Home  / „Canon énigmatique à 5 parties, sur une [/] seule ligne, pour être placé sur la tombe [/] de Jos. Haydn, composé, par son éleve [/] Sigismond Neukomm.”,„Revue et Gazette Musicale du 18 Février 1844.",„Montano et Stéphanie”,„Revue et Gazette musicale du 14 Novembre 1841.”,Sonata fortepianowa D-dur na 4 ręce kV 381 (123a),„Fac Simile de l’Ecriture de W. A. Mozart”,"Canono a 3 Voci Composti da L. Cherubini e copiati di sua propria mano per il suo caro Halevy",„Supplément au 10”e Numéro. [I] GAZETTE MUSICALE DE PARIS. [/] Fac-similé l’écriture de M”r Chérubini. [I] 1”re Année, 9 Mars 1834.”

Identification
Brief description
Faksymile czterech autografów, niegdyś własność Fryderyka Chopina.
Other number
  • Number
    D/841/1-4 [NIFC]
Parts
Parts
  • Object number
    M/967:1
    Object type
    sheet music
    Object type
    facsimiles (reproductions)
  • Object number
    M/967:2
    Object type
    sheet music
    Object type
    facsimiles (reproductions)
  • Object number
    M/967:3
    Object type
    sheet music
    Object type
    facsimiles (reproductions)
  • Object number
    M/967:4
    Object type
    sheet music
    Object type
    facsimiles (reproductions)
Description
Content (note)
Adnotacje ołówkowe na kartach faksymile dotyczą prawdopodobnie numeracji nadawanej podczas porządkowania kolekcji Chopinianów zgromadzonej przez członków rodziny – [Marię Ciechomską ?], [Laurę Ciechomską?], [Leona Ciechomskiego?].

"Fac similé d’Autographes […]" zgromadzone przez Chopina są wymienione jako pierwsza pozycja w spisie dokumentów będących własnością Fryderyka Chopina, sporządzonym przez Jane Wihelminę Stirling podczas przekazywania dokumentów rodzinie Chopina w Warszawie (w zbiorach Muzeum Fryderyka Chopina nr inw. M/314).

Faksymile w I połowie XIX wieku były litograficznymi odbitkami odrysów ręcznych. W porównaniu z technikami foto-mechanicznymi, stosowanymi w późniejszym okresie, charakteryzowały się nueco niższym stopniem zgodności z odtwarzanym oryginałem.
Material
Production
Techniques
  • Technique
    printing (process)
  • Technique
    handwriting
History and association
Associated item
MC/269 (element kolekcji)
MC/270 (element kolekcji)
MC/271 (element kolekcji)
M/314 (wzmiankowanie)
Object history note
Przechowywane w kolekcji rodziny Fryderyka Chopina do śmierci Leona Ciechomskiego w 1945 roku. Zakupione w 1959 roku od Jerzego Kniołka z Kobyłki k/Warszawy. Od 2005 roku depozyt Towarzystwa im. Fryderyka Chopina w Narodowym Instytucie Fryderyka Chopina.
References
  • Reference (controlled)
    Rocznik Chopinowski (Warszawa) 0208-5992 R. 22/23 (1996/1997) wyd. 1998. Czerwińska, Teresa. Faksymilia autografów czterech kompozytorow - pozostałość po kolekcji Fryderyka Chopina.
    Reference details
    s. 299-317
    Reference association
    artykuł
  • Reference (controlled)
    Deirdre Loughridge, Making, Collecting and Reading Music Facsimiles before Photography [w:] „Journal of the Royal Musical Association”, 141/1, Cambridge, 2016
    Reference details
    s. 27–59
    Reference association
    artykuł
Field collection

    Additional cataloging

    M/967/1

    Parts in this aspect
    M/967:1
    Identification
    Title
    • Title
      „Canon énigmatique à 5 parties, sur une [/] seule ligne, pour être placé sur la tombe [/] de Jos. Haydn, composé, par son éleve [/] Sigismond Neukomm.”
      Language
      French
      Translation
      Kanon-zagadka 5-głosowy skomponowanyz przeznaczeniem na grobowiec Haydna przez jego ucznia, Sigismonda Neukomma.
      Type
      tytuł odautorski
    • Title
      „Revue et Gazette Musicale du 18 Février 1844."
      Language
      French
      Type
      nazwa oficjalna
    Brief description
    Sigismond Neukomm, kanon pięciogłosowy "Non omnis moriar" (Wiedeń, 10/11/1814), faksymile autografu zamieszczone w dodatku do „Revue et Gazette musicale de Paris” tom 11, nr 7, 18/02/1844. Niegdyś własność Fryderyka Chopina.
    Other number
    • Number
      D/841/1 [NIFC]
    Parts
    Parts
    • Object number
      M/967:1
      Object type
      sheet music
      Object type
      facsimiles (reproductions)
    • Object number
      M/967:2
      Object type
      sheet music
      Object type
      facsimiles (reproductions)
    • Object number
      M/967:3
      Object type
      sheet music
      Object type
      facsimiles (reproductions)
    • Object number
      M/967:4
      Object type
      sheet music
      Object type
      facsimiles (reproductions)
    Description
    Content (description)
    Odwzorowanie autografu umieszczone w podwójnym prostokątnym obramowaniu, powyżej ramki po stronie recto tytuł pochodzący od wydawcy: „Revue et Gazette Musicale du 18 Février 1844.”.

    W górnej części karty recto autografu tytuł pochodzący od kompozytora: „Canon énigmatique à 5 parties, sur une [/] seule ligne, pour être placé sur la tombe [/] de Jos. Haydn, composé, par son éleve [/] Sigismond Neukomm.”, poniżej zapis fragmentu chorału gregoriańskiego z tekstem w języku łacińskim „Non om—nis mo—ri-ar” (Nie wszystek umrę - cytat z III Pieśni Horacego "Exegi monumentum aere parennius" - Wybudowałem pomnik trwalszy niż ze spiżu). W obrębie pięciolinii 5-7 adnotacja: „Avant de commencer à déchiffrer ce Canon, [/] il faut l’ecrire ainsi qu’il suit” i poniżej transkrypcja chorału – zapis w kluczu tenorowym i basowym, z tekstem „Non om----nis mo-ri-ar”.
    Poniżej rozwiązanie kanonu – dwa systemy po 5 pięciolinii numerowanych „4, 5, 3, 2, 1” po stronie recto i trzy systemy po stronie verso. Pod ostatnią dolną pięciolinią data i sygnatura kompozytora: „Vienne, 10 Nov.[embre] 1814; à 2 heures après minuit Neukomm” [podpis skrócony, nieczytelny].

    W lewym górnym rogu karty recto adn. oł. „13”, w lewym dolnym rogu adn. oł. „49”.
    Content (language)
    • French (language)
    Content (note)
    Zapowiedź dodatku znajduje się na s. 53 czasopisma. Egzemplarz czasopisma z suplementem dostępny online: https://archive.org/details/revueetgazettemu1844pari/page/52/mode/2up

    Adnotacja na autografie nawiązuje do łacińskiej inskrypcji i towarzyszącemu jej zapisowi muzycznemu fragmentu chorału gregoriańskiego, umieszczonych w 1814 roku na grobowcu Haydna na cmentarzu Hundsturmer Friedhof w Wiedniu, z inicjatywy Neukomma. Nagrobek Haydna jest jedynym zachowanym pomnikiem na cmentarzu Hundsturmer Friedhof, który w 1926 roku został przekształcony w Haydnpark. Doczesne szczątki Haydna zostały ekshumowane i w 1820 roku przewiezione do Eisenstadt.

    Kanon enigmatyczny (canon aenigmaticus) – zagadka muzyczna wymagająca odgadnięcia miejsca wejść poszczególnych głosów oraz rodzaju technik kontrapunktycznych. Haydn jest wymieniany jako jeden z mistrzów tego rodzaju kompozycji.
    Dimensions
    • Dimension
      height: 315 mm
    • Dimension
      width: 225 mm
    Inscription content
    • Content
      "13"
      Inscriber
      Inscriber
      Role
      dawny właściciel
      Inscription date
      after 1850  (01/01/1851 - )
      Inscription interpretation
      numeracja porządkowa kolekcji rodziny Ciechomskich [?]
      Inscription medium
      ołówek grafitowy
      Inscription method
      napisana
      Inscription type
      dopisek rękopiśmienny
    • Content
      "49"
      Inscriber
      Inscriber
      Role
      dawny właściciel
      Inscription date
      after 1850  (01/01/1851 - )
      Inscription interpretation
      numeracja porządkowa kolekcji rodziny Ciechomskich [?]
      Inscription medium
      ołówek grafitowy
      Inscription method
      napisana
    Material
    Physical description
    1 karta obustronnie zadrukowana.
    Sposób oznakowania: przy dolnej krawędzi po lewej wpisany ołówkiem numer inwentarzowy „M/967”, w środku numer inwentarzowy M/967/1 i okrągła pieczątka własnościowa tuszowa czarna „MUZEUM TIFC WARSZAWA” na doklejonym pasku papieru.
    Production
    Persons
    Organisations
    Dates
    • Date
      10/11/1814
      Role
      data wykonania pierwowzoru
    • Date
      18/02/1844
      Role
      data wydania / publikacji
    History and association
    References
    • Reference (controlled)
      Wróblewska-Straus, Hanna. Chopin : daleko rozsławił swe imię : wystawa zorganizowana w sto pięćdziesiątą rocznicę śmierci kompozytora. Warszawa: Towarzystwo im. Fryderyka Chopina, 1999. 200+56 s., il. ISBN 83-85981-75-6.
      Reference details
      s. 98
      Catalogue number
      181
      Reference association
      katalog wystawy
    • Reference (controlled)
      Rocznik Chopinowski (Warszawa) 0208-5992 R. 22/23 (1996/1997) wyd. 1998. Czerwińska, Teresa. Faksymilia autografów czterech kompozytorow - pozostałość po kolekcji Fryderyka Chopina.
      Reference details
      s. 301, 304, reprodukcje na s. 306-307
      Reference association
      artykuł
    Field collection

    M/967/2

    Parts in this aspect
    M/967:2
    Identification
    Title
    • Title
      „Montano et Stéphanie”
      Language
      French
      Type
      tytuł odautorski
    • Title
      „Revue et Gazette musicale du 14 Novembre 1841.”
      Language
      French
      Type
      nazwa oficjalna
    Brief description
    Henri-Montan Berton, aria z opery „Montano et Stéphanie”, faksymile autografu (1799) z dedykacją dla François-Adriena Boieldieu (1824)), zamieszczone w dodatku do „Revue et Gazette musicale de Paris” tom 8, nr 59, 14/11/1841. Niegdyś własność Fryderyka Chopina.
    Other number
    • Number
      D/841/2 [NIFC]
    Parts
    Parts
    • Object number
      M/967:1
      Object type
      sheet music
      Object type
      facsimiles (reproductions)
    • Object number
      M/967:2
      Object type
      sheet music
      Object type
      facsimiles (reproductions)
    • Object number
      M/967:3
      Object type
      sheet music
      Object type
      facsimiles (reproductions)
    • Object number
      M/967:4
      Object type
      sheet music
      Object type
      facsimiles (reproductions)
    Description
    Content (description)
    Przy górnej krawędzi karty nagłówek pochodzący od wydawcy: „Revue et Gazette musicale du 14 Novembre 1841.”. Poniżej odwzorowanie odręcznej dedykacji Henri Bertona dla François-Adriena Boieldieu: „Redressant le Génie en ses fougueux Ecarts, [/] la Critique éclairée est le flambeau des Arts! ǀ[/] la médiocrité la fuit et la redoute, [/] Le Mérite toujours la recherche et l’Ecoute. ]/] H. Berton [I] Epitre à Boyeldieu 1824.” oraz zapisu muzycznego: linia melodyczna arii na 6 pięcioliniach nakreślonych odręcznie {tonacja A-dur, Andantino, metrum 3/4), tekst słowny w języku francuskim, incipit: „Qui c’est demain”; na lewym marginesie przed pierwszą pięciolinią „Stephanie”;, pod tekstem nutowym, pod ostatnią pięciolinią „H. Berton Montano 1799”.
    W lewym górnym rogu adn. oł. „N=14”. W lewym dolnym rogu „47”.
    Content (language)
    • French (language)
    Content (person)
    • Content - person
      Boïeldieu, François-Adrien
    Content (note)
    Faksymile zostało opublikowane jako dodatek do artykułu Paula Smitha „HISTOIRE D’UN CHEF D’OEUVRE. MONTANO ET STÉPHANIE” zamieszczonego na s. 494-495 czasopisma. Egzemplarz czasopisma dostępny online: https://archive.org/details/revueetgazettemu18418pari/page/492/mode/2up/search/7+Janvier+1841

    Tekst dedykacji nawiązuje do polemiki między Bertonem a Stendhalem, zawartej w artykule „Beaux-Arts. De la musique mécanique et de la musique philosophique”), opublikowanym w: : „L'Abeille”, Tome 3, n°30, 01/01/1821, łącznie z listem Bertona do Boiledieu. „List do słynnego kompozytora francuskiego” jest wezwaniem do zachowania tradycji oraz sprzeciwu wobec błędów nowego stylu operowego związanego z twórczością G. Rossiniego.
    Dimensions
    • Dimension
      height: 318 mm
    • Dimension
      width: 228 mm
    Inscription content
    • Content
      „N=14”
      Inscriber
      Inscriber
      Role
      dawny właściciel
      Inscription date
      after 1850  (01/01/1851 - )
      Inscription interpretation
      numeracja porządkowa kolekcji rodziny Ciechomskich [?]
      Inscription medium
      ołówek grafitowy
      Inscription method
      napisana
      Inscription type
      dopisek rękopiśmienny
    • Content
      "47"
      Inscriber
      Inscriber
      Role
      dawny właściciel
      Inscription date
      after 1850  (01/01/1851 - )
      Inscription interpretation
      numeracja porządkowa kolekcji rodziny Ciechomskich [?]
      Inscription medium
      ołówek grafitowy
      Inscription method
      napisana
      Inscription type
      dopisek rękopiśmienny
    Material
    Physical description
    1 karta jednostronnie zadrukowana.
    Sposób oznakowania: przy dolnej krawędzi odwrocia karty po lewej wpisany ołówkiem numer inwentarzowy M/967 i poniżej „Henri Montano Berton”, w środku numer inwentarzowy M/967/2 i okrągła pieczątka własnościowa tuszowa czarna „MUZEUM TIFC WARSZAWA” na doklejonym pasku papieru.
    Production
    Persons
    • Person
      Berton, Henri-Montan
      Role
      autor pierwowzoru
    Organisations
    Places
    • Place
      Paris (7008038)
      Role
      miejsce wydania / publikacji
    Dates
    • Date
      1799  (01/01/1799 - 31/12/1799)
      Role
      data wykonania pierwowzoru
      Note
      zapis muzyczny
    • Date
      1824  (01/01/1824 - 31/12/1824)
      Role
      data wykonania pierwowzoru
      Note
      dedykacja
    • Date
      14/11/1841
      Role
      data wydania / publikacji
    Techniques
    • Technique
      printing (process)
    • Technique
      handwriting
    History and association
    References
    • Reference (controlled)
      Rocznik Chopinowski (Warszawa) 0208-5992 R. 22/23 (1996/1997) wyd. 1998. Czerwińska, Teresa. Faksymilia autografów czterech kompozytorow - pozostałość po kolekcji Fryderyka Chopina.
      Reference details
      s. 301-302, reprodukcja na s. 302
      Reference association
      artykuł
    Field collection

    M/967/3

    Parts in this aspect
    M/967:3
    Identification
    Title
    • Title
      Sonata fortepianowa D-dur na 4 ręce kV 381 (123a)
      Type
      tytuł katalogowy
    • Title
      „Fac Simile de l’Ecriture de W. A. Mozart”
      Language
      French
      Translation
      faksymile autografu Mozarta
      Type
      nazwa oficjalna
    Brief description
    Wolfgang Amadeusz Mozart, Sonata fortepianowa D-dur na cztery ręce KV 381 (123a), część II Andante (fragment), (1773-74), faksymile autografu zamieszczone w dodatku do „Revue et Gazette musicale de Paris”, tom 3, numer 39, 25/09/1836. Niegdyś własność Fryderyka Chopina.
    Other number
    • Number
      D/841/3 [NIFC]
    Parts
    Parts
    • Object number
      M/967:1
      Object type
      sheet music
      Object type
      facsimiles (reproductions)
    • Object number
      M/967:2
      Object type
      sheet music
      Object type
      facsimiles (reproductions)
    • Object number
      M/967:3
      Object type
      sheet music
      Object type
      facsimiles (reproductions)
    • Object number
      M/967:4
      Object type
      sheet music
      Object type
      facsimiles (reproductions)
    Description
    Content (description)
    Na górnym marginesie tytuł pochodzący od wydawcy: „Fac Simile de l’Ecriture de W. A. Mozart”. Odwzorowanie autografu W. A. Mozarta po obu stronach karty. Po stronie recto fragment II części Sonaty fortepianowej D-dur na 4 ręce kV 381 (123a), takty 1–61 partii pierwszego fortepianu, w górnej części karty przy lewej krawędzi adn. oł. „12”.
    Po stronie verso takty 1‒54 partii drugiego fortepianu. W lewym dolnym rogu adn. oł. „ 50 N”.
    Content (note)
    Autograf Sonaty kV 381 nie zachował się. Jego fragmenty są znane z kilku egzemplarzy faksymile wydanych w I poł. XIX w. Według Neue Mozart Ausgabe (NMA IX/24/t. 1-2 Works for two Pianos, Works for Piano Four Hands, Critical Report, s. 176, 177) strona zawierająca głos drugiego fortepianu była w autografie zapisana na rewersie trzeciej karty, pierwszego fortepianu ‒ na awersie czwartej. Tekst muzyczny odtworzony w faksymile znakomicie uzupełnia wiedzę o autografie, dzięki tym 2 stronom drugi ustęp Sonaty okazał się kompletny w zakresie partii pierwszego fortepianu i prawie kompletny w zakresie partii drugiego fortepianu, a zawartość muzyczna całości autografu stała się dostępna w ilości 7 spośród 12 zapisanych stron.

    Na s. 343 Revue et Gazette musicale de Paris” nr 39 z 25 września 1836 roku znajduje się informacja : „MM. les abonnés recevront, avec le présent numéro : Air de ballet des Huguenots en rondo brillant, par J. Herz ; No 1. Les Baigneuses, et un fac simile de l’écriture de W.-A. Mozart”. Faksymile stanowi dopełnienie artykułu autorstwa Josepha Mainzera, "Reisebericht" zamieszczonego na s. 335-338 czasopisma.

    Dodatek do RGM zawierający faksymile Sonaty Mozarta jest rzadki, obecnie znane są - oprócz egzemplarza z MFC - egzemplarz z Bayerische Stattsbibliothek (sygn. 2 Mus.th. 417‒3, dostęp online: nbn:de:bvb:12-bsb10497440-8) oraz egzemplarz wtórnie dołączony do publikacji "Trente-cinq cadences pour le Piano-Forté, composées par W. A. Mozart et se rapportant à ses concertos", Paryż, Charenton, 1804 (Bibliotheque nationale de France, sygn. D 8553) [por. J. Rink 2017].

    W spisie treści III tomu „Revue et Gazette musicale de Paris”, w rubryce „PLANCHES ET MUSIQUE”, „Fac Simile de l’Ecriture de W. A. Mozart” zaanonsowane jest jako Suplement do numeru 36; w egzemplarzu z kolekcji Bayerische Stattsbibliothek numer „36” jest obecnie odręcznie wykreślony, obok wpisano „39”.
    Dimensions
    • Dimension
      height: 270 mm
    • Dimension
      width: 340 mm
    Inscription content
    • Content
      "12"
      Inscriber
      Inscriber
      Role
      dawny właściciel
      Inscription date
      after 1850  (01/01/1851 - )
      Inscription interpretation
      numeracja porządkowa kolekcji rodziny Ciechomskich [?]
      Inscription medium
      ołówek grafitowy
      Inscription method
      napisana
      Inscription type
      dopisek rękopiśmienny
    • Content
      „ 50 N”
      Inscriber
      Inscriber
      Role
      dawny właściciel
      Inscription date
      after 1850  (01/01/1851 - )
      Inscription interpretation
      numeracja porządkowa kolekcji rodziny Ciechomskich [?]
      Inscription medium
      ołówek grafitowy
      Inscription method
      napisana
      Inscription type
      dopisek rękopiśmienny
    Material
    Physical description
    1 karta, obustronnie zadrukowana.
    Sposób oznakowania: przy dolnej krawędzi w środku odwrocia karty numer inwentarzowy M/967/3 i okrągła pieczątka własnościowa tuszowa czarna „MUZEUM TIFC WARSZAWA” na doklejonym pasku papieru.
    Production
    Persons
    Organisations
    Places
    • Place
      Paris (7008038)
      Role
      miejsce wydania / publikacji
    Dates
    • Date
      1773-1774  (01/01/1773 - 31/12/1774)
      Role
      data wykonania pierwowzoru
    • Date
      25/09/1836
      Role
      data wydania / publikacji
    Techniques
    • Technique
      printing (process)
    • Technique
      handwriting
    History and association
    References
    • Reference (controlled)
      Rink, John. Odczytywanie muzycznego geniuszu: Chopina hołd Mozartowi / Deciphering Musical Genius: Chopin's Homage to Mozart" [w:] Ostateczną rzecza jest prostota / Simplicity is Everything, Warszawa, NIFC, 2017
      Reference details
      s. 17, 20-23
      Reference association
      folder wystawy
    • Reference (controlled)
      Wróblewska-Straus, Hanna. Chopin : daleko rozsławił swe imię : wystawa zorganizowana w sto pięćdziesiątą rocznicę śmierci kompozytora. Warszawa: Towarzystwo im. Fryderyka Chopina, 1999. 200+56 s., il. ISBN 83-85981-75-6.
      Reference details
      s. 47
      Catalogue number
      67
      Reference association
      katalog wystawy
    • Reference (controlled)
      Rocznik Chopinowski (Warszawa) 0208-5992 R. 22/23 (1996/1997) wyd. 1998. Czerwińska, Teresa. Faksymilia autografów czterech kompozytorow - pozostałość po kolekcji Fryderyka Chopina.
      Reference details
      s. 301, 304-305, reprodukcja na s. 305
      Reference association
      artykuł
    Field collection

    M/967/4

    Parts in this aspect
    M/967:4
    Identification
    Title
    • Title
      "Canono a 3 Voci Composti da L. Cherubini e copiati di sua propria mano per il suo caro Halevy"
      Language
      Italian
      Translation
      Kanony 3-głosowe skomponowane i przepisane przez L. Cherubiniego dla drogiego Halevy'ego
      Type
      tytuł odautorski
    • Title
      „Supplément au 10”e Numéro. [I] GAZETTE MUSICALE DE PARIS. [/] Fac-similé l’écriture de M”r Chérubini. [I] 1”re Année, 9 Mars 1834.”
      Language
      French
      Translation
      Suplement do 10 numeru Gazette Musicale de Paris, faksymile autografu Pana Cherubiniego
      Type
      nazwa oficjalna
    Brief description
    Luigi Cherubini, trzy kanony trzygłosowe: „Placido Zefiretto”, „Se voi siete bona”, „Amici che ora”, faksymile autografu zamieszczone w dodatku do „Gazette Musicale de Paris” tom 1, nr 10, 09/03/1834. Niegdyś własność Fryderyka Chopina.
    Parts
    Parts
    • Object number
      M/967:1
      Object type
      sheet music
      Object type
      facsimiles (reproductions)
    • Object number
      M/967:2
      Object type
      sheet music
      Object type
      facsimiles (reproductions)
    • Object number
      M/967:3
      Object type
      sheet music
      Object type
      facsimiles (reproductions)
    • Object number
      M/967:4
      Object type
      sheet music
      Object type
      facsimiles (reproductions)
    Description
    Content (description)
    W górnej części karty nagłówek pochodzący od wydawcy: „Supplément au 10”e Numéro. [I] GAZETTE MUSICALE DE PARIS. [/] Fac-similé l’écriture de M”r Chérubini. [I] 1”re Année, 9 Mars 1834.”, poniżej tytuł pochodzący od kompozytora: „Canono a 3 Voci Composti da L. Cherubini e copiati di sua propria mano per il suo caro Halevy.”; w centrum karty w prostokątnej ramce odwzorowanie rękopisu Luigi Cherubiniego (zapis muzyczny trzech kanonów – linia melodyczna i tekst słowny w języku włoskim):
    na pięcioliniach 1-3: „Placido Zefiretto”, tonacja C-dur, Andantino, metrum 2/4
    na pięcioliniach 4-5: „Se voi siete bona”, tonacja g-moll, Andante con moto, metrum 2/4
    na pięcioliniach 6-9: „Amici che ora” tonacja A-dur, Allegretto, metrum 2/4
    W lewym górnym rogu adn. ołówkowa [1?]. Na odwrocie karty, w lewym górnym rogu adn. ołówkowa „N=15”, w prawej dolnej ćwiartce „46”.
    Content (language)
    • French (language)
    • Italian (language)
    Content (person)
    • Content - person
      Halévy, Fromental
    Content (note)
    Jacques Fromentalal. Halevy, adresat dedykacji autografu, był uczniem Luigi Cherubiniego.

    Faksymile jest dodatkiem do artykułu autorstwa Jacquesa Fromentala. Halevy’ego, „Des Canons de M. Cherubini” zamieszczonego a stronie tytułowej [75] „Gazette Musicale de Paris” z 9 marca 1834 roku: „Les trois canons de M. Chérubini dont le fac simile est joint au numéro de ce jour sont tirés d’un recueil de canons de ca composition, dont quelques uns sont gravés, beaucoup sont inédits, tous sont charmans. […] Ces canons ont été copiés par M. Cherubini, pour l'auteur de cet article, lequel a résisté long-temps aux instancesde l'éditeur de la Gazette musicale avant de consentir á ce qu'on en publiât un fac simile; mais M. Chérubini lui-même y ayant donné son approbation, il espère qu son lui pardonnera d'avair rendu public ce témoignangede l'amitié d'un grand homme”. Egzemplarz czasopisma z suplementem dostępny online: https://archive.org/details/gazettemusicaled18341pari/page/74/mode/2up
    Dimensions
    • Dimension
      height: 310 mm
    • Dimension
      width: 455 mm
    Inscription content
    • Content
      [1?]
      Inscriber
      Inscriber
      Role
      dawny właściciel
      Inscription date
      after 1850  (01/01/1851 - )
      Inscription interpretation
      numeracja porządkowa kolekcji rodziny Ciechomskich [?]
      Inscription medium
      ołówek grafitowy
      Inscription method
      napisana
      Inscription type
      dopisek rękopiśmienny
    • Content
      „N=15”
      Inscriber
      Inscriber
      Role
      dawny właściciel
      Inscription date
      after 1850  (01/01/1851 - )
      Inscription interpretation
      numeracja porządkowa kolekcji rodziny Ciechomskich [?]
      Inscription medium
      ołówek grafitowy
      Inscription method
      napisana
      Inscription type
      dopisek rękopiśmienny
    • Content
      "46"
      Inscriber
      Inscriber
      Role
      dawny właściciel
      Inscription interpretation
      numeracja porządkowa kolekcji rodziny Ciechomskich [?]
      Inscription medium
      ołówek grafitowy
      Inscription method
      napisana
      Inscription type
      dopisek rękopiśmienny
    Material
    Physical description
    1 karta, jednostronnie zadrukowana.
    Sposób oznakowania: w lewym dolnym rogu wpisany ołówkiem numer inwentarzowy M/967, przy dolnej krawędzi w środku odwrocia karty numer inwentarzowy M/967/4 i okrągła pieczątka własnościowa tuszowa czarna „MUZEUM TIFC WARSZAWA” na doklejonym pasku papieru.
    Production
    Persons
    Organisations
    Places
    • Place
      Paris (7008038)
      Role
      miejsce wydania / publikacji
    Dates
    • Date
      circa 1820-1834  (01/01/1815 - 31/12/1834)
      Role
      data wykonania pierwowzoru
    • Date
      09/03/1834
      Role
      data wydania / publikacji
    Techniques
    • Technique
      printing (process)
    • Technique
      handwriting
    History and association
    References
    • Reference (controlled)
      Wróblewska-Straus, Hanna. Chopin : daleko rozsławił swe imię : wystawa zorganizowana w sto pięćdziesiątą rocznicę śmierci kompozytora. Warszawa: Towarzystwo im. Fryderyka Chopina, 1999. 200+56 s., il. ISBN 83-85981-75-6.
      Reference details
      s. 84
      Catalogue number
      146
      Reference association
      katalog wystawy
    • Reference (controlled)
      Rocznik Chopinowski (Warszawa) 0208-5992 R. 22/23 (1996/1997) wyd. 1998. Czerwińska, Teresa. Faksymilia autografów czterech kompozytorow - pozostałość po kolekcji Fryderyka Chopina.
      Reference details
      s. 301, 303, reprodukcja na s. 303
      Reference association
      artykuł
    • Reference (controlled)
      Deirdre Loughridge, Making, Collecting and Reading Music Facsimiles before Photography [w:] „Journal of the Royal Musical Association”, 141/1, Cambridge, 2016
      Reference details
      s. 50-51, reprodukcja na s. 51
      Reference association
      artykuł
    Field collection