Identification
Title
-
TitleOstatni fortepian Fryderyka ChopinaLanguagePolish (language)Typetytuł opisowy
Brief description
Fortepian skrzydłowy wytwórni Ignace Pleyel & Compie., Paryż, 1848, numer seryjny 14810. Do instrumentu dołączony klucz.
Other number
-
NumberD/480/1-2 [NIFC]
Parts
Parts
-
Object numberM/87Object typegrand pianos
-
Object numberM/87/1Object typepiano keys
-
Object numberM/87/2Object typestrings (chordophone components)
Description
Content (description)
Na pokrywie klawiatury prostokątna tabliczka lipowa z wygrawerowanym napisem: „Medailles d’Or 1827, 1834, 1839 et 1844 / Ignace Pleyel & Compie. / Facteur de Pianos / No 20 Rue Rochechouart PARIS”; z lewej strony płyty rezonansowej i na wielu częściach obudowy wybity numer seryjny: „14810”; na listwie zaczepowej atramentem odręcznie: „pour Louise”; na ramie klawiatury z lewej: „SCML / 4837”; pod listwą młotkową z lewej na papierowej wklejce odręcznie ołówkiem: "Peter Jon" [?]; na klawiszu A2 z prawej strony nieczytelna sygnatura ołówkiem, na listwie młotkowej oznaczenia dźwięków oraz odręcznie tuszem: „Bugerelle [?] 1469”; na lewym boku skrzyni wewnątrz wybite: „14810 / PFISTEB”; na mosiężnej ośmiokątnej plakietce przymocowanej do odchylanej części pokrywy skrzyni wygrawerowane: „Ce piano a été pendant deux ans en la possession de | FRÉDÉRICK CHOPIN. | à Paris | d’abord Cour d’Orleans No 9, rue S Lazare, ensuite | rue de Chaillot, 74 et enfin Place Vendôme No 12 | Jusqu’au jour de sa mort | (17 OCTOBRE 1849) | C’est le dernier Instrument qu’il a touché | et sur lequel il a composé”; wewnątrz skrzyni na prawym boku nad strunami lakowa pieczęć z orłem carskim i napisem cyrylicą: „ВАРШАВСКОЙ ТАМОЖ[ЕННЫЙ] ТРАНЗИТ” (prawdopodobnie carskiego urzędu celnego, kiedy w 1850 instrument przywieziono do Polski).
Na spodzie stołu klawiaturowego inskrypcja „44427 MN” (numer inwentarzowy Muzeum Narodowego w Warszawie).
Na spodzie stołu klawiaturowego inskrypcja „44427 MN” (numer inwentarzowy Muzeum Narodowego w Warszawie).
Content (language)
- French (language)
- Russian (language)
Content (object)
-
Content - objectmanuscripts (document genre)
-
Content - objectseals (artifacts)
Content (person)
-
Content - person
-
Content - person
Content (note)
Chopin grał i tworzył na tym instrumencie w latach 1848-49. Wypożyczony od firmy Ignace Pleyel & Compie., znajdował się w trzech ostatnich mieszkaniach Chopina: 9, Square d’Orléans; 74, rue de Chaillot; 12, place Vendôme.
Tabliczka dokumentująca użytkowanie fortepianu przez Chopiona została wytworzona i przytwierdzona do instrumentu z inicjatywy Jane Wilhelmiony Stirling. Zgodnie z zapisami w Księdze Produkcji fabryki Pleyela fortepian o nr. 14810 został wyprodukowany (zszedł z linii produkcyjnej) w dniu 10.08.1848 r po czym jeszcze w sierpniu tego roku został wypożyczony Fryderykowi Chopinowi o czym jest poczyniona wzmianka, tamże, w Księdze Sprzedaży Pleyela jest zapis ,że w dniu 11 pażdziernika 1849 r Jane Stirling zapłaciła za instrument 1900 Fr (cena fabryczna 2200 Fr)
Fortepian został przekazany przez J. W. Stirling Ludwice Jędrzejewiczowej łącznie z krzesłem, oba przedmioty zostały wymienione w wykazie autografów i pamiątek po Fryderyku Chopinie sporządzonym ok. 1888 roku przez wnuczkę Ludwiki, Józefę (autograf w kolekcji MFC, nr inw. M/685).
W zbiorach MFC znajdują się fotografie fortepianu ze stojącym obok krzesłem (nr inw. M/1316, M/1317). Można przypuszczać, że zostały one wykonane podczas Pierwszej Polskiej Wystawy Muzycznej zorganizowanej w 1888 roku w Pałacu Krasińskich przy Krakowskim Przedmieściu w Warszawie.
Fortepian był eksponowany także w 1932 roku na I Wystawie dokumentów i pamiątek Chopinowskich zorganizowanej przez Warszawskie Towarzystwo Muzyczne i Muzeum Narodowe w Warszawie.
W publikacji: Oscar Comettant, „Un Nid d’autographes lettres inédites […]”, Paryż 1886, zamieszczona jest informacja o ostatnim fortepianie Chopina, który został rzekomo udostępniony autorowi w wytwórni „La Maison Pleyel et Wolff”, jako jej własność. Informacja ta, rozpowszechniona przez prasę polską ("Tygodnik mód i powieści" nr 13 z 28 marca 1885) skłoniła rodzinę Chopina do podjęcia sprostowania. W liście Henryka Jędrzejewicza z 25 maja 1885 roku zawarta jest prośba o podanie przez wytwórnię numeru seryjnego przedmiotowego fortepianu w celu wyjaśnienia zaistniałego nieporozumienia.
W odpowiedzi Auguste Wolff poinformował że firma w Paryżu posiada fortepian numer 7267 należący uprzednio do rodziny Obreskow, zakupiony na licytacji w 1862 roku. Źródłem nieporozumienia stała się umieszczona na wieku instrumentu tabliczka potwierdzająca, że przez dwa lata znajdował się w posiadaniu Fryderyka Chopina. Być może ten właśnie fortepian był eksponowany na wystawie „FRÉDÉRIC CHOPIN EXPOSITION DE TABLEAUX, GRAVURES, MANUSCRITS […]” w Bibliotece Polskiej w Paryżu w 1932 roku. Instrument został opisany pod poz. 212 jako „Piano de concert de F. Chopin, Coll. De la Maison Pleyel, Paris”.
Tabliczka dokumentująca użytkowanie fortepianu przez Chopiona została wytworzona i przytwierdzona do instrumentu z inicjatywy Jane Wilhelmiony Stirling. Zgodnie z zapisami w Księdze Produkcji fabryki Pleyela fortepian o nr. 14810 został wyprodukowany (zszedł z linii produkcyjnej) w dniu 10.08.1848 r po czym jeszcze w sierpniu tego roku został wypożyczony Fryderykowi Chopinowi o czym jest poczyniona wzmianka, tamże, w Księdze Sprzedaży Pleyela jest zapis ,że w dniu 11 pażdziernika 1849 r Jane Stirling zapłaciła za instrument 1900 Fr (cena fabryczna 2200 Fr)
Fortepian został przekazany przez J. W. Stirling Ludwice Jędrzejewiczowej łącznie z krzesłem, oba przedmioty zostały wymienione w wykazie autografów i pamiątek po Fryderyku Chopinie sporządzonym ok. 1888 roku przez wnuczkę Ludwiki, Józefę (autograf w kolekcji MFC, nr inw. M/685).
W zbiorach MFC znajdują się fotografie fortepianu ze stojącym obok krzesłem (nr inw. M/1316, M/1317). Można przypuszczać, że zostały one wykonane podczas Pierwszej Polskiej Wystawy Muzycznej zorganizowanej w 1888 roku w Pałacu Krasińskich przy Krakowskim Przedmieściu w Warszawie.
Fortepian był eksponowany także w 1932 roku na I Wystawie dokumentów i pamiątek Chopinowskich zorganizowanej przez Warszawskie Towarzystwo Muzyczne i Muzeum Narodowe w Warszawie.
W publikacji: Oscar Comettant, „Un Nid d’autographes lettres inédites […]”, Paryż 1886, zamieszczona jest informacja o ostatnim fortepianie Chopina, który został rzekomo udostępniony autorowi w wytwórni „La Maison Pleyel et Wolff”, jako jej własność. Informacja ta, rozpowszechniona przez prasę polską ("Tygodnik mód i powieści" nr 13 z 28 marca 1885) skłoniła rodzinę Chopina do podjęcia sprostowania. W liście Henryka Jędrzejewicza z 25 maja 1885 roku zawarta jest prośba o podanie przez wytwórnię numeru seryjnego przedmiotowego fortepianu w celu wyjaśnienia zaistniałego nieporozumienia.
W odpowiedzi Auguste Wolff poinformował że firma w Paryżu posiada fortepian numer 7267 należący uprzednio do rodziny Obreskow, zakupiony na licytacji w 1862 roku. Źródłem nieporozumienia stała się umieszczona na wieku instrumentu tabliczka potwierdzająca, że przez dwa lata znajdował się w posiadaniu Fryderyka Chopina. Być może ten właśnie fortepian był eksponowany na wystawie „FRÉDÉRIC CHOPIN EXPOSITION DE TABLEAUX, GRAVURES, MANUSCRITS […]” w Bibliotece Polskiej w Paryżu w 1932 roku. Instrument został opisany pod poz. 212 jako „Piano de concert de F. Chopin, Coll. De la Maison Pleyel, Paris”.
Copy number
„14810”
Dimensions
-
Dimensionheight: 32,5 cm
-
Dimensionheight: 92 cm
-
Dimensionwidth: 129 cm
-
Dimensionlength: 205 cm
Inscription content
-
Content„14810”InscriberInscriberRolewytwórcaInscription date1848 (01/01/1848 - 31/12/1848)Inscription mediumtuszInscription methododciśniętaInscription typenumer seryjny
-
Content„pour Louise”InscriberInscriberStirling, Jane WilhelminaRoleautor wpisu dedykacyjnegoInscription date1848 (01/01/1848 - 31/12/1848)Inscription languageFrench (language)Inscription mediumpióroInscription methodnapisanaInscription typededykacja
-
Content„Peter Jon”InscriberInscriberRoleautor dopiskuInscription date1848-1850 (01/01/1848 - 31/12/1850)Inscription mediumołówek grafitowyInscription methodnapisanaInscription typedopisek rękopiśmienny
-
Content„Bugerelle [?] 1469”InscriberInscriberRoleautor dopiskuInscription date1848-1850 (01/01/1848 - 31/12/1850)Inscription mediumtuszInscription methodnapisanaInscription typedopisek rękopiśmienny
-
Content„Medailles d’Or 1827, 1834, 1839 et 1844 | Ignace Pleyel & Compie.| Facteur de Pianos | No 20 Rue Rochechouart PARIS”InscriberInscriberRolegrawerInscription date1844-1850 (01/01/1844 - 31/12/1850)Inscription interpretationNapis na tabliczce dokumentuje przyznanie firmie Pleyel nagród podczas wystaw światowych w 1827, 1834 i 1844 roku.Inscription languageFrench (language)Inscription mediumrylecInscription methodwyrytaInscription translationZłote medale w 1827, 1834, 1839 i 1844 roku, Ignace Pleyel & Compie., wytwórca fortepianów, Paryż, Rue Rochechouart 20Inscription typeetykieta
-
Content„Ce piano a été pendant deux ans en la possession de | FRÉDÉRICK CHOPIN. | à Paris | d’abord Cour d’Orleans No 9, rue S Lazare, ensuite | rue de Chaillot, 74 et enfin Place Vendôme No 12 | Jusqu’au jour de sa mort | (17 OCTOBRE 1849) | C’est le dernier Instrument qu’il a touché | et sur lequel il a composé”InscriberInscriberRolegrawerInscription date17/10/1849-1850 (17/10/1849 - 31/12/1850)Inscription languageFrench (language)Inscription mediumrylecInscription methodwyrytaInscription translationTen fortepian był przez dwa lata w posiadaniu Fryderyka Chopina w Paryżu, najpierw pod adresem Square d’Orléans 9/St. Lazare , następnie Chaillot 74 i Place Vendôme 12 - do dnia jego śmierci. Jest to ostatni instrument, którego Chopin dotykał i na którym komponował.Inscription typeetykieta
-
Content„ВАРШАВСКОЙ ТАМОЖ[ЕННЫЙ] ТРАНЗИТ”InscriberInscriberInscription date1850 (01/01/1850 - 31/12/1850)Inscription languageRussian (language)Inscription mediumtłokInscription methododciśniętaInscription translationWarszawski tranzyt celnyInscription typestempel inny
-
Content„44427 MN”InscriberInscriberRoleautor dopiskuInscription date1924 (01/01/1924 - 31/12/1924)Inscription interpretationnumer inwentarzowy Muzeum Narodowego w WarszawieInscription methodnapisana
Material
-
Materialwood (plant material)
-
Materialmetal
-
Materialivory (material)
-
Materialvarnish
-
Materialrosewood (wood)
-
Materialpalisander (wood)
-
Materialbrass (alloy)
-
Materialcast iron
-
Materialsteel (alloy)
Materials & techniques note
drewno (palisander, świerk/drewno liściaste, lipa, heban), metal (stal, elementy ramy z żeliwa, mosiądz), kość słoniowa, płyta rezonansowa ze świerku; materiały dodatkowe: filc, papier, lak
Physical description
Prostostrunny, rama półmetalowa z 4 wspornikami łączonymi poprzecznie, naciąg 2-3-strunny, mechanika angielska repetycyjna o pojedynczym działaniu, tłumiki górne z kontrklawiaturą. Zakres klawiatury: C2-a4 – 6⅔ oktawy, rejestry mechaniczne: 2 pedały – una corda i podnośnik tłumików. Dodatkowa płyta rezonansowa umocowana nad ramą.
Pokrywa skrzyni o brzegach profilowanych, na narożach rzeźbiona w liść akantu, na prawym boku trzy toczone, profilowane i rzeźbione uchwyty zamknięć pokrywy (rozeta roślinna). Skrzynia w dolnej części obwiedziona listwą rzeźbioną na górnej krawędzi w ćwierćkawałeczki, nogi rzeźbione w liść akantu, u góry i u dołu tłoczone, profilowane, zakończone rolkami; kostki nóg z płycinami o brzegach rzeźbionych w ćwierćkawałeczki. Zawieszenie pedału w kształcie liry z podstawą ozdobioną ćwierćkawałeczkami. Pulpit i podstawki boczne ramkowe, ozdobnie wycinane. Pokrywa klawiatury esowato profilowana, od wewnątrz prostokątna ramka z podwójnej żyłki mosiężnej, w centrum prostokątna tabliczka z napisem firmowym. Boki przy klawiaturze ozdobione kątownikami z wolutami rzeźbionymi w liść akantu, klawiatura wykładana kościa słoniową.
Pokrywa skrzyni o brzegach profilowanych, na narożach rzeźbiona w liść akantu, na prawym boku trzy toczone, profilowane i rzeźbione uchwyty zamknięć pokrywy (rozeta roślinna). Skrzynia w dolnej części obwiedziona listwą rzeźbioną na górnej krawędzi w ćwierćkawałeczki, nogi rzeźbione w liść akantu, u góry i u dołu tłoczone, profilowane, zakończone rolkami; kostki nóg z płycinami o brzegach rzeźbionych w ćwierćkawałeczki. Zawieszenie pedału w kształcie liry z podstawą ozdobioną ćwierćkawałeczkami. Pulpit i podstawki boczne ramkowe, ozdobnie wycinane. Pokrywa klawiatury esowato profilowana, od wewnątrz prostokątna ramka z podwójnej żyłki mosiężnej, w centrum prostokątna tabliczka z napisem firmowym. Boki przy klawiaturze ozdobione kątownikami z wolutami rzeźbionymi w liść akantu, klawiatura wykładana kościa słoniową.
Production
Persons
-
PersonStirling, Jane WilhelminaRoleautor dedykacji
Organisations
-
OrganisationRolewytwórca / producent
Places
-
PlaceParis (7008038)Rolemiejsce wykonania / wytworzenia
Dates
-
Date10/08/1848Roledata wykonania / wytworzenia
-
Date1850 (01/01/1850 - 31/12/1850)Roledołączenie do obiektu dodatkowego elementuNoteodręczna dedykacja na listwie zaczepowej, tabliczka dokumentująca użytkowanie
-
Date1850 (01/01/1850 - 31/12/1850)Roledołączenie do obiektu dodatkowego elementuNotepieczęć lakowa carskiego urzędu celnego
Techniques
-
Techniquewoodcarving
-
Techniquehandwriting
-
Techniquestamping (marking)
History and association
Associated place
-
PlaceChaillot
-
Place12, place Vendôme - Hôtel Baudard de Saint-James
-
Place9, square d'Orléans
Object history note
Fortepian był przez Chopina wypożyczony od firmy Pleyel w sierpniu 1848 r Po śmierci kompozytora wykupiła go od producenta w dniu 11 pażdziernika 1849 r Jane Wilhelmina Stirling i w czerwcu 1850 roku wysłała do Warszawy, do siostry Fryderyka Chopina, Ludwiki Jędrzejewiczowej. W kolejnych latach instrument był w posiadaniu dzieci i wnuków Ludwiki Jędrzejewicz, kolejno: Ludwiki Ciechomskiej, Antoniego Jędrzejewicza, Marii Ciechomskiej. 3 czerwca 1924 roku został sprzedany przez Marię Ciechomską Muzeum Narodowemu w Warszawie. Był eksponowany w gmachu Muzeum przy ul. Podwale 15, na początku II wojny światowej przewieziony do głównego gmachu Muzeum, Aleje Jerozolimskie 2, gdzie pozostawał do 22 sierpnia 1944.
Po upadku powstania warszawskiego został wywieziony przez okupantów do Austrii, do Fischhorn pod Salzburgiem. Do Warszawy powrócił 24 kwietnia 1946 roku. W latach 50-tych był przez pewien czas eksponowany w Żelazowej Woli.
W 1958 roku fortepian został przekazany przez Muzeum Narodowe w depozyt, a 20 grudnia 1967 roku przekazany na własność Towarzystwu im Fryderyka Chopina. Od 2005 roku depozyt Towarzystwa im. Fryderyka Chopina w Narodowym Instytucie Fryderyka Chopina.
Krzesło, przekazane do zbiorów Muzeum Narodowego razem z fortepianem, jest odnotowane w MNW jako strata wojenna.
Po upadku powstania warszawskiego został wywieziony przez okupantów do Austrii, do Fischhorn pod Salzburgiem. Do Warszawy powrócił 24 kwietnia 1946 roku. W latach 50-tych był przez pewien czas eksponowany w Żelazowej Woli.
W 1958 roku fortepian został przekazany przez Muzeum Narodowe w depozyt, a 20 grudnia 1967 roku przekazany na własność Towarzystwu im Fryderyka Chopina. Od 2005 roku depozyt Towarzystwa im. Fryderyka Chopina w Narodowym Instytucie Fryderyka Chopina.
Krzesło, przekazane do zbiorów Muzeum Narodowego razem z fortepianem, jest odnotowane w MNW jako strata wojenna.
Ownership
References
-
Reference (controlled)http://fortepian.instrumenty.edu.pl/Reference detailsOpis katalogowy: prof. Benjamin Vogel, szczegóły: http://fortepian.instrumenty.edu.pl/pl/pianos/show/piano/10. Fot. Waldemar Kielichowski © Instytut Muzyki i Tańca, Warszawa. Wykonanie zdjęć instrumentów zrealizowane zostało we współpracy z Instytutem Muzyki i Tańca ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.Reference noteAutor karty: Beniamin Vogel
-
Reference (controlled)Wróblewska-Straus, Hanna. Bliskie naszemu sercu pamiątki chopinowskie : katalog wystawy. Warszawa : Towarzystwo imienia Fryderyka Chopina, 1980. 107, [1] s., il. (w tym kolor.), nuty, portr.Reference detailss. 89, il. barwna s. 88Catalogue number77
-
Reference (controlled)Kolekcje chopinowskie = Les fonds Chopin : katalog wystawy = catalogue de l'exposition / [scenariusz, wstęp i katalog wystawy Hanna Wróblewska-Straus ; tł. tekstów na fr. Maria Michalik ; oprac. graf. katalogu i projekt plastyczny Tadeusz Kobyłka]. Warszawa : Towarzystwo im. Fryderyka Chopin, 1985. 132 s. : faks., fot., portr., rys. ; 21 cm.Reference detailss. 34Catalogue number26
-
Reference (controlled)Janicki, Maciej. Muzeum Fryderyka Chopina. London : Scala Arts & Heritage Publishers, 2018. Ss. 80, il. barwne, 190 x 165 mm. (Curator's Choice) ISBN 978-1-78551-125-7.Reference detailss. 24, il. barwna s. 25Reference associationcited and illustrated
-
Reference (controlled)Krajowe Centrum Badań nad dziedzictwem, Ochrona, użytkowanie koncertowe i eksponowanie fortepianów historycznych z kolekcji Narodowego Instytutu Fryderyka Chopina. Raport z badań i opracowanie wyników, Kraków, 31.08.2018Reference (free text)Fotografia w celu dokumentacji stanu zachowania: Piotr Frączek, Michał Obarzanowski, Wykonanie badań oraz opracowanie wyników badań: Julio M. del Hoyo-Meléndez, Wykonanie badań oraz opracowanie strategii ochrony: Joanna Sobczyk
-
Reference (controlled)Wróblewska-Straus, Hanna. Chopin : daleko rozsławił swe imię : wystawa zorganizowana w sto pięćdziesiątą rocznicę śmierci kompozytora. Warszawa: Towarzystwo im. Fryderyka Chopina, 1999. 200+56 s., il. ISBN 83-85981-75-6.Reference detailss. 123-124, il.Catalogue number244Reference associationkatalog wystawy
-
Reference (controlled)Katalog rozumowany pierwszej polskiej wystawy muzycznej 1888 ułożony przez Aleksandra Polińskiego, Warszawa, "Echo Muzyczne", 1888Reference detailss. 6, 53Catalogue number503, 504Reference associationkatalog wystawyReference noteFortepian opisany na s. 6 pod poz. 503 jako "Fortepian Chopina, fabryki Pleyela".
Krzesło opisane na s. 53 pod poz. 504 jako "Krzesło Chopina".
Pod poz. 545 jest opisany dokument: "Dowód fabryki Pleyela poręczający autentyczność fortepianu Chopina". -
Reference (controlled)Katalog I Wystawy dokumentów i pamiątek Chopinowskich zorganizowanej przez Warszawskie Towarzystwo Muzyczne i Muzeum Narodowe w Warszawie, marzec-kwiecień 1932 = Catalogue de la I Exposition des documents et des souvenirs de Chopin organisée par la Société de Musique de Varsovie et le Musée national à Varsovie, Mars-Avril 1932 / [eksponaty zebrał i skatalogował Leopold Binental]. Warszawa : nakł. Komitetu II Międzynarodowego Konkursu im. Chopina, [ca 1932]. 40 s., [2] k. tabl. : il. ; 23 cm.Reference detailss. 19Catalogue number227Reference noteInstrument opisany pod poz. 227 jako "OSTATNI FORTEPIAN CHOPINA (z jego mieszkania na place Vendôme)".
-
Reference (controlled)Walka o dobra kultury : Warszawa 1939-1945. / wybór il. Maria i Andrzej Szypowscy ; indeks Lucyna Michalska ; księga zbior. pod red. Stanisława Lorentza. Warszawa : Państ. Inst. Wydawniczy, 1970. 636, [4] s., [44] tabl. : il. ; 23 cm.Reference detailstom 1, ss. 52-55 i 58, t. II ss. 339 i 379Reference associationpublished bookReference noteStanisław Lorentz, "W Muzeum i gdzie indziej"
Bohdan T. Urbanowicz "Dziennik Fischhornu" -
Reference (controlled)Rocznik Chopinowski (Warszawa) 0208-5992 R. 12 (1980). Wróblewska-Straus, Hanna. Listy Jane Wilhelminy Stirling do Ludwiki Jędrzejewiczowej.Reference detailss. 108, 110-115, 118-123Reference associationwydawnictwo ciągłe
Field collection
Additional cataloging
M/87
Parts in this aspect
M/87
Identification
Title
-
TitleOstatni fortepian Fryderyka ChopinaLanguagePolish (language)Typetytuł opisowy
Brief description
Fortepian skrzydłowy wytwórni Ignace Pleyel & Compie., Paryż, 1848, numer seryjny 14810.
Other number
-
NumberD/480/1 [NIFC]
Parts
Parts
-
Object numberM/87Object typegrand pianos
-
Object numberM/87/1Object typepiano keys
-
Object numberM/87/2Object typestrings (chordophone components)
Description
Production
Organisations
-
OrganisationRolewytwórca / producent
Places
-
PlaceParis (7008038)Rolemiejsce wykonania / wytworzenia
Dates
-
Date1848 (01/01/1848 - 31/12/1848)Roledata wykonania / wytworzenia
History and association
Field collection
M/87/1
Parts in this aspect
M/87/1
M/87/2
M/87/2
Identification
Title
-
TitleKlucz do ostatniego fortepianu Fryderyka ChopinaLanguagePolish (language)Typetytuł opisowy
Brief description
Klucz do fortepianu skrzydłowego wytwórni Ignace Pleyel & Compie., Paryż, 1848.
Other number
-
NumberD/480/2 [NIFC]
Parts
Parts
-
Object numberM/87Object typegrand pianos
-
Object numberM/87/1Object typepiano keys
-
Object numberM/87/2Object typestrings (chordophone components)
Description
Material
-
Materialmetal
Production
Organisations
-
OrganisationRolewytwórca / producent
Places
-
PlaceParis (7008038)Rolemiejsce wykonania / wytworzenia
Dates
-
Date1848 (01/01/1848 - 31/12/1848)Roledata wykonania / wytworzenia
Techniques
-
Techniquehammering (metal finishing)
History and association
Field collection
M/87/2
Identification
Brief description
Oryginalne struny basowe od ostatniego fortepianu Chopina
Features
Oryginalne struny basowe pochodzące z czasów produkcji fortepianu, wymienione na nowe w 2022 podczas konserwacji fortepianu przez Paula McNultege'go
Parts
Parts
-
Object numberM/87Object typegrand pianos
-
Object numberM/87/1Object typepiano keys
-
Object numberM/87/2Object typestrings (chordophone components)
Description
Production
History and association
Field collection