Identification
Title
-
TitleWalc f-moll [op. 70 nr 2]LanguagepolskiTypetytuł katalogowy
-
TitleValse legatoLanguagefrancuskiTranslationWalc legatoTypetytuł odautorski
Brief description
Fryderyk Chopin, Walc f-moll [op. 70 nr 2], WN 55 [55] (1840-41 [Jędrzejewiczowa czerwiec 1854-], 1840-41 [K (Opieński 1909, 1925)], 1841 [WN], 1841 [Tomaszewski 2010], czerwiec 1841 [K (Brown 1960, 1972)], 1842 [ChT], 1842 [K (Hedley 1954)], 1843 [K (Niecks 1902)], 1843 [K (Fontana 1855)], 1843 [K (Oxford 1932], 1843 [K (Sydow 1949)], 1843 [K (Jachimecki 1949)]. Kopia kompletna ręką Marceliny Czartoryskiej [?], [s.l.], [s.d.]
Other number
-
NumberD/183 [TiFC]
-
NumberFC-ZKW/204
Parts
Parts
-
Object numberD/107Object typecopies (derivative objects)Object typemanuscripts (document genre)Object typesheet music
Description
Content (concept)
- kobiety
- miniatura choreiczno-liryczna
- taniec
- salon muzyczny
- prywatny nurt twórczości
Content (description)
Zapis nutowy na k. 1 v i 2r-v, karty niepołączone. Nad pierwszą pięciolinią ręką kopisty tytuł : „Valse legato”, adn. oł. inną ręką: „Chopin op. 70 no 2”. Pięciolinie kreślone rastralem, 8 pięciolinii na stronie, zapis bez zachowania wolnej pięciolinii pomiędzy systemami: tekst na k. 1v: na pięcioliniach 1-2, 3-4, 5-6, 7-8 na k. 2r na pięcioliniach: 1-2, 3-4 na k. 2v na pięcioliniach 7-8. Klamry i klucze kreślone odręcznie, znaki przykluczowe we wszystkich systemach. Metrum ¾. Tekst muzyczny zapisany starannie, bez skreśleń i poprawek, w szczegółach melodyki i akompaniamentu różni się od innych źródeł rękopiśmiennych tego utworu oraz pierwodruków. Repetycja części A zanotowana za pomocą wyróżnienia zakończeń: „1Volta” i „2 Volta”, część B bez znaków repetycji (w pierwodrukach utwór rozbudowany do wielkiej formy 2-częściowej AAB AB. Oznaczenia wykonawcze niezbyt liczne: łuki frazowe, dynamika.
Na k. 2v na pięcioliniach 7-8 dokładne powtórzenie pierwszych czterech taktów walca, zapis obrócony o 180 stopni w osi równoległej do podstawy. Pozostałe pięciolinie wolne.
Na k. 1r nad i pod pierwszą pięciolinią adn. oł. inną ręką: „Copie de la main [/] de Marceline Czartoryska”. Na lewym marginesie k. 1v adn. oł. inną ręką: „31956 [/] 2 H [?]” w owalnej obwódce, w lewym górnym rogu adn. oł. „FC”. W lewym górnym rogu obu kart wytłoczona sucha pieczęć prostokątna producenta papieru: „LARD ESNAULT [/] PARIS [/] 25 RUE FEYDEAU”.
Na dolnym marginesie k. 1 r i 2v w środku oł. sygnatura: „D/107”.
Na k. 2v na pięcioliniach 7-8 dokładne powtórzenie pierwszych czterech taktów walca, zapis obrócony o 180 stopni w osi równoległej do podstawy. Pozostałe pięciolinie wolne.
Na k. 1r nad i pod pierwszą pięciolinią adn. oł. inną ręką: „Copie de la main [/] de Marceline Czartoryska”. Na lewym marginesie k. 1v adn. oł. inną ręką: „31956 [/] 2 H [?]” w owalnej obwódce, w lewym górnym rogu adn. oł. „FC”. W lewym górnym rogu obu kart wytłoczona sucha pieczęć prostokątna producenta papieru: „LARD ESNAULT [/] PARIS [/] 25 RUE FEYDEAU”.
Na dolnym marginesie k. 1 r i 2v w środku oł. sygnatura: „D/107”.
Content (other)
Content (note)
Uprzednio na k. 2r, pod tekstem muzycznym, na 5 i 6 pięciolinii po prawej znajdowała się prostokątna naklejka właścicielska o treści „Arthur Hedley [/] London” (napis otoczony czarną obwódką w kształcie prostokąta ze ściętymi rogami), a do rękopisu dołączona była karta z odręcznym napisem atr. ”Valse Op. 70 No 2 [/] Probably on the hand J [/] Princess M. Czartoryska” [/] from her collection” (dokumentacja fotograficzna w Fototece NIFC, F. 1440/1-3).
Niektóre adnotacje na rękopisie są analogiczne do umieszczonych na innych rękopisach pochodzących z kolekcji Marceliny Czartoryskiej, przedtem będących w posiadaniu Ludwiki Jędrzejewiczowej.
Przypuszcza się, że niniejsza kopia walca może być odpisem autografu F. Chopina dla hrabiny Jeanne Eszterhazy bądź jest oparta na innym, nieznanym rękopisie, nieznacznie różniącym się od tego autografu i uzupełnionym o oznaczenia wykonawcze.
Niektóre adnotacje na rękopisie są analogiczne do umieszczonych na innych rękopisach pochodzących z kolekcji Marceliny Czartoryskiej, przedtem będących w posiadaniu Ludwiki Jędrzejewiczowej.
Przypuszcza się, że niniejsza kopia walca może być odpisem autografu F. Chopina dla hrabiny Jeanne Eszterhazy bądź jest oparta na innym, nieznanym rękopisie, nieznacznie różniącym się od tego autografu i uzupełnionym o oznaczenia wykonawcze.
Dimensions
-
Dimensionheight [karta 1]: 174 mm
-
Dimensionwidth [karta 1]: 267 mm
-
Dimensionheight [karta 2]: 174 mm
-
Dimensionwidth [karta 2]: 268 mm
Inscription content
-
Content„Chopin op. 70 no 2”.InscriberInscriberOsoba nieustalonaRolewłaścicielInscription mediumołówek grafitowyInscription methodnapisanaInscription positionkarta 1 recto - górny marginesInscription typenumeracja
-
Content„Copie de la main [/] de Marceline Czartoryska”InscriberInscriberOsoba nieustalonaRolewłaścicielInscription languageFrench (language)Inscription mediumołówek grafitowyInscription methodnapisanaInscription translationKopia ręką Marceliny CzartoryskiejInscription typewpis proweniencyjny
-
Content„31956 [/] 2 H [?]”InscriberInscriberOsoba nieustalonaRolewłaścicielInscription mediumołówek grafitowyInscription methodnapisanaInscription positionkarta 1 verso - lewy marginesInscription typeinny znak własnościowy
-
Content"FC"InscriberInscriberOsoba nieustalonaRolewłaścicielInscription interpretationinicjały imienia i nazwiska Fryderyka ChopinaInscription mediumołówek grafitowyInscription methodnapisanaInscription positionkarta 1 verso - lewy górny rógInscription typedopisek obcą ręką
-
Content„LARD ESNAULT [/] PARIS [/] 25 RUE FEYDEAU”InscriberRoleproducent papieruInscription languageFrench (language)Inscription mediumtłokInscription methodwytłoczonaInscription positionkarta 1 recto - lewy górny rógInscription typestempel wytwórcy
-
Content„LARD ESNAULT [/] PARIS [/] 25 RUE FEYDEAU”InscriberRoleproducent papieruInscription languageFrench (language)Inscription mediumtłokInscription methodwytłoczonaInscription positionkarta 1 verso - lewy górny rógInscription typestempel wytwórcy
Material
-
Material
-
Materialiron-gall ink
-
Materialgraphite (mineral)
Production
Persons
-
PersonRolekompozytor
-
PersonCzartoryska, Marcelina (księżna)Rolekopista
Dates
-
Date1840-1843 (01/01/1840 - 31/12/1843)Roledata skomponowania utworuNote1840-41 [Jędrzejewiczowa czerwiec 1854-], 1840-41 [K (Opieński 1909, 1925)], 1841 [WN], 1841 [Tomaszewski 2010], czerwiec 1841 [K (Brown 1960, 1972)], 1842 [ChT], 1842 [K (Hedley 1954)], 1843 [K (Niecks 1902)], 1843 [K (Fontana 1855)], 1843 [K (Oxford 1932], 1843 [K (Sydow 1949)], 1843 [K (Jachimecki 1949)].
-
Dateafter 1840 (01/01/1841 - 05/06/1894)Roledata powstania obiektuNoteKopia niedatowana.
Techniques
-
Techniquehandwriting
-
Techniqueblind embossing
History and association
Associated item
Object history note
Rękopis z kolekcji Marceliny Czartoryskiej. Od 1957 roku w zbiorach Arthura Hedleya, a następnie antykwariatów Pierre Berèsa i Rogera de Garate w Paryżu. 23 stycznia zakupiony przez Fundację Zbiorów im. Ciechanowieckich w Hôtel des Ventes w Issoudun (Francja). Od 1988 roku depozyt Fundacji Ciechanowieckich w Towarzystwie im. Fryderyka Chopina, od 2010 roku depozyt Fundacji Ciechanowieckich w Narodowym Instytucie Fryderyka Chopina.
References
-
Reference (controlled)Rękopisy utworów Chopina. Katalog vol. I-II (Documenta Chopiniana; 2)Reference detailss. 406, il. 119-120Catalogue number1021
-
Reference (controlled)Katalog dzieł Fryderyka Chopina (Documenta Chopiniana; 4)Reference detailss. 220-221Catalogue number218
-
Reference (controlled)Rocznik Chopinowski (Warszawa) 0208-5992 R. 21 (1995). Wróblewska-Straus, Hanna. Korespondencja Chopina, jego przyjaciół i znajomych oraz omówienie wpływów muzealnych Towarzystwa im. Fryderyka Chopina w Warszawie, ss. 156-237.Reference detailss. 157
Field collection