Identification
Title
-
Title„Musikalisches Opfer”LanguageGerman (language)TranslationMuzyczna ofiaraTypetytuł katalogowy
-
Title„Canones diversi super Thema Regium”LanguageLatin (language)TranslationRóżne kanony na temat KrólewskiTypetytuł katalogowy
-
Title„Canon alla rovescia, di Giov:[anni] Seb:[astiano] Bach.”LanguageItalian (language)Translationkanon w technice rak autorstwa Jana Sebastiana BachaTypetytuł odautorski
Brief description
Johann Sebastian Bach, Kanon nr 1 z „Canones diversi super Thema Regium” z „Musikalisches Opfer” BWV 1079, kopia rękopiśmienna kompletna zatytułowana „Canon alla rovescia, di Giov:[anni] Seb:[astiano] Bach.”, zapis pamiątkowy Aloysa Fuchsa dla Fryderyka Chopina na karcie z albumu, Wiedeń, 1/05/1831.
Other number
-
NumberD/70 [NIFC]
Parts
Parts
-
Object numberM/303Object typemanuscripts (document genre)Object typededications (documents)
Description
Content (description)
Kanon ścisły 2-głosowy w unisonie, jednotematowy, skonstruowany w oparciu o technikę imitacyjną retrogradacji (canon cancrizans, „rak”).
Pięciolinie kreślone odręcznie, czerwonym atramentem, miejscami nierówne odstępy pomiędzy liniami. Klucze i akolady kreślone odręcznie, czarnym atramentem. Tonacja c-moll, klucze (sopranowe z grupy C) i znaki przykluczowe (trzy bemole) tylko w pierwszym systemie. Metrum C. Tekst muzyczny zapisany czarnym atramentem na trzech systemach. Kopia wierna, nie wykazuje jakichkolwiek zmian wysokości dźwięków względem oryginału. Materiał dźwiękowy rozpisany na dwa głosy, temat główny (Thema Regium) w t. 1-9 występuje w dolnym głosie w ruchu prostym, w t. 10-18 w górnym głosie w ruchu wstecznym, odpowiednio t. 1-9 w głosie górnym i 10-18 w głosie dolnym prowadzą kontrapunkt w ruchu prostym i wstecznym. Brak oznaczeń wykonawczych. W zakończeniu utworu podwójne kreski taktowe rozbudowane o dodatkowe skracające się stopniowo linie [canon perpetuus?].
Na górnym marginesie tytuł ręką kopisty: „Canon alla rovescia, di Giov:[anni] Seb:[astiano] Bach.”. Na dolnym marginesie: „Wien den 1. Maÿ 1831. | Aloys Fuchs”, poniżej skrócony podpis.
W lewym górnym rogu adnotacja ołówkiem „379-4”.
Pięciolinie kreślone odręcznie, czerwonym atramentem, miejscami nierówne odstępy pomiędzy liniami. Klucze i akolady kreślone odręcznie, czarnym atramentem. Tonacja c-moll, klucze (sopranowe z grupy C) i znaki przykluczowe (trzy bemole) tylko w pierwszym systemie. Metrum C. Tekst muzyczny zapisany czarnym atramentem na trzech systemach. Kopia wierna, nie wykazuje jakichkolwiek zmian wysokości dźwięków względem oryginału. Materiał dźwiękowy rozpisany na dwa głosy, temat główny (Thema Regium) w t. 1-9 występuje w dolnym głosie w ruchu prostym, w t. 10-18 w górnym głosie w ruchu wstecznym, odpowiednio t. 1-9 w głosie górnym i 10-18 w głosie dolnym prowadzą kontrapunkt w ruchu prostym i wstecznym. Brak oznaczeń wykonawczych. W zakończeniu utworu podwójne kreski taktowe rozbudowane o dodatkowe skracające się stopniowo linie [canon perpetuus?].
Na górnym marginesie tytuł ręką kopisty: „Canon alla rovescia, di Giov:[anni] Seb:[astiano] Bach.”. Na dolnym marginesie: „Wien den 1. Maÿ 1831. | Aloys Fuchs”, poniżej skrócony podpis.
W lewym górnym rogu adnotacja ołówkiem „379-4”.
Content (language)
- Italian (language)
- German (language)
Content (other)
Content (person)
-
Content - person
Content (note)
„Musikalisches Opfer” BWV 1079 to cykl utworów (dwa ricercary, 10 kanonów i sonata triowa), skomponowanych przez J. S. Bacha na temat podany przez króla pruskiego Fryderyka II i jemu dedykowanych.
Aloys Fuchs, muzyk, muzykolog, kolekcjoner. Jego kolekcja autografów muzycznych zawierająca m.in. rękopisy rodziny Bachów, Glucka, Haydna, Beethovena, Chopina, była bardzo wysoko oceniana przez współczesnych.
W 1831 roku Aloys Fuchs ofiarował Chopinowi również autograf Ludwiga van Beethovena (szkice na fortepian), opatrzony dedykacją: „Dem Herrn Fr. Chopin | von seinem Verehrer und Freund | im Juni [1]831 Aloys Fuchs [per manu propr]ia” i adnotacją „Skizzen von Ludw. v. Beethoven’s Hand” (z kolekcji André Meyera, od 2012 do 2014 roku w zbiorach Musée des Lettres et Manuscrits w Paryżu). Według redaktorów „Korespondencji Fryderyka Chopina” (Warszawa 2018), autograf ten mógł zostać włączony przez Chopina razem z kopią kanonu Bacha do jednego albumu.
Z kolei Chopin obdarował Fuchsa autografem Mazurka f-moll op. 7 nr 3 oraz Ronda C-dur [op. 73] w wersji na 1 fortepian. Wymiana pamiątkowych wpisów nastąpiła przed wyjazdem Chopina z Wiednia do Paryża, pomiędzy 1 maja a 25 czerwca 1831 roku.
Karta z wpisem Fuchsa zachowała się w kolekcji zstępnych Chopina, rodziny Ciechomskich, obok ośmiu innych kart pochodzących z tego samego bądź równolegle używanego przez Chopina albumu. Wszystkie te karty znajdują się w kolekcji Muzeum Fryderyka Chopina. Z uwagi na rodzaj użytego do produkcji papieru, można przypuszczać, że:
album z kartami bez ornamentów zawierał wpisy oznaczone obecnie numerami inwentarzowymi M/302-306, M/315-316,
album z kartami ozdobnie tłoczonymi na brzegach zawierał wpisy oznaczone obecnie numerami inwentarzowymi M/308, M/322. Na takim samym papierze zapisany jest autograf-podarunek Fryderyka Chopina dla nieznanego adresata zanotowany w Stuttgarcie w 1836 roku, w kolekcji MFC numer inwentarza M/339.
Aloys Fuchs, muzyk, muzykolog, kolekcjoner. Jego kolekcja autografów muzycznych zawierająca m.in. rękopisy rodziny Bachów, Glucka, Haydna, Beethovena, Chopina, była bardzo wysoko oceniana przez współczesnych.
W 1831 roku Aloys Fuchs ofiarował Chopinowi również autograf Ludwiga van Beethovena (szkice na fortepian), opatrzony dedykacją: „Dem Herrn Fr. Chopin | von seinem Verehrer und Freund | im Juni [1]831 Aloys Fuchs [per manu propr]ia” i adnotacją „Skizzen von Ludw. v. Beethoven’s Hand” (z kolekcji André Meyera, od 2012 do 2014 roku w zbiorach Musée des Lettres et Manuscrits w Paryżu). Według redaktorów „Korespondencji Fryderyka Chopina” (Warszawa 2018), autograf ten mógł zostać włączony przez Chopina razem z kopią kanonu Bacha do jednego albumu.
Z kolei Chopin obdarował Fuchsa autografem Mazurka f-moll op. 7 nr 3 oraz Ronda C-dur [op. 73] w wersji na 1 fortepian. Wymiana pamiątkowych wpisów nastąpiła przed wyjazdem Chopina z Wiednia do Paryża, pomiędzy 1 maja a 25 czerwca 1831 roku.
Karta z wpisem Fuchsa zachowała się w kolekcji zstępnych Chopina, rodziny Ciechomskich, obok ośmiu innych kart pochodzących z tego samego bądź równolegle używanego przez Chopina albumu. Wszystkie te karty znajdują się w kolekcji Muzeum Fryderyka Chopina. Z uwagi na rodzaj użytego do produkcji papieru, można przypuszczać, że:
album z kartami bez ornamentów zawierał wpisy oznaczone obecnie numerami inwentarzowymi M/302-306, M/315-316,
album z kartami ozdobnie tłoczonymi na brzegach zawierał wpisy oznaczone obecnie numerami inwentarzowymi M/308, M/322. Na takim samym papierze zapisany jest autograf-podarunek Fryderyka Chopina dla nieznanego adresata zanotowany w Stuttgarcie w 1836 roku, w kolekcji MFC numer inwentarza M/339.
Dimensions
-
Dimensionheight: 105 mm
-
Dimensionwidth: 163 mm
Inscription content
-
Content„Canon alla rovescia, di Giov:[anni] Seb:[astiano] Bach.”InscriberInscriberRolekopistaInscription date01/05/1831Inscription languageItalian (language)Inscription mediumpióroInscription methodnapisanaInscription positionkarta recto - górny marginesInscription translationkanon w technice rak autorstwa Jana Sebastiana BachaInscription typetytuł
-
Content„Wien den 1. Maÿ 1831.”InscriberInscriberRolekopistaInscription date01/05/1831Inscription languageGerman (language)Inscription mediumpióroInscription methodnapisanaInscription positionkarta recto - dolny marginesInscription translationWiedeń, 1 maja 1831. Aloys FuchsInscription typedata
-
Content„379-4”InscriberInscriberOsoba nieustalonaRoleautor dopiskuInscription dateafter 1904 (01/01/1905 - )Inscription interpretationNumer strony w publikacji Mieczysława Karłowicza z 1904 roku „Niewydane dotychczas pamiątki po Chopinie”, na której jest wzmiankowany niniejszy rękopis.Inscription mediumołówek grafitowyInscription methodnapisanaInscription positionkarta recto - lewy górny rógInscription typenumeracja
-
Content„Aloys Fuchs”, poniżej skrócony podpisInscriberInscriberRolekopistaInscription date01/05/1831Inscription mediumpióroInscription methodnapisanaInscription positionkarta recto - dolny marginesInscription typepodpis autora
Material
-
Material
-
Materialiron-gall ink
Phase
kopia kompletna
Physical description
1 karta jednostronnie zapisana, karta wyjęta z albumu. Foliacja nadana „1.” w prawym dolnym rogu karty recto.
Oznaczeniawłasnościowe: po stronie verso w lewym dolnym rogu wpisany ołówkiem numer inwentarzowy M/303 i odbita pieczęć okrągła czarna, tusz, otok: „MUZEUM * WARSZAWA”, pole: „TIFC”.
Oznaczeniawłasnościowe: po stronie verso w lewym dolnym rogu wpisany ołówkiem numer inwentarzowy M/303 i odbita pieczęć okrągła czarna, tusz, otok: „MUZEUM * WARSZAWA”, pole: „TIFC”.
Production
Persons
-
PersonBach, Jan SebastianRolekompozytor
-
PersonRoleautor kopii
Places
-
PlaceWien (7003321)Rolemiejsce wykonania kopii
Dates
-
Date1747/1748 (01/01/1747 - 31/12/1748)Roledata skomponowania utworu
-
Date01/05/1831Roledata wykonania kopii
Reason
- wpis w albumie
Techniques
-
Techniquehandwriting
History and association
Associated item
Object history note
Rękopis przechowywany w kolekcji rodziny Fryderyka Chopina do śmierci Leona Ciechomskiego w 1945 roku. Zakupiony od Jerzego Kniołka z Kobyłki k/Warszawy, 5 stycznia 1959. Od 2005 roku depozyt Towarzystwa im. Fryderyka Chopina w Narodowym Instytucie Fryderyka Chopina.
Ownership
-
Owner
References
-
Reference (controlled)Chopin, Fryderyk. Niewydane dotychczas pamiątki po Chopinie : listy Chopina do rodziny i rodziny do niego : listy pani Sand i jej córki : listy Wodzińskich : listy uczennic i znajomych Chopina : korespondencja panny Stirling : rozmaitości / oprac. Mieczysław Karłowicz. Warszawa: skł. gł. Księg. J. Fiszera, 1904. [4], IX, [1], 403 s., tabl. (Wydawnictwo Sekcji Imienia Chopina przy Warszawskim Towarzystwie Muzycznym).Reference detailss. 378, 379Reference associationcitedReference noteObiekt jest opisany jako jedna z "Trzynastu kartek wydartych z dwóch albumów, które do Chopina należały".
-
Reference (controlled)Chopin, Fryderyk. Souvenirs inédits de Frédéric Chopin : lettres de Chopin à sa famille et de sa famille à lui, lettres des Wodzinski, lettres des élèves et des connaissances de Chopin, correspondance de Mlle Stirling, mélanges / recueillis et annotés par Mieczyslaw Karlowicz ; trad. par Laure Disière. Paris: H. Welter, 1904. [3], 224 s.Reference detailss. 212, 215Reference associationcitedReference noteObiekt jest opisany jako "Treise cartes, arranchées de deux albums ayant appertenu ŕ Chopin".
-
Reference (controlled)Chopin, Fryderyk. Korespondencja Fryderyka Chopina. T. 1, 1816-1831 / oprac. Zofia Helman, Zbigniew Skowron, Hanna Wróblewska-Straus. Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, 2009. 790, [2] s., [1] k. tabl. złoż. luzem : il. (w tym kolor.). ISBN 9788323504818.Reference detailss. 503Reference associationcited
-
Reference (controlled)Chopin, Fryderyk. Korespondencja Fryderyka Chopina. T. 2 Część 1 i 2, 1831-1839 / oprac. Zofia Helman, Zbigniew Skowron, Hanna Wróblewska-Straus. Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, 2017. 1398 s. : il. (w tym kolor.). ISBN 978-83-235-3100-5.Reference detailss. 50-51Reference associationcited
-
Reference (controlled)Procházka, Jaroslav ; [trad. du ms tchèque par Yvette Joye]. Frédéric Chopin et la Bohême/. Prague: Artia, 1969. 192 p. : ill. ; 26 cm.Reference detailss. 101 (il.), 108Reference associationcited
-
Reference (controlled)Wróblewska-Straus, Hanna. Chopin : daleko rozsławił swe imię : wystawa zorganizowana w sto pięćdziesiątą rocznicę śmierci kompozytora. Warszawa: Towarzystwo im. Fryderyka Chopina, 1999. 200+56 s., il. ISBN 83-85981-75-6.Reference detailss. 81Catalogue number135Reference associationkatalog
-
Reference (controlled)Cóż Ci powiem w dzień Twoich urodzin ... : prezenty dla/od Fryderyka Chopina : wystawa w 198. rocznicę urodzin kompozytora = I'll tell you something on your birthday ... : gifts for/from Fryderyk Chopin : exhibition on the 198th anniversary of the composer's birth / [tekst i red. Grażyna Michniewicz, Magdalena Kulig, Anna Adamusińska-Tasak ; tł. John Comber] ; Muzeum Fryderyka Chopina (Zamek Ostrogskich). Warszawa : Narodowy Instytut Fryderyka Chopina, [2008]. 85, [3] s. : il. ; 17x24 cm.Reference detailss. 22, il. barwna s. 23Reference associationkatalog
-
Reference (controlled)Fryderyk Chopin wczoraj i dziś: katalog wystawy: Warszawa 7-25 października 1970, Zamek Ostrogskich, Filharmonia Narodowa [scenariusz wystawy i oprac. katalogu Wanda Bogdany, Hanna Wróblewska; tł. fr. Renata Sobańska]. Towarzystwo im. Fryderyka Chopina, Biblioteka Narodowa, Warszawa 1970. [78] s. [16] s. tabl; 11x20 cmCatalogue number132Reference associationkatalog
-
Reference (controlled)Wróblewska, Hanna, Gendaszek-Lewkowicz, Maria. Katalog zbiorów. Muzeum. Rękopisy, druki, grafika, fotografie. Warszawa: Towarzystwo imienia Fryderyka Chopina, 1971. ss. XVI+296.Reference detailss. 34Catalogue number53Reference associationkatalog zbiorów
-
Reference (controlled)Répertoire International des Sources MusicalesCatalogue numberRISM ID no.: 1001028347
Field collection