Identification
Title
-
TitlePolonez B-dur [op. 71 nr 2]LanguagePolish (language)Typetytuł katalogowy
-
Title„Polonaise”LanguageFrench (language)Typetytuł odautorski
Brief description
Fryderyk Chopin, Polonez B-dur [op. 71 nr. 2], WN 17 [14], kopia kompletna ręką Ludwiki Jędrzejewiczowej, [Warszawa?], [po 1829].
Other number
-
NumberD/83 [NIFC]
Parts
Parts
-
Object numberM/623Object typecopies (derivative objects)Object typemanuscripts (document genre)Object typesheet music
Description
Content (concept)
- miniatura artystyczna
- taniec regionalny
- taniec narodowy
- muzyka ludowa
Content (description)
Zapis nutowy na k.1r-v: początek utworu na stronach wewnętrznych, dalszy przebieg na stronach zewnętrznych. Na górnym marginesie po lewej nad pierwszą pięciolinią ręką kopisty tytuł: „Polonaise”, obok inną ręką adn. oł. „Chopin op. 71 no 2”. Pięciolinie, klamry i klucze oraz stopka producenta papieru: „Magazyn T. Czaban No 496 w Warszawie” drukowane. 10 pięciolinii na stronie, zapis bez zachowania wolnej pięciolinii pomiędzy systemami. Znaki przykluczowe na k. 1r przed krawędzią złożenia karty (początek utworu) tylko w pierwszym systemie, poza krawędzią złożenia karty i na k. 2 r-v we wszystkich systemach. Liczne błędy w umiejscowieniu znaków przykluczowych. Metrum ¾ (analogiczne jak w pierwodrukach). Na k. r poza krawędzią złożenia karty, nad 7 pięciolinią napis : „Trio”. Tekst muzyczny bez skreśleń i poprawek, ale nieprecyzyjny i z licznymi błędami. Zapis skrótowy ze wskazaniem repetycji: oznaczenia powtórzeń odcinków muzycznych w postaci znaków graficznych kolejno po odcinkach 8-4-12-15 taktowym w części A oraz 16 i 20-taktowym w Trio. W końcówce Tria adn. słowna „Dal segno” pomiędzy 3 i 4 pięciolinią. Niepełny znak graficzny dal segno po pierwszym odcinku 8-taktowym. Liczne oznaczenia przenośników oktawowych i ozdobników (przednutki, tryle), brak innych oznaczeń interpretacyjnych. Na k. 1 v ślady zaplamienia atr.
Na k. 1v w drugim i trzecim systemie (na pięcioliniach 5-7) poza krawędzią złożenia karty, zapis fragmentu Poloneza [op. 71 nr 3]: takty 1-13 (t. 6-13 tylko w partii prawej ręki). Zapis niestaranny, z nieprecyzyjnie notowaną wysokością dźwięków. Nad pierwszym taktem (ponad 5 pięciolinią) atr. tytuł „Polonaise 3.”, obok inną ręką adn. oł. „Op 71”. Trzy dolne pięciolinie niezapisane.
W lewym górnym rogu k. 1r adn. oł. inną ręką: „31951” w owalnej obwódce. Na górnym marginesie k. 1v, poza krawędzią złożenia karty, adn. oł. inną ręką „FC”.
Na k. 1v w drugim i trzecim systemie (na pięcioliniach 5-7) poza krawędzią złożenia karty, zapis fragmentu Poloneza [op. 71 nr 3]: takty 1-13 (t. 6-13 tylko w partii prawej ręki). Zapis niestaranny, z nieprecyzyjnie notowaną wysokością dźwięków. Nad pierwszym taktem (ponad 5 pięciolinią) atr. tytuł „Polonaise 3.”, obok inną ręką adn. oł. „Op 71”. Trzy dolne pięciolinie niezapisane.
W lewym górnym rogu k. 1r adn. oł. inną ręką: „31951” w owalnej obwódce. Na górnym marginesie k. 1v, poza krawędzią złożenia karty, adn. oł. inną ręką „FC”.
Content (other)
Content (note)
Tytuł został prawdopodobnie przepisany z autografu Chopina, który służył jako podstawa kopii.
Incipit Poloneza B-dur umieszczony jest w spisie sporządzonym przez Ludwikę Jędrzejewiczową "Kompozycje niewydane" (w zbiorach Muzeum Fryderyka Chopina M/301). Autorstwo kopii Poloneza, niegdyś uważanej za autograf Chopina, ustalone zostalo na podstawie analizy porównawczej obu rękopisów.
Utwór nieopublikowany za życia Chopina. Przypuszcza się, że liczne błędy w tekście muzycznym kopii spowodowane są trudnościami w odczytaniu autografu Chopina (zaginiony) zawierającego skreślenia i poprawki.
Niektóre adnotacje na rękopisie są analogiczne do umieszczonych na innych rękopisach pochodzących z kolekcji Marceliny Czartoryskiej, przedtem będących w posiadaniu Ludwiki Jędrzejewiczowej.
Na analogicznym papierze zapisane są kopie ręką Józefa Linowskiego [?] Etiud op. 10 nr 1 i 2 (w zbiorach Muzeum Fryderyka Chopina M/190 i M/191).
Incipit Poloneza B-dur umieszczony jest w spisie sporządzonym przez Ludwikę Jędrzejewiczową "Kompozycje niewydane" (w zbiorach Muzeum Fryderyka Chopina M/301). Autorstwo kopii Poloneza, niegdyś uważanej za autograf Chopina, ustalone zostalo na podstawie analizy porównawczej obu rękopisów.
Utwór nieopublikowany za życia Chopina. Przypuszcza się, że liczne błędy w tekście muzycznym kopii spowodowane są trudnościami w odczytaniu autografu Chopina (zaginiony) zawierającego skreślenia i poprawki.
Niektóre adnotacje na rękopisie są analogiczne do umieszczonych na innych rękopisach pochodzących z kolekcji Marceliny Czartoryskiej, przedtem będących w posiadaniu Ludwiki Jędrzejewiczowej.
Na analogicznym papierze zapisane są kopie ręką Józefa Linowskiego [?] Etiud op. 10 nr 1 i 2 (w zbiorach Muzeum Fryderyka Chopina M/190 i M/191).
Dimensions
-
Dimensionheight [karta z rękopisem]: 248 mm
-
Dimensionwidth [karta z rękopisem]: 319 mm
-
Dimensionheight [oprawa]: 255 mm
-
Dimensionwidth [oprawa]: 330 mm
-
Dimensionthickness [grzbiet]: 10 mm
-
Dimensionheight [blok]: 249 mm
-
Dimensionwidth [blok]: 325 mm
-
Dimensionthickness [blok]: 3 mm
Dimension note
Wymiary dla karty złożonej; wysokość karty: 245-248 mm; szeroość karty 317-319 mm.
Inscription content
-
Content„Chopin op. 71 no 2”InscriberInscriberRolewłaścicielInscription mediumołówek grafitowyInscription methodnapisanaInscription positionkarta 1 recto - górny marginesInscription typenumeracja
-
Content„31951”InscriberInscriberRolewłaścicielInscription mediumołówek grafitowyInscription methodnapisanaInscription positionkarta 1 recto - lewy górny rógInscription typeinny znak własnościowy
-
Content"FC"InscriberInscriberRolewłaścicielInscription interpretationInicjały imienia i nazwiska Fryderyka Chopina.Inscription mediumołówek grafitowyInscription methodnapisanaInscription positionkarta 1 verso - górny marginesInscription typedopisek obcą ręką
-
Contentop 71InscriberInscriberRoleautor dopiskuInscription mediumołówek grafitowyInscription methodnapisanaInscription positionInscription typenumeracja
Material
-
Material
-
Materialink
-
Materialgraphite (mineral)
Phase
kopia kompletna
Physical description
1 karta złożona, obustronnie zapisana. Foliacja nadana ołówkowa „1-2” w lewym górnym rogu rozłożonej składki. Nadruk „Magazyn T. Czaban No 496 w Warszawie” na dolnym marginesie k. 1v poza krawędzią złożonej karty w środku.
Oznaczenia własnościowe: Na dolnym marginesie k. 1r numer inwentarzowy M/623 i pieczęć okrągła, czarna, tusz, otok: „MUZEUM * WARSZAWA”, pole: „TIFC” doklejone wtórnie, pieczątka doklejona ponownie na dolnym marginesie k. 1v.
Oznaczenia własnościowe: Na dolnym marginesie k. 1r numer inwentarzowy M/623 i pieczęć okrągła, czarna, tusz, otok: „MUZEUM * WARSZAWA”, pole: „TIFC” doklejone wtórnie, pieczątka doklejona ponownie na dolnym marginesie k. 1v.
Production
Persons
-
PersonRolekompozytor
-
PersonRolekopista
Places
-
PlaceWarszawaRoledomniemane miejsce wytworzenia
Dates
-
Date1828-1829 (01/01/1828 - 31/12/1829)Roledata skomponowania utworuNote1828 [Jędrzejewiczowa czerwiec 1854-], 1828 [K (Fontana 1855), 1828 [K (Niecks 1902)], 1828 [K (Opieński 1909, 1925)], 1828 [K (Binental 1937)], 1828 [K (Jachimecki 1927, 1949)], 1828 [K (Sydow 1949), 1828 [K (Hedley 1954)], 1828 [K (Brown 1960, 1972)], 1828 [ChT], 1828 [Tomaszewski 2010], 1829 [WN]
-
Dateafter 1829 (01/01/1830 - 29/10/1855)Roledomniemana data wytworzenia
Techniques
-
Techniquehandwriting
-
Techniqueprinting (process)
History and association
Associated item
Object history note
Rękopis znajdował się niegdyś w posiadaniu Marceliny Czartoryskiej, został jej podarowany przez Ludwikę Jędrzejewiczową. Zakupiony w 1963 roku w Londynie z kolekcji Arthura Hedleya. Od 2005 roku depozyt Towarzystwa im. Fryderyka Chopina w Narodowym Instytucie Fryderyka Chopina.
Ownership
-
Owner
References
-
Reference (controlled)Rękopisy utworów Chopina. Katalog vol. I-II (Documenta Chopiniana; 2)Reference detailss. 411, il. 121Catalogue number1041, 1050
-
Reference (controlled)Katalog dzieł Fryderyka Chopina (Documenta Chopiniana; 4)Reference detailss. 173Catalogue number158
Field collection
Additional cataloging
Oprawa wtórna
Identification
Title
-
TitleOprawa introligatorskaLanguagePolish (language)Typetytuł opisowy
Brief description
Oprawa wtórna, introligatorska, II poł. XX w.
Parts
Parts
-
Object numberM/623Object typecopies (derivative objects)Object typemanuscripts (document genre)Object typesheet music
Description
Dimensions
-
Dimensionheight: 255 mm
-
Dimensionwidth: 330 mm
-
Dimensionheight [grzbiet]: 9 mm
Material
-
Materialleather
-
Materialgilding (material)
Production
Dates
-
Datesecond half 20 century (01/01/1950 - 31/12/1999)Roledata wytworzenia
Techniques
-
Techniquegold blocking
History and association
Field collection