Identification
Title
-
TitleDruki faksymilowe autografów z kolekcji Fryderyka Chopina.LanguagePolish (language)Typetytuł opisowy
Brief description
Faksymile czterech autografów, niegdyś własność Fryderyka Chopina.
Other number
-
NumberD/841/1-4 [NIFC]
Parts
Parts
-
Object numberM/967/1Object typesheet musicObject typefacsimiles (reproductions)
-
Object numberM/967/2Object typesheet musicObject typefacsimiles (reproductions)
-
Object numberM/967/3Object typesheet musicObject typefacsimiles (reproductions)
-
Object numberM/967/4Object typesheet musicObject typefacsimiles (reproductions)
Description
Content (note)
Adnotacje ołówkowe na kartach faksymile dotyczą prawdopodobnie numeracji nadawanej podczas porządkowania kolekcji Chopinianów zgromadzonej przez członków rodziny – [Marię Ciechomską ?], [Laurę Ciechomską?], [Leona Ciechomskiego?].
"Fac similé d’Autographes […]" zgromadzone przez Chopina są wymienione jako pierwsza pozycja w spisie dokumentów będących własnością Fryderyka Chopina, sporządzonym przez Jane Wihelminę Stirling podczas przekazywania dokumentów rodzinie Chopina w Warszawie (w zbiorach Muzeum Fryderyka Chopina nr inw. M/314).
W zbiorach Muzeum Fryderyka Chopina z kolekcji druków faksymilowych należących do F. Chopina także: MC/269, MC/270, MC/271.
Faksymile w I połowie XIX wieku były litograficznymi odbitkami odrysów ręcznych. W porównaniu z technikami foto-mechanicznymi, stosowanymi w późniejszym okresie, charakteryzowały się nieco niższym stopniem zgodności z odtwarzanym oryginałem.
"Fac similé d’Autographes […]" zgromadzone przez Chopina są wymienione jako pierwsza pozycja w spisie dokumentów będących własnością Fryderyka Chopina, sporządzonym przez Jane Wihelminę Stirling podczas przekazywania dokumentów rodzinie Chopina w Warszawie (w zbiorach Muzeum Fryderyka Chopina nr inw. M/314).
W zbiorach Muzeum Fryderyka Chopina z kolekcji druków faksymilowych należących do F. Chopina także: MC/269, MC/270, MC/271.
Faksymile w I połowie XIX wieku były litograficznymi odbitkami odrysów ręcznych. W porównaniu z technikami foto-mechanicznymi, stosowanymi w późniejszym okresie, charakteryzowały się nieco niższym stopniem zgodności z odtwarzanym oryginałem.
Material
-
Material
-
Materialprinting ink
-
Materialgraphite (mineral)
Production
Techniques
-
Techniqueprinting (process)
-
Techniquehandwriting
History and association
Associated item
Object history note
Przechowywane w kolekcji rodziny Fryderyka Chopina do śmierci Leona Ciechomskiego w 1945 roku. Zakupione w 1959 roku od Jerzego Kniołka z Kobyłki k/Warszawy. Od 2005 roku depozyt Towarzystwa im. Fryderyka Chopina w Narodowym Instytucie Fryderyka Chopina.
Ownership
-
Owner
-
Owner
-
Owner
-
OwnerCiechomski, Leon
-
Owner
-
Owner
References
-
Reference (controlled)Rocznik Chopinowski (Warszawa) 0208-5992 R. 22/23 (1996/1997) wyd. 1998. Czerwińska, Teresa. Faksymilia autografów czterech kompozytorow - pozostałość po kolekcji Fryderyka Chopina.Reference detailss. 299-317Reference associationartykuł
-
Reference (controlled)Deirdre Loughridge, Making, Collecting and Reading Music Facsimiles before Photography [w:] „Journal of the Royal Musical Association”, 141/1, Cambridge, 2016Reference detailss. 27–59Reference associationartykuł
Field collection
Additional cataloging
M/967/1
Parts in this aspect
M/967/1
Identification
Title
-
Title„Canon énigmatique à 5 parties, sur une | seule ligne, pour être placé sur la tombe | de Jos. Haydn, composé, par son éleve | Sigismond Neukomm.”LanguageFrench (language)TranslationKanon-zagadka 5-głosowy skomponowanyz przeznaczeniem na grobowiec Haydna przez jego ucznia, Sigismonda Neukomma.Typetytuł odautorski
-
Title„Revue et Gazette Musicale du 18 Février 1844.”LanguageFrench (language)Typenazwa oficjalna
Brief description
Sigismond Neukomm, kanon pięciogłosowy „Non omnis moriar”, Wiedeń, 10/11/1814, faksymile autografu zamieszczone w dodatku do „Revue et Gazette musicale de Paris”, tom 11, nr 7, 18/02/1844. Niegdyś własność Fryderyka Chopina.
Other number
-
NumberD/841/1 [NIFC]
Parts
Parts
-
Object numberM/967/1Object typesheet musicObject typefacsimiles (reproductions)
-
Object numberM/967/2Object typesheet musicObject typefacsimiles (reproductions)
-
Object numberM/967/3Object typesheet musicObject typefacsimiles (reproductions)
-
Object numberM/967/4Object typesheet musicObject typefacsimiles (reproductions)
Description
Content (description)
Odwzorowanie autografu umieszczone w podwójnym prostokątnym obramowaniu, powyżej ramki po stronie recto tytuł pochodzący od wydawcy: „Revue et Gazette Musicale du 18 Février 1844.”.
W górnej części karty recto autografu tytuł pochodzący od kompozytora: „Canon énigmatique à 5 parties, sur une | seule ligne, pour être placé sur la tombe | de Jos. Haydn, composé, par son éleve | Sigismond Neukomm.”, poniżej zapis fragmentu chorału gregoriańskiego z tekstem w języku łacińskim „Non om—nis mo—ri-ar” (Nie wszystek umrę - cytat z III Pieśni Horacego „Exegi monumentum aere parennius” - Wybudowałem pomnik trwalszy niż ze spiżu). W obrębie pięciolinii 5-7 adnotacja: „Avant de commencer à déchiffrer ce Canon, | il faut l’ecrire ainsi qu’il suit” i poniżej transkrypcja chorału – zapis w kluczu tenorowym i basowym, z tekstem „Non om----nis mo-ri-ar”.
Poniżej rozwiązanie kanonu – dwa systemy po 5 pięciolinii numerowanych „4, 5, 3, 2, 1” po stronie recto i trzy systemy po stronie verso. Pod ostatnią dolną pięciolinią data i sygnatura kompozytora: „Vienne, 10 Nov.[embre] 1814; à 2 heures après minuit Neukomm” [podpis skrócony, nieczytelny].
W lewym górnym rogu karty recto adn. oł. „13”, w lewym dolnym rogu adn. oł. „49”.
W górnej części karty recto autografu tytuł pochodzący od kompozytora: „Canon énigmatique à 5 parties, sur une | seule ligne, pour être placé sur la tombe | de Jos. Haydn, composé, par son éleve | Sigismond Neukomm.”, poniżej zapis fragmentu chorału gregoriańskiego z tekstem w języku łacińskim „Non om—nis mo—ri-ar” (Nie wszystek umrę - cytat z III Pieśni Horacego „Exegi monumentum aere parennius” - Wybudowałem pomnik trwalszy niż ze spiżu). W obrębie pięciolinii 5-7 adnotacja: „Avant de commencer à déchiffrer ce Canon, | il faut l’ecrire ainsi qu’il suit” i poniżej transkrypcja chorału – zapis w kluczu tenorowym i basowym, z tekstem „Non om----nis mo-ri-ar”.
Poniżej rozwiązanie kanonu – dwa systemy po 5 pięciolinii numerowanych „4, 5, 3, 2, 1” po stronie recto i trzy systemy po stronie verso. Pod ostatnią dolną pięciolinią data i sygnatura kompozytora: „Vienne, 10 Nov.[embre] 1814; à 2 heures après minuit Neukomm” [podpis skrócony, nieczytelny].
W lewym górnym rogu karty recto adn. oł. „13”, w lewym dolnym rogu adn. oł. „49”.
Content (language)
- French (language)
Content (note)
Zapowiedź dodatku znajduje się na s. 53 czasopisma. Egzemplarz czasopisma z suplementem dostępny online: https://archive.org/details/revueetgazettemu1844pari/page/52/mode/2up
Adnotacja na autografie nawiązuje do łacińskiej inskrypcji i towarzyszącemu jej zapisowi muzycznemu fragmentu chorału gregoriańskiego, umieszczonych w 1814 roku na grobowcu Haydna na cmentarzu Hundsturmer Friedhof w Wiedniu, z inicjatywy Neukomma. Nagrobek Haydna jest jedynym zachowanym pomnikiem na cmentarzu Hundsturmer Friedhof, który w 1926 roku został przekształcony w Haydnpark. Doczesne szczątki Haydna zostały ekshumowane i w 1820 roku przewiezione do Eisenstadt.
Kanon enigmatyczny (canon aenigmaticus) – zagadka muzyczna wymagająca odgadnięcia miejsca wejść poszczególnych głosów oraz rodzaju technik kontrapunktycznych. Haydn jest wymieniany jako jeden z mistrzów tego rodzaju kompozycji.
Adnotacja na autografie nawiązuje do łacińskiej inskrypcji i towarzyszącemu jej zapisowi muzycznemu fragmentu chorału gregoriańskiego, umieszczonych w 1814 roku na grobowcu Haydna na cmentarzu Hundsturmer Friedhof w Wiedniu, z inicjatywy Neukomma. Nagrobek Haydna jest jedynym zachowanym pomnikiem na cmentarzu Hundsturmer Friedhof, który w 1926 roku został przekształcony w Haydnpark. Doczesne szczątki Haydna zostały ekshumowane i w 1820 roku przewiezione do Eisenstadt.
Kanon enigmatyczny (canon aenigmaticus) – zagadka muzyczna wymagająca odgadnięcia miejsca wejść poszczególnych głosów oraz rodzaju technik kontrapunktycznych. Haydn jest wymieniany jako jeden z mistrzów tego rodzaju kompozycji.
Dimensions
-
Dimensionheight: 316 mm
-
Dimensionwidth: 226 mm
Inscription content
-
Content„13”InscriberInscriberRoledawny właścicielInscription dateafter 1850 (01/01/1851 - )Inscription interpretationnumeracja porządkowa kolekcji rodziny Ciechomskich [?]Inscription mediumołówek grafitowyInscription methodnapisanaInscription typedopisek rękopiśmienny
-
Content„49”InscriberInscriberRoledawny właścicielInscription dateafter 1850 (01/01/1851 - )Inscription interpretationnumeracja porządkowa kolekcji rodziny Ciechomskich [?]Inscription mediumołówek grafitowyInscription methodnapisana
Material
-
Material
-
Materialprinting ink
-
Materialgraphite (mineral)
Object status
Physical description
1 karta obustronnie zadrukowana.
Oznaczenia własnościowe: przy dolnej krawędzi po lewej wpisany ołówkiem numer inwentarzowy „M/967”, w środku numer inwentarzowy M/967/1 ołówkiem i pieczęć okrągła, czarna, tusz, otok: „MUZEUM * WARSZAWA”, pole: „TIFC”, doklejone wtórnie.
Oznaczenia własnościowe: przy dolnej krawędzi po lewej wpisany ołówkiem numer inwentarzowy „M/967”, w środku numer inwentarzowy M/967/1 ołówkiem i pieczęć okrągła, czarna, tusz, otok: „MUZEUM * WARSZAWA”, pole: „TIFC”, doklejone wtórnie.
Production
Persons
-
PersonRoleautor pierwowzoru
Organisations
-
OrganisationRolewydawca
Places
-
PlaceParis (7008038)Rolemiejsce wydania / publikacji
Dates
-
Date10/11/1814Roledata wykonania pierwowzoru
-
Date18/02/1844Roledata wydania / publikacji
History and association
References
-
Reference (controlled)Wróblewska-Straus, Hanna. Chopin : daleko rozsławił swe imię : wystawa zorganizowana w sto pięćdziesiątą rocznicę śmierci kompozytora. Warszawa: Towarzystwo im. Fryderyka Chopina, 1999. 200+56 s., il. ISBN 83-85981-75-6.Reference detailss. 98Catalogue number181Reference associationkatalog wystawy
-
Reference (controlled)Rocznik Chopinowski (Warszawa) 0208-5992 R. 22/23 (1996/1997) wyd. 1998. Czerwińska, Teresa. Faksymilia autografów czterech kompozytorow - pozostałość po kolekcji Fryderyka Chopina.Reference detailss. 301, 304, reprodukcje na s. 306-307Reference associationartykuł
Field collection
M/967/2
Parts in this aspect
M/967/2
Identification
Title
-
Title„Montano et Stéphanie”LanguageFrench (language)Typetytuł odautorski
-
Title„Revue et Gazette musicale du 14 Novembre 1841.”LanguageFrench (language)Typenazwa oficjalna
Brief description
Henri-Montan Berton, aria z opery „Montano et Stéphanie”, faksymile autografu datowanego 1799 z dedykacją z 1824 roku dla François-Adriena Boieldieu, zamieszczone w dodatku do „Revue et Gazette musicale de Paris” tom 8, nr 59, 14/11/1841. Niegdyś własność Fryderyka Chopina.
Other number
-
NumberD/841/2 [NIFC]
Parts
Parts
-
Object numberM/967/1Object typesheet musicObject typefacsimiles (reproductions)
-
Object numberM/967/2Object typesheet musicObject typefacsimiles (reproductions)
-
Object numberM/967/3Object typesheet musicObject typefacsimiles (reproductions)
-
Object numberM/967/4Object typesheet musicObject typefacsimiles (reproductions)
Description
Content (description)
Przy górnej krawędzi karty nagłówek pochodzący od wydawcy: „Revue et Gazette musicale du 14 Novembre 1841.”. Poniżej odwzorowanie odręcznej dedykacji Henri Bertona dla François-Adriena Boieldieu: „Redressant le Génie en ses fougueux Ecarts, | la Critique éclairée est le flambeau des Arts! | la médiocrité la fuit et la redoute, | Le Mérite toujours la recherche et l’Ecoute. | H. Berton | Epitre à Boyeldieu 1824.” oraz zapisu muzycznego: linia melodyczna arii na 6 pięcioliniach nakreślonych odręcznie (tonacja A-dur, Andantino, metrum 3/4), tekst słowny w języku francuskim, incipit: „Qui c’est demain”; na lewym marginesie przed pierwszą pięciolinią „Stephanie”; pod tekstem nutowym, pod ostatnią pięciolinią „H. Berton Montano 1799”.
W lewym górnym rogu adn. oł. „N=14”. W lewym dolnym rogu „47”.
W lewym górnym rogu adn. oł. „N=14”. W lewym dolnym rogu „47”.
Content (language)
- French (language)
Content (person)
-
Content - personBoïeldieu, François-Adrien
Content (note)
Faksymile zostało opublikowane jako dodatek do artykułu Paula Smitha „HISTOIRE D’UN CHEF D’OEUVRE. MONTANO ET STÉPHANIE” zamieszczonego na s. 494-495 czasopisma. Egzemplarz czasopisma dostępny online: https://archive.org/details/revueetgazettemu18418pari/page/492/mode/2up/search/7+Janvier+1841
Tekst dedykacji nawiązuje do polemiki między Bertonem a Stendhalem, zawartej w artykule „Beaux-Arts. De la musique mécanique et de la musique philosophique”, opublikowanym w: „L'Abeille”, Tome 3, n°30, 01/01/1821, łącznie z listem Bertona do Boiledieu. „List do słynnego kompozytora francuskiego” jest wezwaniem do zachowania tradycji oraz sprzeciwu wobec błędów nowego stylu operowego związanego z twórczością G. Rossiniego.
Tekst dedykacji nawiązuje do polemiki między Bertonem a Stendhalem, zawartej w artykule „Beaux-Arts. De la musique mécanique et de la musique philosophique”, opublikowanym w: „L'Abeille”, Tome 3, n°30, 01/01/1821, łącznie z listem Bertona do Boiledieu. „List do słynnego kompozytora francuskiego” jest wezwaniem do zachowania tradycji oraz sprzeciwu wobec błędów nowego stylu operowego związanego z twórczością G. Rossiniego.
Dimensions
-
Dimensionheight: 318 mm
-
Dimensionwidth: 228 mm
Inscription content
-
Content„N=14”InscriberInscriberRoledawny właścicielInscription dateafter 1850 (01/01/1851 - )Inscription interpretationnumeracja porządkowa kolekcji rodziny Ciechomskich [?]Inscription mediumołówek grafitowyInscription methodnapisanaInscription typedopisek rękopiśmienny
-
Content„47”InscriberInscriberRoledawny właścicielInscription dateafter 1850 (01/01/1851 - )Inscription interpretationnumeracja porządkowa kolekcji rodziny Ciechomskich [?]Inscription mediumołówek grafitowyInscription methodnapisanaInscription typedopisek rękopiśmienny
Material
-
Material
-
Materialprinting ink
-
Materialgraphite (mineral)
Object status
Physical description
1 karta jednostronnie zadrukowana. Oznaczenia własościowe: przy dolnej krawędzi odwrocia karty po lewej wpisany ołówkiem numer inwentarzowy M/967 i poniżej „Henri Montano Berton”, w środku numer inwentarzowy M/967/2 i pieczęć okrągła, czarna, tusz, otok: „MUZEUM * WARSZAWA”, pole: TIFC”, doklejone wtórnie.
Production
Persons
-
PersonBerton, Henri-MontanRoleautor pierwowzoru
Organisations
-
OrganisationRolewydawca
Places
-
PlaceParis (7008038)Rolemiejsce wydania / publikacji
Dates
-
Date1799 (01/01/1799 - 31/12/1799)Roledata wykonania pierwowzoruNotezapis muzyczny
-
Date1824 (01/01/1824 - 31/12/1824)Roledata wykonania pierwowzoruNotededykacja
-
Date14/11/1841Roledata wydania / publikacji
Techniques
-
Techniqueprinting (process)
-
Techniquehandwriting
History and association
References
-
Reference (controlled)Rocznik Chopinowski (Warszawa) 0208-5992 R. 22/23 (1996/1997) wyd. 1998. Czerwińska, Teresa. Faksymilia autografów czterech kompozytorow - pozostałość po kolekcji Fryderyka Chopina.Reference detailss. 301-302, reprodukcja na s. 302Reference associationartykuł
Field collection
M/967/3
Parts in this aspect
M/967/3
Identification
Title
-
TitleSonata fortepianowa D-dur na 4 ręce kV 381 (123a)LanguagePolish (language)Typetytuł katalogowy
-
Title„Fac Simile de l’Ecriture de W. A. Mozart”LanguageFrench (language)Translationfaksymile autografu MozartaTypenazwa oficjalna
Brief description
Wolfgang Amadeusz Mozart, Sonata fortepianowa D-dur na cztery ręce KV 381 (123a), część II Andante (fragment), faksymile autografu zamieszczone w dodatku do „Revue et Gazette musicale de Paris”, tom 3, numer 39, 25/09/1836. Niegdyś własność Fryderyka Chopina.
Other number
-
NumberD/841/3 [NIFC]
Parts
Parts
-
Object numberM/967/1Object typesheet musicObject typefacsimiles (reproductions)
-
Object numberM/967/2Object typesheet musicObject typefacsimiles (reproductions)
-
Object numberM/967/3Object typesheet musicObject typefacsimiles (reproductions)
-
Object numberM/967/4Object typesheet musicObject typefacsimiles (reproductions)
Description
Content (description)
Na górnym marginesie tytuł pochodzący od wydawcy: „Fac Simile de l’Ecriture de W. A. Mozart”. Odwzorowanie autografu W. A. Mozarta po obu stronach karty. Po stronie recto fragment II części Sonaty fortepianowej D-dur na 4 ręce kV 381 (123a), takty 1–61 partii pierwszego fortepianu, w górnej części karty przy lewej krawędzi adn. oł. „12”.
Po stronie verso takty 1‒54 partii drugiego fortepianu. W lewym dolnym rogu adn. oł. „ 50 N”.
Po stronie verso takty 1‒54 partii drugiego fortepianu. W lewym dolnym rogu adn. oł. „ 50 N”.
Content (other)
Content (note)
Autograf Sonaty kV 381 nie zachował się. Jego fragmenty są znane z kilku egzemplarzy faksymile wydanych w I poł. XIX w. Według Neue Mozart Ausgabe (NMA IX/24/t. 1-2 Works for two Pianos, Works for Piano Four Hands, Critical Report, s. 176, 177) strona zawierająca głos drugiego fortepianu była w autografie zapisana na rewersie trzeciej karty, pierwszego fortepianu ‒ na awersie czwartej. Tekst muzyczny odtworzony w faksymile znakomicie uzupełnia wiedzę o autografie, dzięki tym 2 stronom drugi ustęp Sonaty okazał się kompletny w zakresie partii pierwszego fortepianu i prawie kompletny w zakresie partii drugiego fortepianu, a zawartość muzyczna całości autografu stała się dostępna w ilości 7 spośród 12 zapisanych stron.
Na s. 343 „Revue et Gazette musicale de Paris” nr 39 z 25 września 1836 roku znajduje się informacja : „MM. les abonnés recevront, avec le présent numéro : Air de ballet des Huguenots en rondo brillant, par J. Herz ; No 1. Les Baigneuses, et un fac simile de l’écriture de W.-A. Mozart”. Faksymile stanowi dopełnienie artykułu autorstwa Josepha Mainzera, „Reisebericht” zamieszczonego na s. 335-338 czasopisma.
Dodatek do RGM zawierający faksymile Sonaty Mozarta jest rzadki, obecnie znane są - oprócz egzemplarza z MFC - egzemplarz z Bayerische Stattsbibliothek (sygn. 2 Mus.th. 417‒3, dostęp online: nbn:de:bvb:12-bsb10497440-8) oraz egzemplarz wtórnie dołączony do publikacji „Trente-cinq cadences pour le Piano-Forté, composées par W. A. Mozart et se rapportant à ses concertos”, Paryż, Charenton, 1804 (Bibliotheque nationale de France, sygn. D 8553) [por. J. Rink 2017].
W spisie treści III tomu „Revue et Gazette musicale de Paris”, w rubryce „PLANCHES ET MUSIQUE”, „Fac Simile de l’Ecriture de W. A. Mozart” zaanonsowane jest jako Suplement do numeru 36; w egzemplarzu z kolekcji Bayerische Stattsbibliothek numer „36” jest obecnie odręcznie wykreślony, obok wpisano „39”.
Na s. 343 „Revue et Gazette musicale de Paris” nr 39 z 25 września 1836 roku znajduje się informacja : „MM. les abonnés recevront, avec le présent numéro : Air de ballet des Huguenots en rondo brillant, par J. Herz ; No 1. Les Baigneuses, et un fac simile de l’écriture de W.-A. Mozart”. Faksymile stanowi dopełnienie artykułu autorstwa Josepha Mainzera, „Reisebericht” zamieszczonego na s. 335-338 czasopisma.
Dodatek do RGM zawierający faksymile Sonaty Mozarta jest rzadki, obecnie znane są - oprócz egzemplarza z MFC - egzemplarz z Bayerische Stattsbibliothek (sygn. 2 Mus.th. 417‒3, dostęp online: nbn:de:bvb:12-bsb10497440-8) oraz egzemplarz wtórnie dołączony do publikacji „Trente-cinq cadences pour le Piano-Forté, composées par W. A. Mozart et se rapportant à ses concertos”, Paryż, Charenton, 1804 (Bibliotheque nationale de France, sygn. D 8553) [por. J. Rink 2017].
W spisie treści III tomu „Revue et Gazette musicale de Paris”, w rubryce „PLANCHES ET MUSIQUE”, „Fac Simile de l’Ecriture de W. A. Mozart” zaanonsowane jest jako Suplement do numeru 36; w egzemplarzu z kolekcji Bayerische Stattsbibliothek numer „36” jest obecnie odręcznie wykreślony, obok wpisano „39”.
Dimensions
-
Dimensionheight: 269 mm
-
Dimensionwidth: 340 mm
Inscription content
-
Content„12”InscriberInscriberRoledawny właścicielInscription dateafter 1850 (01/01/1851 - )Inscription interpretationnumeracja porządkowa kolekcji rodziny Ciechomskich [?]Inscription mediumołówek grafitowyInscription methodnapisanaInscription typedopisek rękopiśmienny
-
Content„ 50 N”InscriberInscriberRoledawny właścicielInscription dateafter 1850 (01/01/1851 - )Inscription interpretationnumeracja porządkowa kolekcji rodziny Ciechomskich [?]Inscription mediumołówek grafitowyInscription methodnapisanaInscription typedopisek rękopiśmienny
Material
-
Material
-
Materialprinting ink
-
Materialgraphite (mineral)
Object status
Physical description
1 karta, obustronnie zadrukowana. Oznaczenia własnościowe: przy dolnej krawędzi w środku odwrocia numer inwentarzowy M/967/3 ołówkiem i pieczęć okrągła, czarna, tusz, otok: „MUZEUM * WARSZAWA”, pole: „TIFC”, doklejone wtórnie.
Production
Persons
-
PersonRoleautor pierwowzoru
Organisations
-
OrganisationRolewydawca
Places
-
PlaceParis (7008038)Rolemiejsce wydania / publikacji
Dates
-
Date1773-1774 (01/01/1773 - 31/12/1774)Roledata wykonania pierwowzoru
-
Date25/09/1836Roledata wydania / publikacji
Techniques
-
Techniqueprinting (process)
-
Techniquehandwriting
History and association
References
-
Reference (controlled)Rink, John. Odczytywanie muzycznego geniuszu: Chopina hołd Mozartowi / Deciphering Musical Genius: Chopin's Homage to Mozart" [w:] Ostateczną rzecza jest prostota / Simplicity is Everything, Warszawa, NIFC, 2017Reference detailss. 17, 20-23Reference associationfolder wystawy
-
Reference (controlled)Wróblewska-Straus, Hanna. Chopin : daleko rozsławił swe imię : wystawa zorganizowana w sto pięćdziesiątą rocznicę śmierci kompozytora. Warszawa: Towarzystwo im. Fryderyka Chopina, 1999. 200+56 s., il. ISBN 83-85981-75-6.Reference detailss. 47Catalogue number67Reference associationkatalog wystawy
-
Reference (controlled)Rocznik Chopinowski (Warszawa) 0208-5992 R. 22/23 (1996/1997) wyd. 1998. Czerwińska, Teresa. Faksymilia autografów czterech kompozytorow - pozostałość po kolekcji Fryderyka Chopina.Reference detailss. 301, 304-305, reprodukcja na s. 305Reference associationartykuł
Field collection
M/967/4
Parts in this aspect
M/967/4
Identification
Title
-
Title„Canono a 3 Voci Composti da L. Cherubini e copiati di sua propria mano per il suo caro Halevy”LanguageItalian (language)TranslationKanony 3-głosowe skomponowane i przepisane przez L. Cherubiniego dla drogiego Halevy'egoTypetytuł odautorski
-
Title„Supplément au 10”e Numéro. | GAZETTE MUSICALE DE PARIS. | Fac-similé l’écriture de M”r Chérubini. | 1”re Année, 9 Mars 1834.”LanguageFrench (language)TranslationSuplement do 10 numeru Gazette Musicale de Paris, faksymile autografu Pana CherubiniegoTypenazwa oficjalna
Brief description
Luigi Cherubini, trzy kanony trzygłosowe: „Placido Zefiretto”, „Se voi siete bona”, „Amici che ora”, faksymile autografu zamieszczone w dodatku do „Gazette Musicale de Paris” tom 1, nr 10, 09/03/1834. Niegdyś własność Fryderyka Chopina.
Parts
Parts
-
Object numberM/967/1Object typesheet musicObject typefacsimiles (reproductions)
-
Object numberM/967/2Object typesheet musicObject typefacsimiles (reproductions)
-
Object numberM/967/3Object typesheet musicObject typefacsimiles (reproductions)
-
Object numberM/967/4Object typesheet musicObject typefacsimiles (reproductions)
Description
Content (description)
W górnej części karty nagłówek pochodzący od wydawcy: „Supplément au 10”e Numéro. | GAZETTE MUSICALE DE PARIS. | Fac-similé l’écriture de M”r Chérubini. | 1”re Année, 9 Mars 1834.”, poniżej tytuł pochodzący od kompozytora: „Canono a 3 Voci Composti da L. Cherubini e copiati di sua propria mano per il suo caro Halevy.”; w centrum karty w prostokątnej ramce odwzorowanie rękopisu Luigi Cherubiniego (zapis muzyczny trzech kanonów – linia melodyczna i tekst słowny w języku włoskim):
na pięcioliniach 1-3: „Placido Zefiretto”, tonacja C-dur, Andantino, metrum 2/4
na pięcioliniach 4-5: „Se voi siete bona”, tonacja g-moll, Andante con moto, metrum 2/4
na pięcioliniach 6-9: „Amici che ora” tonacja A-dur, Allegretto, metrum 2/4
W lewym górnym rogu adn. ołówkowa [1?]. Na odwrocie karty, w lewym górnym rogu adn. ołówkowa „N=15”, w prawej dolnej ćwiartce „46”.
na pięcioliniach 1-3: „Placido Zefiretto”, tonacja C-dur, Andantino, metrum 2/4
na pięcioliniach 4-5: „Se voi siete bona”, tonacja g-moll, Andante con moto, metrum 2/4
na pięcioliniach 6-9: „Amici che ora” tonacja A-dur, Allegretto, metrum 2/4
W lewym górnym rogu adn. ołówkowa [1?]. Na odwrocie karty, w lewym górnym rogu adn. ołówkowa „N=15”, w prawej dolnej ćwiartce „46”.
Content (language)
- French (language)
- Italian (language)
Content (person)
-
Content - personHalévy, Fromental
Content (note)
Jacques Fromentalal. Halevy, adresat dedykacji autografu, był uczniem Luigi Cherubiniego.
Faksymile jest dodatkiem do artykułu autorstwa Jacquesa Fromentala. Halevy’ego, „Des Canons de M. Cherubini” zamieszczonego a stronie tytułowej [75] „Gazette Musicale de Paris” z 9 marca 1834 roku: „Les trois canons de M. Chérubini dont le fac simile est joint au numéro de ce jour sont tirés d’un recueil de canons de ca composition, dont quelques uns sont gravés, beaucoup sont inédits, tous sont charmans. […] Ces canons ont été copiés par M. Cherubini, pour l'auteur de cet article, lequel a résisté long-temps aux instancesde l'éditeur de la Gazette musicale avant de consentir á ce qu'on en publiât un fac simile; mais M. Chérubini lui-même y ayant donné son approbation, il espère qu son lui pardonnera d'avair rendu public ce témoignangede l'amitié d'un grand homme”. Egzemplarz czasopisma z suplementem dostępny online: https://archive.org/details/gazettemusicaled18341pari/page/74/mode/2up
Faksymile jest dodatkiem do artykułu autorstwa Jacquesa Fromentala. Halevy’ego, „Des Canons de M. Cherubini” zamieszczonego a stronie tytułowej [75] „Gazette Musicale de Paris” z 9 marca 1834 roku: „Les trois canons de M. Chérubini dont le fac simile est joint au numéro de ce jour sont tirés d’un recueil de canons de ca composition, dont quelques uns sont gravés, beaucoup sont inédits, tous sont charmans. […] Ces canons ont été copiés par M. Cherubini, pour l'auteur de cet article, lequel a résisté long-temps aux instancesde l'éditeur de la Gazette musicale avant de consentir á ce qu'on en publiât un fac simile; mais M. Chérubini lui-même y ayant donné son approbation, il espère qu son lui pardonnera d'avair rendu public ce témoignangede l'amitié d'un grand homme”. Egzemplarz czasopisma z suplementem dostępny online: https://archive.org/details/gazettemusicaled18341pari/page/74/mode/2up
Dimensions
-
Dimensionheight: 310 mm
-
Dimensionwidth: 454 mm
Inscription content
-
Content1 [?]InscriberInscriberRoledawny właścicielInscription dateafter 1850 (01/01/1851 - )Inscription interpretationnumeracja porządkowa kolekcji rodziny Ciechomskich [?]Inscription mediumołówek grafitowyInscription methodnapisanaInscription typedopisek rękopiśmienny
-
Content„N=15”InscriberInscriberRoledawny właścicielInscription dateafter 1850 (01/01/1851 - )Inscription interpretationnumeracja porządkowa kolekcji rodziny Ciechomskich [?]Inscription mediumołówek grafitowyInscription methodnapisanaInscription typedopisek rękopiśmienny
-
Content"46"InscriberInscriberRoledawny właścicielInscription interpretationnumeracja porządkowa kolekcji rodziny Ciechomskich [?]Inscription mediumołówek grafitowyInscription methodnapisanaInscription typedopisek rękopiśmienny
Material
-
Material
-
Materialprinting ink
-
Materialgraphite (mineral)
Object status
Physical description
1 karta, jednostronnie zadrukowana. Oznaczenia własnościowe: w lewym dolnym rogu wpisany ołówkiem numer inwentarzowy M/967, przy dolnej krawędzi w środku odwrocia karty numer inwentarzowy M/967/4 i pieczęć okrągła, czarna, tusz, otok: „MUZEUM * WARSZAWA”, pole: „TIFC” doklejone wtórnie.
Production
Persons
-
PersonRoleautor pierwowzoru
Organisations
-
OrganisationRolewydawca
Places
-
PlaceParis (7008038)Rolemiejsce wydania / publikacji
Dates
-
Datecirca 1820-1834 (01/01/1815 - 31/12/1834)Roledata wykonania pierwowzoru
-
Date09/03/1834Roledata wydania / publikacji
Techniques
-
Techniqueprinting (process)
-
Techniquehandwriting
History and association
References
-
Reference (controlled)Wróblewska-Straus, Hanna. Chopin : daleko rozsławił swe imię : wystawa zorganizowana w sto pięćdziesiątą rocznicę śmierci kompozytora. Warszawa: Towarzystwo im. Fryderyka Chopina, 1999. 200+56 s., il. ISBN 83-85981-75-6.Reference detailss. 84Catalogue number146Reference associationkatalog wystawy
-
Reference (controlled)Rocznik Chopinowski (Warszawa) 0208-5992 R. 22/23 (1996/1997) wyd. 1998. Czerwińska, Teresa. Faksymilia autografów czterech kompozytorow - pozostałość po kolekcji Fryderyka Chopina.Reference detailss. 301, 303, reprodukcja na s. 303Reference associationartykuł
-
Reference (controlled)Deirdre Loughridge, Making, Collecting and Reading Music Facsimiles before Photography [w:] „Journal of the Royal Musical Association”, 141/1, Cambridge, 2016Reference detailss. 50-51, reprodukcja na s. 51Reference associationartykuł
Field collection