Home  / "Metoda gry fortepianowej"

Identification
Title
  • Title
    "Metoda gry fortepianowej"
    Language
    polski
    Type
    nazwa zwyczajowa
Brief description
Fryderyk Chopin, "Metoda gry fortepianowej" (1840-1849), autograf szkicowy fragmentów utworu, [s.l.], [lata 40. XIX w.]
Other number
  • Number
    D/59 [NIFC]
Comments
Parts
Parts
  • Object number
    M/612
    Object type
    autographs (manuscripts)
Description
Content (description)
Zapis słowno-nutowy na k. 1r, 2r, 3r-v, zawiera notatki dotyczące teorii muzyki.

Na k. 1r zestawienie trybu durowego i molowego w tonacjach jednoimiennych według układu całych tonów i półtonów, z wyliczeniami: na 6 pięciolinii dla trybu durowego, kolejno: adn. "tierce majeur"; zapis nutowy współbrzmienia I i III stopnia (c1-e1); zapis dotyczący rozpiętości współbrzmienia pomiędzy I i III stopniem "2 toni" [całe tony]; zapis nutowy gamy C-dur z adn. powyżej „gamme majeur”, nad dźwiękiem e1 ozn. „3”; znak równości „=”, cyfrowe przedstawienie układu całych tonów i półtonów "2 ½ 3 ½ = 6”; na 7 pięciolinii kolejno: adn. ("tierce mineur"); "; zapis nutowy współbrzmienia I i III stopnia (c1-es1); zapis dotyczący rozpiętości współbrzmienia pomiędzy I i III stopniem „1 ½” [całych tonów], zapis nutowy gamy c-moll z adn. powyżej „g[amme] mineur”, nad dźwiękiem es1 ozn. „3”;; znak równości „=”, cyfrowe przedstawienie układu całych tonów i półtonów „2 ½ 4 ½ = 6”. Pomiędzy pięciolinią 1 i 2 po lewej powtórzenie wyliczenia całych tonów i półtonów dla trybu durowego: "2 ½ 3 ½ [I] 6”, na 2 pięciolinii po prawej gama C-dur zanotowana dźwiękami enharmonicznymi: his1cisis2, disis2, eis2, fisis2, gisis2, aisis2, his2". Od pięciolinii 8 w dół, w kolumnie, zestawienie równoległych tonacji bemolowych od C-dur do Ges-dur w układzie: klucz wiolinowy + znaki przykluczowe (symbole graficzne); nazwa solmizacyjna tonacji według koła kwintowego: "ut [/] fa [/] si b [/] mi b [/] la b [/] re b [/] sol b"; znak równości "="; nazwa solmizacyjna tonacji równoległej: "la [/] re [/] sol [/] ut [/] fa, [/] si b [/] mi b". Na górnym marginesie k 1r dwukrotnie powtórzony znak „X”.
Na górnym marginesie nieczytelne notatki ołówkiem oraz adn. oł. "31948" w owalnej obwódce.

Na k. 2r w kolumnie, na pięcioliniach 2-8, zestawienie tonacji bemolowych od C-dur do Ges-dur w układzie: na górnym marginesie adn. dotycząca układu całych tonów i półtonów w gamie durowej "2 ½ 3 ½ [I] Majeurs"; na pięcioliniach 1-8 kolejno: nazwa solmizacyjna "ut [/] fa [/] si b [/] mi b [/] la b [/] re b [/] sol b"; gama zapisana nutami z bemolami przy poszczególnych dźwiękach (wykreślone bemole przed VIII stopniem); po podwójnej kresce taktowej I i IV stopień gamy zapisany nutami z bemolami przy poszczególnych dźwiękach; klucz wiolinowy + znaki przykluczowe (symbole graficzne); powtórzenie nazw solmizacyjnych tonacji; cyfra oznaczająca ilość bemoli: "[pusta przestrzeń] [/] 1 [/] 2 [/] 3 [/] 4 [/] 5 [/] 6". Dla kolejnych tonacji koła kwintowego podana tylko (w kolumnie poniżej) ilość bemoli: "7 [/] 8 [/] 9 [/] 10 [/] 12 [!] [/] 2 [!]". W dolnej części karty po lewej rozpoczęty, niedokończony spis tonacji równoległych: " Maj [I] Min [/] ut [I] la [/] fa”.
W prawym górnym rogu adnotacja ołówkowa "A" w okrągłej obwódce.
W lewym górnym rogu adn. oł. "Chopin". Na górnym marginesie nieczytelne notatki ołówkiem oraz adn. oł. "31948" w owalnej obwódce.

Na k. 3r na pierwszej pięciolinii układ całych tonów i półtonów dla trybu durowego: „2 ½ 3 ½”. Na trzeciej pięciolinii klucz wiolinowy, dźwięk f2 i jego enharmoniczny odpowiednik eis2. Na pięcioliniach 4-10, w kolumnie, zestawienie tonacji krzyżykowych w układzie: nazwa solmizacyjna tonacji według koła kwintowego: „ut [/] sol [/] re [/] la [/] mi [/] si [/] fa#”; gama zapisana nutami z krzyżykami przy poszczególnych dźwiękach; po kresce taktowej I i IV stopień gamy zapisany nutami z krzyżykami przy poszczególnych dźwiękach; klucz wiolinowy + znaki przykluczowe (symbole graficzne); powtórzenie nazw solmizacyjnych tonacji; cyfra oznaczająca ilość krzyżyków: "[pusta przestrzeń] [/] 1 [/] 2 [/] 3 [/] 4 [/] 5 [/] 6". Poniżej po lewej w kolumnie wymienione dźwięki, które podlegają podwyższeniu w poszczególnych tonacjach: nazwa solmizacyjna „ut [/] sol [/] re [/] la [/] mi [/] si [/] fa dièze [wł. dièse]”; „fa [/] fa ut [/] fa ut sol [/] fa ut sol re [/] fa ut sol re la [/] fa ut sol re la mi”, po prawej zaplamienia atramentowe.
Na górnym marginesie nieczytelne notatki ołówkiem oraz adn. oł. "31947" w owalnej obwódce.

Na k. 3v tekst zanotowany w odwrotnym kierunku względem krawędzi górnej i dolnej. Na górnym marginesie adn. „relatives [/] maj [I] min”. Na pięcioliniach 1-7 zestawienie równoległych tonacji krzyżykowych od C-dur do Fis-dur w formule: klucz wiolinowy + znaki przykluczowe (symbole graficzne); nazwa solmizacyjna tonacji według koła kwintowego: „ut [/] sol [/] re [/] la [/] mi [/] si [/] fa#”, po przedłużonej kresce taktowej znak równości „=”,nazwa solmizacyjna tonacji równoległej: „la [/] mi [/] si [/] fa# [/] ut# [/] sol# [/] re#”, przedłużona kreska taktowa.
W lewym górnym rogu (względem zapisu) adn. oł. "TC".

K. 1v i 2v poliniowane, niezapisane, z przebiciami atramentowymi.

Na dolnym marginesie k. 1v i 2v w środku pieczątka własnościowa tuszowa czarna "Muzeum TiFC Warszawa" doklejona na pasku papieru (na k. 1v łącznie z oł. sygnaturą „M/612”). Sygnatura oł. wpisana dodatkowo w lewym dolnym rogu k. 2r.
Content (note)
Pozostałe zachowane karty "Metody gry fortepianowej" to korpus główny ze zbiorów The Morgan Library and Museum w Nowym Jorku oraz M/613 ze zbiorów MFC (jedna karta).
Jean-Jacques Eigeldinger [1995, "Szkice do metody gry fortepianowej"] umieszcza niniejszy szkic w autografie po k. 12r.

W literaturze wymienia się kilka możliwych wariantów decyzji Chopina wobec niedokończonej szkoły gry na fortepianie: notatki miały zostać spalone przez samego Chopina (Liszt, Karasowski), Chopin zalecił ich spalenie łącznie z niedokończonymi kompozycjami (większość wczesnych biografów), Chopin zalecił ich zachowanie i zredagowanie (T. de Valera, list Wojciecha Grzymały do Auguste'a Leo).

Niektóre adnotacje na rękopisie są analogiczne do umieszczonych na innych rękopisach pochodzących z kolekcji Marceliny Czartoryskiej, przedtem będących w posiadaniu Ludwiki Jędrzejewiczowej.
Dimensions
  • Dimension
    height [karta 1]: 214,73 mm
  • Dimension
    width [karta 1]: 279,26 mm
  • Dimension
    width [karta z mocowaniem]: 283,02 mm
  • Dimension
    height [karta 3]: 214,50 mm
  • Dimension
    width [karta 3]: 197,07 mm
  • Dimension
    height [karta 3]: 214,50 mm
  • Dimension
    width [karta z mocowaniem]: 202,63 mm
Dimension note
Karty 1 i 2 są połączone w składce, ich wymiary są tożsame. Karta 3 - szerokość 158,67 -197,07 mm; szerokość z mocowaniem 180 -202,63 mm
Inscription content
  • Content
    "31948"
    Inscriber
    Inscriber
    Osoba nieustalona
    Role
    autor dopisku
    Inscription interpretation
    Prawdopodobnie jest to numeracja jednego z poprzednich właścicieli.
    Inscription medium
    ołówek grafitowy
    Inscription method
    napisana
    Inscription position
    karta 1 recto - górny margines
    Inscription type
    inny znak własnościowy
  • Content
    "31948"
    Inscriber
    Inscriber
    Osoba nieustalona
    Role
    autor dopisku
    Inscription interpretation
    Prawdopodobnie jest to numeracja któregoś z kolejnych właścicieli
    Inscription medium
    ołówek grafitowy
    Inscription method
    napisana
    Inscription position
    karta 2 recto - górny margines
    Inscription type
    inny znak własnościowy
  • Content
    "31947"
    Inscriber
    Inscriber
    Osoba nieustalona
    Role
    autor dopisku
    Inscription interpretation
    Prawdopodobnie jest to numeracja któregoś z poprzednich właścicieli.
    Inscription medium
    ołówek grafitowy
    Inscription method
    napisana
    Inscription position
    karta 3 recto - górny margines
    Inscription type
    inny znak własnościowy
  • Content
    "A"
    Inscriber
    Inscriber
    Osoba nieustalona
    Inscription medium
    ołówek grafitowy
    Inscription method
    napisana
    Inscription position
    karta 2 recto - prawy górny rog
    Inscription type
    dopisek obcą ręką
  • Content
    "Chopin"
    Inscriber
    Inscriber
    Osoba nieustalona
    Role
    autor dopisku
    Inscription medium
    ołówek grafitowy
    Inscription method
    napisana
    Inscription type
    dopisek obcą ręką
  • Content
    "TC"
    Inscriber
    Inscriber
    Osoba nieustalona
    Role
    autor dopisku
    Inscription medium
    ołówek grafitowy
    Inscription method
    napisana
    Inscription type
    dopisek obcą ręką
Material
Phase
autograf szkicowy fragmentów utworu
Physical description
3 k.: składka i pojedyncza karta (4 s. zapis.). Trzecia karta niepełna, oderwana w ok. 2/3 szerokości od lewej krawedzi.
Foliacja nadana oł.: "1-3", w prawym górnym rogu, dla k. 3 powtórzona na stronie verso, w prawym dolnym rogu odwróconej karty.
Production
Persons
Dates
  • Date
    1840s  (01/01/1840 - 31/12/1849)
    Role
    *data powstania obiektu
Techniques
  • Technique
    handwriting
History and association
Associated item
M/613 (inne źródło rękopiśmienne utworu)
M/429 (inne źródło rękopiśmienne utworu)
D/107 (element kolekcji)
M/59 (element kolekcji)
M/622 (element kolekcji)
M/623 (element kolekcji)
M/625 (element kolekcji)
M/632 (element kolekcji)
Object history note
Pierwotnie w kolekcji Marceliny Czartoryskiej, następnie prawdopodobnie w posiadaniu Natalii Janothy i Alfreda Cortot. W 1962 roku zakupiony w antykwariacie Pierre Berèsa w Paryżu. Od 2005 roku depozyt Towarzystwa im. Fryderyka Chopina w Narodowym instytucie Fryderyka Chopina.
References
  • Reference (controlled)
    Fryderyk Chopin : szkice do metody gry fortepianowej / teksty zebr. i przedstawił Jean-Jacques Eigeldinger ; przeł. Zbigniew Skowron. (Studia et Dissertationes Instituti Musicologiae Universitatis Varsoviensis. Seria C ; t. 1). Kraków : Musica Iagellonica, 1995. [2], 130, [2] s., 44 s. tabl. ; 24 cm. ISBN 83-7099-029-0.
  • Reference (controlled)
    Rękopisy utworów Chopina. Katalog vol. I-II (Documenta Chopiniana; 2)
    Reference details
    s. 571
    Catalogue number
    1370
  • Reference (controlled)
    Katalog dzieł Fryderyka Chopina (Documenta Chopiniana; 4)
    Reference details
    s. 241
  • Reference (controlled)
    Jan Kleczyński, Chopin's Greater Works (Preludes, Ballads, Nocturnes, Polonaises, Mazurkas): How they should be understood (including Chopin's Notes for a 'Method of Methods'). Translated by Natalie Janotha. William Reeves, London, 1896; Charles Scribner's Sons, New York, 1898.
    Reference note
    Pierwsza publikacja Metody Chopina.
  • Reference (controlled)
    Cortot, Alfred. Aspects de Chopin. Paryż : Albin Michel, 1949. 324 pages : illustrations, portraits, pls., facsimiles ; 19 cm.
  • Reference (controlled)
    Jeanne Holland, Chopin’s Piano Method [w :] “Piano Quarterly” 1985 nr 129, s. 32-43.
    Reference details
    s. 32-43
  • Reference (controlled)
    Rocznik Chopinowski (Warszawa) 0208-5992 R. 11 (1978). Holland, Jeanne. Technika i jej kształtowanie w pedagogice Chopina, s. 49-74.
    Reference details
    s. 49-53
  • Reference (controlled)
    Ruch Muzyczny 0035-9610 R. 12 (1968). Mycielski, Zygmunt. Rękopis Metody Chopina, nr 1, ss. 3-7.
    Reference details
    s. 3-7
  • Reference (controlled)
    Ruch Muzyczny 0035-9610 R. 12 (1968). Mycielski, Zygmunt. Jeszcze o rękopisie Metody Chopina w odpowiedzi J. Iwaszkiewiczowi, nr 7, s. 10.
    Reference details
    s. 10
  • Reference (controlled)
    Ruch Muzyczny 0035-9610 R. 12 (1968). Milsztejn, J. Metoda Chopina, nr 12, ss. 5-7.
    Reference details
    s. 5-7
  • Reference (controlled)
    Ruch Muzyczny 0035-9610 R. 29 (1985). Nikołajew, Wiktor. Metoda fortepianowa Fryderyka Chopina, nr 21, ss. 5-7.
    Reference details
    5-7
  • Reference (controlled)
    Kolekcje chopinowskie = Les fonds Chopin : katalog wystawy = catalogue de l'exposition / [scenariusz, wstęp i katalog wystawy Hanna Wróblewska-Straus ; tł. tekstów na fr. Maria Michalik ; oprac. graf. katalogu i projekt plastyczny Tadeusz Kobyłka]. Warszawa : Towarzystwo im. Fryderyka Chopin, 1985. 132 s. : faks., fot., portr., rys. ; 21 cm.
    Reference details
    s. 45, il. cz.-b. ss. 45 i 46
    Catalogue number
    49
    Reference association
    katalog wystawy
Field collection