Identification
Title
-
TitleMazurek a-moll [op. 67 nr 4]LanguagePolish (language)Typetytuł katalogowy
-
Title„Mazurka”LanguageFrench (language)TranslationMazurekTypetytuł odautorski
Brief description
Fryderyk Chopin, Mazurek a-moll [op. 67 nr 4], WN 60 [59], kopia kompletna ręką Thomasa Tellefsena, [s.l.], [po 1846].
Parts
Parts
-
Object numberM/625Object typecopies (derivative objects)Object typemanuscripts (document genre)Object typesheet music
Description
Content (description)
Karta tytułowa z napisem atr.: „Mazurka | Chopin. | Pour Madame la princesse Marcelline Czartoryska. | T.[homas]T.[ellefsen]”, kolejno między pięcioliniami 7-8, 8-9, 10-11, pod 12; obok słowa „Mazurka” inną ręką wpis oł.: „op. 67 no 4”.
Zapis nutowy atr. na k. 1v i 2r, k. 2v poliniowana, niezapisana. Pięciolinie kreslone rastralem, 12 pięciolinii na stronie. Klamry i klucze kreślone odręcznie, oznaczenie metrum 3/4 wpisane pomiędzy pięcioliniami, znaki przykluczowe w części B we wszystkich systemach. Nad tekstem muzycznym oznaczenie tempa: „Allegretto” (analogicznie w autografie, w pierwodruku „Moderato animato”). Na k. 1v pięć podwójnych systemów połączonych akoladą, bez zachowania odstępów, takty 0-32b, nad t. 1 graficzny znak „dal segno", w t. 17 pomiędzy pięcioliniami adn. „dolce”, nad t. 32a adn. „1ma” [volta], nad t. 32b adn. „2da” [volta], po t. 32b pomiędzy pięcioliniami adn. „Fine”. W t. 2 dopisany inną reką krzyżyk podwyższający dźwięk d2 na dis2. Pięciolinie 1 i 12 wolne. Na k. 2r trzy podwójne systemy połączone akoladą, bez zachowania odstępów, t. 33-48b, nad t. 48a adn. „1ma" [volta], nad t. 48b adn. „2da” [volta], po t. 48b adn. „Dal segno | al fine” i znak graficzny „dal segno”.
W całości utworu wpisane oznaczenia frazowania, miejscami palcowanie (wg WN palcowanie może pochodzić od Chopina), brak oznaczeń pedalizacji, obecnych w innych źródłach.
W lewym górnym rogu k. 1r adn. oł. „FC”, obok „31954” w owalnej obwódce.
Zapis nutowy atr. na k. 1v i 2r, k. 2v poliniowana, niezapisana. Pięciolinie kreslone rastralem, 12 pięciolinii na stronie. Klamry i klucze kreślone odręcznie, oznaczenie metrum 3/4 wpisane pomiędzy pięcioliniami, znaki przykluczowe w części B we wszystkich systemach. Nad tekstem muzycznym oznaczenie tempa: „Allegretto” (analogicznie w autografie, w pierwodruku „Moderato animato”). Na k. 1v pięć podwójnych systemów połączonych akoladą, bez zachowania odstępów, takty 0-32b, nad t. 1 graficzny znak „dal segno", w t. 17 pomiędzy pięcioliniami adn. „dolce”, nad t. 32a adn. „1ma” [volta], nad t. 32b adn. „2da” [volta], po t. 32b pomiędzy pięcioliniami adn. „Fine”. W t. 2 dopisany inną reką krzyżyk podwyższający dźwięk d2 na dis2. Pięciolinie 1 i 12 wolne. Na k. 2r trzy podwójne systemy połączone akoladą, bez zachowania odstępów, t. 33-48b, nad t. 48a adn. „1ma" [volta], nad t. 48b adn. „2da” [volta], po t. 48b adn. „Dal segno | al fine” i znak graficzny „dal segno”.
W całości utworu wpisane oznaczenia frazowania, miejscami palcowanie (wg WN palcowanie może pochodzić od Chopina), brak oznaczeń pedalizacji, obecnych w innych źródłach.
W lewym górnym rogu k. 1r adn. oł. „FC”, obok „31954” w owalnej obwódce.
Content (language)
- French (language)
Content (other)
Content (person)
-
Content - personCzartoryska, Marcelina (księżna)
Content (note)
Nie jet pewne, czy dedykacja dla Marceliny Czartoryskiej pochodzi od T. Tellefsena, czy jest odpisana z autografu.
Niektóre adnotacje na rękopisie są analogiczne do umieszczonych na innych rękopisach pochodzących z kolekcji Marceliny Czartoryskiej, przedtem będących w posiadaniu Ludwiki Jędrzejewiczowej.
Podkładem dla kopii był prawdopodobnie autograf-czystopis datowany "Paris [18]48 [lub 46]" (obecnie w kolekcji Gesellschaft der Musikfreunde w Wiedniu) - być może przed nadaniem mu przez Chopina ostatecznej formy - lub nieznany rękopis bardzo zbliżony do tego autografu (WN).
Incipit Mazurka umieszczony jest w spisie sporządzonym przez Ludwikę Jędrzejewiczową "Kompozycje niewydane" (w zbiorach Muzeum Fryderyka Chopina M/301). Zapis incipitu zawiera inną wersję przedtaktu (skok septymy zamiast oktawy).
Niektóre adnotacje na rękopisie są analogiczne do umieszczonych na innych rękopisach pochodzących z kolekcji Marceliny Czartoryskiej, przedtem będących w posiadaniu Ludwiki Jędrzejewiczowej.
Podkładem dla kopii był prawdopodobnie autograf-czystopis datowany "Paris [18]48 [lub 46]" (obecnie w kolekcji Gesellschaft der Musikfreunde w Wiedniu) - być może przed nadaniem mu przez Chopina ostatecznej formy - lub nieznany rękopis bardzo zbliżony do tego autografu (WN).
Incipit Mazurka umieszczony jest w spisie sporządzonym przez Ludwikę Jędrzejewiczową "Kompozycje niewydane" (w zbiorach Muzeum Fryderyka Chopina M/301). Zapis incipitu zawiera inną wersję przedtaktu (skok septymy zamiast oktawy).
Dimensions
-
Dimensionheight [karta z rękopisem]: 313 mm
-
Dimensionwidth [karta z rękopisem]: 239 mm
-
Dimensionheight [oprawa]: 320 mm
-
Dimensionwidth [oprawa]: 251 mm
-
Dimensionthickness [grzbiet]: 10 mm
-
Dimensionheight [blok]: 315 mm
-
Dimensionwidth [blok]: 246 mm
-
Dimensionthickness [blok]: 2 mm
Dimension note
Wysokość karty: 310-313 mm
Inscription content
-
Content„FC”InscriberInscriberOsoba nieustalonaRoleautor dopiskuInscription interpretationinicjały imienia i nazwiska Fryderyka ChopinaInscription mediumołówek grafitowyInscription methodnapisanaInscription positionkarta 1 recto - lewy górny rógInscription typedopisek obcą ręką
-
Content„31954”InscriberInscriberOsoba nieustalonaRoleautor dopiskuInscription interpretationPrawdopodobnie jest to numeracja któregoś z kolejnych właścicieli.Inscription mediumołówek grafitowyInscription methodnapisanaInscription positionkarta 1 recto - lewy górny rógInscription typeinny znak własnościowy
-
Content„Mazurka | Chopin. | Pour Madame la princesse Marcelline Czartoryska. | T.[homas] T.[ellefsen]”InscriberInscriberRoleautor wpisu dedykacyjnegoInscription dateafter 1846 (01/01/1847 - 06/10/1874)Inscription languageFrench (language)Inscription mediumpióroInscription methodnapisanaInscription positionkarta 1 recto - w dolnej części po prawejInscription translationMazurek Chopina dla księżnej Marceliny Czartoryskiej, Thomas TellefsenInscription typededykacja
-
Content„op. 67 no 4”InscriberInscriberOsoba nieustalonaRoleautor dopiskuInscription mediumołówek grafitowyInscription methodnapisanaInscription positionkarta 1 recto - pomiędzy pięciolinią 7. i 8.Inscription typenumeracja
-
Content#InscriberInscriberOsoba nieustalonaRoleautor dopiskuInscription languagemusical notationInscription mediumołówek grafitowyInscription methodnapisanaInscription positionkarta 1 verso - pięciolinia 2.Inscription typedopisek obcą ręką
Material
-
Material
-
Materialiron-gall ink
Phase
kopia kompletna
Physical description
2 k. (składka), s. 3 zapis. K. 2v poliniowana, niezapisana. Foliacja nadana ołówkowa: "1-2", w lewym górnym rogu.
Oznaczenia własnościowe: Na dolnym marginesie k. 1r i 2v pieczęć okrągła, czarna, tusz, otok: „MUZEUM * WARSZAWA”, pole: „TIFC” doklejona wtórnie, na k. 1r łącznie z numerem inwentarzowym M/625 ołówkiem. Numer inwentarzowy wpisany dodatkowo w lewym dolnym rogu k. 1r.
Oznaczenia własnościowe: Na dolnym marginesie k. 1r i 2v pieczęć okrągła, czarna, tusz, otok: „MUZEUM * WARSZAWA”, pole: „TIFC” doklejona wtórnie, na k. 1r łącznie z numerem inwentarzowym M/625 ołówkiem. Numer inwentarzowy wpisany dodatkowo w lewym dolnym rogu k. 1r.
Production
Persons
-
PersonRolekompozytor
-
PersonRolekopista
Places
-
PlacenieznaneRolemiejsce wykonania / wytworzenia
Dates
-
Date1846-1847 (01/01/1846 - 31/12/1847)Roledata skomponowania utworuNote1836 [błąd drukarski?] [K (Hoesick 1911)], 1846 [1848?] autograf, 1846 [K (Fontana 1855)], 1846 [K (Niecks 1902)], 1846 [K (Opieński 1909, 1925)], 1846 [K (Jachimecki 1949)], 1846 [K (Sydow 1949)], 1846 [(Hedley 1954)], 1846 [K (Brown 1960, 1972)], 1846 [ChT], 1846-47 [WN], 1846-47 [Tomaszewski 2010]
-
Dateafter 1846 (01/01/1847 - 06/10/1874)Roledomniemana data wytworzenia
Techniques
-
Techniquehandwriting
History and association
Associated item
Object history note
Pierwotnie w posiadaniu ks. Marceliny Czartoryskiej. Rękopis zakupiony od Arthura Hedleya, Londyn, 1963. Od 2005 roku depozyt Towarzystwa im. Fryderyka Chopina w Narodowym Instytucie Fryderyka Chopina.
Ownership
-
Owner
References
-
Reference (controlled)Rękopisy utworów Chopina. Katalog vol. I-II (Documenta Chopiniana; 2)Reference detailss. 385Catalogue number958
-
Reference (controlled)Katalog dzieł Fryderyka Chopina (Documenta Chopiniana; 4)Reference detailss. 131Catalogue number95
-
Reference (controlled)Niepokój i poszukiwanie. Polscy i norwescy twórcy czasu przełomów. Wystawa czasowa 14.09.2014-22.02.2015. Muzeum Fryderyka Chopina. Warszawa: Narodowy Instytut Fryderyka Chopina, 2014. 431 stron, ilustracje. ISBN 978-83-64823-10-7.Reference detailss. 208-209Reference (free text)ilustracja barwna i nota katalogowa
-
Reference (controlled)WYDANIE NARODOWE DZIEŁ FRYDERYKA CHOPINA (1959-2012)Reference detailsSeria B. Utwory wydane pośmiertnie. Tom I, s. 8-9
-
Reference (controlled)Kolekcje chopinowskie = Les fonds Chopin : katalog wystawy = catalogue de l'exposition / [scenariusz, wstęp i katalog wystawy Hanna Wróblewska-Straus ; tł. tekstów na fr. Maria Michalik ; oprac. graf. katalogu i projekt plastyczny Tadeusz Kobyłka]. Warszawa : Towarzystwo im. Fryderyka Chopin, 1985. 132 s. : faks., fot., portr., rys. ; 21 cm.Reference detailss. 112Catalogue number112
Field collection