hanna Wróblewska-Straus ; tł. tekstów na fr. Maria Michalik ; oprac. graf. katalogu i projekt plastyczny Tadeusz Kobyłka]. Warszawa : Towarzystwo im. Fryderyka Chopin, 1985. 132 s. : faks., fot., portr., rys. ; 21 cm.
    Reference details
    s. 96
    Reference association
    katalog wystawy
  • Reference (controlled)
    Katalog dzieł Fryderyka Chopina (Documenta Chopiniana; 4)
    Catalogue number
    46
    Reference association
    katalog rozumowany
  • Reference (controlled)
    Ruch Muzyczny 0035-9610 R. 52 (2008). Chechlińska, Zofia. Album baronowej d'Est, nr 1.
    Reference association
    artykuł
  • Reference (controlled)
    Eigeldinger Jean-Jacques. Świat muzyczny Chopina / Jean-Jacques Eigeldinger ; [red. nauk. Zbigniew Skowron]. Kraków : Wydawnictwo Astraia, 2010. 291 s. : il. ; 24 cm. ISBN 8360569320.
    Reference details
    Rozdział: Chopin, Bellini i Théâtre-Italien. Wokół sztambucha Mme d’Est, s. 91-99
    Reference (free text)
    wersja oryginalna: „L'univers musical de Chopin”, Paris, 2000, s. 99-109
    Reference association
    artykuł
  • Reference (controlled)
    Marczyński, Jacek. Autograf Chopina z Ameryki. Rzeczpospolita 2007 24-25 listopada.
    Reference association
    artykuł
  • Reference (controlled)
    Cóż Ci powiem w dzień Twoich urodzin ... : prezenty dla/od Fryderyka Chopina : wystawa w 198. rocznicę urodzin kompozytora = I'll tell you something on your birthday ... : gifts for/from Fryderyk Chopin : exhibition on the 198th anniversary of the composer's birth / [tekst i red. Grażyna Michniewicz, Magdalena Kulig, Anna Adamusińska-Tasak ; tł. John Comber] ; Muzeum Fryderyka Chopina (Zamek Ostrogskich). Warszawa : Narodowy Instytut Fryderyka Chopina, [2008]. 85, [3] s. : il. ; 17x24 cm.
    Reference details
    s. 48-49
    Reference association
    katalog wystawy
  • Reference (controlled)
    Chopin, Fryderyk. Impromptu cis-moll [op.66] : Wydanie faksymilowe rękopisu ze zbiorów Muzeum Fryderyka Chopina w Warszawie = Impromptu in C sharp minor [Op. 66] : Facsimile edition of the manuscript held in The Fryderyk Chopin Museum in Warsaw / komentarz źródłowy Zofia Chechlińska. Warszawa : Narodowy Instytut Fryderyka Chopina, 2017 (Druk: Wydawnictwo "Bernardinum"). Teka: Faksymile [4] strony, [1] strona ; 25x34 cm + Komentarz źródłowy: 41 stron. ISBN 978-83-64823-55-8.
    Reference details
    il. i komentarz źródłowy
    Reference association
    wydanie faksymilowe
  • Reference (controlled)
    WYDANIE NARODOWE DZIEŁ FRYDERYKA CHOPINA (1959-2012)
    Reference details
    Seria B. Utwory wydane pośmiertnie. Tom V. Komentarz wykonawczy i źródłowy, s. 14
    Reference association
    wydanie źródłowe
  • Reference (controlled)
    Chopin, Fryderyk. Korespondencja Fryderyka Chopina. T. 2 Część 1 i 2, 1831-1839 / oprac. Zofia Helman, Zbigniew Skowron, Hanna Wróblewska-Straus. Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, 2017. 1398 s. : il. (w tym kolor.). ISBN 978-83-235-3100-5.
    Reference details
    cz. 1, s. 353
  • Reference (controlled)
    Glensk, Jeremiusz, „Dotyczy niektórych błędów proweniencji albumu baronowej Est w zbiorach Muzeum Fryderyka Chopina w Warszawie”, Poznań, 08/01/2021, wydruk komputerowy, Muzeum Fryderyka Chopina w Narodowym Instytucie Fryderyka Chopina, dokumentacja obiektu MC/93
Field collection

    Additional cataloging

    PEJZAŻ Z DOMEM NAD WODĄ

    Parts in this aspect
    MC/93/1-85
    Identification
    Title
    • Title
      Akwarela przedstawiająca dom nad wodą wśród drzew i łódź odpychaną przez flisaka, druga postać stoi na dziobie, trzecia siedzi wewnątrz łodzi
      Language
      Polish (language)
      Type
      tytuł opisowy
    Brief description
    Artysta nieznany, Pejzaż (z domem nad wodą), akwarela, [I poł. XIX w.].
    Parts
    Parts
    • Object number
      MC/93/1-85
      Object type
      autograph albums
      Object type
      drawings (visual works)
      Object type
      autographs (manuscripts)
      Object type
      sheet music
    Description
    Content (description)
    Przedstawienie: na pierwszym planie dom nad wodą wśród drzew liściastych i łódź odpychana drągiem przez flisaka, druga postać stoi na dziobie, trzecia siedzi wewnątrz łodzi.
    Dimensions
    • Dimension
      height [przedstawienie]: 158 mm
    • Dimension
      width [przedstawienie]: 246 mm
    Material
    Physical description
    Obrazek naklejony brzegami na karcie albumu wyciętej w środku: k. 1r.
    Production
    Persons
    • Person
      Artysta nieznany
      Role
      autor
    Places
    • Place
      nieznane
      Role
      miejsce wykonania / wytworzenia
    Dates
    • Date
      19th century first half  (01/01/1800 - 31/12/1850)
      Role
      domniemana data wytworzenia
    Techniques
    History and association
    Field collection

    SCENA Z PASTERZEM I BIAŁYM KONIEM

    Parts in this aspect
    MC/93/1-85
    Identification
    Title
    • Title
      Akwarela przedstawiająca pasterza w pozycji półleżącej przy stogu zboża, nieopodal biały koń z ładunkiem i leżący pies
      Language
      Polish (language)
      Type
      tytuł opisowy
    Brief description
    Artysta nieznany, Pejzaż (scena z pasterzem i białym koniem), akwarela, [I poł. XIX w.].
    Parts
    Parts
    • Object number
      MC/93/1-85
      Object type
      autograph albums
      Object type
      drawings (visual works)
      Object type
      autographs (manuscripts)
      Object type
      sheet music
    Description
    Content (description)
    Przedstawienie: pasterz w pozycji półleżącej przy stogu zboża, nieopodal biały koń z ladunkiem i leżący pies.
    Dimensions
    • Dimension
      height [przedstawienie]: 258 mm
    • Dimension
      width [przedstawienie]: 199 mm
    Material
    Physical description
    Obrazek w kompozycji pionowej (góra przy wewnętrznej krawędzi albumu), naklejony brzegami na karcie albumu, wyciętej w środku: k. 2r.
    Production
    Persons
    • Person
      Artysta nieznany
      Role
      autor
    Places
    • Place
      nieznane
      Role
      miejsce wykonania / wytworzenia
    Dates
    • Date
      19th century first half  (01/01/1800 - 31/12/1850)
      Role
      domniemana data wytworzenia
    Techniques
    History and association
    Field collection

    PEJZAŻ Z JEZIOREM I RUINAMI W TLE

    Parts in this aspect
    MC/93/1-85
    Identification
    Title
    • Title
      Akwarela przedstawiająca jezioro, pasterza z trzema krowami, w oddali ruiny budowli
      Language
      Polish (language)
      Type
      tytuł opisowy
    Brief description
    C. R., Pejzaż (z jeziorem i ruinami w tle), akwarela, 27 maja 1834.
    Parts
    Parts
    • Object number
      MC/93/1-85
      Object type
      autograph albums
      Object type
      drawings (visual works)
      Object type
      autographs (manuscripts)
      Object type
      sheet music
    Description
    Content (description)
    Przedstawienie: jezioro, pasterz z trzema krowami, w oddali ruiny budowli. Na odwrocie w lewym dolnym rogu wpis oł. „27 [?] Mai 1834 | sygnatura nieczytelna”
    Dimensions
    • Dimension
      height [karta]: 135 mm
    • Dimension
      width [przedstawienie]: 212-215 mm
    Dimension note
    wysokość: 133 - 135 mm (linijka Rotring), szerokość: 213 - 214 mm (linijka Rotring)
    Inscription content
    • Content
      „C. R.”
      Inscriber
      Inscriber
      Role
      autorstwo
      Inscription interpretation
      inicjały
      Inscription method
      napisana
      Inscription position
      karta recto - prawy dolny róg
      Inscription type
      podpis autora
    • Content
      "27 [?] Mai 1834 [/] sygnatura nieczytelna"
      Inscriber
      Inscriber
      Osoba nieustalona
      Role
      autor
      Inscription date
      27/05/1834
      Inscription medium
      ołówek grafitowy
      Inscription method
      napisana
      Inscription position
      karta verso - lewy dolny róg
      Inscription type
      data
    Material
    Physical description
    Obrazek naklejony brzegami na karcie albumu, wyciętej w środku: k. 3r.
    Production
    Persons
    Dates
    • Date
      27/05/1834
      Role
      data wykonania / wytworzenia
    Techniques
    History and association
    Field collection

    SCENA NA DZIEDZIŃCU

    Parts in this aspect
    MC/93/1-85
    Identification
    Title
    • Title
      Akwarela przedstawiająca podworzec włoskiego domostwa ze ścianą frontową w glębi na wprost, nad arkadami wejściowymi dwa otwory okienne umieszczone centralnie na dwóch poziomach; z dolnego okna wychyla się kobieta wieszająca pranie; ficyny piętrowe, prawa wsparta na filarach; przy lewej oficynie studnia, w środku podwórza siedem postaci: cztery kobiety, dziecko i dwóch mężczyzn
      Language
      Polish (language)
      Type
      tytuł opisowy
    Brief description
    C. R., Scena rodzajowa (na dziedzińcu), akwarela, [I poł. XIX w.].
    Parts
    Parts
    • Object number
      MC/93/1-85
      Object type
      autograph albums
      Object type
      drawings (visual works)
      Object type
      autographs (manuscripts)
      Object type
      sheet music
    Description
    Content (description)
    Przedstawienie: podworzec włoskiego domostwa ze ścianą frontową w glebi na wprost, nad arkadami wejściowymi dwa otwory okienne umieszczone centralnie na dwóch poziomach. Z dolnego okna wychyla się kobieta wieszająca pranie. Oficyny piętrowe, prawa wsparta na filarach. Przy lewej oficynie studnia, w środku podwórza siedem postaci: cztery kobiety, dziecko i dwóch mężczyzn.
    Dimensions
    • Dimension
      height [przedstawienie]: 198 mm
    • Dimension
      width [przedstawienie]: 255 mm
    Inscription content
    • Content
      „C. R. janvier 17, 1833”
      Inscriber
      Inscriber
      Role
      autorstwo
      Inscription date
      17/01/1833
      Inscription position
      w prawym dolnym rogu
    Material
    Physical description
    Obrazek naklejony brzegami na karcie albumu, wyciętej w środku: k. 4r.
    Production
    Persons
    Places
    • Place
      nieznane
      Role
      miejsce wykonania / wytworzenia
    Dates
    • Date
      17/01/1833
      Role
      data wykonania / wytworzenia
    Techniques
    History and association
    Field collection

    SCENA NA MOKRADŁACH

    Parts in this aspect
    MC/93/1-85
    Identification
    Title
    • Title
      Akwarela przedstawiająca pejzaż nadwodny z czterema postaciami i dzieckiem, wśród drzew
      Language
      Polish (language)
      Type
      tytuł opisowy
    Brief description
    Artysta nieznany, Pejzaż (scena na mokradłach), akwarela, [I poł. XIX w.].
    Parts
    Parts
    • Object number
      MC/93/1-85
      Object type
      autograph albums
      Object type
      drawings (visual works)
      Object type
      autographs (manuscripts)
      Object type
      sheet music
    Description
    Content (description)
    Przedstawienie: pejzaż nadwodny z czterema postaciami i dzieckiem, wśród drzew.
    Dimensions
    • Dimension
      height [przedstawienie]: 169 mm
    • Dimension
      width [przedstawienie]: 254 mm
    Material
    Physical description
    Obrazek naklejony brzegami na karcie albumu, wyciętej w środku: k. 5r.
    Production
    Persons
    • Person
      Artysta nieznany
      Role
      autor
    Places
    • Place
      nieznane
      Role
      miejsce wykonania / wytworzenia
    Dates
    • Date
      19th century first half  (01/01/1800 - 31/12/1850)
      Role
      domniemana data wytworzenia
    Techniques
    History and association
    Field collection

    X1

    Identification
    Brief description
    Karta nacięta w 4 miejscach.
    Parts
    Parts
    • Object number
      MC/93/1-85
      Object type
      autograph albums
      Object type
      drawings (visual works)
      Object type
      autographs (manuscripts)
      Object type
      sheet music
    Description
    Production
    Note
    Karta
    History and association
    Field collection

    SALOME Z GŁOWĄ JANA CHRZCICIELA

    Parts in this aspect
    MC/93/1-85
    Identification
    Title
    • Title
      Akwarela przedstawiająca scenę biblijną: na pierwszym planie slużąca podtrzymująca misę, na której kat kladzie głowę św. Jana Chrzciciela, w tle Salome w otoczeniu trzech dwórek
      Language
      Polish (language)
      Type
      tytuł opisowy
    Brief description
    Artysta nieznany, Scena biblijna (Salome z głowa Jana Chrzciciela), akwarela, [I poł. XIX w.].
    Parts
    Parts
    • Object number
      MC/93/1-85
      Object type
      autograph albums
      Object type
      drawings (visual works)
      Object type
      autographs (manuscripts)
      Object type
      sheet music
    Description
    Content (description)
    Przedstawienie: na pierwszym planie slużąca podtrzymująca misę, na ktorej kat kladzie głowę św. Jana Chrzciciela. W tle Salome w otoczeniu trzech dwórek.
    Dimensions
    • Dimension
      height [przedstawienie]: 289 mm
    • Dimension
      width [przedstawienie]: 231 mm
    Dimension note
    wysokość przedstawienia: 287-289
    szerokość przedstawienia: 229-231
    Material
    Physical description
    Obrazek w kompozycji pionowej (góra przy zewnętrznej krawędzi albumu), włożony narożnikami w wycięcia w karcie albumu: k. 7r.
    Production
    Persons
    • Person
      Artysta nieznany
      Role
      autor
    Dates
    • Date
      19th century first half  (01/01/1800 - 31/12/1850)
      Role
      domniemana data wytworzenia
    Techniques
    History and association
    Field collection

    MŁODA KOBIETA W CZEPCU

    Parts in this aspect
    MC/93/1-85
    Identification
    Title
    • Title
      Litografia przedstawiająca portret młodej dziewczyny w czepcu, z książką w ręku
      Language
      Polish (language)
      Type
      tytuł opisowy
    Brief description
    Artysta nieznany, Portret (młoda kobieta w czepcu), litografia [?], [I poł. XIX w.].
    Parts
    Parts
    • Object number
      MC/93/1-85
      Object type
      autograph albums
      Object type
      drawings (visual works)
      Object type
      autographs (manuscripts)
      Object type
      sheet music
    Description
    Content (description)
    Przedstawienie: młoda dziewczyna w czepcu, z książką w ręku.
    Dimensions
    • Dimension
      height [przedstawienie]: 204 mm
    • Dimension
      width [przedstawienie]: 158 mm
    Dimension note
    wysokość przedstawienia: 203-204 mm
    szerokość przedstawienia: 155-158 mm
    Material
    Physical description
    montaż: obrazek wlożony narożnikami w wycięcia w karcie albumu
    Production
    Persons
    • Person
      Artysta nieznany
      Role
      autor
    Places
    • Place
      nieznane
      Role
      miejsce wykonania / wytworzenia
    Dates
    • Date
      19th century first half  (01/01/1800 - 31/12/1850)
      Role
      domniemana data wytworzenia
    Techniques
    • Technique
      lithography
    History and association
    Field collection

    X2

    Identification
    Brief description
    Karta nacięta w 4 miejscach.
    Parts
    Parts
    • Object number
      MC/93/1-85
      Object type
      autograph albums
      Object type
      drawings (visual works)
      Object type
      autographs (manuscripts)
      Object type
      sheet music
    Description
    Production
    History and association
    Field collection

    PEJZAŻ Z PASTERZEM I KROWAMI

    Parts in this aspect
    MC/93/1-85
    Identification
    Title
    • Title
      Akwarela przedstawiająca pasterza poganiającego krowy przez mostek na rzece
      Language
      Polish (language)
      Type
      tytuł opisowy
    Brief description
    Artysta nieznany, Pejzaż (z pasterzem i krowami), akwarela, [I poł. XIX w.].
    Parts
    Parts
    • Object number
      MC/93/1-85
      Object type
      autograph albums
      Object type
      drawings (visual works)
      Object type
      autographs (manuscripts)
      Object type
      sheet music
    Description
    Content (description)
    Przedstawienie: pasterz pogania trzy krowy przez mostek na rzece.
    Dimensions
    • Dimension
      height [przedstawienie]: 172 mm
    • Dimension
      width [przedstawienie]: 205 mm
    Dimension note
    wysokość przedstawienia: 171-172 mm
    szerokość przedstawienia: 205 mm
    Material
    Physical description
    Obrazek wlożony narożnikami w wycięcia w karcie albumu: k. 10r.
    Production
    Persons
    • Person
      Artysta nieznany
      Role
      autor
    Places
    • Place
      nieznane
      Role
      miejsce wykonania / wytworzenia
    Dates
    • Date
      19th century first half  (01/01/1800 - 31/12/1850)
      Role
      domniemana data wytworzenia
    Techniques
    History and association
    Field collection

    X3

    Identification
    Brief description
    Karta nacięta w 4 miejscach.
    Parts
    Parts
    • Object number
      MC/93/1-85
      Object type
      autograph albums
      Object type
      drawings (visual works)
      Object type
      autographs (manuscripts)
      Object type
      sheet music
    Description
    Production
    History and association
    Field collection

    DWÓCH MĘŻCZYZN W TYPIE WSCHODNIM

    Parts in this aspect
    MC/93/1-85
    Identification
    Title
    • Title
      Rysunek przedstawiający dwóch mężczyzn w typie wschodnim
      Language
      Polish (language)
      Type
      tytuł opisowy
    Brief description
    Artysta nieznany, Scena rodzajowa (dwóch mężczyzn w typie wschodnim), rysunek ołówkiem, [I poł. XIX w.].
    Parts
    Parts
    • Object number
      MC/93/1-85
      Object type
      autograph albums
      Object type
      drawings (visual works)
      Object type
      autographs (manuscripts)
      Object type
      sheet music
    Description
    Content (description)
    Przedstawienie: dwóch brodatych mężczyzn w zawojach typu wschodniego na glowach siedzi na balkonie o ozdobnej balustradzie z kolumną koryncką.
    Dimensions
    • Dimension
      height [przedstawienie]: 145 mm
    • Dimension
      width [przedstawienie]: 126 mm
    Dimension note
    wysokość przedstawienia: 145 mm
    szerokość przedstawienia: 125 mm - 126 mm
    Material
    Physical description
    Karrta z przedstawieniem włożona luzem pomiędzy k. 10 [11] i 12 albumu. W prawym dolnym rogu odwrocia karty z przedstawieniem oł. sygnatura "MC/93" i okrągła pieczątka własnościowa tuszowa czarna "Muzeum Fryderyka Chopina NIFC".
    Production
    Persons
    • Person
      Artysta nieznany
      Role
      autor
    Places
    • Place
      nieznane
      Role
      miejsce wykonania / wytworzenia
    Dates
    • Date
      19th century first half  (01/01/1800 - 31/12/1850)
      Role
      domniemana data wytworzenia
    Techniques
    • Technique
      drawing (image-making)
    History and association
    Field collection

    BLOK KART NIEZAPISANYCH

    Identification
    Brief description
    Karty niezapisane (13-49).
    Parts
    Parts
    • Object number
      MC/93/1-85
      Object type
      autograph albums
      Object type
      drawings (visual works)
      Object type
      autographs (manuscripts)
      Object type
      sheet music
    Description
    Content (description)
    Karty 13-49 czyste.
    Production
    History and association
    Field collection

    Identification
    Title
    Brief description
    • Album baronowej Frances Sarah d'Est, oprawa Alphonse Giroux et Compagnie, Paryż, [ok. 1830], przedstawienia ikonograficzne i rękopisy muzyczne [ok.1830-1841].
    • Artysta nieznany, Pejzaż (z domem nad wodą), akwarela, [I poł. XIX w.].
    • Artysta nieznany, Pejzaż (scena z pasterzem i białym koniem), akwarela, [I poł. XIX w.].
    • C. R., Pejzaż (z jeziorem i ruinami w tle), akwarela, 27 maja 1834.
    • C. R., Scena rodzajowa (na dziedzińcu), akwarela, [I poł. XIX w.].
    • Artysta nieznany, Pejzaż (scena na mokradłach), akwarela, [I poł. XIX w.].
    • Karta nacięta w 4 miejscach.
    • Artysta nieznany, Scena biblijna (Salome z głowa Jana Chrzciciela), akwarela, [I poł. XIX w.].
    • Artysta nieznany, Portret (młoda kobieta w czepcu), litografia [?], [I poł. XIX w.].
    • Karta nacięta w 4 miejscach.
    • Artysta nieznany, Pejzaż (z pasterzem i krowami), akwarela, [I poł. XIX w.].
    • Karta nacięta w 4 miejscach.
    • Artysta nieznany, Scena rodzajowa (dwóch mężczyzn w typie wschodnim), rysunek ołówkiem, [I poł. XIX w.].
    • Karty niezapisane (13-49).
    • Karty oderwane (11, 50, 51).
    • Karty niezapisane (52-68).
    • Luigi Cherubini, Arietta F-dur, autograf, [Paryż?],17/04/1835.
    • Gioacchino Rossini, fragment arii „Mi lagnerò tacendo”, autograf, [Paryż?], [lata 30-te XIX w.?].
    • Ignaz Moscheles, „Petite Esquisse” na fortepian, autograf, Londyn, 5/04/1835.
    • Karta poliniowana, niezapisana (72).
    • A. L., Walc Des-dur na fortepian, autograf, [Paryż?], 28/04/1835.
    • Giovanni Battista Rubini, Arietta B-dur, autograf, [Paryż?], [lata 30-te XIX w.].
    • Luigi Lablache, [Wokaliza] C-dur, autograf, Paryż, 24/02/1841.
    • Gaetano Donizetti, Incipit arii „Ah! è mio sangue l'io tradita” z opery „Łucja z Lammermooru”, wpis Antonio Tamburiniego, autograf, Paryż, 31/03/1841.
    • Ferdinand Hiller, Andante espressivo a-moll na fortepian, autograf, Paryż, 26/04/1836.
    • Fryderyk Chopin, Impromptu cis-moll [op.66] WN 46 [46], autograf-podarunek całości utworu, Paryż, 1835.
    • Karty albumu 13-49, 52-68 i 85 czyste.
    • Karty 72 i 81-84 niezapisane, poliniowane obustronnie rastralem.
    • Karty albumu 6, 9 i 12 czyste, nacięte w czterech miejscach każda. Prawdopodobnie pierwotnie znajdowały się tam jakieś obiekty.
    • Giovanni Tadolini, „Mouvement de Vals” [wł. Valse] na fortepian, autograf, Paryż, 25/02/1841.
    • Vincenzo Bellini, fragment arii „O crudel che il mio pianto”, autograf, [Paryż?], [1830-1835?].
    • Oprawa introligatorska,Alphonse Giroux et Compagnie, Paryż, [ok. 1830]
    Other number
    Comments
    Parts
    Parts
    • Object number
      MC/93/1-85
      Object type
      autograph albums
      Object type
      drawings (visual works)
      Object type
      autographs (manuscripts)
      Object type
      sheet music
    Description
    Content (concept)
    Content (description)
    • W lewym górnym narożniku odwrocia przedniej (wolnej) karty wyklejkowej nalepka firmowa słynnego paryskiego warsztatu introligatorskiego Alphons Giroux et compagnie, Rue de Coq. St honoré 7. Wewnątrz albumu przedstawienia ikonograficzne i rękopisy muzyczne. K. 11 i 50-51 oderwane, pomiędzy k. 10 [11] i 12 obiekt luzem. K. 12-68 i k. 85 puste, k. 72r-v, 74r, 75v, 77r 78r, 79v, 81-84 poliniowane niezapisane. Karty połączone w porządku nieodpowiadającym chronologii dat towarzyszących wpisom.
    • Przedstawienie: na pierwszym planie dom nad wodą wśród drzew liściastych i łódź odpychana drągiem przez flisaka, druga postać stoi na dziobie, trzecia siedzi wewnątrz łodzi.
    • Przedstawienie: pasterz w pozycji półleżącej przy stogu zboża, nieopodal biały koń z ladunkiem i leżący pies.
    • Przedstawienie: jezioro, pasterz z trzema krowami, w oddali ruiny budowli. Na odwrocie w lewym dolnym rogu wpis oł. „27 [?] Mai 1834 | sygnatura nieczytelna”
    • Przedstawienie: podworzec włoskiego domostwa ze ścianą frontową w glebi na wprost, nad arkadami wejściowymi dwa otwory okienne umieszczone centralnie na dwóch poziomach. Z dolnego okna wychyla się kobieta wieszająca pranie. Oficyny piętrowe, prawa wsparta na filarach. Przy lewej oficynie studnia, w środku podwórza siedem postaci: cztery kobiety, dziecko i dwóch mężczyzn.
    • Przedstawienie: pejzaż nadwodny z czterema postaciami i dzieckiem, wśród drzew.
    • Przedstawienie: na pierwszym planie slużąca podtrzymująca misę, na ktorej kat kladzie głowę św. Jana Chrzciciela. W tle Salome w otoczeniu trzech dwórek.
    • Przedstawienie: młoda dziewczyna w czepcu, z książką w ręku.
    • Przedstawienie: pasterz pogania trzy krowy przez mostek na rzece.
    • Przedstawienie: dwóch brodatych mężczyzn w zawojach typu wschodniego na glowach siedzi na balkonie o ozdobnej balustradzie z kolumną koryncką.
    • Karty 13-49 czyste.
    • Karty 11 i 50-51 oderwane.
    • Karty 52-68 czyste.
    • Zapis nutowy atr., 40 taktów. Pięciolinie kreslone rastralem, 12 pięciolinii na stronie: cztery systemy po trzy pięciolinie (górna pięciolinia głos wokalny, dwie dolne – fortepian). Tekst w języku włoskim zapisany pod głosem wokalnym. Incipit: "ch'io mai vi possa lasciar d'amare". Słowne określenie tempa: Andantino, metrum 3/8, tonacja F-dur. Sygnowany w tytule: "<u>Arietta Di L. Cherubini</u>" i datowany " <u>le 17 aprile 1835.</u>", na górnym marginesie.
    • Zapis nutowy atr., 9 taktów. Pięciolinie kreślone rastralem, dwa systemy po trzy pięciolinie (górna pięciolinia głos wokalny, dwie dolne – fortepian), dwie dolne pięciolinie puste. Tekst w języku włoskim zapisany pod głosem wokalnym. Incipit: "mi Lagnerò tacendo". Metrum ¾, tonacja B-dur, słowne określenie tempa: "Mod[erato]", oznaczenia artykulacyjne. Autograf niedatowany, sygnowany :"G. Rossini" po końcowych podwójnych kreskach taktowych.
    • Zapis nutowy atr., 36 taktów. Pięciolinie kreślone rastralem, 19 pięciolinii: sześć systemów po dwie pięciolinie, między systemami odstęp jednej wolnej pięciolinii. Metrum 3/8, tonacja B-dur, slowne określenie tempa: "Andantino grazioso" na pierwszym systemie przed akoladą, oznaczenia dynamiczne. Sygnowany w tytule: "Petite Esquisse écrite pour Madame d’Este par I. Moscheles" na górnym marginesie, datowany: "Londres ce 5 d’Avril 1835" pod zapisem nutowym.
    • Zapis nutowy atr, 97 taktów. Pięciolinie kreślone rastralem, 12pięciolinii na stronie, sześć systemów po dwie pięciolinie na karcie recto, 4 systemy na kartcie verso, cztery pięciolinie puste. Metrum ¾, tonacja Des-dur, oznaczenia dynamiczne i artykulacyjne. Tytuł: „Walse composée pour Madame d’Este” nad górną pięciolinią z lewej strony, datowany i sygnowany: „Le 20 avril 1835 | A.L.” nad górną pięciolinią z prawej strony.
    • Zapis nutowy atr., 12 taktów.Trzy systemy po trzy pięciolinie (górna pięciolinia głos wokalny, dwie dolne – fortepian). Tekst w języku francuskim zapisany pod głosem wokalnym. Incipit: „Du tendre mystère, Ô sombre courrière”. Metrum 2/4, tonacja B-dur, słowne oznaczenie tempa: Andante. Sygnowany w podpisie: „hommage offert á M<sup>me</sup> la Baronne d’Este | par Gio[vanni] Batt[ista] Rubini” w dolnej części po prawej.
    • Zapis nutowy atr., 8 taktów. Pięciolinie kreslone rastralem, 12 pięciolinii na stronie, tekst wokalizy na dwóch górnych pięcioliniach, poniżej, na piątej pięciolinii autograf Antonio Tamburiniego. Klucz basowy, metrum C, tonacja C-dur. Sygnowany i datowany: „L.[uigi] Lablache | Paris. 24. Février 1841.” pod zapisem nutowym.
    • Zapis nutowy atr., 4 takty. Pięciolinie kreslone rastralem, 12 pięciolinii na stronie, zapis arii na piątej pięciolinii, powyżej, na pierwszej i drugiej pięciolinii wpis Luigi'ego Lablache'a. Metrum ¾ , tonacja , Des-dur. Tekst w języku włoskim zapisany pod nutami. Incipit: „Ah! è mio sangue l'io tradita”. Sygnowany i datowany: „A. Tamburini | Parigi 31 Marzo 1841” pod zapisem nutowym.
    • Zapis nutowy atr., 52 takty. Pięciolinie kreślone rastralem, 12 pięciolinii na stronie, na karcie recto pięć systemów po dwie pięciolinie, dolna pięciolinia wolna, na karcie verso jeden system, reszta pięciolinii wolna. Metrum C, tonacja a-moll. Napis: „Hommage à Madame d’Este” na górnym marginesie. Datowany: „Paris, 26 avril 1836.” pod tekstem muzycznym, sygnowany: „Ferdinand Hiller” po końcowych podwójnych kreskach taktowych.
    • Zapis nutowy atr. na k. 78v i 79r, k. 78r i 79v poliniowane, bez tekstu muzycznego. Pięciolinie kreślone rastralem, 12 pięciolinii na stronie. Długość pięciolinii: 25,8-26,4 cm, wysokość pięciolinii 6 mm. Odległość od najwyższej linii górnej pięciolinii do najniższej linii dolnej: 17,9 cm. Zapis bez zachowania odstępu pomiędzy systemami muzycznymi, wszystkie pięciolinie zapisane. Nad pierwszą pięciolinią ręką Fryderyka Chopina słowne określenie tempa: „All[egr]<u><sup>o</sup></u> agitato” (analogiczne jak w pierwodrukach), rękopis nie zawiera tytułu utworu (w pierwodrukach „FANTAISIE-IMPROMPTU”. Metrum alla breve, analogicznie jak w pierwodrukach. Klamry i klucze kreślone odręcznie, znaki przykluczowe tylko w pierwszym systemie. W porównaniu do istniejących kopii i opartych na nich edycji zapis autografu zawiera wiele różnic (głównie w rysunku melodycznym pasaży akompaniamentu a także długości kody, która w wersji edycyjnej jest o dwa takty dłuższa). Oznaczenia wykonawcze słowne i graficzne - dynamika, artykulacja, frazowanie, miejscowo pedalizacja, w szczegółach również odmienne od wersji edycyjnej. Zapis czysty, staranny, nieliczne wykreślenia i poprawki jedynie pod koniec utworu – w t. 130 i 138. Rękopis jest notowany skrótowo, ze wskazaniem powtórek oraz zastosowaniem znaków repetycji. Na górnym marginesie k. 1v po prawej dedykacja ręką Chopina: „Composé pour M<u><sup>me</sup></u> la Baronne d’Este par | F.F. Chopin”. Po końcowych podwójnych kreskach taktowych, pomiędzy 11 i 12 oraz na 12 pięciolinii k. 2r wpis : „Paris Vendredi [/]1835.”
    • Zapis nutowy atr., 65 taktów. Pięciolinie kreślone rastralem, 12 pięciolinii na stronie, sześć systemów po dwie pięciolinie na karcie recto i jeden system na karcie verso, pozostałe pięciolinie wolne. Nad zapisem nutowym tytuł „Movement de Vals". Metrum ¾, tonacja c-moll, oznaczenia dynamiczne i artykulacyjne. Sygnowany i datowany: „hommage à Madame de la Baronne d’Este | par | Tadolini | Paris, 25 février [1]841 _” pod zapisem nutowym po prawej.
    • Zapis nutowy atr., 25 taktów. Cztery systemy po trzy pięciolinie (górna pięciolinia głos wokalny, dwie dolne – fortepian). Tekst w języku włoskim zapisany pod głosem wokalnym. Incipit: „O crudel che il mio pianto”. Metrum 6/8, tonacja F-dur, słowne określenie tempa: „And[an]<sup>te</sup> cantabile”, miejscami zapis skrótowy z zastosowaniem symboli repetycji figur dźwiękowych. Sygnowany w podpisie: „offert à Madame la Baronne d’Este | par Bellini” po kończących podwójnych kreskach taktowych.
    Content (language)
    Content (other)
    Content (person)
    Dimensions
    Dimension note
    • szerokość: 331 - 336 mm
    • wysokość: 133 - 135 mm (linijka Rotring), szerokość: 213 - 214 mm (linijka Rotring)
    • wysokość przedstawienia: 287-289 szerokość przedstawienia: 229-231
    • wysokość przedstawienia: 203-204 mm szerokość przedstawienia: 155-158 mm
    • wysokość przedstawienia: 171-172 mm szerokość przedstawienia: 205 mm
    • wysokość przedstawienia: 145 mm szerokość przedstawienia: 125 mm - 126 mm
    • karta z autografem naklejona na karcie albumu: wysokość: 223 - 225 mm, szerokość: 292 - 293mm
    • karta z autografem naklejona na karcie albumu: szerokość: 251 - 252 mm
    • karta z autografem naklejona na karcie albumu: wysokość: 212 - 214 mm, szerokość: 180 - 181 mm
    • wymiary pełnej karty albumu: autograf wpisany na kartę albumu
    • wymiary pełnej karty albumu: autograf wpisany na kartę albumu
    • wymiary pełnej karty albumu: autograf wpisany na kartę albumu
    • wymiary pełnej karty albumu: autograf wpisany na kartę albumu
    • wymiary pełnej karty albumu: autograf wpisany na kartę albumu
    • wymiary pełnej karty albumu: autograf wpisany na kartę albumu
    • wymiary pełnej karty albumu: autograf wpisany na kartę albumu
    • wymiary pełnej karty albumu: autograf wpisany na kartę albumu
    Inscription content
    Material
    Materials & techniques note
    • Oprawa twarda w całą, czerwono barwioną skórę. Grzbiet i okładki tłoczone ślepo oraz ze złoceniami. Wyklejki z papieru tłoczonego we wzór mory jedwabnej. Blok uszyty z papieru czerpanego z wklejonymi kompozycjami malarskimi.
    Phase
    Physical description
    • Kart ogółem 85 (k. 11 i 50-51 oderwane blisko grzbietu), składki 6-kartowe. Karty wewnętrzne z gładkiego papieru welinowego bez kres, żeberek i znaków wodnych, brzegi kart złocone. Karty wyklejkowe z jasnego papieru imitującego jedwabną morę; dwie przyklejone do wewnętrznych stron przedniej i tylnej okładki, dwie wolne. Foliacja nadana: 1-10, 12-49, 52-85 w prawym górnym rogu kart recto. Oznaczenia włascicielskie: Przy dolnej krawędzi w środku kart wyklejkowych - przedniej verso i tylnej recto wpisany ołówkiem numer inwentarzowy MC/93 i odbita pieczęć okrągła, czarna, tusz, otok: „MUZEUM FRYDERYKA CHOPINA *”, pole: „NIFC”. Numer inwentarzowy i pieczątka własnościowa naniesione też w zewnętrznych dolnych rogach na k. 69r, 70r, 71r, 74r, 75v, 77r, 78r, 79v.
    • Obrazek naklejony brzegami na karcie albumu wyciętej w środku: k. 1r.
    • Obrazek w kompozycji pionowej (góra przy wewnętrznej krawędzi albumu), naklejony brzegami na karcie albumu, wyciętej w środku: k. 2r.
    • Obrazek naklejony brzegami na karcie albumu, wyciętej w środku: k. 3r.
    • Obrazek naklejony brzegami na karcie albumu, wyciętej w środku: k. 4r.
    • Obrazek naklejony brzegami na karcie albumu, wyciętej w środku: k. 5r.
    • Obrazek w kompozycji pionowej (góra przy zewnętrznej krawędzi albumu), włożony narożnikami w wycięcia w karcie albumu: k. 7r.
    • montaż: obrazek wlożony narożnikami w wycięcia w karcie albumu
    • Obrazek wlożony narożnikami w wycięcia w karcie albumu: k. 10r.
    • Karrta z przedstawieniem włożona luzem pomiędzy k. 10 [11] i 12 albumu. W prawym dolnym rogu odwrocia karty z przedstawieniem oł. sygnatura "MC/93" i okrągła pieczątka własnościowa tuszowa czarna "Muzeum Fryderyka Chopina NIFC".
    • Karta z rękopisem naklejona powierzchniowo na karcie 69 verso albumu. Oznaczenia własnościowe: w prawym dolnym rogu k. 69r wpisany ołówkiem numer inwentarzowy MC/93 i odbita pieczęć okrągła, czarna, tusz, otok: „MUZEUM FRYDERYKA CHOPINA *”, pole: „NIFC”.
    • Karta z rękopisem (odcięta od większej calości) naklejona powierzchniowo na karcie 70v albumu. Oznaczenia własnościowe: w prawym dolnym rogu k. 70r wpisany ołówkiem numer inwentarzowy MC/93 i odbita pieczęć okrągła, czarna, tusz, otok: „MUZEUM FRYDERYKA CHOPINA *”, pole: „NIFC”.
    • Karta z rękopisem naklejona powierzchniowo na karcie 71v albumu. Oznaczenia własnościowe: W prawym dolnym rogu k. 71r wpisany ołówkiem numer inwentarzowy MC/93 i odbita pieczęć okrągła, czarna, tusz, otok: „MUZEUM FRYDERYKA CHOPINA *”, pole: „NIFC”.
    • Autograf wpisany do albumu, na k. 73r-v.
    • Autograf wpisany do albumu, na k. 74v. Oznaczenia własnościowe: w prawym dolnym rogu k. 74r wpisany ołówkiem numer inwentarzowy MC/93 i odbita pieczęć okrągła, czarna, tusz, otok: „MUZEUM FRYDERYKA CHOPINA *”, pole: „NIFC”.
    • Autograf wpisany do albumu, na k. 75r. Oznaczenia własnościowe: w prawym dolnym rogu k. 75v wpisany ołówkiem numer inwentarzowy MC/93 i odbita pieczęć okrągła, czarna, tusz, otok: „MUZEUM FRYDERYKA CHOPINA *”, pole: „NIFC”.
    • Autograf wpisany do albumu, na k. 75r. Oznaczenia własnościowe: w lewym dolnym rogu k. 75v wpisany ołówkiem numer inwentarzowy MC/93 i odbita pieczęć okrągła, czarna, tusz, otok: „MUZEUM FRYDERYKA CHOPINA *”, pole: „NIFC”.
    • Autograf wpisany do albumu, na k. 76r-v. Oznaczenia własnościowe: w prawym dolnym rogu k. 77r wpisany ołówkiem numer inwentarzowy MC/93 i odbita pieczęć okrągła, czarna, tusz, otok: „MUZEUM FRYDERYKA CHOPINA *”, pole: „NIFC”.
    • 2 k. (2 s. zapis.). Autograf wpisany do albumu na k. 78v i 79r. Oznaczenia własnościowe: w prawym dolnym rogu k. 78r i w lewym dolnym rogu k. 79v wpisany ołówkiem numer inwentarzowy MC/93 i odbita pieczęć okrągła, czarna, tusz, otok: „MUZEUM FRYDERYKA CHOPINA *”, pole: „NIFC”.
    • Autograf wpisany na k. 80r-v albumu.
    • Autograf wpisany na k. 77v albumu. Oznaczenia własnościowe: w prawym dolnym rogu k. 77r wpisany ołówkiem numer inwentarzowy MC/93 i odbita pieczęć okrągła, czarna, tusz, otok: „MUZEUM FRYDERYKA CHOPINA *”, pole: „NIFC”.
    • Oprawa artystyczna z epoki ze skóry kozłowej, barwiona na kolor wiśniowy, usztywniona tekturą, tłoczona złotym ornamentem wstęgowym na przedniej i tylnej okładzinie; grzbiet pięciopolowy o czterech wypukłych zwięzach, bogato zlocony. Na przedniej okładzinie ekslibris literowy „FE” właścicielki albumu tłoczony ozdobnymi gotyckimi czcionkami introligatorskimi, okolony ramką. Odwrocia obu okładzin zamknięte dublurą zdobioną tłoczonym złotem w kształcie podwójnego wężyka z kwiatonami. Karty wyklejkowe z jasnego papieru imitującego jedwabną morę; dwie przyklejone do wewnętrznych stron przedniej i tylnej okładki, dwie wolne. Oprawa wykończona kapitałkami wyszytymi trójbarwnym, biało-wiśniowo-błękitnym jedwabiem, na dwóch skórzanych rzemieniach o zróżnicowanej grubości.
    Production
    Persons
    Organisations
    Places
    Dates
    Note
    • Karta
    Techniques
    History and association